9 клас
СЕКТОРАЛЬНА МОДЕЛЬ ЕКОНОМІКИ КРАЇНИ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА 1.
«АНАЛІЗ СЕКТОРАЛЬНОЇ МОДЕЛІ ЕКОНОМІКИ».
Мета: навчитися розрізняти сектори національної економіки (первинний, вторинний, третинний), аналізувати секторальну модель економіки України та порівнюють її з іншими державами;
розвивати вміння висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди; формувати вміння застосовувати науковий метод, аналізувати, формулювати гіпотези, робити висновки; виховувати самостійність, наполегливість, уміння долати труднощі, працювати в групі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу, зошити на друкованій основі,діаграми,схеми.
Опорні та базові поняття: економічний розвиток, національна економіка, сектори національної економіки, секторальна модель.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Перевірка домашнього завдання.
-Які підприємства працюють у вашому населеному пункті, яку продукцію вони виготовляють? Приклади зв’язків між даними підприємствами».
-Що таке національна економіка?
-За якими показниками визначають рівень розвитку національної економіки?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Зі свого життєвого досвіду ви знаєте, що все у світі має певну будову (структуру). Національна економіка кожної країни, як цілісна система, також має власні структурні особливості.
Для дослідження характеру та рівня розвитку національних економік країн світу міжнародні та національні організації, вчені різних наукових напрямів, широко використовують трисекторальну модель структури національної економіки. У чому полягає суть та інформативність такої моделі, ви дізнається сьогодні на уроці.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Сектори національної економіки
Складання схеми в зошиті «Розподіл видів економічної діяльності за секторами національного господарства»
Первинний сектор економіки об’єднує галузі, пов’язані з видобутком сировини і його переробкою в напівфабрикати. До первинного (аграрно-промислового) сектора належать сільське, лісове господарство, рибальство, полювання і видобуток природного сировини (паливних, рудних і нерудних корисних копалин). Саме первинний сектор — джерело всіх матеріальних ресурсів для економіки. До початку промислової революції первинний сектор посідав найважливіше місце в структурі господарства, а в його складі провідна роль належала сільському господарству. Сьогодні переважання первинного сектора характерно або для відсталих і слаборозвинених економік африканського регіону, або для країн, багатих паливно-енергетичними ресурсами (в першу чергу нафтою).
У складі вторинного (промислового) сектора економіки містяться обробна промисловість і будівництво. Назва цього сектора говорить сама за себе, саме сюди передають для подальшої обробки й отримання готових товарів усі добуті первинним сектором ресурси.
У сучасному світі країни, у яких переважає в структурі економіки вторинний сектор, прийнято називати індустріальними.
Третинний сектор економіки — це сфера послуг. Сюди належать усі види діяльності, пов’язані з обслуговуванням населення: транспорт, торгівля, туризм, наукова діяльність, освіта, охорона здоров’я, фінансова діяльність. В останні роки в цьому секторі високими темпами розвиваються інформаційні технології. Країни, у яких переважає третинний сектор економіки, називають постіндустріальними, або інформаційним суспільством. Це країни — лідери економічного розвитку.
2. Секторальна модель національної економіки
Секторна модель економіки країни відображає пропорції між секторами економіки: первинним, вторинним та третинним секторами.
Співвідношення різних виділення видів господарської діяльності визначають за різними показниками, серед яких основними є: вартість виробленої продукції та чисельність зайнятих у певних секторах національного господарства.
3. Практична робота 1 «Аналіз секторальноїної моделі економіки»
Завдання. 1) розгляньте секторальні моделі економіки різних країн світу, визначити їх відмінності; 2) установіть зв’язок між домінуванням певного сектора та економічним розвитком країни; 3) зробіть висновки про важливість вивчення секторальних моделей національних економік.
Секторальна модель економіки дозволяє визначити характер виробництва та зробити висновки про рівень економічного розвитку країни або регіону.
Якщо частка галузей первинного сектора становить 12–15 % та навіть вище, а на частку третинного сектора припадає менше 50–55 % зайнятого населення, то така модель свідчить про сировинний характер виробництва в країні. І навпаки, якщо в економіці країни панують високотехнологічні галузі, то в секторальній моделі буде домінувати третинний сектор (60–70 % і більше). Високий рівень розвитку науки і техніки забезпечує: автоматизацію виробництва, високу продуктивність праці в першому та другому секторах, вивільнення робочої сили в цих секторах та збільшення зайнятості в третинному секторі виробництва.
Аналіз змін секторальної моделі країни дозволяє визначити структурні зрушення, що відбувається в її економіці. Наприклад: в Україні в середині 90-х зайнятість за секторами: первинний — 30 %, вторинний — 30 %, третинний — 40 %; в 2015 р.: первинний — 9 %, вторинний — 31 %, третинний — 60 %.
Доцільно використати друковані зошити для практичних робіт.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
-Які сектори виділяють у структурі національної економіки?
-Коротко охарактеризуйте склад та особливості кожного сектора економіки.
-Які показники лежать в основі виділення секторів національної економіки?
-З якою метою створюють та аналізують секторальну модель національної економіки?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Роблю висновок»
Поділ національної економіки на сектори дає змогу…
На основі власного досвіду життя та аналізу даних зробіть висновок про якість життя в Україні, порівняно з іншими країнами.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 3.
*2. За допомогою ресурсів Інтернету дізнатися, на які галузі сфери послуг припадає найбільша частка зайнятих в:
а) Україні;
б) Франції;
в) Японії.
1