Урок " Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини."

Про матеріал

Розробка уроку біології у 7 класі на тему: " Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини."

Мета: продовжити формувати знання учнів про клас Ракоподібні; ознайомити із їх різноманітністю та значенням у екосистемах та житті людини; розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, який вивчається, робити порівняння, висновки та узагальнення; розвивати спостережливість, логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які населяють довкілля; сприяти природоохоронній діяльності.

Перегляд файлу

 

 

 

Розробка уроку біології

 у  7 класі

на тему:

" Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини."

258px-Crayfisch_Astacus_astacus

 

 

                        План-схема уроку

 

№ п/п

Етапи уроку

Тривалість

Форми і методи

Мета діяльності

1.

Організаційна частина уроку

1 хв.

   Вірш

Мобілізація дітей до праці, створення робочої атмосфери

2.

Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

4 хв.

Робота з малюнком,  прийом «Факт чи міф»,

формулювання висновків

Актуалізація знань, здобутих

на попередніх уроках, проведення корекції знань

3.

Мотивація навчальної діяльності

3 хв.

Інтерактивний прийом «Зацікав», бесіда, розповідь учителя.

Підготовка до сприйняття

нового матеріалу, активізація процесу навчання, підтримання рівня пізнавальної зацікавленості,  усвідомлення мети уроку

4.

Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

 

 

22 хв.

 Розповідь учителя та складання схеми, звіт  творчих груп, повідомлення учнів, розгляд малюнків, формулювання висновків.

 

Ефективне засвоєння нового

матеріалу; формування навиків індивідуальної і групової  роботи;

розвиток вмінь роботи з підручником

5.

 

 

 

 

 

 

6.

Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

 

 

Узагальнення та систематизація знань

 

5 хв.

 

 

 

 

 

7хв.

Гра «Хто більше»,

вправа «Впізнай тварину», колективне складання схеми

 

 

 

Створення схем,                      прийом  «Фантаст».

 

 

Виявлення

взаємозалежностей у вивченому матеріалі

 

 

 

Виявлення й корекція

помилкових уявлень учнів,

розшифровка термінів; діагностика правильності, глибини засвоєння навчального матеріалу

7.

Підсумок уроку

 

 

2 хв.

Інтерактивний метод «Прес», підбиття підсумків уроку, аналіз роботи класу та окремих учнів

Формулювання висновків , аналіз досягнення мети та виконання плану уроку

8.

Домашнє завдання

1 хв.

Диференціація роботи за рівнем та інтересами,

поповнення словника біологічних термінів,  

складання  кросворду.

 

Розвиток уміння працювати

з підручником та

 індивідуальних   нахилів та здібностей учнів,      організація їх творчої  діяльності

 

 

Тема: Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини.

 

Мета: Продовжити формувати знання учнів про клас Ракоподібні; ознайомити із їх різноманітністю та значенням у екосистемах та житті людини; розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, який вивчається, робити порівняння, висновки та узагальнення; розвивати спостережливість, логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які населяють довкілля; сприяти природоохоронній діяльності.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Обладнання: схеми, малюнки, таблиці,

Основні поняття та терміни: десятиногі раки, рівноногі раки, омари, креветки, краби, гіллястовусі, веслоногі, коропоїди.

                                             

                                                      ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина уроку.

 Зоологію із вами

 Продовжуєм вивчати,

 Щоб про тварин більше дізнатися

 Та їх охороняти!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

 

1. Поміркуйте: знайдіть і запишіть у зошит помилки, яких припустився художник.

 

Рак річковий.

IMG

 

 

 

2. Прийом «Факт чи міф».

 

 

 

                               Твердження

«Факт» чи                                                    «міф»

 

1. Членистоногі – це найчисельніший тип тварин.

2. Скелет  членистоногих  зовнішній .

3. Тіло членистоногих складається із сегментів однакової будови.

4. Зелені залози та мальпігієві судини – це органи виділення.

5. Кровоносна система замкнена.

6. Серед ракоподібних є паразитичні форми.

7. Всі  членистоногі – гермафродити.

8. Порожнина тіла у членистоногих змішана.

9. Жирове тіло у членистоногих розміщене між органами.

 

Ф

Ф

М

 

Ф

М

Ф

М

Ф

Ф

 

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1. Бесіда.

- Яке царство ми вивчаємо?

- Яке підцарство?

- Який тип?

- Який  клас?

2. Схематичний запис систематичного положення.

Царство - Тварини

Підцарство - Багатоклітинні

Тип - Членистоногі

Клас - Ракоподібні

 

Інтерактивний прийом «Зацікав».

        Мабуть, немає найбільш чисельнішого типу тварин, ніж тип Членистоногі. Він нараховує понад 1,5 млн. видів у світовій фауні та 45 тис. видів на території України. Їх можна зустріти скрізь. Їх знаходили під льодом у полярних областях і в гарячих джерелах з температурою до 50 С, піднімали з глибин до 6 км і знімали з вершин дерев, де вони селяться у воді, що скупчується на гілках і листі. Сухопутні форми зустрічаються в Андах на висоті більше 4000 м над рівнем моря, а кілька видів сліпих ракоподібних мешкає в глибоких печерах і криницях. Паразитичні ракоподібні живуть на тілі або в тілі представників майже всіх інших класів тварин.  Це найпрогресивніша група тварин.

      Тип Членистоногі найбільш численний серед безхребетних – понад 1,5 млн видів, що складає 70% всіх тварин. Виділяють такі класи: Ракоподібні, Павукоподібні, Комахи.

     Середовища існування: моря і прісні водойми (товща води, дно), суша (різні глибини), повітряний океан. Зустрічаються повсюдно: у тундрі, в лісах і горах, у степах і пустелях, на берегах річок і в різних водоймах, у снігах і гарячих джерелах. Що  зумовило їх  всюдисущність?

Учні відповідають:

     Така різноманітність і поширення зумовлені прогресивними рисами організації: почленовані кінцівки (різні функції), пристосування до польоту, хітиновий покрив тіла (захисна функція визначає форму і внутрішній скелет), сегментованість тіла, поява посмугованих м’язів, надзвичайна плодючість, вдосконалення нервової системи і органів чуття.

 

ІV.Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1. Різноманітність ракоподібних.

Розповідь учителя:

До ракоподібних належить понад  25 тисяч видів різних за будовою та способами живлення водяних, інколи наземних тварин. Більшість із них вільно плаває або повзає, але є й сидячі форми. Морський планктон на 90 % складається з ракоподібних.

Розміри ракоподібних коливаються в діапазоні від 1мм (дафнія) до 80 см (омар). Ракоподібні відкладають різну кількість яєць: тропічні краби – від 20 до 150 штук, річковий рак – від 60 до 600, паразитичні види – кілька тисяч, лангусти – від 500 тис. до 1,5 млн.

Ракоподібні мають і різну тривалість життя: мокриця – 3-4 роки, водяний віслюк – 2 роки, бокоплави – 1-2 роки, креветки – 4 роки, річковий рак – до  20 років, омар – до 50 років.

 

Складання схеми 1: 

 

                                                                                                                 Схема 1

                                  Клас     Ракоподібні

 

 

Ряд 

Десятиногі           Ряд        Ряд          Ряд                       Ряд

               Рівноногі   Коропоїди    Гіллястовусі     Веслоногі

 

Представники записуються в ході уроку.

Робота в групах (кожна група готує матеріал про певний ряд ракоподібних, використовуючи додаткову літературу)

1 група – Ряд Десятиногі

2 група – Ряд Рівноногі 

3 група – Ряд Коропоїди

4 група – Ряд Гіллястовусі

5 група – Ряд Веслоногі                                                                                                               

 

Розповідь учнів про різноманітність ракоподібних.

 

1. Ряд Десятиногі ракоподібні: річковий рак, трав’яний рак, краб, рак-самітник, креветки, омари, лангусти (об’єкт харчування людини). Вони мають 5 пар ходильних ніг та 3 пари ногощелеп. Річкові раки та інші, живлячись залишками тварин, звільняють воду від речовин, що розкладаються, виконуючи роль санітарів водойм.

 

 

2. Ряд Рівноногі раки: мокриці, водяні віслюки. Черевні та грудні кінцівки мало відрізняються. Одна з пар черевних ніжок у мокриць розширена і утворює кришечки, що прикривають зяброві вирости. Мокриці — наземні ракоподібні. Водяні віслюки у прісних водоймах живляться рештками рослин і є улюбленою поживою для багатьох риб.

 

 3. Ряд Коропоїди: коропоїд. Паразитична тварина, що оселяється на зябрах та лусці  риб і живиться їхніми соками.                                                                                                          

 

4. Ряд Гіллястовусі раки: дафнії. Мають видовжені та розгалужені вусики другої пари. Переміщаються стрибками, тому їх називають «водяні блохи». Дафнії — водяні блохи (планктонні організми), пересуваються стрибками. Є кормом для більшості риб, тому вони мають важливе практичне значення для рибного господарства.

                                                 Bio8_27_3

 

5. Ряд Веслоногі: циклопи. Тіло видовжене, складається з великої суцільної голови, посегментованого грудного та черевного відділів. Перша пара бере участь у плаванні. Циклопи — планктонні рачки, мають важливе значення у колообігу речовин в природі, становлячи значну частину раціону багатьох риб і китоподібних. Разом з тим вони завдають шкоди як проміжні господарі небезпечних для людини і тварин паразитичних червів.

 

 

 

Повідомлення учня " Чи знаєте ви, що… ".

 

- Найбільша в світі ракоподібна істота — це японський павук-краб. Розмах його лап досягає 2,5 м. Проте панцир цієї тварини порівняно невеликий, рідко перевищує 30 см.                                                                                                                                                        - В одного з раків, який мешкає в коралових рифах Карибського моря, свій оригінальний спосіб полювання. Різким клацанням клешень він створює ударну хвилю, яка оглушує жертву саме настільки, щоб мисливець встиг її схопити.

- У південних морях планктоном живляться величезні маси крилю. Було виявлено зграю крилю площею 450 км² та глибиною до 200 м, загальною вагою приблизно 2 млн. т.                                                                                                                                         -  Річний наріст морських жолудів на днищі судна погіршує його ходову спроможність, що приводить до втрат палива до 40 %. Щоб не допускати цього, власники суден покривають судна нижче ватерлінії спеціальною фарбою, яка шкідлива для багатьох морських видів та законодавчо заборонена в ряді країн.

 

2. Роль ракоподібних в екосистемах, їх значення для людини.

   Учитель:   Величезне значення для людини мають не тільки краби, омари та креветки, яких він безпосередньо вживає в їжу, а й численні дрібні форми, плаваючі на поверхні водойм у складі зоопланктону. Ці тварини, часто ледве помітні неозброєним оком, складають головну ланку харчового ланцюга, що повязує мікроскопічні планктонні водорості з рибами, китами та іншими великими промисловими тваринами. Без дрібних ракоподібних, що перетворюють рослинні клітини в легко засвоюваний тваринний корм, існування більшості представників водної фауни    стало б практично неможливим.

 

Повідомлення учня «Значення ракоподібних в житті людини».

       Ракоподібні - важливий об’єкт промислу, включаючи видобуток креветок, крабів, лангустів, раків, омарів (лобстерів), різноманітних балянусів, включаючи морську качечку (або персебеса), який є найдорожчим з делікатесних ракоподібних.

     На рибоводних заводах розводять рачків,  як корм для риб. Крім того, дрібні рачки є одним з основних видів їжі багатьох промислових риб. Важлива роль ракоподібних в біологічному очищенню води, вони представляють одну з найбільш численних груп біофільтраторів і детритофагів. 

     В м’ясі креветок багато білків, вітамінів та мінеральних солей і мало жирів.

Особливо багато там йоду, є натрій, калій, фосфор, кальцій, залізо…та всього не перерахувати, тому, що  різних елементів в креветковому м’ясі «майже половина таблиці  Менделєєва».

     Омарів, лангустів, креветок розводять на фермах США, Японії та Австралії. В країнах, розміщених вздовж тропічних і субтропічних берегів Тихого та Індійського океанів, вже тривалий час вирощують креветок в ставках, на рисових полях. На Філіпінах є навіть професіі ловців і продавців молодих креветок.

       У той же час деякі види ракоподібних тим чи іншим способом наносять шкоду господарству чи здоровю людей. Морські жолуді й морські качечки заважають судноплавству, утворюючи на днищах суден потужні обростання. Свердлувальні форми, наприклад рак у дереві, проробляють ходи в деревяних портових  та інших підводних спорудах. Деякі ракоподібні  є переносниками хвороб людини.

 

         Кінцівки рака, а саме клешні, з їхніми рухами є також прикладами створення технічних засобів. Ці органи захоплюють їжу, підтягують її до рота, досліджують навколишнє середовище та слугують опорою. Не завжди клешні досягають певної мети, тоді рак знову повторює свої рухи, але частіше змінює положення свого тіла та траєкторію руху в просторі. Конструктори промислових роботів, вивчаючи рухи раків, створили механічну руку і системи керування нею.

 

Учитель: Про ракоподібних складено багато прислів’їв, приказок і народних прикмет. (Учні повідомляють)

 

Прислівя і приказки:

- Тоді це буде, як рак свисне.

- Почервонів, як рак.

- Тільки рака горе красить. 

- Жвавий, як рак на греблі.

- Рак-неборак, як укусить, буде знак.

- Назад тільки раки лазять.

- На безрибї і рак риба.

 

Народні прикмети:

- Невеликі краби здатні передбачати шторм. Перед штормом великі шеренги цих тварин шикуються біля берега. Потім ніби по команді шеренга «марширує» вглиб материка.

- Раки виповзають на берег і зариваються в пісок – на негоду.

- Дрібні рачки «морські блохи», що стрибають по піні біля самої води, перед штормом виходять на берег – подалі від небезпечних хвиль.

 

V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.                                                                                                                                     

 

1. Гра «Хто більше» між рядами: назвати найбільше представників ракоподібних.                                                                                                                                            

 

2. Вправа «Впізнай тварину». Визначити, про яких ракоподібних йдеться.                                                                          

 

Швець – не швець,                                                                                                                                 Кравець – не кравець,

Держить у роті щетинку,

А в руках – ножиці.    

                       (Рак)

 

Надворі у діжці

Розвелися блішки,

У воді стрибають,

Вусами махають.

 (Дафнії)

 

 

 

Цей бандит десятиногий

Дім чужий забрать схотів,

Вбив хазяїна і його

На обід тихенько з’їв.

Сам в хатині поселився

Та й живе одинаком,

Не дверима зачинився,

А… ногою-плескачем.

   (Рак-самітник)

 

Родич рака,

Ходить боком,

Живе в морі.

         (Краб)

 

Має клешні й довгі вуса

Я і сам його боюся.

Він шипів, немов гусак,

Ну а звуть щипаку…(Рак)

 

3. Складання схеми 2: 

                                                                                                              Схема 2

 

 

                                           Значення    ракоподібних

 

 

 

ланка в ланцюгу продукт                    проміжні хазяї паразити

живлення харчування              паразитичних риб

афнії, циклопи) людини            червів (коропоїди)

 (омари,креветки,    (циклоп)

 лангусти)

 

 

Висновок:

        Ракоподібні  є досить важливою ланкою в екологічних системах планети і у господарській діяльності людини.

   Широкопалого річкового рака занесено до Міжнародної Червоної книги та Червоної книги України. Чисельність та поширення цього виду обмежує діяльність людини: забруднення водойм, масовий вилов тощо. У Чорному морі та річках Гірського Криму мешкають рідкісні види крабів, що потребують охорони. Шість із них занесено до Червоної книги України. До неї  належать також  мізида аномальна.

 

 

 

 

Учитель: 

                                 Знайте, що Ракоподібні -

 Клас важливий і потрібний.

 Дари моря споживати -

 Багатьох хвороб не знати!

 Потребують охорони

 Трав’яний краб й мармуровий,

 Кам’яний і прісноводний

 Теж зникають із водоймів.

 Іх Червона книга знає,

 Та закон охороняє!

 Зникнення такого виду

 Принесе з собою біди,

 Бо пов’язані навіки

 Матінки-природи діти!

 

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

1. Створіть схеми:

 

                                         Значення  ракоподібних                                

                                                   у природі

  

 

 

 

 

                                       Значення  ракоподібних

                                             в житті людини       

  

  

 

2. Прийом  «Фантаст».

Які зміни відбулися б на планеті, якби зникли всі ракоподібні?

 

VІІ. Підведення підсумків уроку.

 

- Інтерактивний метод «Прес»

 Учні висловлюють свою думку стосовно уроку за алгоритмом

 Сьогодні ми вивчили…

 Ми навчилися…

 Нас зацікавило…

 Отже,…

- Оцінювання, виставлення і мотивація оцінок. Оцінення роботи на уроці своїх однокласників.

 

 

 

VІІІ.  Домашнє завдання.

1) Опрацювати  §19 (початковий і середній рівень), поповнити словник біологічних термінів новими словами.

2)Заповнити узагальнюючу таблицю «Різноманітність ракоподібних» (достатній рівень):

 

Назва ряду

Представники

Поширення

Характерні                    риси

Значення

 

 3) Склади кросворд «Ракоподібні». (високий рівень).

 

slide0002_image002

 

 

 

 

 

Література:

 

1. Акимушкин И.И. Мир животных: беспозвоночные. Ископаемые животные.                          – М. : Мисль, 1991. – 382с.

 

2. Біологія: 8 : підруч. Для загальноосвіт. навч. закл./ В. В. Серебряков, П. Г. Балан. – К. : Ґенеза,  2008. – 288 с. : іл.

 

3. Похила Л. С., Яцук Г. Ф., Гдаль Б. Б. Використання скарбниці народних знань у процесі вивчення біології.Царство Тварини. Вид.2-ге, доповнене. - Тернопіль: Мандрівець, 2002. – 84с.

 

4. Резніченко В. П. Цікава біологія. – Кам’янець - Подільський: «Аксіома», 2005. – 242 с.

 

5. Стецюк Л. І. Структуровані конспекти з біології. 7 клас.  – Навчально- методичний посібник для вчителів і школярів: - Вінниця, 2004. – 171 с. 

 

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
7004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку