Галицько – Волинська держава. Данило Романович Галицький.

Про матеріал
Мета: розглянути виникнення Галицько – Волинської держави, проаналізувати діяльність Данила Галицького; розвивати пам’ять, увагу, мислення, мовлення, вдосконалювати навички роботи з історичною картою; збагачувати словниковий запас; слідкувати за вимовою та виправляти недоліки у вимові; виховувати в учнів любов до історії свого народу , почуття гордості за славне минуле нашої Батьківщини, повагу до видатних історичних діячів.
Перегляд файлу

Тема: Галицько – Волинська держава.  Данило Романович Галицький.

Мета: розглянути виникнення Галицько – Волинської держави,       проаналізувати діяльність Данила Галицького; розвивати пам’ять, увагу, мислення, мовлення, вдосконалювати навички роботи з історичною картою; збагачувати словниковий запас; слідкувати за вимовою та виправляти недоліки у вимові; виховувати в учнів любов до історії свого народу , почуття гордості за славне минуле нашої Батьківщини, повагу до видатних історичних діячів.

                                            

                                              Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Запитання

1.Уявіть, що хтось із ваших родичів поцікавиться, що таке історія. Як ви йому це поясните?

2. Для чого ми вивчаємо історію свого народу?

  - Так, ми вивчаємо минуле свого народу для того, щоб зрозуміти сучасне і не помилитися в майбутньому. Історія ніколи не закінчується. Кожен з нас, бажає він того чи ні, продовжуватиме її. І кожен з вас нехай уже сьогодні подумає, яку сторінку ви самі впишете у велику книгу історії свого народу.

    Ми на уроках історії говорили про багатьох видатних людей, які увійшли в нашу історію. Давайте пригадаємо їх імена.

Ми повинні знати і поважати  цих людей, більш глибше дізнаватися про їхній життєвий і творчий шлях.

  -  А чи хочете ви дізнатися ще про одну історичну відому постать в історії України ?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

     Отже, сьогодні на уроці ми познайомимося з історією Галицько – Волинського князівства, яке Михайло Грушевський вважав спадкоємицею Київської держави. А також поговоримо про діяльність видатного князя цієї держави – Данила Галицького.

      Перед тим , як  перейти до вивчення нового матеріалу, ми пригадаємо матеріал, який вивчали на минулому уроці. На партах у вас лежать листочки , де записані тести. Вам потрібно вибрати правильні відповіді і підкреслити їх. Тест 1.

1. Який твір написав Володимир Мономах ?

А) « Буквар»;

Б) « Повчання дітям».

2. Велика держава, утворена внаслідок завойовницьких воєн називається :

А) імперія;

Б) хутір.

3. Як називалася держава монголів ?

А) Московська держава;

Б) Золота Орда.

4. Що сталося з Руссю після навали монголо-татар ?

А) зміцніла;

Б) розпалася.

Запитання для колективного обговорення.

- Хто такі монголо-татари?

- Коли розпочався їх похід на руські князівства? (1237 р.)

- Які наслідки мала монгольська навала?

- А через що загарбникам вдалося захопити наші землі?

(Внаслідок міжкнязівських чвар Київська держава ослабла).

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

                                                   План

1.Обєднання Галицького та Волинського князівства Романом Мстиславовичем.

2. Розквіт Галицько – Волинської держави за Данила Романовича.

3.Заснування міста Львова.

Вчитель. Отже, тема нашого уроку «Галицько – Волинська держава та її розвиток за Данила Романовича».

Ми поговоримо про те, як виникла Галицько – Волинська держава. З’ясуємо, чим уславився Роман Мстиславович. Охарактеризуємо зміни в князівстві за правління Данила Романовича та дізнаємося, на честь кого було названо місто Львів. Отож , переходимо до розгляду нового матеріалу.

1. Обєднання Галицького та Волинського князівства Романом Мстиславовичем.

Розповідь учителя + демонстрація першого слайда на мультимедійній дошці та робота з картою.

    Після занепаду Київської Русі на території України наймогутнішими князівствами були Галицьке та Волинське. З ініціативи волинського князя Романа Мстиславовича у 1199 році  відбулося об’єднання цих двох князівств. У 1201 р. князь Роман зайняв Київ і заволодів майже всією територією сучасної України. Так після занепаду Київської Русі виникає нова держава – Галицько - Волинська.

Волинська земля     +     Галицька земля

      м. Володимир                   м. Галич  

   =   Галицько – Волинська держава

      Здійснене князем об’єднання Галицької і Волинської земель сприяло їх надійному захисту від ворогів. Нам відомі також неодноразові походи Романа проти половців. Звеличуючи хоробрість князя, літописець писав : «Він бо кинувся на поганих, як той лев, сердитий же був, як той рись, і губив їх, як той крокодил, і переходив землю їх , як той орел, а хоробрий був, як той тур, бо він ревно наслідував предка свого Мономаха, що погубив багато половців».

       Зі своїми полками князь захопив  і Київщину. Могутність Галицько-Волинської держави за князювання князя Романа стала відома в усій Європі. Усе життя він провів у війнах, де здобув чимало перемог. Під час походу до Польського королівства князь Роман загинув у 1205 році.

 Запитання.

2. Розквіт Галицько – Волинської держави за Данила Романовича.

     Після смерті Романа Мстиславовича у 1205 році  його дружину Анну разом із малолітніми синами Данилом і Васильком бояри вигнали з Галича. Тривалий час вони були змушені жити за межами Галичини. Коли Данило підріс, він повів запеклу боротьбу з боярами.

      У нелегкій боротьбі збирав і примножував могутність Галицько-Волинської держави син князя Романа – Данило Романович Галицький.

«Сей же король Данило , - писав літописець, - був   князем добрим, хоробрим і мудрим».

    Поїхав якось князь Данило до Угорщини , а коли повернувся, то не впізнав рідної землі. Зустріли його руїни та згарища, що залишили після себе монголи. Але людям вдалося відбудувати зруйновані міста. Згодом прислав монгольський хан Батий до Данила посланця з наказом віддати Галич. Зажурився князь, а потім вирішив не віддавати своїх земель, а поїхав до Батия. Там він перебував 25 днів, вів переговори, домігся  визнання його галицько-волинським князем. Літописець розповідає, що на пропозицію хана випити кумису Данило відповів: « Досі не пив, а накажеш – буду пити». Ціною приниження він не лише зберіг собі життя, але й досяг недоторканості західних земель. Важким виявилося для Данила це підданство (залежність від іншої держави). Замислився він над тим, як його позбутися.

1199 р. – об’єднання Галицько-Волинської держави ;

1205  - 1264 рр. – роки правління Данила Галицького.

Роман Мстиславович - князь, що об’єднав Галицько-Волинську державу.

Данило Романович  -  син Романа, єдиний король  в історії України.

Інокентій ІV – Папа Римський, що коронував Данила Галицького.

Лев – старший син Данила, на честь якого назване місто Львів.

Отже, в 1253 році відбулася коронація Данила Галицького у місті Дорогочині.(показ на карті цього міста).

Про що свідчила ця подія? (Що папа і правителі країн Європи визнавали Галицько – Волинське князівство як державу і надавали її правителеві символи влади – вінець (корону) і скіпетр (палиця, прикрашена дорогоцінними каміннями та різьбою)).

 Як ви гадаєте ,  що мав на меті князь Данило, приймаючи королівський титул від Папи Римського ? ( Що Інокентій ІV та правителі інших країн організують похід проти монголів).

3. Заснування міста Львова.

    Ми вже згадували про те, що саме за правління Данила було закладено чимало нових міст ( Холм, Львів).

Літописець писав про Данила, що він «спорудив города многі, і церкви поставив, і оздобив їх різноманітними прикрасами». Перша згадка про місто Львів міститься в Галицько – Волинському літописі під 1256 роком. Місто заснував Данило Галицький за участю свого сина Лева, на честь якого і було назване це місто. Таким чином, за правління Данила Галицького його держава досягла високого рівня розвитку. Про це дізнався монгольський хан. Відправив він свого воєводу Бурундая в похід на західні землі. Наказав Бурундай Данилові зруйнувати фортеці, розкопати вали, позасипати рови. Не було Данилові підмоги, мусив скоритися і виконати наказ кривдника. Це гірке розчарування не минуло марно для короля. Останні роки Данило хворів, майже втратив зір. 1264 року помер в улюбленому місті Холм.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Запитання учням

  1.               Що для Данила було важливішим: стати королем чи звільнити рідну землю від монголів ?

 Тестові завдання.

     А зараз беріть в руки листочки з тестами, відшукайте тест 2, де записані номери запитань. Вам потрібно уважно слухати, як  я буду зачитувати їх і 2 варіанти відповіді, одна з яких правильна , і  поставити на кожне  запитання одну букву, яка вказує на правильну відповідь. Запитання не записуємо.

1. Коли об’єдналося Галицько-Волинське князівство ?

А) 1199 р.;

Б) 1995 р.;

2. Ким був Данило Галицький ?

А) монголом;

Б) королем.

3. Які землі увійшли до Галицько - Волинської держави?

А) Галичина і Польща;

Б) Галичина і Волинь.

 

VI.Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя.

     Галицько-Волинська держава, про яку ви дізналися сьогодні на уроці, була гідною спадкоємицею Київської Русі. Видатними діячами в її історії були Роман Мстиславович і Данило Романович. Однак після смерті Данила кращі часи Галицько-Волинської держави відійшли у минуле.

VII. Домашнє завдання.

  1.               Опрацювати текст підручника ( п.2 , ст. 61).

  На цьому урок закінчено. Дякую всім за роботу на уроці. До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

Легенда про Данила Галицького.

    Коли ще в Галичі жив Данило, він мав такого майстра, що робив йому гроші. Той майстер у золоті купався, але волі не мав. Король Данило сам відкривав ту касу, де працював майстер, замикав його і випускав власноручно, коли треба було майстрові кудись вийти. Майстер так розжився, що не розумів, як так голодним бути. Та й одного разу каже королеві :

  • Золото – цар.
  • А Данило поправляє його :
  • Ні, чоловіче, хліб усьому голова.
  • Ні, золото і срібло !

Так вони сперечалися, що король обернувся і пішов геть із майстерні. А другого дня бачить король золотий надпис на стіні: «Хліб – болото, а всьому голова – срібло й золото».

    Данило нічого не сказав. Але другого дня зранку привів майстра, замкнув його; а тут вістові прилітають – ворог іде !  Данило зібрав дружину, вирушив у похід. Поїхав, а про майстра забув. А король  видав такай закон, що ніхто не сміє до каси підходити, інакше смерть.

 Минуло кілька місяців. Данило з військом повертається додому. І тут згадав про майстра. Зіскакує з коня, біжить до каси, відмикає, а на купі золота лише кістяк із майстра, а на стіні золотом написано: «Срібло, золото – то болото, а хліб –

цар». Отак життя навчило…

     Підсумовуючи  діяльності Данила Галицького, можна сказати :

  • Отримав престол по спадковості від батька;
  • Зміцнив Галицько-Волинську державу;
  • Шукав союзників, але безрезультатно;
  • Боровся з монголо – татарами;
  • Їздив до хана в Золоту Орду;
  • Був єдиним королем в історії України;
  • Здобув міжнародне визнання;
  • Великий будівничий та меценат.

Роздатковий матеріал.

  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

Тест 1.

1. Який твір написав Володимир Мономах ?

А) « Буквар» ;

Б) « Повчання дітям».

2. Велика держава, утворена внаслідок завойовницьких воєн називається :

А) імперія;

Б) хутір.

3. Як називалася держава монголів ?

А) Московська держава;

Б) Золота Орда.

4. Що сталося з Руссю після навали монголо-татар ?

А) зміцніла;

Б) розпалася.

 

Тест 2.

1. Коли об’єдналося Галицько-Волинське князівство ?

А) 1199 р.;

Б) 1995 р.;

2. Ким був Данило Галицький ?

А) монголом;

Б) королем.

3. Які землі увійшли до Галицько - Волинської держави?

А) Галичина і Польща;

Б) Галичина і Волинь.

 

 

 

doc
Додано
4 січня 2023
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку