Тема. Різдвяна подорож Скруджа в часі і просторі як можливість переосмислити своє життя.
Якщо немає Різдва в твоєму серці,
ти не знайдеш його і під ялинкою.
Рой Сміт
Тема. Різдвяна подорож Скруджа в часі і просторі як можливість переосмислити своє життя.
(Слайд №1)
Цілі:
НАВЧАЛЬНА - продовжити вдосконалювати навички роботи з текстом, вчитися використовувати свої теоретичні знання при аналізі тексту;
РОЗВИВАЮЧА - розвивати вміння вести дискусію, бути переконливим у відстоюванні своєї точки зору;
ВИХОВНА - допомогти учням отримати моральні уроки з пропонованого для читання твору.
Хід уроку
Якщо немає Різдва в твоєму серці,
ти не знайдеш його і під ялинкою.
Рой Сміт (Слайд №2)
I. Мотивація навчальної діяльності
1.Бесіда
- Чи вірите ви в дива?
- Чи часто чудеса відбуваються зі звичайними людьми?
- Кажуть, що в Різдвяну ніч чудеса відбуваються найчастіше, чи так це?
Як ви розумієте ці слова?
Мета нашого уроку - навчитися аналізувати зміст художнього твору, спробувати зрозуміти, що посприяло до переродження особистості головного героя.
Запишіть число і тему уроку в зошити.
III. Вивчення нового матеріалу
Отже, чекаючи незвичайних пригод, перенесемося на крилах фантазії в засніжену Англію (Звучить англ. Колядка)
(Слайд №3)
Група хлопців отримала випереджаюче завдання, вони допоможуть нам зануритися в різдвяну атмосферу. Я попросила їх приготувати інформацію про різдвяні традиції в Англії 19в.
1.Учень. До власне різдвяних свят в Британії слід віднести три дні: 24 грудня (Різдвяний святвечір), 25 грудня (Різдво) і 26 грудня (день Св. Стефана, більше відомий в Англії як День різдвяних подарунків - Boxing Day).
(Слайд №4)
2.Учень. Різдвяну ялинку завішували фруктами (були популярні апельсини), квітами, випічкою, цукерками, зацукрованими фруктами і невеликими подаруночками на кшталт в'язаних сумочок, брелоків або играшек. Кожен гість отримував потім одну з цих прикрас в якості подарунка. (Слайд №5)
3. Учень. Обов'язковою стравою на різдвяному столі був птах (у тих, хто міг її собі дозволити), і до її купівлі теж готувалися заздалегідь. Ті, хто не міг дозволити собі і цього, задовольнялися кроликом. Ще одним блюдом, про який слід було подбати завчасно, був різдвяний пудинг. (Слайд №6)
4. Учень. Неодмінним звеселянням під час різдвяного обіду були хлопавки. Хлопавки клали поруч з серветкою у кожної тарілки, або, іноді, на саму тарілку. Часто все сідали за стіл, кожен брав свою хлопавку за один кінець правою рукою, схрещував руки перед собою і лівої схоплюються за хлопавку сусіда. Потім всі одночасно тягнули - виходив неймовірний шум, який всіх дуже розважав. (Слайд №7)
Бесіда.
- Який настрій опановує вами в Різдво?
- Що означає вираз «Дух Різдва»?
- Які християнські традиції пов'язані з цим святом?
IV. Теорія літератури. (Слайд №8)
Кого вважають засновником жанру святочного оповідання?
Які жанрові особливості святочних оповідань ви знаєте?
Жанрові особливості різдвяного (святочного) розповіді
Дія різдвяного (святочного) оповідання відбувається під час зимових свят: Різдва, святок, Нового року. У різдвяному оповіданні завжди відбувається яке-небудь надприродне чудо, подібно до того, як з приходом в світ Ісуса Христа чудо осяяло життя кожної людини. У різдвяному оповіданні можуть бути присутніми мотиви ворожіння, ряжень, сновидіння.
Більшість святочних оповідань починається з опису нещасть і бід героїв, але закінчуються щасливо. Як правило, в творах цього жанру мають місце містичні явища, привиди, духи, і диво відбувається за участю потойбічних сил. Традиційний мотив святочного оповідання - боротьба добра зі злом - пояснюється подвійною природою самих святок, різдвяних днів: згідно з повір'ями, в цей час нежить приходить на землю лякати християнський люд. Але Різдво - це і пора чудес, проявів милості Бога до людей.
(На дошці:
1.Події відбуваються напередодні свята Різдва, під час святок.
2. Відбуваються містичні явища.
3.Страданія, тяжке становище героїв на тлі загального свята і веселощів.
4. Щасливий фінал.)
V. Аналіз художнього твору
Ми з вами прочитали твір Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», давайте згадаємо головних героїв цієї повісті.
(Відповіді учнів)
Я хочу, щоб ви простежили, як сприймають свято Різдва герої твору (усно)
(Слайд №9)
Племінник |
я все одно вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити добро. Тож хай живе Різдво! |
Джентльмени, збирачі пожертвувань |
У ці святкові дні, пане Скрудже, більше, ніж коли-небудь, личить нам у міру сил піклуватися про бідних і знедолених, які особливо страждають у таку сувору пору року. |
Клерк та його сім”я |
Звичайно, все це убого і заурядно і, тим не менше, вс тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу і вдячні долі. |
Эбінізер Скрудж |
Веселі Святки! Веселі Святки! Та йди ти зі своїми Святками! Що таке Святки для таких як ти? Це означає, що пора платити за рахунками, а грошей хоч конем грай .. |
(Відео уривок з фільму «Скрудж») (Слайд №10)
1. Давайте ближче познайомимося з головним героєм.
Знайдіть в тексті слова, які дають характеристику образу Скруджа спочатку твори.
( «Якщо Скрудж прикладав до якогось документу руку цей папір мав на біржі вагу") з діловою хваткою, цинічно-практичний ( «день похорону свого друга він відзначив укладенням вельми вигідної угоди»). Автор називає його «сквалига", "старим гріховодником»: «От уже хто вмів вичавлювати соки, витягати жили, забивати у труну, загарбували, вимагати».
У вас на партах лежать листочки з таблицею, яку ви зможете заповнити, тільки проаналізувавши образ головного героя, його вчинки.
Знайдіть в тексті, як поводився Скрудж в день напередодні Різдва, і запишіть в таблицю коротко.
(Робота в парах) Слайд №11
Ебінізер Скрудж - значущу міну, з діловою хваткою, сквалига, прихований, замкнутий, самотній, не людина, а кремінь.
|
|
Перед Різдвом |
У Різдвяний ранок
|
2. Давайте згадаємо, хто прийшов до Скруджа ввечері напередодні Різдва?
(Інсценізація) музика звук ланцюгів
Послухай мене! - скрикнув привид. - Мій час минає.
- Я послухаю - сказав Скрудж, - але пожалій мене. Джейкоб, що не висловлювався так піднесено. Прошу тебе, говори простіше!
- Як сталося, що я став перед тобою, у вигляді, доступному твоєму зору, - я тобі не відкрию. Незримий, я сидів коло тебе день за днем.
Відкриття було не з приємних. Скруджа знову затрясло як в лихоманці, і він витер виступав на лобі холодний піт.
І, повір мені, це була не легка частина мого проби, - продовжував привид. - І я прибув сюди цієї ночі, щоб донести тобі, що для тебе ще не все втрачено. Ти ще можеш уникнути моєї долі, Ебінізер, бо я поклопотався за тебе.
- Ти завжди був мені другом, - сказав-Скрудж. - Дякую тобі.
- Тебе відвідають, - продовжував привид, - ще три Духа.
Тепер і у Скруджа відвисла щелепа.
- Чи не про це ти поклопотався, Джейкоб, чи не в цьому моя надія? запитав він слабким голосом.
- В цьому.
- Тоді ... тоді, може, годі й говорити, - сказав Скрудж.
- Якщо ці Духи не з'являться тобі, ти підеш по моїх стопах - сказав привид. - Отже, чекай першого Духа завтра, як тільки проб'є Час після півночі.
- А чи не можуть вони прийти всі одразу, Джейкоб? - несміливо запитав Скрудж. - Щоб вже скоріше з цим покінчити?
- Чекай другого на наступну ніч в той же час. Чекай третього - на третю добу опівночі, з останнім ударом годинника. А зі мною тобі вже не судилося більше зустрітися. Але дивись, для свого ж блага запам'ятай твердо все, що сталося з тобою сьогодні.
3.Бесіда
- Які ланцюга носив на собі колишній компаньйон Скруджа?
- Збулося чи пророцтво Марлі?
- Що сталося потім?
- Куди відправив Скруджа Дух уже минулого Різдва?
- Яким було дитинство Скруджа?
- Що побачив герой, подорожуючи з Духом Нинішнього Різдва?
- Що налякало Скруджа в Майбутньому?
- Як ви думаєте, що підштовхнуло героя звернутися з благанням до Духа Майбутніх Свят?
Зачитайте ці слова.
(Самотнє життя і байдужість оточуючих так вразили Скруджа, що він звернувся з благанням: "Я скупаю своє Минуле Нинішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені"!)
- Подумайте, для чого Скруджу послані подорожі. (З метою виправлення помилок життя.)
- Як переплітаються в творі реальність і фантастика?
4. Коментар учителя.
- У творі досить тісно переплітається реальне і фантастичне. Поруч з незвичайними подорожами, Парфумами, привидами автор зображує важке життя бідного люду, їх бідності, горя, голоду, страждань. Однак, саме вони володіють найбільшим багатством - мають добру душу, щирість, милосердя, співчуття.
За Різдвяну ніч Скрудж тричі здійснював подорожі, після кожного з яких він заново переосмислював прожите життя.
Як змінився головний герой повісті поле Різдвяної ночі?
( заповнити таблицю)
Куди Скрудж пішов святкувати Різдво?
Відео (Скрудж і Тімі)
VI. Рефлексія.
- Що хотів сказати своїм твором автор?
- Що корисного почерпнули для себе?
- Що сподобалося на уроці?
- давайте разом складемо сінквейн на тему «Різдво»
Створення сенквейна на тему «Різдво».
1. Різдво.
2. Радісне, щасливе.
3. Радіємо, вітаємо, даруємо.
4. Вся родина збирається разом.
5. Свято.
• Чи згодні ви зі словами одного з героїв «Різдвяної пісні ...»,
що це день, «... коли все людські серця стають ширшими, коли вся
земля сяє від світла віри, надії на добро і щастя »? Чому?
VII. Підсумок уроку.
- Різдвяна історія Ч. Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст. Письменник нагадує людям, що часто в своїх нещастях винні вони самі, в їх руках - змінити життя на краще, жити в мирі та злагоді, бути добрими і милосердними. Потрібно хоча б іноді аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки, які треба виправляти завжди вчасно. Так думав письменник, який бажав бачити всіх людей щасливими, він змушував їх замислюватися над власним життям.