Природознавство
Урок 17
Тема: Розмноження рослин. Поширення плодів і насіння у природі.
Мета: повторити будову рослини; ознайомити учнів зі способами розмноження і поширення рослин; розвивати логічне мислення, увагу; розширювати світогляд; виховувати інтерес до життя рослин, прагнення більше знати.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1 Вправа «Погода»
2 Запитання для повторення
II. Повідомлення теми і мети уроку
III. Вивчення нового матеріалу
1 Розмноження рослин
Розповідь учителя супроводжується демонструванням таблиць та ілюстрацій.
Під час прогулянки в парку або в лісі можна помітити «сімейки» беріз, ліщини, конвалій або інших рослин. Вони ростуть від коренів, що розташовані неглибоко від поверхні землі.
Кореневу порість дають багато дерев і кущів: горобина, шипшина, глід, біла акація.
Кожен кущик суниці і полуниці на початку літа випускає безліч тонких, гнучких вусів. На верхівці вуса є брунька з майбутніми листочками. Притиснеться вус до землі, і брунька дасть цілий пучок міцних корінців, а вгорі розгорнуться молоді листочки. Розповзуться вуса в різні боки. Дивишся, до кінця літа навколо кожного кущика суниці сидить ціла сімейка!
От як рослини розселяються без насіння за допомогою кореня і стебла.
У такий спосіб розмножуються також картопля, цибуля та багато інших рослин.
• Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Насіння соняшника)
Так розмножуються і багато квіткових рослин.
Закінчіть речення.
Чим більше утворюється насіння,… (тим більше може з’явитися нових рослин).
2 Способи поширення насіння
Плоди деяких рослин важкі, тому вітер не може їх поширювати. Наприклад, плоди дуба. Подумайте, як плоди дуба «подорожують»? (Їх розтаскують кабани, білки, сойки та інші тварини.)
.
Невисокі дерева черемха, горобина, а також ягідні кущі — бузина, калина, шипшина і трав’янисті рослини — конвалія та ін. поширюють своє насіння за допомогою тварин. Соковиті плоди цих рослин поїдають птахи, а неперетравлене насіння потрапляє в землю і проростає.
Отже, рослинам потрібно думати про розселення. Просто розселятися, наприклад, кульбабі: підхопить вітер її плоди-парашути і перенесе на необжиті землі. Нехитро розселитися і тим, хто виріс біля швидкої річки, — вода понесе насіння. А що робити тим, хто росте в стоячій воді? Як перескочити в сусідню водойму? Водні рослини пристосувалися так: насіння латаття прилипає до лапок і пір’я качок, куликів, чайок і разом з ними перелітає з озера в озеро.
Тисячі водяних птахів летять восени з півночі на південь. Мільйони насіння переносять вони з водойми на водойму.
Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1 Робота за таблицею
Розкажіть яку роль відіграють плоди і насіння в житті рослин?
2 Тестування
1) Як поширюється насіння?
• Кульбаба:
а) вітром;
б) водою;
в) тваринами.
• Реп’ях:
а) вітром;
б) водою;
в) людиною і тваринами.
• Сосна:
а) вітром, птахами, тваринами;
б) птахами;
в) водою.
2) Вітром поширюється насіння:
а) вишні;
б) кульбаби;
в) реп’яха.
3 Вікторина
- Відгадайте загадану рослину, назвіть способи її розмноження.
1) Весною зеленіла,
Влітку загоріла,
Восени наділа
Червоні корали. (Горобина)
2) Червона, солодка, пахуча,
Росте низько, до землі близько. (Суниця)
3) Стоїть при дорозі на одній нозі,
Голова мала, а в ній — тьма. (Мак)
4) Квітка ця на сонце схожа,
На олію вона гожа,
Жовті пелюсточки має,
Їх до сонця повертає. (Соняшник)
5) Там, де в яр
Травиця збігла,
Красувалась
Куля біла.
Налетів
Жартун-вітрисько,
Щось травиці
Пошушукав…
І знялося з кулі
Триста
Спілих
Білих
Парашутів. (Кульбаба)
6) Сидить панна у світлиці
Молода, червонолиця.
Хто до неї завітає —
Вітамінами вгощає. (Морква)
4 Гра «Розпізнай плоди і насіння»
5 Гра «Обери зайве»
Яблуко, груша, горіх.
Очерет, горобина, черемха.
6 Гра «Заповни пропуски»
Для поширення насіння рослини мають різні пристосування:насінина клена —…, лопуха —…, кульбаби —… .
(Парашутики, крильця, гачечки)
7 Гра «Казкові плоди»
«Принцеса на горошині» —… (біб) (Г. Х. Андерсен)
«Ріпка» —… (ріпа).
«Горбоконик» —… (зерно) (П. Єршов)
«Попелюшка» —… (гарбуз) (Ш. Перро)
«Пригоди Цибуліно» —… (помідор, вишня тощо).(Дж. Родарі)
8 Дослідницький практикум. Як зберігати в домашніх умовах плоди та насіння?
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Що нове про рослини ви дізналися на уроці?
- Наведіть приклади рослин, що розмножуються коренем.
- Наведіть приклади рослин, що розмножуються стеблом.
- Наведіть приклади рослин, що розмножуються насінням.
- Розкажіть, як тварини розповсюджують насіння рослин.
- На що схожі плоди клена, ясена? (На крильця. Вони переносяться вітром.)
- А як розповсюджуються плоди горобини, калини, обліпихи? Вони ж такі привабливі! (Птахами)
- Які ще способи поширення плодів і насіння у природі ви запам’ятали?
1