Історія 5 клас
Тема: «Речові джерела».
Завдання:
Вправа «Запитання відповідь».
Пригадайте і скажіть звідки ми отримуємо інформацію?
Що таке усні джерела інформації?
Що таке писемні джерела?
Світ речей різноманітний та багатий, їхня кількість незліченна.
Усі речі, якими люди користувалися або користуються, є джерелами інформації.
Речове джерело інформації – предмет, що зберігає дані про минуле і відображає діяльність людей.
Такі речі називають також пам’ятками матеріальної культури.
Речові джерела поділяють на засоби (знаряддя) праці та результати праці (вироби).
Розрізняють також види речових джерел за часом і місцем походження, формою та змістом (опис), матеріалом, з якого вони виготовлені (дерево, камінь, кістка, метал, пластик тощо).
Знаряддя та вироби можна групувати і за їхнім призначенням: для побуту, праці, торгівлі, війни, науки, культури, релігійних обрядів.
Історики виокремили кілька груп історичних джерел, для дослідження яких було сформовано допоміжні галузі історичної науки.
Люди можуть зберігати речі, передавати їх у спадок, викидати як непотріб і навіть губити. Загублені речі потрапляють у грунт. Унаслідок дії бактерій багато з них розкладаються. Деякі речі або їх частини залежно від матеріалу та місця розташування можуть зберегтися. Їх пошуком займається археологія. Місця для археологічних розкопок визначають на основі писемних джерел, випадкових знахідок, аналізу місцевості.
Археоло́гія наука, яка вивчає історію людства на основі викопних знахідок.
Археологи досліджують залишки поселень, предмети, насіння та кістки тварин. На основі отриманої інформації роблять висновки про життєдіяльність людини.
Археолог - це вчений, який вивчає побут і культуру древніх цивілізацій за збереженими рештками їх життєдіяльності.
Речові джерела, знайдені археологами, називають викопними пам’ятками.
Опишіть процес роботи археолога на малюнку «Археологічні розкопки».
Кожна річ, як і людина, має свою історію. Історій більшості речей ми не знаємо. З деякими пов’язано багато пригодницьких історій. Історію має кожен предмет, а всі разом вони утворюють спільну (родову) історію. На підставі знайдених фактів можуть бути написані історії тарілок, капелюхів, стільців, автомобілів, мобільних телефонів тощо.
Порівняйте засоби для письма. Що в них є спільного?
Що спонукало людей переходити від одного засобу письма до іншого?
Домашнє завдання: дайте усні відповіді на запитання: