Тема. Сам собі рятувальник. Що може трапитися на відпочинку.
Мета.Розглянути можливі небезпеки під час відпочинку на природі, вчити учнів їх уникати, вчити правила безпечної поведінки під час грози в лісі чи степу, вчити як діяти якщо загубився в лісі, як уникати зустрічі з дикими тваринами; розвивати логічне мислення, уяву, вміння робити висновки, навички колективної роботи; виховувати любов до природи, повагу до однокласників.
Обладнання: мультимедійна презентація, відео, аудіо, таблиця результатів, свисток, роздатковий матеріал.
Тип уроку. Комбінований.
Форма проведення. Вікторина.
Хід уроку
Добрий день!
Стали діти, підтягнулись,
Один одному щиро посміхнулись.
Сіли всі рівненько
Будем працювати.
- Діти, чи все необхідне до уроку ви приготували?
Голова-щоб слухати.
Вуха-щоб чути.
Очі-щоб усе бачити.
Руки-щоб їх піднімати.
Серце-щоб усе відчувати і сприймати.
- Сьогодні на уроці ми об’єднаємося у три команди. За кожну правильну відповідь ви отримуватимете бали від кількості яких залежатиме, яка з команд буде переможцем. Переможці отримують винагороду.
- Діти, я казатиму вам твердження, та, якщо воно істинне-підійміть зелену картку, якщо не – покажіть червону та виправте мене.
- Для прогулянки на природі улітку потрібно вдягнути легкий бавовняний одяг з коротким рукавом та шорти. (Ні)
- Чому?
- Головний убір не обов’язковий. (Ні)
- Потрібно взяти з собою светр і легку куртку з водонепроникної тканини – навіть улітку погода може різко змінитися. (Так)
- Варто вдягнути нове взуття на прогулянку на природі. (Ні)
- Улітку потрібно вдягнути бавовняні шкарпетки (Так)
- З якої тканини потрібно вдягнути шкарпетки в холодну пору року?
- Сандалі та босоніжки чудово підходять для прогулянки на природі. (Ні)
- Чому?
- Свіже повітря згашує апетит, тому не потрібно перенавантажувати себе зайвою їжею та водою. (Ні)
- Яким має бути одяг, щоб запобігти укусу кліща?
- Як потрібно діяти, щоб витягти кліща, що всмоктався?
- пригадаймо правила поведінки у лісі.
- Чому не можна розпалювати вогнищ у заборонених місцях?
- Чому не можна збирати гриби?
- Чому не варто торкатися незнайомих ягід, а тим більше куштувати їх?
- Які ще правила поведінки в лісі ви знаєте?
- Діти, чи полюбляєте ви відпочивати на природі із своїми батьками?
- Хто бажає розповісти, де саме ви відпочивали останнього разу?
- Пригадайте свій найменш вдалий відпочинок на природі. Розкажіть, що його зіпсувало.
- Розгляньте малюнок і назвіть неприємності, які підстерігають на відпочинку.
- Які ще небезпечні ситуації можуть трапитися?
- Прогулянку на природі можуть зіпсувати погана погода, зустріч зі зловмисниками чи дикими звірами, інші несподіванки. Небезпечна ситуація може статися будь з ким і будь-якої миті. Тому дітям твого віку не можна ходити далеко без дорослих.
- Сьогодні на уроці ми навчимося, як зробити відпочинок на природі безпечним для життя та приємним, тож будьте уважні.
- Діти, зараз ми переглянемо відео про хлопчиків, які збираються на відпочинок та те, як вони його провели, після чого ми його обговоримо. Увага на екран, але переглядаючи зверніть увагу на те, - яких помилок допустився другий хлопчик, збираючи речі для відпочинку?
- Яких помилок допустився другий хлопчик, збираючи речі для відпочинку?
- Чому другий хлопчик загубився? (він відстав від своїх друзів)
- Як, на вашу думку, йому було варто діяти після того як він зрозумів, що загубився? (зберігати спокій, залишатися на місці…)
- Що зробив другий хлопчик, зустрівши дикого звіра?
- Що зробив другий хлопчик, зустрівши дикого звіра?
- Чия поведінка, на вашу думку, була правильнішою?
- Яких помилок допустився другий хлопчик, коли почалася гроза? (бігав, ховався під металевою парасолькою та високими деревами)
- Як діяв під час грози перший хлопчик? (відклав металеві речі, сховався у низині)
- Зголоднівши, другий хлопчик вирішив скуштувати гриби. Чи варто йому було це робити?
- Який з двох хлопців, на вашу думку, добре вчив урок основ здоров’я та знав правила безпечної поведінки під час відпочинку на природі?
- Діти, нумо трохи перепочинимо та виконаємо руханку. Увага на екран.
- Покладіть руки на парти, голови на руки. (Вчитель включає аудіо-запис «звуки природи»)
- Уявіть, що ви відпочиваєте на природі сонячного літнього ранку. Та вже опівдні небо затягнуло хмарами, і почалася гроза — злива з громом і блискавкою. Найбільш небезпечною є блискавка — потужний електричний розряд, здатний травмувати і вбити людину. Тому запам’ятайте правила поведінки під час грози.
- Хто бажає прочитати 1, 2, 3… правило зі сторінки 113?
1. Якщо гроза застала тебе в лісі, сховайся під невисоким
деревом або розлогим кущем.
2. Якщо ти на відкритому просторі, пам’ятай, що
блискавка влучає у найвищу точку на місцевості:
поодиноке дерево, тварину, людину. Ніколи не
ховайся під копицями сіна і під поодинокими деревами
(передусім дубами й тополями) — вони, як магніт,
притягують до себе блискавки.
3. Небезпечно стояти поблизу металевих споруд: ліній
електропередач і залізничних колій.
4. Відійди від водойми — удар блискавки поширюється
навколо річки або озера на відстань до 100 метрів.є
5. Сховайся у низинці. Сядь навпочіпки, накрийся
плащем або курткою, вимкни мобільний телефон,
відклади на відстань 10—20 метрів усі металеві
предмети (навіть парасольку і велосипед).
- Пам’ятайте, що блискавка влучає у найвищу точку на місцевості.
- Під час прогулянки на природі треба йти разом з усіма, намагатися не відставати. Та якщо ви загубилися, зупиніться і постарайтесь заспокоїтись. Не робіть жодного кроку, перш ніж вирішити, як діяти далі.
- Хто бажає прочитати 1, 2, 3… правило зі сторінки 114?
1. Маєш свисток — подай сигнал «SOS»: три коротких
свистки, три довгих і знову три коротких. (Вчитель демонструє)
2. Якщо є зв’язок, зателефонуй дорослим і розкажи, що
бачиш довкола. Не йди з цього місця. Економ воду,
харчі, постарайся уникнути переохолодження.
3. Не вдається зателефонувати — пригадай останній
орієнтир (залізницю, річку, шосе). Прислухайся:
можливо, ти почуєш звуки і підеш туди.
4. Побачивши стежку чи дорогу, напрямок
до житла можна визначити там, де
вона з’єднується з іншою стежкою чи
дорогою. У напрямку до населеного
пункту стежки і дороги з’єднуються
під гострим кутом так, наче утворюють
стрілку, яка вказує напрямок руху.
- Вашим головним завданням є вийти до людей і попросити їх про допомогу.
- На прогулянці ви можете зустріти небезпечних диких тварин.
- Уважно перегляньте таблицю на сторінці 115.
- Яких тварин зображено?
- Об’єднайтесь у чотири групи (вчитель пропонує відзнаки «вовк», «вепр», «лось», «гадюка»). За допомогою таблиці підготуйте повідомлення про цих тварин, відповівши на такі запитання:
• Де їх можна зустріти?
• Чим вони небезпечні?
• Як захиститися від них?
- Оберіть капітана, який представлятиме свою команду.
- Отримавши картку, зазначте, яке значення в житті людини має природа. У наступному завданні ви маєте відповісти на питання «Які небезпеки можуть підстерігати в лісі?» та підписати малюнки.
- Зараз я казатиму вам твердження, яке є або безпечним, або ні. Якщо ви не згодні із цим твердженням – застерігаючи плесніть у долоні, а якщо згодні – зберігайте тишу.
- Отримавши картку, заповніть пропущені в реченнях місця.
1. Маєш свисток — подай сигнал «________»: три коротких свистки, три довгих і знову три коротких. (“SOS”)
2. Не вдається зателефонувати — пригадай останній орієнтир (__________, __________, ________). (залізницю, річку, шосе)
3. Побачивши стежку чи дорогу, напрямок до житла можна визначити там, де вона __________ з іншою стежкою чи дорогою. (з’єднується)
4. Якщо є зв’язок, зателефонуй дорослим і розкажи, що бачиш довкола. __________ з цього місця. (Не йди)
- Які небезпеки можуть загрожувати під час відпочинку на природі?
- Чого не можна робити під час грози в лісі чи степу?
- Яке ваше головне завдання, якщо ви загубилися?
- Як захистити себе від:
- Діти, заповніть, будь ласка, картки, що знаходяться у вас на партах.
№ |
Оцініть себе за кожним із тверджень |
Бали (0-2) |
1 |
Я активно працював(ла) на уроці. |
|
2 |
Я висловлював(ла) свою позицію. |
|
3 |
Я давав(ла) повні відповіді на питання. |
|
4 |
Я узагальнював(ла) сказане на уроці |
|
- Діти, підрахуйте свої жетони.
- Діти, дякую вам за вашу уважність. До побачення.