Основи здоров’я. 4 клас. Урок - тренінг
Тема. САМООЦІНКА І ПОВЕДІНКА ЛЮДИНИ
Мета: ознайомити учнів з поняттям «самооцінка»; проаналізувати, як формується самооцінка, як вона впливає на поведінку людини; вчити адекватно реагувати на критику; розрізняти впевненість і самовпевненість; формувати вміння гідно поводитись у будь-якій ситуації; виховувати позитивні якості характеру.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
називають види самооцінки(завищена, занижена і адекватна);
пояснюють, що впливає на самооцінку, як ставитися до справедливої та несправедливої критики;
розповідають, як самооцінка впливає на поведінку людини;
розпізнають пасивну, агресивну і впевнену (гідну) поведінку;
пояснюють різницю між впевненістю і самовпевненістю.
Обладнання і матеріали
Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
Комп’ютер, доступ до Інтернету, мультимедійний проектор.
Що підготувати заздалегідь
Роздрукувати малюнки дітей для роботи в групах.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. Стартові завдання (зворотний зв’язок з попереднім заняттям, актуалізація нової теми, повторення вивченого)
Фронтальна робота
— Характер — це сукупність особистих рис людини, що виявляються в її поведінці та діяльності. Слово «характер» запозичене з давньогрецької мови. Його первісне значення — ознака, риса, особливість.
— Доберіть прикметники до слова «характер». (Добрий, залізний, поганий, лагідний, важкий тощо)
— Назвіть риси гарного (поганого) характеру.
— Доберіть протилежні риси характеру.
Добрий —
чуйний —
сміливий —
роботящий —
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми поговоримо, що таке самооцінка і як вона впливає на поведінку людини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Подивіться одне на одного. Чи однакові ми зовнішньо? Чи однакові у нас думки, почуття, здібності, уподобання? Людина живе у світі. Спілкується з іншими людьми, навчається, розвиває свої здібності, досягає успіху. Кожній людині необхідно зрозуміти, якою вона є.
Намагання людини пізнати саму себе визначають як самопізнання. Людина оцінює, які риси позитивні, а які — негативні. Здійснювати самооцінку необхідно чесно і правдиво. Після цього можна замислитися над тим, як розвивати позитивні риси, а як позбутися негативних, тобто самовдосконалюватися.
Що таке самооцінка?
Самооцінка — це твої уявлення про себе, твої здібності і можливості. Самооцінка складається з того, як ти оцінюєш себе у різних ситуаціях: навчанні, спорті, творчості. Наприклад, ти можеш добре плавати і погано грати у футбол, гарно малювати і мати труднощі з математикою. Це – нормально, адже жодна людина не може бути досконалою в усьому.
Діти стають у коло, беруться за руки. Вчитель пропонує по черзі назвати своє ім’я та сказати, що їм легко робити, а що складно. Наприклад: «Я – Оленка. Мені легко кататися на велосипеді, а складно спілкуватися з хлопчиками». Вчитель починає з себе, щоб дати дітям зразок відповіді.
За допомогою презентації, або малюнків пропоную дітям пригадати види самооцінки.
Завищена самооцінка – коли людина вважає себе кращою за інших, перебільшує свої здібності і досягнення.
Занижена самооцінка – коли людина вважає себе гіршою за інших, недооцінює себе.
Адекватна самооцінка – коли людина реалістично оцінює свої здібності і досягнення, вважає себе не гіршою, але й не кращою за інших.
Руханка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Перегляд та обговорення мультфільму: «Про похвалу і критику» (вчити правильно реагувати на критику)
Слово вчителя: «Наша самооцінка залежить від думки інших людей. Якщо нас хвалять – самооцінка підвищується. А якщо сварять, критикують – знижується. Та як же правильно ставитися до цього? Про це нам розповість мультфільм «Про похвалу і критику».
Запитання для обговорення:
Робота в групах: «Упевненість і самовпевненість» (вчити дітей розпізнавати впевненість і самовпевненість)
Об’єднати учнів у три групи за кольорами. Роздати групам малюнки та запропонувати визначити, яка самооцінка у їхнього персонажа. Представники груп пояснюють свій вибір.
(Марійка – активна, винахідлива і товариська дівчинка. Вона охоче бере участь у іграх та змаганнях, не ображається, якщо програє.
Оленка завжди боїться, що програє, а інші сміятимуться з неї. Коли її запрошують до гри, вона знервовано відповідає: «У мене є кращі заняття, ніж ваша дурна гра».
Юрко – завжди командує в іграх і прагне перемогти за будь-яку ціну. Найменша поразка може вивести його з рівноваги, і він страшенно гнівається, якщо хтось наважується заперечувати йому.)
Обговорення ситуації
— Послухайте історію про хлопчика Вітю та його сестричку Олю.
Вітя прийшов зі школи, пообідав і сів читати книжку. До нього підійшла молодша сестричка Оля.
— Вітю, дістань, будь ласка, з етажерки мою книжку.
— Не заважай! — крикнув на неї Вітя.— Хіба не бачиш, що мені ніколи?
Оля повернулася і зі сльозами на очах пішла до іншої кімнати, до своїх іграшок.
— Як можна оцінити поведінку Віті щодо молодшої сестри? Що мав зробити Вітя?
Доцільно використати метод «Прес».
«Я вважаю, що...
тому, що...
Таким чином...
... а отже...
Вітя повинен був...
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чому потрібно постійно поліпшувати характер, намагатися контролювати вияв негативних рис та прагнути позбутися їх?
— Поміркуйте і назвіть однакові риси характеру, які можуть бути і в дівчаток, і в хлопчиків.
— Які риси маминого характеру вам подобаються? А татового?
— Які позитивні риси характеру сприяють успіхам у навчанні?
— Які риси характеру стають на заваді вашого авторитету серед товаришів?
— Що саме — впевненість чи самовпевненість — сприяє успіхам у навчанні? стає на заваді авторитету серед товаришів?
Вправа «Ти – молодець!»
Діти стають у коло і кожен по черзі має продовжити фразу: «Я нещодавно навчився (плавати брасом, робити шпагат…)». У відповідь усі разом промовляють: «Ти – молодець!» - і піднімають вгору великий палець.
Завершуємо заняття аплодисментами.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 136–140).