Тема. Рівні права – рівні можливості

Про матеріал
Тема. Рівні права – рівні можливості Мета: формування поняття такої важливої соціальної категорії як "ґендер"; виховання засад ґендерної рівності та поваги до прав і свобод кожної статі. Обладнання: стікери, ромашки, два аркуші паперу А-3( І – "жінка ", ІІ – "чоловік"), дві плюшеві іграшки-тваринки (вовк та заєць), таблиця «Розподіл домашньої праці», кейс . Форма роботи: виховна година з елементами тренінгу. Вік учнів: 12 – 13 років.
Перегляд файлу

Тема. Рівні права – рівні можливості

Мета: формування поняття такої важливої соціальної категорії як "ґендер"; виховання засад ґендерної рівності та поваги до прав і свобод кожної статі.

Обладнання: стікери, ромашки, два аркуші паперу А-3( І –  "жінка ", ІІ –   "чоловік"), дві плюшеві іграшки-тваринки (вовк та  заєць), таблиця «Розподіл домашньої праці», кейс .

Форма роботи: виховна година з елементами тренінгу.

Вік учнів: 12 – 13 років.

Ключові поняття:

Ґендер – окреслений набір характеристик у соціокультурному аспекті, що визначають соціальну поведінку жінок і чоловіків та стосунки між ними.

Ґендерна рівністьце рівні права та можливості жінок і чоловіків у суспільстві.

Ґендерна поведінка – дії людини, зумовлені її чи його належністю до певної статі (манери, одяг, зачіска тощо).

1.Вступне слово ведучого.

– Ми всі дедалі частіше чуємо і використовуємо слово "ґендер". Часто думають, що це поняття, яке торкається виключно захисту прав жінок. Проте це не так. В нашій країні прийнято Закон про рівні права та можливості жінок і чоловіків.

– Отже, ґендер – це те, що стосується нас всіх, бо всі ми є людьми, і, як все живе в природі, поділяємося на дві статі.

– Чим же ґендер відрізняється від статі?

– Чому вважається, що поняття "ґендер" є ключовим у поступі будь-якої країни до демократії і щасливого, заможного життя? Саме над цим ми будемо роздумувати і саме це будемо аналізувати сьогодні.

– Отже, темою нашого заняття буде: "Ґендер – це цікаво !"

2. Вправа "Дорога"

Мета: допомогти присутнім сформулювати свої сподівання від заняття, тобто усвідомити потреби та очікування групи.

Необхідні матеріали: стікери.

Виконання вправи

На великому аркуші заздалегідь малюється дорога. Всі присутні отримують два маленькі липкі папірці (стікери). Запропонувати групі на них записати відповідь на запитання:

– Що ви хочете дізнатися з теми сьогоднішнього заняття?

Презентуючи свої сподівання, присутні "викладають дорогу", щоб краще було йти до мети заняття.

Подякувати групі і підвести підсумок:

– Ви можете отримати відповідь і більше дізнатися лише тоді, коли будете запитувати про те, що вас хвилює і про що ви хочете дізнатися. 

3. Вправа "Що нас об’єднує і в чому ми індивідуальні"

Мета: зближення присутніх, збільшення толерантності та позитивізму в групі, введення в мету заняття.

Виконання вправи

Присутніх в колі об’єднати в трійки (або 4-5). Кожна трійка отримує завдання: "Визначитися, що у вас спільного, а в чому кожна особа в трійці є неповторною і відрізняється від інших в своїй команді".

Презентація

Одна особа від команди презентує їхню "спільність", а потім кожна особа в трійці коротко розповідає про свою індивідуальність/відмінність від інших. 

Подякувати групі. Обговорення в цій вправі не проводиться. До її підсумків ми звернемося в наступних вправах.

4. Вправа «Ромашка».

Мета: формування навичок самопізнання.

Кожен учасник отримує велику ромашку, в середині якої необхідно написати своє ім’я. На пелюстках слід написати слова, що показують найсуттєвіші суспільні ролі, позиції. Назви соціальної культурної групи, до якої кожна особа себе відносить (наприклад: учениця, українець, християнка, дівчина, хлопець тощо).

