Тема. ПРОФІЛАКТИКА ПОРУШЕНЬ ПОСТАВИ Й ГОСТРОТИ ЗОРУ • Виконання вправ для формування правильної постави та гімнастики для очей

Про матеріал
Мета уроку сприяти формуванню потреби в дотриманні санітарно-гігієнічних правил щодо профілактики порушень постави й гостроти зору; розвивати інтерес до виконання відповідних вправ; виховувати в учнів мотивацію дбайливого ставлення до життя і здоров'я, пропагування здорового способу життя у своїй родині.
Перегляд файлу

Урок –тренінг з основи здоров'я 5 клас

 Тема. ПРОФІЛАКТИКА ПОРУШЕНЬ ПОСТАВИ Й ГОСТРОТИ ЗОРУ

  • Виконання вправ для формування правильної постави та гімнастики для очей

 Мета: сприяти формуванню потреби в дотриманні санітарно-гігієнічних правил щодо  профілактики порушень постави й гостроти зору; розвивати інтерес до виконання  відповідних вправ; виховувати в учнів мотивацію дбайливого ставлення до життя  і здоров'я, пропагування здорового способу життя у своїй родині. 

Хід заняття

1.Вітання. Знайомство

Зобрази свій настрій кольором. Зафарбуй пелюстки Квіточки-Привіточки.

квітка растрова розмальовка

 

2.Нагадування правил «Для мене найважливішим є правило…., тому що…»

 3. Вступ «Постава і здоров'я»

Правильна постава робить людину привабливою. Крім того, хребет забезпечує нормальну діяльність внутрішніх органів.

Уже більше 100 років наука вивчає зір. Кожен учений, відкриваючи його нові властивості і таємниці, відчуває захоплення перед його досконалістю.

Ось чому сьогодні ми обговорюватимемо питання профілактики порушень постави й гостроти зору.

Хребет людини складається з 33 хребців, кожен з яких лежить на міжхребцевому диску, що нагадує мішечок з желе (мал. 53 підручника). Завдяки цьому людина може згинатися і розгинатися. Та якщо хребет часто й неприродно викривлюється, може виникнути порушення постави. У дітей 10-14 років лікарі дуже часто фіксують порушення постави або сколіоз - викривлення хребта.

Постава – це звичне положення людини в спокої і русі. Вона формується з раннього дитинства в процесі росту, розвитку і виховання. Правильна постава робить статуру людини гарною, привабливою і сприяє нормальній роботі всього організму.

Порушення постави (сколіоз) може призвести до змін у скелеті, погіршення роботи органів кровообігу, дихання, травлення.

— У правильній поставі — краса та здоров'я людини, її визначають як поєднання стрункості, величності й краси.

Отже, звичне положення тіла, коли ти стоїш, сидиш або ходиш, називають поставою.

Порушення її: сутулість, сколіоз (викривлення хребта вбік), кіфоз (викрив­лення назад).

4.Тест «Чи правильна в мене постава?»

Порівняйте результати з нормами правильної постави (потилиця, лопатки, сідниці, литки, п'яти)

Якщо незначні є порушення постави найкраще записатися до спортивної секції. Слід обирати вид спорту, який дає симетричне навантаження.

5.Який вид спорту ви обрали?

Можлива відповідь (волейбол, баскетбол, бігові лижі, плавання, веслування, футбол, художня гімнастика…)

6.Вправи для формування правильної постави.

Для  зміцнення мязів торса й запобігти порушенням постави (Мал.1). Учні виконують вправи.

C:\Users\ASUS\Pictures\img001.jpg

Мал.1

Вправи для зміцнення мязів спини (Мал.2) Один учень демонструє як виконувати вправи.

 

C:\Users\ASUS\Pictures\img002.jpg

Мал.2

Робіть їх щодня після школи, і вони не лише збережуть ваше здоров'я, а й допоможуть вирости на кілька сантиметрів.

7. Завдання 1. Робота в групах

1 група. Обмірковує правила сидіння за партою

http://ditu.com.ua/uploads/posts/2015-03/yak-pravilno-sidti-za-partoyu_632.jpeg

 Під час неправильного сидіння мязи спини нерівномірно навантаженні, що викликає викривлення хребта вбік (сколіоз) чи назад (кіфоз). При цьому виникає ниючий біль у спині, особливо під час сидіння

2 група. Обмірковує правила вибору й носіння портфеля, сумку чи рюкзака (демонструють)

У школярів, які носять важкий портфель в одній руці, сумку або рюкзак на одному плечі, згодом формується неправильна постава, викривляється хребет. Тому слід обирати рюкзак, який можна вдягти на обоє плечей. Тоді вага рівномірно розподіляється на мязи тіла.

8. Руханка 1. Твоя постава сказала "спасибі"»

Пройдись, ніби...(пінгвін, космонавт у костюмі, канатоходець, балерина тощо).

9. Орган зору

Очі — орган зору, чуття, що дозволяє нам бачити світло, розрізняти кольори та милуватися навколишнім світом. За допомогою очей людина отримує уявлення про форму й величину предмета, відстань, на якій він знаходиться, напрямок і швидкість його руху.

У давнину очам приписували всілякі містичні властивості. Зоровий аналізатор часто символізував суть і сенс життя, його вважали амулетом і оберегом.

 Стародавні греки малювали очі на носі кораблів. А єгиптяни на пірамідах зображували всевидне око бога Ра. Античний філософ Геракліт Ефеський зауважив, що «очі — точніші свідки, ніж вуха».

10. Оздоровлювальні вправи «Відпочинок для твоїх очей»

  1. Намалюй у повітрі, не повертаючи головою, уявні цифри 1,2,3, 4, 5,... Подивись у вікно якомога далі. Оглянь дальній предмет. Який предмет знаходиться найближче до тебе? Обведи його контур поглядом.
  2. Гра “Кольорові сни”: учні нахиляють голови, заплющують очі і закривають їх долонями. Учитель називає колір, а діти намагаються уявити собі предмет, який відповідає заданому кольору (наприклад: синій – небо). Той, до кого торкається вчитель, не піднімаючи голови, називає те, що він уявив.
  3. Упіймай зайчика

Учитель стає за спинами учнів і вмикає електричний ліхтарик, випускаючи «зайчика». Діти спіймавши «зайчика» очима, намагаються не випустити його з поля зору, не повертаючи при цьому голови

11. Завдання 2. Робота з підручником «Памятки» та призентація:  1група для постави, а 2 група для гігієни зору

Правиладля гарної постави:

  • ходити рівно, не сутулячись і не нахиляючись;
  • коли доводиться нести важкі речі, треба розподіляти їх рівномірно на обидві руки;
  • стояти потрібно рівно, рівномірно розподіливши вагу тіла на обидві ноги, не опускати голову і плечі;
  • сидіти за столом потрібно так, щоб хребет був прямим, плечі – на одному рівні, а голова трохи нахилена;
  • не опиратися грудьми на край столу. Ноги на підлозі потрібно тримати так, щоб вони були зігнуті під прямим кутом;
  • систематично зміцнювати м'язи спини та живота, розвивати пружність;
  • спати тільки на твердій постелі з невеликою подушкою;
  • не ходити на високих підборах.

Правила гігієни зору:

  • Робоче місце дитини має бути добре освітленим.
  •  Для занять необхідно обирати місце біля вікна.
  • Увечері, крім загального освітлення, треба користуватись настільною лампою з непрозорим абажуром.
  •  Світло від лампи має падати ліворуч і лише на робочу поверхню.
  • Не можна читати лежачи, в транспорті.
  • Зорове навантаження  вдома у дітей  не має перевищувати 1,5 - 2 год. Кожні 20 хвилин читання необхідно робити 5-хвилинні перерви. 
  • Відстань від очей до книжки має бути не меншою ніж 30-35 см. Сидіти слід не нахиляючись, бажано користуватись тримачем для книжок з кутом нахилу 15 градусів.
  • Стілець має бути присунутий до столу настільки, щоб між його краєм і грудьми міг поміститись кулак дитини, а спиною вона повинна спиратись на спинку стільця. Ноги розміщуються так, щоб коліна були під тупим кутом до горизонтально розташованих стегон. Голова трохи  нахилена вперед. 
  • Діти мають дотримуватись режиму дня, гуляти на свіжому повітрі, займатися спортом.
  • Для профілактики захворювань очей та при спазмі акомодації та короткозорості  рекомендовані такі види спорту: бадмінтон, теніс, настільний теніс, волейбол, метання, спортивне орієнтування. 
  • Сон – не менше 8-10 годин. 

12. Руханка 2. «Злови за звуком»

13. Зворотній звязок

1. Гра «Допиши речення».

Кожен дописує пропущене слово або словосполучення.

1-й ряд:  Якщо ти прямо тримаєш голову і спину, постава у тебе...

2-й ряд:  …може розвинутись, якщо довго сидіти зігнувшись.

3-й ряд:  Щоб зберегти правильну поставу, треба робити…

2. Обери правильні відповіді з перелічених.

Які дії формують правильну поставу, а які її порушують:

а) сидіння за низьким столом;

б) ранкова гімнастика;

в) заняття спортом;

г) носіння важкого портфеля;

д) уроки фізичної культури ;

е) сидіння за високою партою ;

ж) катання на велосипеді

3. Проблемне питання:

Чому змалку потрібно дбати про правильну поставу?

14. Прощання: «Імпульс». Стати в коло, узятись за руки, заплющити очі й починаючи з тренера, передати по колу потиск руки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Памятка

Щоб мати гарну поставу, потрібно виконувати ряд вимог:

  • ходити рівно, не сутулячись і не нахиляючись;
  • коли доводиться нести важкі речі, треба розподіляти їх рівномірно на обидві руки;
  • стояти потрібно рівно, рівномірно розподіливши вагу тіла на обидві ноги, не опускати голову і плечі;
  • сидіти за столом потрібно так, щоб хребет був прямим, плечі – на одному рівні, а голова трохи нахилена;
  • не опиратися грудьми на край столу. Ноги на підлозі потрібно тримати так, щоб вони були зігнуті під прямим кутом;
  • систематично зміцнювати м'язи спини та живота, розвивати пружність;
  • спати тільки на твердій постелі з невеликою подушкою;
  • не ходити на високих підборах.

Правила гігієни зору:

  • Робоче місце дитини має бути добре освітленим.
  •  Для занять необхідно обирати місце біля вікна.
  • Увечері, крім загального освітлення, треба користуватись настільною лампою з непрозорим абажуром.
  •  Світло від лампи має падати ліворуч і лише на робочу поверхню.
  • Не можна читати лежачи, в транспорті.
  • Зорове навантаження  вдома у дітей  не має перевищувати 1,5 - 2 год. Кожні 20 хвилин читання необхідно робити 5-хвилинні перерви. 
  • Відстань від очей до книжки має бути не меншою ніж 30-35 см. Сидіти слід не нахиляючись, бажано користуватись тримачем для книжок з кутом нахилу 15 градусів.
  • Стілець має бути присунутий до столу настільки, щоб між його краєм і грудьми міг поміститись кулак дитини, а спиною вона повинна спиратись на спинку стільця. Ноги розміщуються так, щоб коліна були під тупим кутом до горизонтально розташованих стегон. Голова трохи  нахилена вперед. 
  • Діти мають дотримуватись режиму дня, гуляти на свіжому повітрі, займатися спортом.
  • Для профілактики захворювань очей та при спазмі акомодації та короткозорості  рекомендовані такі види спорту: бадмінтон, теніс, настільний теніс, волейбол, метання, спортивне орієнтування. 
  • Сон – не менше 8-10 годин. 

Рекомендована тривалість роботи з комп’ютером:

  • практично здоровим дітям в віці 6 років – не більше 15 хвилин,
  • 7-9 років – не більше 20 хвилин неперервної роботи на комп’ютері на протязі дня. 
  • Для дітей, в яких є порушення зору чи відхилення з боку нервової системи, цей час  скорочується:
  • для дітей в віці 6-7 років – до 10 хвилин, 
  • 8-9 років – не більше 15 хвилин на протязі дня. 
  • Для більш дорослих дітей: 
  • -   Учням 6-7 класів – 20 хвилин, 
  • -   Учням 8-9 класів – 20-25 хвилин, 
  • -   Учням 10-11 класів – до 30 хвилин на протязі одного заняття чи по 20 хвилин при двогодинному занятті. 
  • Особливої уваги потребують діти, батьки яких мають знижений зір, бо вони мають спадкову схильність  до захворювань очей.

 

docx
Додав(-ла)
Микитюк Надiя
Додано
26 січня 2020
Переглядів
3085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку