Розробка уроку спрямована на ознайомлення учнів із особливостями життєдіяльності плазунів, різноманітністю цих тварин на планеті. Матеріали уроку спрямовані на розвиток уміння порівнювати процеси життя та поведінки тварин; уміння спостерігати, аналізувати, співставляти, логічно мислити.
Тема: Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини.
Мета уроку: продовжити знайомити учнів із особливостями життєдіяльності плазунів, показати різноманітність цих тварин на планеті і особливу увагу звернути на плазунів, що мешкають на Україні, розвивати соціальну, інформаційно-комунікативну та екологічну компетентності.
Обладнання і матеріали: малюнки, таблиці.
Базові поняття й терміни уроку: рептилії, серпентарій, крокодил, черепаха, лускаті, зоопарк.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Повторення знань за допомогою гри «Червоне та зелене»:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ми продовжуємо вивчати незвичайний клас тварин - клас Плазуни. Важко уявити іншу групу тварин, яка б викликала в людей почуття такої тривожної зацікавленості, а подекуди й страху, як змії та крокодили, а особливо вимерлі плазуни – динозаври - теж представники плазунів. Існує багато легенд, міфів, розповідей про них.
Згадайте біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. Медуза Горгона, яка замість волосся на голові мала змій перетворювала всіх на каміння своїм поглядом, а вказках велетенські змії і вогнедишні дракони постійно нападають на поселення людей і завдають горя та нещастя.
Тож перед нами постає дилема
– Чому плазуни не викликають симпатії у людини?
– Чи перевищує їх значення відразу до них?
Щоб розібратися у цій дилемі нам потрібно познайомитися із основними представниками даного класу.
Отже тема нашого уроку: Різноманітність плазунів….
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
- Плазуни досить різноманітні й нараховують близько 6000 видів, на території України - лише 21 вид. Вчені поділяють їх на групи, тобто ряди за певними ознаками
Під час уроку ви почуєте повідомлення і побачите презентації дізнаєтеся багато цікавого.
– Чи є зуби у черепахи?
– Як відрізнити безногих ящірок від змій?
– Хто швидко змінює колір шкіри?
– Чим відрізняється вуж від гадюки?
Отож давайте послухаємо повідомлення із використанням презентації “Різноманітність плазунів” .
Розповіді учнів про різноманітність плазунів
Учні заздалегідь готують презентації (представлення роботи)
І група учнів «Ряд Лускаті
ІІ група учнів «Ряд Черепахи»
ІІІ група учнів «Ряд Крокодили»
Кожна група презентує свою роботу решта учнів заповнюють таблицю
Ознаки |
Ряд Лускаті |
Ряд Черепахи |
Ряд Крокодили |
Особливості будови |
|
|
|
Місце поширення |
|
|
|
Харчування |
|
|
|
Представники |
|
|
|
Значення плазунів:
- входять до ланцюгів живлення;
- змії знижують гризунів, а ящірки – шкідливих комах;
- яйця та м’ясо черепах використовують у їжу, а панцирі для виготовлення різних виробів;
- м’ясо крокодилів і змій також вживають у їжу;
- цінна шкіра;
- отрута змій використовується у медицині;
- небезпечність для здоров’я;
- об’єкти досліджень, зоопарків та серпентаріїв.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Виготовлення плакатів «Різноманітність плазунів»
V. Домашнє завдання