Присутні презентують себе.

Обговорення

– Які визначення зустрічалися найчастіше?

– Які ролі виявилися поодинокими?

– Чи говорять наші квіти про те, що нас об’єднує?

Підсумок

– У всіх нас більше схожого, ніж відмінного. Пам’ятаймо: ми всі люди, всі мріємо бути щасливими, всі вчимося в школі, проживаємо в Україні, на цій планеті, в цій частині Всесвіту… У нас більше спільного, ніж відмінного, і всі ми залежимо одне від одного.

5. Вправа "Абра-кадабра"

Мета: визначення ґендерних поглядів присутніх.

Виконання вправи

– Зараз ми проведемо дебати. Для цього об’єднаємося у дві команди: хлопців і дівчат.

Після поділу допомогти командам стати одна навпроти іншої і надати правила дебатів:

– Напевно всі ви бачили сучасні фільми, в яких жінки ставали чоловіками і навпаки. Отож, давайте пограємо. Я скажу чарівне слово "Абра-кадабра", і дівчата стануть хлопцями, а хлопці – дівчатами. Приготувались… АБРА-КАДАБРА! Обмін тіл, емоцій і розумів відбувся! 

– А зараз команда "дівчат" буде відзначати свої плюси, тобто: які є переваги у дівчат, чому гарно бути дівчиною. Відповідно, команда "хлопців" буде навзаєм доводити свої переваги: які є переваги у хлопців, чому гарно бути хлопцем.

– Отож, починаймо.

– А зараз, приготувалися… АБРА-КАДАБРА! Ви вже знову в своїх звичних тілах.

Обговорення

– Чи складно було бути хлопцями/ дівчатами?

– Кому захотілося залишитися в перетвореному стані?

– Які висловлювання своєї групи чи протилежної найбільше зачепили?

– Чого вас навчила ця вправа? Що корисного ви для себе усвідомили?  

6. Вправа "Традиційні уявлення про чоловіка та жінку"

Мета: дати можливість групі за короткий термін осягнути нову інформацію та, спираючись на надані факти, зробити висновки.

Виконання вправи

Поділити навпіл великий аркуш паперу. На одній половинці написати "жінка", на іншій – "чоловік". Коротко нагадати групі правила мозкового штурму, а потім запропонувати перелічити всі ті слова, які зазвичай характеризують жінок (наприклад: ніжна, тендітна, лагідна, вродлива...). До списку додати слово "мати". Відповідно заповнюється друга половина. Зрозумілою, що там потрібно додати (якщо цього не зробить група) слово "батько".

Після заповнення обох колонок замінити "заголовки" – закреслити слово "жінка" і написати "чоловік"; відповідно замінити в іншій колонці слово "чоловік" на "жінка". Група має визначити, чи зміняться від цього характеристики. Підвести групу до того, що всі характеристики, крім слів "мати" та "батько", залишаться незмінними.

Жіночі риси

Скромність, чесність, елегантність, ніжність, самопожертва, глибина почуттів, материнські почуття, чутливість, здатність співпереживати, компетентність, вразливість, сльозливість, енергійність, працелюбність, вірність, душевність, тонкий смак, витривалість, освіченість, широкий кругозір, поступливість, принциповість, здатність прощати, комунікабельність, громадська активність, м’якість, господарність, бережливість, гостинність, краса, терпеливість, доброта, пасивність, страх успіху, охайність, професіоналізм.

Чоловічі риси

Безстрашність, наполегливість, фізична сила, впевненість, відповідальність, елегантність, зовнішня краса, чесність, вірність, господарність, турботливість, благородство, скромність, агресивність, честолюбство, енергійність, наполегливість, заповзятливість, несправедливість, комунікабельність, широкий кругозір, ерудованість, нещирість, дратівливість, егоїстичність, здоров’я.

Підсумок

– Насправді, єдиною різницею між чоловіком та жінкою є те, що вони мають різну анатомію та різні функції у відтворенні потомства. Така різниця називається біологічною статтю. Проте, все ж, дівчата та хлопці, жінки та чоловіки відрізняються одне від одного? Так, звісно. От про цю різницю, яка називається "ґендер", ми і поговоримо в наступних вправах.

7. Гра "Вовк і заєць"

Мета: закріплення попередньої та введення нової інформації в ігровій формі.

Необхідне обладнання: дві плюшеві іграшки-тваринки.

Всі присутні сидять у колі. Один із предметів зображує зайця, інший – вовка. Ці предмети потрібно швидко передавати одне одному: спочатку зайця, потім вовка. І той, й інший предмети повинні пройти через всі руки, нікого не оминувши. Звернути увагу, що вовк має наздогнати зайця. Якщо йому це вдасться, то запропонувати гру продовжити. Але тепер заєць має переслідувати вовка.

Обговорення

– Ми всі розуміємо біологічну статеву різницю між людьми. Але існує ще й така різниця, як ґендер. На відміну від біологічної, ця статева різниця існує тільки в головах людей. Так, якщо ми вважаємо, що тільки вовк має бігати за зайцем, то нас здивує, коли заєць побіжить за вовком. Проте, якщо ми будемо "вірити", що зайці також переслідують вовків, то така поведінка зайця буде здаватися нам єдино правильною.

8. Міні-лекція «Стать і ґендер (базові поняття)» 

– У дитинстві до дітей по-різному відносяться, залежно від того чи це дівчинка чи хлопчик. Згадаємо, що ми кажемо хлопчикові: "Дай здачі, ти ж хлопчик" (тим самим закладаємо агресивну поведінку), "Не плач, ти ж не дівчинка" (вчимо стримувати емоції). Дівчинці: "Будь охайною, ти ж дівчинка" (хоча братик, який стоїть поряд із сестричкою, зауваження не отримує).

Саме так закладаються різні стандарти поведінки, поступово формуючи гендерні стереотипні ролі чоловіка і жінки, які у суспільстві вважають вродженими, властивими лише чоловіку чи жінці. Наприклад, чоловік: мужній, агресивний, розумний, відважний; жінка: м’яка, емоційна, покірна, слабка.

Проте, індивідуальні відмінності між людьми набагато більша, ніж між статтями. Від народження ми успадкували лише стать та статеву відмінність. 

Отже, стать – винятково анатомо-біологічні особливості людей, на основі яких люди визначаються як чоловіки або жінки. (Різниця: чоловіки не можуть народжувати дитину і годувати груддю, хоча вони – зачинають).   

Жінки і чоловіки, як представники біологічного виду «Homosapiens» розрізняються за статтю. У цьому разі слова «чоловік» і «жінка» асоціюються з такими ознаками, як відмінності репродуктивних функцій, будова тіла, анатомічні та фізіологічні особливості. Для того, щоб вирізняти їхні суто біологічні ознаки, використовується поняття біологічна стать. Але діти усвідомлюють не тільки свою біологічну стать. Спілкуючись одне з одним, спочатку через ігри та іграшки, пізніше у виборі занять,  у розподілі домашніх обов’язків, вони починають набувати свого власного соціального досвіду. І, виявляється, що у дівчаток і у хлопчиків він різний: дівчатка частіше починають гратися з ляльками, а хлопчики – з машинками, в загальних іграх дівчата частіше бувають медсестрами, вчительками, мамами, а хлопчики – командирами, капітанами, льотчиками.

Чому це відбувається? Тому, що від самого народження дівчаткам і хлопчикам пропонують певні (але різні) правила поведінки, форми вияву відчуттів, і оточення суворо стежить за тим, щоб вони беззаперечно виконувалися. Наприклад, коли від образи або болю плаче дівчинка, до неї ставляться із співчуттям і розумінням. Але, коли рюмсає хлопчик, то йому говорять: «Будь чоловіком! Терпи! Чоловіки не плачуть». Якщо хлопчик поводиться грубо, на це доволі часто не зважають, навпаки, можуть і похвалити: «Справжній чоловік!» Але якщо так поводиться дівчинка, їй тут же зауважать: «Ти ж дівчинка!» У класі може викликати здивування хлопчик, який любить шити або готувати, або дівчинка, яка піднімає штангу або займається армреслінгом.  Все це говорить про те, що у суспільстві сформувалася різна оцінка занять дівчаток і хлопчиків, їх доброї й поганої поведінки. Ці соціальні настанови, культурні канони і є проявами гендеру (від англійської – gender, що означає рід).

Гендер – окреслений набір характеристик у соціокультурному аспекті, що визначають соціальну поведінку жінок і чоловіків. (визначено в Канадській Хартії прав і свобод).

Гендер - це організована модель соціальних відносин між жінками і чоловіками, яка не тільки характеризує їх спілкування і взаємодію в сім'ї, а і визначає їх соціальні відносини в основних інституціях суспільства.

Від самого народження дитина формується не тільки як біологічний індивід, але одночасно і як соціальна особа. Одним із проявів соціалізації особи дівчаток і хлопчиків є їх гендерна соціалізація. Тому гендер називають ще «соціальною статтю».

Гендер стосується не тільки чоловіків і жінок, але й відносин між ними.

Ще 100 років тому вченні дискутували, чи можуть жінки вчити математику, і дійшли висновку, що ні - вища освіта «заважала народжувати». На сьогодні в Україні більшість з вищою освітою – жінки, вони займаються політикою, бізнесом.

Французька філософиня Сімона де Бовуар говорила: "Жінками не народжуються, жінками стають". 

Отже, факти:

1. Швейцарські вчені провели експеримент. В одному з великих супермаркетів вони встановили дзеркало, в яке було вмонтовано приховану відеокамеру. Камера зафіксувала, що протягом дня уважно роздивилися себе у дзеркалі 428 жінок і... 735 чоловіків!

2. У нашій країні середній річний прибуток чоловіків на третину вищий за прибуток жінок, тобто чоловіки працюють на більш високооплачуваних робочих місцях.

3. Як правило, коли в родині народжується дитина, у декретну відпустку іде мати. А відповідно до законодавства України чоловіки також мають право на декретну відпустку. Факти свідчать, що сьогодні в Україні цим правом скористалися вже 3% чоловічого населення країни.

4. У сучасному світі стрімко зростає кількість жінок, які сідають за кермо автомобіля. Якщо 35 років тому в Україні лише 6% жінок мали права водія, то на сьогодні ця цифра збільшилася майже в п'ять разів.

І взагалі, є жінки, які набагато вправніше, ніж чоловіки, керують автомобілем. До речі, в аварійні ситуації на дорозі частіше потрапляють водії-чоловіки, тому що жінки керують автомобілем обережніше. Але статистика свідчить, що серед професійних водіїв представниць прекрасної статі лише 2%.

До речі, про чоловічі і жіночі професії. Саме на прикладі професійної діяльності можна легко помітити, як стираються ґендерні відмінності. Сьогодні багато жінок у бізнесі, політиці, а серед чоловіків багато перукарів, візажистів.

Факти:

1. Відомо, що шеф-кухарями ресторанів найчастіше працюють чоловіки, а в сім'ї готує, як правило, жінка.

2. Суто чоловічою є професія шахтаря. І насправді, у світі немає жодної жінки, яка б працювала в забої. Педагог, до речі, також чоловіча професія. Видатні педагоги – переважно чоловіки. Однак на сьогодні у школах нашої області працює лише 6% вчителів-чоловіків, а серед вихователів дитячих садків немає жодного чоловіка.

Гендерні ролі - розподіл праці залежно від статті (професії "чоловічі" і "жіночі"). Домінує негативна суспільна думка, коли чоловік хоче присвятити себе сім’ї, дітям, в той же час як жінка – роботі.

Коли йдеться про гендер, то це не обмеження прав чоловіків, а створення можливості для самореалізації і жінки і чоловіка. Біологічний фактор не повинен визначати долю чоловіка та жінки в Україні.

9. Вправа «Розподіл домашньої праці»

Твердження

Я

Він (вона)

  1.  

Турбота про дітей

 

 

  1.  

Перевірка домашнього завдання дітей

 

 

  1.  

Відвідування батьківських зборів

 

 

  1.  

Вирішення проблем з якими діти звертаються до батьків

 

 

  1.  

Організація дитячих свят у садочку й школі

 

 

  1.  

Організація сімейних свят

 

 

  1.  

Читання спеціальної літератури про виховання дітей

 

 

  1.  

Виконання важкої фізичної праці вдома

 

 

  1.  

Виконання домашньої роботи, що вимагає зосередженості

 

 

  1.  

Купівля продуктів

 

 

  1.  

Прибирання у квартирі

 

 

  1.  

Прання білизни

 

 

  1.  

Поточний ремонт квартири

 

 

  1.  

Дрібний побутовий ремонт

 

 

  1.  

Спілкування із сусідами

 

 

  1.  

Планування сімейного бюджету

 

 

  1.  

Оплата комунальних послуг і електроенергії

 

 

  1.  

Купівля одягу,  взуття

 

 

  1.  

Купівля меблів, побутової техніки

 

 

  1.  

Догляд за домашніми тваринами

 

 

Підсумок

– Отже, ґендерні ролі чоловіків і жінок залежать не від того, що ви народилися дівчиною чи хлопцем, а від того, в який час і в якій країні ви народилися дівчиною чи хлопцем. Те, що здавалося дивним і неможливим сто років тому, стає звичним і правильним сьогодні. Ми не вибираємо, в який час народитися. Проте ми можемо вибрати свою поведінку, яка в будь-який час має базуватися на повазі до прав людини, до рівності людей, до захисту людей від ґендерної дискримінації та насильства.

10. Вправа «Орієнтація на стереотип».

1.Дві людини відкривають коробку цукерок. Одна кладе всю цукерку в рот, а інша надкушує, щоб подивитись начинку. Хто ця остання людина? (жінка)

2. У компанії зайшла мова про те, що багато хто відмовивсь би полетіти на Місяць. Одна з присутніх людина погодилась з цим, а інша заперечила: «Не вірю. Я б, наприклад, полетіла.» Хто сказав ці слова? (і чоловік , і дружина)

3. Подружжя ввечері дивиться телевізор. У сусідній кімнаті спить хвора дитина. Один з подружжя говорить: «Не хвилюйся, справи покращаться.» Хто це сказав? (чоловік)

4. Подружжя обідає в ресторані.  Один з них вибирає страву з екзотичною назвою, інший - добре знайому. Хто гурман-чоловік чи жінка? (дружина)

5. У крамниці на поличках зліва виставлені новинки, справа – давно відома продукція.  Хто з подружжя зацікавиться новинками? (чоловік)

6. Бензин у автомобілі закінчується. Один з подружжя пропонує заправитись на найближчій станції, інший пропонує почекати до іншої, де ввічливіший персонал. Хто з подружжя пропонує зачекати? (чоловік)

7. Подружжя розшукує будинок приятеля. Один з них пропонує запитати перехожих, інший каже: знайдемо самі. Хто не хоче питати дорогу? (чоловік)

8. На стоянці незнайомий автомобіліст каже подружжю, що знаходиться в машині: «У вас, ніби, спускає колесо». Водій відповідає: «Нічого, якось доїдемо». Пасажир заперечує: «Треба подивитись, що там!» Хто сидить за кермом? (дружина)

9. На перехресті перед світлофором  у трьох рядах зупинилось три легкові автомобілі. Коли загорається зелене світло, один з водіїв прагне стартувати першим, щоб стати «лідером». Хто він? (чоловік)

10. У кінотеатрі показують дуже важкий фільм. Хто більше схвильований трагічними сценами – чоловік чи жінка? (і чоловік , і дружина)

11. Рефлексія «Кейс»

Мета: підбиття підсумків заняття та зворотній зв'язок із групою.

Групі пропонується повернутися до записаних "Очікувань" на "дорозі" й підбити підсумки того, що отримали на занятті, чого навчилися. Учасники аналізують роботу тренінгу, та визначають, які знання вони «покладуть до свого кейсу» (називають, що зможуть використати практично у своєму житті).

 

docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
1898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку