Тема. "Що я знаю про букви голосних звуків?" (продовження)

Про матеріал
Тема: "Що я знаю про букви голосних звуків?" (продовження) Узагальнити знання учнів про «роботи» букв голосних звуків та створити модель, яка розповідатиме про ці «роботи».
Перегляд файлу

Навчання грамоти. 1 клас

Урок 2. Тема. Що я знаю про букви голосних звуків? (продовження)

Мета. Узагальнити знання учнів про «роботи» букв голосних звуків та створити модель, яка розповідатиме про ці «роботи».

Хід уроку

І. Створення навчальної ситуації. Завдання 1. Гра «Луна і Грамотійко».

Спочатку вчитель з 2 підготованими учнями розігрує діалоги біля дошки:

Учитель: Кит.

Луна: [кииииииииииит].

Грамотійко: голосний звук [и] позначаю буквою И тому, що вибору немає (звук [и] позначається тільки цією буквою).

Луна і Грамотійко міняються місцями.

Учитель: Глянь.

Луна: [гл’аааааааааааааааан’].

Грамотійко: голосний звук [а], вибираю між буквами а і я, попередній звук [л’] м’який, тому позначаю буквою Я.

Діти сідають.

Учитель (звертається до класу): Зіграйте роль Луни. Як Луна вимовить це слово? Пес.

Діти: [пеееееееeeeeeeeeec].

Учитель: Молодці. Тепер Ви граєте роль Грамотійка. Що повинен сказати Грамотійко? Кожен собі тихенько проговоріть.

Яку букву ви обрали? Хором.

Діти: Е.

- Чому?

- Хто вважає, як Оля, що вибору немає?

- Хто думає інакше? Скільки букв існує для позначення звука [е]?

 - Отже, вибір є. Обираємо букву Е, тому що попередній звук [п] твердий.

Далі завдання виконується в парах.

При опрацюванні першого слова учень 1 варіанта виконує роль Луни, а учень 2 варіанта – Грамотійка. Для другого слова учні міняються ролями.

Слова для гри: рак, ліс, бик, лящ.

- Далі згадуємо, як розмовляють деякі наші тварини: хрю, му, гав, няв, бє, ме, кря, пі.

ІІ. Узагальнення способів позначення голосних звуків буквами.

Завдання 2.

Кожен учень отримує картку з моделями слів: Ваня – Аня, Люся Уля, Кіра – Іра, Толя – Оля – Льоня (див. додаток).

- Подивіться, будь ласка, на звукові моделі на ваших картках. За ними сховалися імена дітей. Перша пара Ваня – Аня. Покажіть пальчиком, де слово Ваня. А де слово Аня? Як ви дізналися? Запишіть у цих іменах голосні звуки знаками фонетичної транскрипції. Позначте голосні звуки буквами.

Після того, як учні виконають завдання на картках, учитель викликає до дошки учнів, які в моделях слів на дошці вставляють знаки фонетичної транскрипції і букви.

- Я бачу, що Толя і Катруся записали чотири звуки [а]. У кого інакше?

- А букви дівчатка поставили такі... У кого інакше?

- Чи однакові роботи виконують букви Я в обох словах?

Діти: Так позначають звук [а] і вказують на м’якість попереднього приголосного.

Учитель просить учня показати це стрілками на моделі, якщо діти до цього не поставили їх. Якщо один учень (наприклад, Толя) поставив стрілки, а інший не поставив, учитель хвалить того, хто поставив.

- Коли дивишся на модель Толі, зразу зрозуміло, що буква я виконує 2 роботи, навіть коли Толя мовчить. Що ж такого є в моделі Толі?

- Чи однакові роботи виконують букви А в обох словах?

Діти: Ні. У слові Ваня А виконує дві роботи. А у слові Аня – одну.

Так само працюємо з іншими парами слів.

- А тепер вам три слова: Льоня, Толя, Оля. Покажіть, де ім’я дівчинки.

- А... дійсно легко, тут три звуки... А от чи знайдете ви, де Толя, а де Льоня, зараз подивимося! Думаю, що навряд...

- Геніальні діти! Запишіть тоді і в цих іменах голосні звуки знаками фонетичної транскрипції. Позначте голосні звуки буквами.

- Чи однаково працюють букви Я в усіх словах?

- Чи однакову роботу виконують букви О в усіх словах? (Для вчителів! Правильна відповідь: Так. Буква О в усіх словах тільки позначає звук [о], отже «робота» однакова. Але ви у класі відштовхуєтеся від відповідей дітей! І не самі це повідомляєте, а наштовхуєте їх на правильний шлях питаннями!)

- Давайте створимо модель, яка розповідає про роботу букви О. У якій позиції буква О розташована у слові Оля? (На початку слова.)

- Чи немає в нас уже такої моделі? (Діти кажуть, що є, і вказують на модель однієї роботи букв голосних, створену на попередньому уроці.)

- А в цьому слові (показує на слово Толя) де стоїть буква О? Як позначити це на моделі?

(Якщо хтось з дітей скаже, що і така модель вже є, вчитель пропонує їм поставити туди букву О. Інші діти мають заперечити, оскільки на тій моделі розташовані букви голосних, які виконують дві роботи, а буква О цього «не вміє».)

На дошці з’являється модель:

 

 

Аналогічна робота проводиться зі словом «Льоня». На дошці з’являється друга модель:

 

 

 

 

- Отже, який висновок ми можемо зробити? (Буква О може стояти і на початку слова, і після твердого приголосного, і після м’кого, де 1 де б вона не стояла, завжди виконує 1 роботу – позначає звук о.)

- Я називатиму вам слова, а ви розподіліть їх за позиціями звука [о]. Куди ви відправите слово осінь? Якою буквою ви позначите звук [о]? (Прикріплюємо малюнок на дошці під відповідною схемою.)

Слова для роботи: гном, пеньок, олень, слон, оси, льон, ложка, сльози.

Завдання 4. «Робота» букв голосних.

Завдання можна провести в одному з двох варіантів залежно від рівня розуміння учнями «роботи» букв голосних.

Варіант 1 (легший).

Учитель на дошці заздалегідь зображує три випадки групування букв голосних звуків. Два з них він закриває і відкриває по мірі виконання завдання. В іншому класі діти згрупували букви голосних звуків і залишили такий запис на дошці. Чому вони розділили букви голосних на такі 2(3) королівства? Як вони міркували?

 

Так само працюємо з випадками 2 і 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 2. Групова робота

У кожної групи в конверті – набір з 8 карток з буквами голосних звуків.

- Згрупуйте букви за їх «роботою». Розподіліть букви голосних на королівства.

Учні самі визначають ознаку для групування і розподіляють букви по групах.

У міжгруповому обговоренні з’ясовуємо, як міркувала група, чому розподілили саме так. Якщо у класі не буде всіх випадків розподілу (вони перелічені вище у варіанті 1), учитель пропонує його, як створений учнями іншого класу.

Підсумкова рефлексія.

- Що тепер ми знаємо про букви голосних?

- Яку «роботу» виконують усі букви голосних? (Позначають голосний звук.)

- Яку «роботу», крім цієї, вміють виконувати букви Я, Ю, Є, І? (Вказувати на м’якість попереднього приголосного звука.)

- А букви А, У, Е, И ? (Вказувати на твердість попереднього приголосного звука.)

- Чи завжди вони виконують «дві роботи»? (Ні.) Коли вони виконують тільки одну роботу 1 (На початку слова.)

Чи є букви, які виконують лише одну роботу? (Буква О.)

Додаток

 

Завдання 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Бесплатное фото Осенний пейзаж.

 

Вектор Иллюстрация пней и грибовПереглянути оригінальне зображення

 

Бесплатное фото Женский глаз с завитыми накладными ресницами - низкий угол обзораБесплатное фото Благородный олень в естественной среде обитания во время оленьей гона европейской дикой природы

 

Бесплатное фото Вид спереди человеческий глазВектор Мультфильм мальчик плачет

7 Dwarfs Names In Order And What You Need To Know About Them 01

PSD Суповая ложка сверху для вашего дизайна активовБесплатное векторное изображение Набор иконок пчел

 

Бесплатное фото Снимок крупным планом милого слона, идущего по сухой траве в пустыне

 

docx
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку