Тема: "Різноманітність рептилій у природних зонах Південної Америки»

Про матеріал
Інтегрований урок на тему "Різноманітність рептилій у природних зонах Південної Америки» з географії та біології
Перегляд файлу

1

 

Тема: Різноманітність рептилій у природних зонах Південної Америки»

Мета уроку:

освітня: продовжити формувати поняття природні зони та хордові тварини, окреслити пристосування рептилій до умов природних зон Південної Америки, узагальнити та систематизувати знання учнів із тем «Південна Америка» та «Рептилії»;

розвиваюча: розвивати зацікавлення учнів до вивчення географії та біології, вміння вільно користуватися різними джерелами знань (підручником, картами, атласами, малюнками, таблицями, схемами), використовуючи їх для співставлення матеріалу з різних предметів, розвивати вміння робити висновки;

виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи на основі матеріалу про пристосованість живих організмів до умов навколишнього середовища, сприяти екологічному вихованню школярів на основі матеріалу про зміну природних комплексів Південної Америки людиною та впливу його явища на різноманітність організмів континенту.

Обладнання та матеріали: фізична карта Південної Америки, мультимедійний проектор,   комп’ютер,  презентація, стікери, кольорові плакати, зображення тварин, малюнки , атласи, роздаткові картки.

Методи та методичні прийоми: словесні (бесіда, пояснення, розповідь), наочні (ілюстрування, демонстрування, робота з таблицями та схемами), практичні (кросворд, робота з картою, зображеннями тварин), інтерактивні (асоціативний кущ, робота в парах, "чорна скриня", проблемне завдання, причинно-наслідкові зв'язки).

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Форма проведення: інтегрований урок.

Основні поняття й терміни: природні зони, сельва  , пампа  , льянос  , кампос  , рептилії, лускаті, черепахи, крокодили.

Очікувані результати:

- оперувати поняттями рептилії та природні зони;

- розпізнавати представників рептилій Південної Америки та визначати природну зону, до якої належать;

- усвідомлювати зв'язок між особливостями будови й життєдіяльності тварин та умовами середовища, в якому мешкають;

- висловлювати судження про значення впливу людини на різноманітність живої природи через зміну природних умов середовища.

Хід   уроку

І. Організаційна частина уроку.

Створення позитивного настрою в усіх присутніх.

«Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці. А ми усім бажаємо доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування.»

Девізом нашого уроку є слова відомого природодослідника Миколи Пржевальського: « … Життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати »

І щоб переконатися в справедливості цих слів, на сьогоднішньому уроці ми помандруємо на, досі невідомий нам, континент.

  •                   Діти, а з чого починається будь-яка мандрівка?

(учні дають відповіді – пропозиції )

Мабуть, для початку, варто зібрати рюкзак. А братимемо ми лише необхідне - ваші знання. Від наповнення рюкзака залежать успіхи та результати наших знань на уроці. (На дошці висить рюкзак, який поступово наповнюється виконаними завданнями учнів протягом всього уроку)

Давайте розпочнемо із знань, які ви здобули на попередніх уроках.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Кросворд (діти в парах розв'язують кросворд із термінами з попередніх уроків географії та біології)

а

 

П

Л

А

З

У

Н

И

 

 

 

 

 

П

Р

Я

М

И

Й

 

 

 

 

 

 

 

Л

И

Н

Я

Н

Н

Я

 

 

 

 

 

 

Ф

Р

О

У

Е

Р

Д

 

 

 

 

 

 

К

О

Т

О

П

А

Х

І

 

 

 

 

 

 

Д

Р

Е

Й

К

А

 

 

 

 

 

 

С

А

М

О

К

А

Л

І

Ц

Т

В

О

Завдання до кросворду

1. Як називається група хордових тварин, тіло яких плазує по землі? (Плазуни)

2. Який тип розвитку притаманний рептиліям? (прямий)

3. Завдяки якому процесу відбувається ріст плазунів? (линяння)

4. Найпівденніша точка на материку Південна Америка? (мис. Фроуерд)

5. Найвищий діючий вулкан у світі? (Котопахі)

6. Найширша протока, що відділяє материк від Антарктиди? (Дрейка)

7. Який незвичний спосіб захисту використовує ящірка? (самокаліцтво)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Обери зайве (серед переліку певних природничих понять учні мають вибрати таке, що має відмінність від інших в рядку та виписати його.)

1. Кишковопорожнинні, Павукоподібні, Двостулкові молюски, Комахи.

(Відповідь: комахи, тому що є найрізноманітнішою групою тварин).

2. Молюски, Черви, Рептилії, Членистоногі.

(Відповідь: рептилії - представники хордових тварин).

3. Природні зони, держави, центри областей, кордони.

(Відповідь: природні зони, адже їх не позначають на політичній карті).

4. Єгипет, Бразилія, Алжир, Мозамбік.

(Відповідь: Бразилія, адже це країна Південної Америки, а інші - Африки).

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Отже, за "зайвими словами", спробуємо сформувати тему уроку.

(Після спільного обговорення діти записують тему уроку, яка продемонстрована на слайді презентації)

(Озвучення завдань уроку відбувається одночасно з розкручуванням мотузки, яка необхідна для подорожі. На ній почеплені листки з тими ж завданнями.)

На сьогоднішньому уроці ми маємо пригадати основні поняття, що відносяться до тем Південна Америка та Рептилії (під час перевірки домашнього завдання);

- з'ясувати, які природні зони виділяють на цьому континенті та ознайомитись із їхньою характеристикою;

- виділити групи, на які поділяють клас Рептилії та окреслити їхні ознаки;

- висловити судження про вплив людини на живу та неживу природу Південної Америки.

V. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Х. Колумб, якого вважають першовідкривачем Нового Світу, навіть і уявити собі не міг, якого географічного «ре­кордсмена» він подарував світу! (А коли це відбулося?-в 1492році).

Жива і нежива природа Південної Америки оповита численними легендами. Багато з них описують чудернацьких тварин, які певним чином пов'язувались із людиною. Одна з них розповідає про величезну черепаху Мотеломаму, яка несе на своєму панцирі частину Сельви (природної зони Південної Америки), на якій продовжує росли ліс. Це мати всіх черепах амазонської сельви. Вона залишається нерухомою більшу частину часу, тому люди наближаються до неї без остраху. Коли Мотеломама рухається, то провокує рухи землі та води навколо неї. Вважається, що Мотеломама існує завжди та існуватиме вічно.

- Яку історію походження Землі нагадує вам ця легенда? - (утримування Землі на трьох слонах і черепасі, що існують вічно).

- Чого не вистачає в цій легенді відносно цієї гіпотези? - (слонів).

Так, і це пов'язано з тим, що їх немає на цьому континенті. Отже, давайте з'ясовувати особливості цього материка та різноманіття рептилій, які тут поширені. А робити ми це будемо за таким планом:

  1.               Знайомство з природними зонами Південної Америки, їх характеристика та поширення.
  2.               Виокремлення гру рептилій за особливостями будови та способом життєдіяльності.
  3.               Вивчення окремих представників рептилій та розподіл їх за природними зонами континенту.
  4.               Вплив людини на різноманіття рептилій та умови природних зон Південної Америки.

VI. Вивчення нового матеріалу.

Південна Америка – материк з надзвичайно багатою і різноманітною природою. Тут є й ліси, які нагадують безкрайнє зелене море, й відкриті простори саван, й жаркі сухі пустелі, де роками не випадає жодної краплі дощу.

Прийом «Квітка-модель»

Пригадайте: 

Які компоненти входять до складу природної зони? (розкриваю квітку – модель)

Від чого найбільше залежить формування природної зони?( листя квітки, це співвідношення тепла і вологи).
 

Пригадайте, що таке природна зона? - (Природні зони – це великі ділянки земної поверхні, які відрізняються кліматом, грунтами, рослинами, тваринами).

(На дошці прикріплена схематична квітка з планом характеристики природної зони. Обговорюємо її разом з учнями).

Результат пошуку зображень за запитом "квітка природні зони"

За картою «Географічні пояси та природні зони світу» з'ясуйте:

   - Які природні зони є на території материка? - (вологі екваторіальні ліси, савани і рідколісся, степи. пустелі і напівпустелі).

- Які з них займають найбільшу територію? - (сельва, савани).

       Від чого залежить зміна природних зон на материку?

(Розміщення природних зон на материку зумовлюється географічною широтою, а також висотою над рівнем моря, впливом морських течйі, перерозподілом опадів в зв’язку з рельєфом. Тому широтна зональність інколи порушується й природні зони витягуються вздовж меридіанів. )

     Що таке висотна поясність? Чому в Андах спостерігається велика кількість висотних    

поясів?

(Це зміна природних комплексів з висотою, що пов’язано із географічним розташуванням гір та їх висотою )

(На столах роздані таблички з характеристикою природних зон (вологі екваторіальні ліси, савани і рідколісся, степи. пустелі і напівпустелі) та їх схема.

При показі презентації кожну зону учні позначають на роздану карту з відповідним кольором і чітко вираженими межами зони.)

Що з тими таблицями треба робити?

2. Ви знаєте, що найдовшою річкою Південної Америки, та й світу загалом є ... (Амазонка). Які тварини спадають вам на думку, коли ви згадуєте про неї? - (Піранії, крокодили тощо).

Ми вже знаємо, що крокодили - це представники класу Рептилії. І різноманітність їх така велика, що вони виділяються в окрему групу. В межах цього класу виокремлюють ще дві групи з певними представниками - це черепахи та лускаті.

Давайте спробуємо охарактеризувати кожну з цих груп.

(Перед дітьми блок-схема з групами рептилій та переліком особливостей будови й життєдіяльності цих тварин. З допомогою вчителя,  учні відносять конкретну ознаку з'єднують з певною групою).

Лускаті

Черепахи

Крокодили

- Належать ящірки, змії, хамелеони.

- Поширені майже скрізь на суходолі, деякі - у морях чи прісних водоймах.

- Наявні рогові луски і щитки на поверхні тіла.

- Одні представники мають дві пари кінцівок, а інші - безногі.

- Деякі представники можуть змінювати своє забарвлення залежно від тла навколишнього середовища.

- Належать лише черепахи.

- Мешкають на суходолі, у прісних водоймах і морях.

- Мають кістковий панцир, що зростається з деякими кісками і вкритий роговими щитками.

- Мають рогові чохли, що вкривають щелепи замість зубів.

- Усі представники, незалежно від місця життя, розмножуються на суходолі.

- Належать лише крокодили.

- Ведуть напівводний спосіб життя.

- Тіло вкрите роговими щитками.

- Мають довгий хвіст, що слугує для плавання та глушіння здобичі.

- Здобич затягують під воду, зменшуючи її опір.

 

 

* Валеопауза "Амазонський дощ"

(Учні сидять. Вчитель показує рух, усі повторюють його поступово приєднуючись один до одного).

- Чи знаєте ви, який дощ в Амазонії?

Піднімається вітер. (Потираємо руки)

Падають перші краплини дощу. (Клацаємо пальцями)

Дощ посилюється. (Плескаємо долонями по грудині)

Почалася злива. (Плескаємо долонями по стегнах)

Злива перетворилася на бурю. (Топаємо)

Злива стихає. (Плескаємо долонями по стегнах)

Стихає буря. (Плескаємо долонями по грудині)

Закінчується дощ, падають останні краплі. (Клацаємо пальцями)

Шумить тільки вітер. (Потираємо долонями)

Амазонський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)

VIІ. Закріплення нових знань.

(Учні працюють в парах. Частина пар співвідносять опис природної зони та її назву, інша - повинна обрати характеристику тварини до її зображення)

Географічна частина:

Опис природної зони

Назва

«Цей безмежний простір можна повністю побачити тільки з космосу. Він утворює найбільшу за площею низовину світу. Його  називають «легенями планети». Ця природна зона є найбільш багатою по біологічному різноманіттю як рослинного так і тваринного світу.

сельва

Ця зона займає Гвіанське і Бразильське плоскогір'я та Орінокську низовину. Тут, як і скрізь в субекваторіальному поясі, є сухий і вологий сезони. Тваринний світ є досить своєрідний. Грунти тут червоні та червоно-коричневі. Вони утворюються за умов перемінного зволоження. В посушливий сезон в них накопичується перегній

савани

Це хвилююче море трав, де , навіть, на великих відстанях буває неможна зустріти жодного дерева та куща. Весною весь степ розмальований квітами, над якими кружляє тисячі різних комах. Грунти пампи червоні, дуже родючі. Рослинний світ багатий, в основному представлений трав’янистими рослинами - злаки, ковила. пампасова трава.

пампа

Ha сіроземних і бурих ґрунтах окремими плямами розкидані трави, кактуси, чагарники. Тваринний світ бідний. Численні лише гризуни та плазуни.

Пустелі та напівпустелі

Біологічна частина:

Назва і зображення тварини

Характеристика

Матамата

Прісноводна черепаха; хоботок дає можливість дихати, поринувши під воду; клітини на шиї дозволяють визначити напрямок руху води, щоб знайти рибу; лежить на дні річки з повільною течією, рухається повільно так, що шия та панцир обростають водоростями...

Варан комодський

Гігінтський представник ящірок, довжина якого може сягати до 3м; хвіст такої ж довжини, що й голова і тулуб; вважається, що в слині цієї тварини міститься багато бактерій, тому її укуси викликають зараження і,часто, смертельні...

Отрутозуб

відноситься до ящірок; тулуб валькуватий, щільний, голова тупо закруглена, дещо сплощена; живе у Північно-Західній Мексиці; людина полює на них заради красивої шкіри...

Кайман

Поширений у Центральній та Південній Америці; характерною є наявність кісткового черевного панцира та кісткового гребеня на хвості; порівняно з іншими представниками групи, мають невеликі розміри (до 2,5м самці та 1,5м - самки), що дозволяє їм досить швидко рухатись по суші...

Анаконда

Одна з найбільших змій, довжина якої може сягати 11м; мешкає в екваторіальних та субекваторіальних широтах; вбиває жертву, обвиваючи та стискаючи її, поки не задихнеться...

Завдання "Встанови справедливість" можна додати, як доповнення до скриньки крім фігурок - використати ще зображення. Бо їх суть однакова...

VIІІ. Практичне застосування нових знань.

1. Гра «Чарівна скринька»

(Учні по черзі витягають із скриньки плазуна і характеризують його кількома словами. Вчитель допомагає дітям визначити, у якій природній зоні поширена ця тварина)

- крокодил: тіло вкрите шитками, хижаки, ведуть напівводний спосіб життя, живуть у ______;

- хамелеон: належить до лускатих, може змінювати забарвлення, живе у ______;

- гримуча змія: найотруйніша серед усіх змій, належить до лускатих, поширена у _______;

- черепаха: тіло вкрите панциром, який зростається із кістками, представники водойм і суходолу, різні види живуть у ________;

- варан: належить до лускатих, можуть сягати великих розмірів, поширені у _______.

2. Розв'язування природничих судоку.

(Учні отримують роздаткові картки із кросвордами. В них вони мають вибрати відповідний рядок по діагоналі, вертикалі, чи горизонталі, що відповідає завданню.)

1) Оберіть рядок з тваринами, які належать до лускатих рептилій:

жаби

скати

черепахи

змії

ящірки

хамелеони

крокодили

саламандри

тритони

2) Визначте рядок, у якому перелічені назви природних зон Південної Америки.

 

 

пампа

 

атакама

 

сельва

 

 

3) Зазначте рядок із плазунами, які поширені у сельві континенту.

дика лама

ігуанові ящірки     

анаконда

гавіал

броненосець

отрутозуб

кайман

ягуар

гавіал

 

ІХ. Перенесення нових знань, вмінь та навичок у нестандартні ситуації.

Встановлення причинно-наслідкових зв'язків між діяльністю людини та природою Південної Америки.

(Учні працюють з реченнями, які складаються з двох тверджень. Необхідно підтвердити правильність обох та визначити, чи є між ними зв'язок.)

1. Людина використовує шкіру крокодилів, тому деякі з них знаходяться на межі вимирання.

Так

Так

Так

2. Техногенна діяльність людини впливає на зміну клімату деяких природних зон, тому багато тварин змушені залишати звичне місце життя.

Так

Так

Так

3. Змія без причини нападає на людей, тому останні стають жертвами отруйних змій.

Ні

Ні

Так

4. Людина усвідомлює негативний вплив своєї діяльності на природу, тому утримує плазунів у тераріумах та акваріумах.

Так

Ні

Так

Х. Підведення підсумків уроку.

Отже, давайте повернемося до нашої мотузки із завданнями, яку ми розглядали на початку уроку. Перевіримо, чи можемо ми взяти її із собою.

(Учні, за бажанням, зачитують завдання на листочку та характеризують його. Якщо всі завдання опрацьовані успішно, мотузку ставлять у рюкзак).

ХІ. Повідомлення і пояснення домашнього завдання.

Обов'язкові завдання: на географію ви опрацьовуєте тему з параграфа ___,

на біологію - завершуєте вивчення параграфа 19.

Творче завдання: виконати проект "Легенди про рептилій Південної Америки"

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
13 березня 2020
Переглядів
928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку