Урок –тренінг з основи здоров'я 5 клас
Тема. ПРОФІЛАКТИКА ПОРУШЕНЬ ПОСТАВИ Й ГОСТРОТИ ЗОРУ
Мета: сприяти формуванню потреби в дотриманні санітарно-гігієнічних правил щодо профілактики порушень постави й гостроти зору; розвивати інтерес до виконання відповідних вправ; виховувати в учнів мотивацію дбайливого ставлення до життя і здоров'я, пропагування здорового способу життя у своїй родині.
Хід заняття
1.Вітання. Знайомство
Зобрази свій настрій кольором. Зафарбуй пелюстки Квіточки-Привіточки.
2.Нагадування правил «Для мене найважливішим є правило…., тому що…»
3. Вступ «Постава і здоров'я»
Правильна постава робить людину привабливою. Крім того, хребет забезпечує нормальну діяльність внутрішніх органів.
Уже більше 100 років наука вивчає зір. Кожен учений, відкриваючи його нові властивості і таємниці, відчуває захоплення перед його досконалістю.
Ось чому сьогодні ми обговорюватимемо питання профілактики порушень постави й гостроти зору.
Хребет людини складається з 33 хребців, кожен з яких лежить на міжхребцевому диску, що нагадує мішечок з желе (мал. 53 підручника). Завдяки цьому людина може згинатися і розгинатися. Та якщо хребет часто й неприродно викривлюється, може виникнути порушення постави. У дітей 10-14 років лікарі дуже часто фіксують порушення постави або сколіоз - викривлення хребта.
Постава – це звичне положення людини в спокої і русі. Вона формується з раннього дитинства в процесі росту, розвитку і виховання. Правильна постава робить статуру людини гарною, привабливою і сприяє нормальній роботі всього організму.
Порушення постави (сколіоз) може призвести до змін у скелеті, погіршення роботи органів кровообігу, дихання, травлення.
— У правильній поставі — краса та здоров'я людини, її визначають як поєднання стрункості, величності й краси.
Отже, звичне положення тіла, коли ти стоїш, сидиш або ходиш, називають поставою.
Порушення її: сутулість, сколіоз (викривлення хребта вбік), кіфоз (викривлення назад).
4.Тест «Чи правильна в мене постава?»
Порівняйте результати з нормами правильної постави (потилиця, лопатки, сідниці, литки, п'яти)
Якщо незначні є порушення постави найкраще записатися до спортивної секції. Слід обирати вид спорту, який дає симетричне навантаження.
5.Який вид спорту ви обрали?
Можлива відповідь (волейбол, баскетбол, бігові лижі, плавання, веслування, футбол, художня гімнастика…)
6.Вправи для формування правильної постави.
Для зміцнення м’язів торса й запобігти порушенням постави (Мал.1). Учні виконують вправи.
Мал.1
Вправи для зміцнення мязів спини (Мал.2) Один учень демонструє як виконувати вправи.
Мал.2
Робіть їх щодня після школи, і вони не лише збережуть ваше здоров'я, а й допоможуть вирости на кілька сантиметрів.
7. Завдання 1. Робота в групах
1 група. Обмірковує правила сидіння за партою
Під час неправильного сидіння мязи спини нерівномірно навантаженні, що викликає викривлення хребта вбік (сколіоз) чи назад (кіфоз). При цьому виникає ниючий біль у спині, особливо під час сидіння
2 група. Обмірковує правила вибору й носіння портфеля, сумку чи рюкзака (демонструють)
У школярів, які носять важкий портфель в одній руці, сумку або рюкзак на одному плечі, згодом формується неправильна постава, викривляється хребет. Тому слід обирати рюкзак, який можна вдягти на обоє плечей. Тоді вага рівномірно розподіляється на мязи тіла.
8. Руханка 1. Твоя постава сказала "спасибі"»
Пройдись, ніби...(пінгвін, космонавт у костюмі, канатоходець, балерина тощо).
9. Орган зору
Очі — орган зору, чуття, що дозволяє нам бачити світло, розрізняти кольори та милуватися навколишнім світом. За допомогою очей людина отримує уявлення про форму й величину предмета, відстань, на якій він знаходиться, напрямок і швидкість його руху.
У давнину очам приписували всілякі містичні властивості. Зоровий аналізатор часто символізував суть і сенс життя, його вважали амулетом і оберегом.
Стародавні греки малювали очі на носі кораблів. А єгиптяни на пірамідах зображували всевидне око бога Ра. Античний філософ Геракліт Ефеський зауважив, що «очі — точніші свідки, ніж вуха».
10. Оздоровлювальні вправи «Відпочинок для твоїх очей»
Учитель стає за спинами учнів і вмикає електричний ліхтарик, випускаючи «зайчика». Діти спіймавши «зайчика» очима, намагаються не випустити його з поля зору, не повертаючи при цьому голови
11. Завдання 2. Робота з підручником «Пам’ятки» та призентація: 1група для постави, а 2 група для гігієни зору
Правиладля гарної постави:
Правила гігієни зору:
12. Руханка 2. «Злови за звуком»
13. Зворотній зв’язок
1. Гра «Допиши речення».
Кожен дописує пропущене слово або словосполучення.
1-й ряд: Якщо ти прямо тримаєш голову і спину, постава у тебе...
2-й ряд: …може розвинутись, якщо довго сидіти зігнувшись.
3-й ряд: Щоб зберегти правильну поставу, треба робити…
2. Обери правильні відповіді з перелічених.
Які дії формують правильну поставу, а які її порушують:
а) сидіння за низьким столом;
б) ранкова гімнастика;
в) заняття спортом;
г) носіння важкого портфеля;
д) уроки фізичної культури ;
е) сидіння за високою партою ;
ж) катання на велосипеді
3. Проблемне питання:
Чому змалку потрібно дбати про правильну поставу?
14. Прощання: «Імпульс». Стати в коло, узятись за руки, заплющити очі й починаючи з тренера, передати по колу потиск руки
Пам’ятка
Щоб мати гарну поставу, потрібно виконувати ряд вимог:
Правила гігієни зору:
Рекомендована тривалість роботи з комп’ютером: