Тема : Психологічний практикум "Вчимося бути толерантними»

Про матеріал
Мета: сформувати в учнів чітке уявлення про толерантність; стимулювати уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності; розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості, виховувати спостережливість, уважність до інших людей; вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.
Перегляд файлу

Тема : Психологічний практикум

"Вчимося бути толерантними»

Мета: сформувати в учнів чітке уявлення про толерантність; стимулювати уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності; розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості, виховувати спостережливість, уважність до інших людей; вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.

 

Обладнання:   маркери, ватман, клей, роздатковий матеріал,

дерево з листочками-афоризмами про толерантність

 

План проведення:

 

І.  1. Вступне слово вчителя.

2.  Привітання.

  3. Вправа «Компліменти».

  4. Правила роботи в групі.

 

ІІ.  1. Повідомлення теми.

2. Поняття про толерантність.

          3. Визначення «толерантності»

4. Робота в групах «Зашифроване слово» 

5. „Мудрість з дерева пізнання” (Обговорення висловів видатних людей       про толерантність).

6. Виконання творчого завдання в групах («Квітка толерантності») 

7. Вправа «Асоціативний ряд» 

ІІІ.     1. Підведення підсумків.

2.Вправа «Я бажаю всім бути …»

 

 

«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.

Ось чому і   дружба, і допомога, і спілкування  були б неможливими, якби не існувало між нами  взаємної терпимості».

Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

 

  1.     Організаційний блок

1. Привітання

Тренер. Добрий день усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюся, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам.

Дітям роздають стікери ( на стікерах вони пишуть свої імена та розшифровують своє ім'я на кожну літеру( к- корисна, а- артестична , т- толерантна, я- яскрава)

 

2. Вправа „Комплімент”
Мета: розвивати навички спілкування, формувати позитивну самооцінку
Тренер. Як ви розумієте слово „комплімент”?

(Комплімент – це приємне схвальне зауваження на чиюсь адресу, похвала)
- Чи часто ви чуєте похвалу на свою адресу?
- Подумайте, чи є у вас привід похвалити товаришів, знайти гарні слова для кожного з них?
(про зовнішність: „Яке в тебе чудове волосся!”, „Твої очі голубі як небо!”, „У тебе дуже мила посмішка!”, „Видно, що ти займаєшся спортом. Ти завжди зібраний і підтягнутий!”, „На тебе завжди приємно подивитися!”
про справи: „Мені дуже подобається, як ти в’яжеш”, „Де ти навчилася так чудово плести з бісеру?”, „Ти малюєш, наче художник”, „Де ти навчився так чудово танцювати?”, „Я б із задоволенням навчився грати на гітарі, так як ти”…)
- Отже, спробуємо. Кожен повернеться до свого товариша, який сидить ліворуч і скаже комплімент. Тільки будьте щирі! Придивіться до друзів, і ви побачите: у кожного є чому повчитися!
Запитання для обговорення:
- Яке враження справила на вас ця вправа?
- Чи було складно говорити комплімент?
- Що ви відчували, коли комплімент говорили вам?
- Як ви вважаєте, для чого ми виконували цю вправу?

- Я, надіюсь, що після сьогоднішнього заняття, ви кожного дня , будете говорити один одному компліменти.

 

3.  Правила роботи в групі

Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат; створити відчуття захисту; усвідомлення особливостейспілкування в групі, сприяння організації ефективногопростору для особистісного розвитку учасників групи.

Тренер. Для того, щоб досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила, якими будуть керуватись учасники. (Група методом «Мозкового штурму» встановлює правила ефективної взаємодії, відповідаючи на запитання: «Що потрібно зробити для того, щоб робота в групі була ефективною?»( діти обговорюють правила роботи в групі)

 

II. Основна частина

1.  Повідомлення теми

Тема сьогоднішнього заняття є дуже важливою. Але перш ніж її оголосити, я хочу вам розказати одну притчу. Можливо, послухавши її, ви здогадаєтеся самі, про що ми будемо з вами говорити сьогодні.

 

2. Притча

 Жила була на світі одна сім’я. Так багато було в ній дітей, онуків, невісток, зятів, що займала ця сім’я всю територію села. А якою дружною булла ця родина! Ніколи не сварилися, усі допомагали один одному. Почув про таку сім’ю імператор, не повірив і сам вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Приїхав він до села і зрадів: навкруги чистота, краса, мир і спокій. Добре дітям – все в них є, спокій стареньким – їх добре доглядають. Вирішив імператор дізнатися, як змогли досягнути такого життєвого рівня мешканці цього села, прийшов до голови роду й запитав: «Розкрий мені секрет, чому такий мир і спокій панують у твоїй сім’ї?». Голова роду узяв аркуш паперу і довго щось писав, потім подав лист імператору. Три слова були написані на аркуші: «Любов, прощення, терпіння». І в кінці аркуша зазначив: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав імператор і здивовано перепитав: «І все?». «Так,  – відповів голова роду, - це і є основа життя всієї сім’ї». І, замислившись, сказав: «І всього світу також».

 Питання для учасників тренінгу:

Здогадалися, про що ми будемо говорити на сьогоднішній нашій зустрічі? (учасники висловлюють свої думки).

Повідомлення теми уроку : Толерантність. Вчимося бути толерантними.

 

2. Розповідь тренера «Толерантна людина»

Тренер. Поняття толерантності вперше почали вживати у XVIII столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» видатний французький письменник і філософ Вольтер писав: «Безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети»

Розуміння толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів.

У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати іншу особистість, у французів – як свободу іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайців бути толерантним означає великодушно й щиросерде ставитись до інших. В арабському світі толерантність - це вміння вибачати, терпимість, співчутливість, а в персицькому - ще й здатність до примирення.

 В українців – це здатність бути стриманим, стійким, сприймати інших такими, як вони є.

Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не перекладають власної відповідальності на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори - чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати й зрозуміти інші точки зору.                                       

Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами - особлива риса толерантної людини.

Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе.

 

3.Визначення «толерантності»

Тренер. Що ж таке толерантність?

Толерантність означає повагу, здатність без агресії сприймати думки, поведінку, спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.

Толерантність – терпіння до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.

Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити разом з іншими людьми.

Толерантність  передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого вони інші, і хоча я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся.

Толерантність — це доброзичливе й поблажливе ставлення до чогось. Але толерантна людина не повинна бути поблажливою до всього, наприклад, до порушення прав  людини. Те, що порушує загальнолюдську мораль, не повинно сприйматися толерантною.

Толерантність – це єдність у різноманітності. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична і правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.

Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це передусім – активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.

Толерантність – це обов’язок сприяти утвердженню прав людини, демократії та правопорядку. Стосовно поважання прав людини виявлення толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості. Це означає, що кожен може дотримуватися своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що людина за природою своєю відрізняється зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і має право жити в мирі, зберігаючи свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав’язані іншим.

 

 

 

 

Вправа «Унікальні листочки»

Мета: довести унікальність кожної особистості, подолати упереджене ставлення до інших.

Слово психолога:  Іноді людям важко виявляти толерантність до інших. Вони не вміють і не хочуть примиритися з особливостями (чи характером) певної особистості, певної нації, певного суспільства. Це зумовлено, передусім, унікальністю, неповторністю кожної особистості, кожної нації, кожного суспільства… Ви погоджуєтеся з тим, що всі і ми є унікальними і неповторними?» (учасники висловлюються).                                                                                     Давайте перевіримо це за допомогою вправи «Неповторні листочки»              .

Учасникам роздаються по один невеликий аркуш паперу.

Інструкція:  Візьміть свої аркуші і виконуйте той алгоритм дій, які я вам буду пропонувати. Як виконують дії інші учасники дивитися забороняється. Дії необхідно виконувати швидко. Починаємо:

  1. Складіть аркуш навпіл. Відірвіть верхній правий кут.
  2. Знову складіть аркуш навпіл. Відірвіть верхній правий кут.
  3. Ще раз складіть аркуш навпіл. Відірвіть верхній правий кут.
  4. І ще раз складіть аркуш навпіл. Відірвіть верхній правий кут.
  5. Розгорніть аркуш.

Подивіться на свій аркуш і на аркуші учасників тренінгу.

Запитання для учасників:

  1. У всіх однакові вийшли роботи? (ні).
  2. Чи можемо ми сказати, що хтось виконував роботу неправильно? (ні).
  3. Чому аркуші після відрізання такі різні? (всі ми різні, у всіх свій характер, свої особливості поведінки тощо).
  4. Чи можемо ми сказати, що ті, хто відрізував аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? (ні).

Зауваження психолога: Можливо, у житті буває так, що ми оцінюємо людину лише з огляду на те, чи робить вона так, як ми.

  1. Гра-розминка “Австралійський дощ”

Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників

Хід вправи

Учасники стають у коло. Інструкція: Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!

-                      В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні),

-                      Починає крапати дощ. (Клацання пальцями).

-                      Дощ посилюється. (Почергове плескання долонями по грудях).

-                      Починається справжня злива. (Плескання по стегнах).

-                      А ось град – справжня буря. (Тупіт ногами).

-                      Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах).

-                      Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях).

-                      Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями).

-                      Тихий шелест вітру. (потирання долонь).

-                      Сонце! (Руки догори).

4. Вправа «Асоціативний ряд до слова «толерантність»

Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині

Психолог на аркуші паперу по вертикалі записує слово «толерантність» і пропонує учасникам назвати характеристики людини, які асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і починаються на літери вертикального ряду. Характеристики записуються навпроти літер:

Т – терпимість, терплячий, товариський, тактовний

О – об'єктивність, обережний, оригінальний, особливий

Л – ласкавість, лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні

Е – емпатійність, енергійний, елегантний, ефективний

Р – рішучість, рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний

А – автентичність (подлинность), активний, акуратний, авторитетний

Н – надійність, найдорожчий

Т – творчість, терплячий

Н – ніжність, необхідний людям, незалежний

І – ініціативність, інтелігентний, ідеальний, ідейний

С – спокійність, співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого

Ть – талановитість, тактовний, товариський

 

4. Вправа «Зашифровані слова»

Тренер. Отже, бути толерантною людиною — значить поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.

- Які слова потрібно використовувати, щоб із нами було приємно спілкуватися? (Ввічливі слова.) Зараз перевіримо, чи знаєте ви їх.

( На дошці заздалегідь записані слова ввічливої людини, але букви в них переставлені місцями: )

· добрий день — йдбрио ньед;

· добрий ранок — окран бодийр;

· добрий вечір — ірчев борийд;

· дякую — куюдя;

· будь ласка — дубь сакал;

· пробачте — ропчебат;

· до побачення — няопчебан од.

 здрастуйте - сартдезуйт

- Не забувайте їх і обов’язково використовуйте у спілкуванні.

 

Руханка «Молекули. Атоми»

Мета:створення в учасників почуття єдності, розуміння один одного, розвивати комунікативну компетентність учнів, їх вміння працювати у тимчасових командах. 

Вчитель:Наступним етапом нашого заходу буде руханка.

Завдання: Кожен учень вибирає рух, який він буде постійно робити (стрибати, бігати, стояти на одній нозі і т.п.). Поки ведучий говорить: «Атоми, атоми, атоми …», кожен виконує свою вправу. Ведучий оголошує «Молекули по два (по три, по п’ять і п. т.)». Учні об’єднуються в молекули і намагаються «на ходу» домовитись, що саме будуть робити всі в кожній молекулі зокрема. 

Ведучий змінює умови 5-6 разів.

 

 

 

6. «Дерево  толерантності»

Виконання творчого завдання в групах

Обведіть свою долоньку і напишіть на  долонці , риси толерантності людини).

  -Отже, давайте проаналізуємо, з чим у вас асоціюється толерантність.

 (Захист, обговорення робіт).

Тест :

Чи толерантна я людина ?

 

III. Заключна частина

 

1. Підведення підсумків.

- Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?

 

  • Тест :
  • Чи толерантна я людина ?

 

Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:

      Бути завжди уважним;

      Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;

      Бути гуманним і милосердним;

      Не ображати співбесідника.

Пам’ятайте про це!!!

 

2.   Ритуал прощання

Вправа «Я бажаю всім бути …»

Кожен учасник висловлює своє побажання всім іншим учасникам бажання бути …. (називає одну рису толерантності)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 січня
Переглядів
412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку