Тема. Ґрунт. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини

Про матеріал

I. Організаційний момент

•• Вправа «Погода»

Який сьогодні день?

Яке число і місяць?

Який стан неба?

Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

А опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

Є на світі дивовижна комора. Покладеш в неї навесні мішок зерна, а восени замість одного мішка в коморі вже двадцять. Відро картоплі в дивовижній коморі перетворюється на двадцять відер, жменька насіння - на велику купу огірків, редиски, помідорів. Казка це або ні? Не казка. Дивовижна комора існує насправді. Ви вже, мабуть, здогадалися, як вона називається? (Ґрунт)

Як ви розумієте, що таке ґрунт?

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про склад ґрунту. Ми прове­демо досліди, що продемонструють властивості ґрунту а я вам роз­повім про значення ґрунту для життя рослин, тварин людини.

III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадкою

Зимою біле, весною чорне,

Літом зелене, а восени
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 23

Тема. Ґрунт. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини

Мета: дати учням уявлення про ґрунт, склад ґрунту; застосовуючи методи дослідниць­кої діяльності, продемонструвати властивості ґрунту; розповісти про значення ґрунту для життя рослин, тварин, людини; ознайомити з перетворювальною діяльністю людей (як люди дбають про землю); розвивати загальнонавчальні уміння учнів; виховувати пошану до землі.

Хід уроку

I. Організаційний  момент
••   Вправа «Погода»

Який сьогодні день?

Яке число і місяць?

Який стан неба?

Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

А опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

Є на світі дивовижна комора. Покладеш в неї навесні мішок зерна, а восени замість одного мішка в коморі вже двадцять. Відро картоплі в дивовижній коморі перетворюється на двадцять відер, жменька насіння - на велику купу огірків, редиски, помідорів. Казка це або ні? Не казка. Дивовижна комора існує насправді. Ви вже, мабуть, здогадалися, як вона називається? (Ґрунт)

Як ви розумієте, що таке ґрунт?

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про склад  ґрунту. Ми прове­демо досліди, що продемонструють властивості ґрунту а я вам роз­повім про значення ґрунту для життя рослин, тварин  людини.

III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадкою

Зимою біле, весною чорне,

Літом зелене, а восени стрижене. (Поле)

- Споконвіку поклонялася людина землі, а точніше - ґрунту.
Землю називають матінкою-годувальницею, їй народ присвятив ба­гато легенд і билин, її оспівував у поемах і піснях. Ґрунт є основним багатством людини. Земля годує людину, одягає, дає притулок.

Ґрунт можна назвати шкірою Землі. Це щонайтонша жива плівка. На ґрунті розташовуються сотні мільйонів гектарів лісів, величезні масиви трав, степів і сільськогосподарських культур. Це - те, без чого неможливе життя тварини і людини

(Учитель пропонує дітям висловитися про те, як саме ґрунт годує, одягає, дає дім і притулок.) На дошці креслять схему: ґрунт —• рослини —• тварини      людина. Висновок. Ґрунт — багатство людини, її життя.

2. Демонстрація дослідів. Аналіз складу ґрунту

Що потрібно, щоб виріс хороший урожай? Що таке ґрунт? Що у ґрунті міститься для життя рослин?

У ґрунті є поживні речовини, вода, повітря, тобто все, що по­трібно для росту рослин.

••   Дослід

- Киньте грудочку ґрунту у воду. З неї виходять бульбашки.
Висновок. У ґрунті є повітря.

Ґрунт виник у результаті взаємодії живої та неживої природи, тому в ньому є все: зруйновані гірські породи, повітря, вода, корені рослин і, звісно, тварини. Ґрунт — це верхній пухкий шар землі, що має родючість. Саме родючість обумовлює ріст і розвиток рослин і вирізняє ґрунт від гірських порід.

Як ви гадаєте, рослини краще ростуть у твердому чи у пух­кому ґрунті? Чому?

Що потрібно робити, щоб ґрунт був пухким?

3. Розповідь учителя про різноманітність ґрунтів

 Майже вся зе мна поверхня вкрита шаром ґрунту. Ґрунт не­рівномірно розподілений по суші. У деяких місцях його немає. Тов­щина ґрунту — від декількох сантиметрів до 1,5-2 м.

Верхній шар землі, на якому зростають рослини, темніший тому, що опале листя, відмерлі рослини і тварини перегнивають під дією води, повітря, сонячних променів і життєдіяльності живих ор­ганізмів. Утворюється перегній (гумус). Він надає верхньому шару темного кольору. Колір ґрунту залежить від кількості у ньому пере­гною, піску і глини. (Демонстрування ілюстрації ґрунтів.)

- Найтемніший ґрунт — це чорнозем. Чорний колір надають ґрунту мертві залишки організмів — рослин і тварин, що назива­ють гумусом, або перегноєм.

Висновок. Чим ґрунт родючіший, тим він темніший.

- Гумус забезпечує поживними речовинами багатьох мешкан­ців ґрунту: бактерій, грибів, дощових черв'яків.

Більш родючий ґрунт утворюється під трав'янистою рослин­ністю, а менш родючий — під хвойними і листяними деревами.

Родючість — головна ознака ґрунту. Ви часто чуєте від бабусі чи дідуся: «Ця земля родюча». Ґрунт — це родюча земля.


4. Ґрунт — житло

- Ґрунт населений величезною кількістю мікроорганізмів (бак­терії, водорості, гриби тощо). Окрім них, у ґрунті мешкають черв'яки, кліщі, жуки, мурашки, кроти, ховрахи, хом'яки, бабаки та ін. Дрібні тварини — жуки, хробаки, кроти, миші — розпушу­ють ґрунт, у результаті чого він звільняється від вуглекислого газу і збагачується киснем.

Значна частина всіх тварин припадає на частку дощових черв'яків. На рихлій городній або садовій землі часто можна поба­чити отвори, нібито хтось ткнув олівцем або прутиком. Земля на­вколо отворів здиблена невеликим валиком, отже, їх «хтось» зробив зсередини. Це нірки дощового черв'яка, який мешкає в ґрунті. Особ­ливо  багато таких отворів з'являється після щедрого дощу. Вода ви­тісняє повітря з ґрунту, кисню на глибині бракує, тому черв'яки ви­повзають на поверхню. Дихає черв'як усією поверхнею тіла, але для цього шкіра його має бути весь час вологою. Тіло черв'яка загострене спереду і ззаду, це полегшує його пересування в ґрунті як уперед, так і назад, але передній кінець потовщений. Прокладаючи хід у землі, черв'як працює ним як клином, розсовуючи частки ґрунту в сторони. Тіло звичайного дощового черв'яка завдовжки від 3 до 15 см, але є і велетні завдовжки до 40 см. Дощовий черв'як не лише прориває, але і проїдає собі дорогу: заковтує крихітні частки ґрунту, пропускає їх через кишковик і викидає зі свого тіла назад. Таким чином, він удобрює ґрунт речовинами, що легко засвоюються рос­линами. Підземні трудівники ґрунтовно розпушують і перемішу­ють шари ґрунту, сприяють її кращій вентиляції, збільшенню тов­щини родючого шару. Ось чому зараз дощових черв'яків почали вирощувати у спеціальних розплідниках і вносити в ґрунт для під­вищення врожайності.

Особливо слід відзначити роль грибів у житті лісового ґрунту. Те, що лежить у нас у кошику, — лише їх плодові тіла, що з'явилися на поверхні, щоб розсіяти свої спори для розмноження. Головне життя грибів відбувається в землі — там тонкі нитки грибниці вико­нують величезну роботу. Вони переробляють лісову підстилку, що складається з листя, гілок, шишок та інших рослинних залишків.

Отже, для утворення родючого шару ґрунту потрібні листопад, мікроскопічні організми, тваринні ґрунти. Разом вони утворюють особливу органічну речовину — перегній.

Процес створення ґрунтів дуже повільний і складний. Так, щоб створити шар ґрунту завтовшки 2-3 см, необхідно від 200 до 1000 років. Тобто ґрунт створюється впродовж тисячоліть, а зруй­нуватися може дуже швидко.

Висновок. Ґрунт є домівкою для деяких тварин. У ґрунті мешка­ють дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом'яки, хов­рахи.

5. Ознайомлення з перетворювальною діяльністю людей

- Як ви вважаєте, що станеться з людиною, якщо ґрунт зникне?

- Чи завжди позитивно людина впливає на ґрунт?
Необдумані дії людей призводять до того, що у багатьох місцях

земної кулі ґрунт руйнується. Цей процес називається ерозією. Руй­нування ґрунту відбувається з багатьох причин, але основні — це вітрова і водна ерозії.

Поле за 1 добу може позбутися ґрунту завтовшки 5 см. Це спри­чинить вітер. Для відновлення шару ґрунту в 1 см потрібно 250-300 років. Порівняйте ці цифри.

Що впливає на ґрунт позитивно й негативно?

 

••   Фізкультхвилинка

 IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Робота над прислів'ями

Хто про землю дбає, вона тому повертає.

Поле працю любить.

Землю гріх ображати, бо вона наша мати.

На чорній землі білий хліб родить.

- Що слід робити, щоб був хороший урожай?

V. Підсумок уроку

- Що таке ґрунт?

- Як ви вважаєте, яке значення має ґрунт у житті природи?

- Для яких тварин ґрунт є домівкою?

- Яке значення фунту в житті людини?

- Що потрібно від людини для збереження ґрунту?

- Які загадки і прислів'я запам'ятали?

1

 

doc
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
1125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку