Тема: Система образів повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом». Образи Вакули та Оксани. Тема кохання.

Про матеріал
Матеріали уроку на тему: "Система образів повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом». Образи Вакули та Оксани. Тема кохання" можна використовувати при підготовці до уроків зарубіжної літератури у 6 класі
Перегляд файлу

Тема: Система образів повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом». Образи Вакули та Оксани. Тема кохання.

Мета: схарактеризувати образи Вакули та Оксани в повісті  М.Гоголя,  розкрити тему кохання в творі, розвивати образне мислення учнів, уміння висловлювати свою думку й обґрунтовувати її,   розвивати  інтерес до  літератури.

Обладнання:   тексти твору, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Слово вчителя:

  • давайте визначимо, яких результатів кожен з вас очікує від уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Починати свою відповідь можна словами:

  • Цей урок навчить мене…
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок допоможе мені…
  • Цей урок познайомить мене …

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

Встановити відповідність:

загруженное (1)

 

…Вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі... А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди.

черт кадр

…Свіже, жваве, по-дитячому юне личко, з блискучими чорними очима та невимовно привабливою усмішкою, що пропікала душу…

Пацюк кадр

Ні, немає вже снаги перемогти себе! Час покласти край усьому, пропадай душа, піду втоплюся в ополонці, та й поминай, як звали!»

 

images (3)

Вона була ні гарна ні погана з себе. Важко й бути гарною в такі роки. Однак вона вміла так причаровувати до себе найстатечніших козаків…

11673931931167393193

Тому не потрібно далеко ходити, у кого чорт за плечами

 

ΙΙІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Микола Васильович Гоголь завжди прагнув знайти ідеал людини, богатої душею, людини з високими моральними якостями. Так, в повісті «Ніч перед Різдвом» автор малює простих селян, які наділені вродою, силою, красою духу, оптимізмом. Такі головні герої повісті – Вакула та Оксана.

2.  Групова пошуково-дослідницька робота.

Завдання для  груп. В роботі можна користуватись матеріалами домашнього завдання.

1 група – Описати портрет героя  від імені Оксани.

    2 група – Розповісти про Вакулу-живописця від імені чорта.

    3 група –  Розповісти про кохання Вакули до Оксани від імені самого коваля.

    4 група –  Описати Оксану від імені Вакули.

Групи презентують результати своєї роботи.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Слово учителя.

Вакула  гарний, сильний та добрий. Він гарний художник і вправний майстер. А ще Вакула вміє віддано кохати. Перешкоди, які виникають на його шляху, не зупиняють його, а навпаки, заставляють проявляти винахідливість, ініціативу, сміливість і рішучість. Всім серцем любить Вакула прекрасну Оксану. Але не просто складаються їхні стосунки.

  1. Стратегія "Картина". Творчий переказ тексту.

(Клас об’єднується в групи – "Фарби" та "Пензлі". Учні групи "Фарби" формують запитання до малюнка. Учні з групи "Пензлі" додають відповідь, добираючи цитати з тексту. Якщо все вдається, з’являється "картина" – творчий переказ тексту.)

108781573_3ааааааааааааааа1 варіант

аааУзнайте героя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 варіант

 

68444823_cd43f78bfb14bc2295c88e77651108781571_2 (1)108781590_13

68444833_f_2246191       

 

 

 

 

  1. Вчитель: Заради любові до Оксани Вакула, глибоко віруюча і богобоязлива людина,  в одну ніч верхи на чорті робить казкову подорож у далекий і загадковий Петербург і привозить для своєї коханої  царицини черевички невимовної краси. У цьому епізоді дуже яскраво проявилась його готовність пожертвувати чим завгодно в ім’я любові. На обіцянку чорта, що Оксана «буде сьогодні ж наша», Вакула відповідає: «За таку ціну готовий бути твоїм».

Але й отут коваль просто так не здається. Перехрестивши чорта, він повністю підкоряє його собі і в кінці подорожі «віддячив» йому, відваживши три удари лозиною.

 Зрештою самовідданість, сміливість Вакули, його безмежна любов і відданість отримали винагороду – Оксана покохала його.

В різдвяну ніч сталося чудо – і Оксана змінилась. Якою була вона? Якою стала? Чому?

  1. Завдання: використовуючи цитатний матеріал домашнього завдання та запропоновані ілюстрації розповісти про Оксану.

images (2)108974772_8HOjKRRSRRyoRRRRSRyoSEYYtYA108781586_large_110015-017-Kakie-zapovedi-narushaet-v-noch-pered-Rozhdestvom-Oksana

 

 

 

 

 

 

http://festival.1september.ru/articles/534816/img3.jpg68444833_f_2246191

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Перегляд фрагменту (по можливості) кінострічки «Вечори на хуторі біля Диканьки» (1961, режисер О.Роу) «Монолог Оксани біля дзеркала» та порівняти  з відповідним уривком з повісті.
  2. Прослухати уривок з арії Вакули з опери М.Римського-Корсакова «Ніч перед Різдвом» та дати відповідь на запитання: Як музика передає душевний біль закоханого коваля і його віру в силу кохання?

ІY. Аналіз активності учнів, аргументація оцінок.

Y. Домашнє завдання:

1. Підібрати цитати до образів Пацюка, Чорта, Солохи.

2. Виконати індивідуальні завдання: підготувати інформацію про чорта та відьму в українському фольклорі.

 

 

 

Тема уроку: М.В.Гоголь «Ніч перед Різдвом». Сюжет повісті. Тема кохання. Образи Вакули і Оксани.

Мета уроку: аналізуючи і досліджуючи текст повісті, розкрити його ідейно - тематичний зміст , створивши  дослідницько – ігровий проект  «Яке воно кохання?» ,  в якому  дати словесну , емоційну і психологічну характеристику головних героїв : Оксани і Вакули.

Розвивати вміння виділяти ключові епізоди, переказувати і аналізувати з точки зору характеристики героїв, уміння виразно читати , інсценувати окремі епізоди, передавши емоційний психологічний стан героїв, розвивати навики самостійності і роботи в парах , уміння ілюструвати прочитане.

Виховувати любов до книги, пошану до загальнолюдських моральних цінностей, повагу до почуттів інших людей.

Обладнання: портрет М.В.Гоголя, рушник , репродукції картин художників І.Рєпіна «Вечорниці» і К. Васильковського «Колядування в Малоросії», елементи українських костюмів, малюнки – ілюстрації учнів до твору.

 

Тип уроку : засвоєння нових знань.

 

Вид уроку : дослідницько – ігровий проект

 

                                     Хід уроку.

                                                      Епіграф: «Гоголь оволодів моєю душею

                                                         Його «Вечори на хуторі поблизу Ди-

                                                                каньки» зачарували мене»

                                                                                                 

                                                                                   ( О. Довженко )

 

«Воістино весела книга! Ось справжні веселощі, щирі , невимушені, без манітарності, без бундючності. А подекуди яка  поезія!»

                                                                                    ( О.С.Пушкін)

 

  1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.     1.Як ви думаєте, чому книга Гоголя справила на Довженка і Пушкіна таке велике враження?

                        2.Коли відбуваються події в повісті?

                         3.Хто герої повісті?

                         4.Які народні традиції та звичаї  зобразив автор?

                          5.Що ми дізналися про вірування наших предків?

                          6.Які сторони життя Гоголь зобразив сатирично?

                         7. Яку роль відіграє фантастика?

 

 

  1.  Засвоєння знань, умінь , навиків

 

Вступне слово вчителя: Сьогодні ми продовжимо наше знайомство з сюжетом твору, визначимо основні композиційні елементи, розкриємо основну тему твору – кохання, охарактеризуємо головних героїв повісті. Готуючись до уроку , ви були дослідниками змісту повісті, мови твору і його головних персонажів – Вакули і Оксани.

Наш дослідницько – ігровий проект називається «Яке воно кохання?»

Даю слово першій парі – дослідникам сюжету повісті, які досліджували головну сюжетну лінію: кохання Вакули до Оксани.

 

Виступ дослідницької групи.

 

Ми визначили основні елементи сюжету, які допомогли нам чітко уявити, як автор розповідає про кохання Вакули до Оксани. І склали таку схему

Експозиція

 

Знайомство з героями

 

Різдвяний вечір

 

           Вакула                                                                        Оксана

Сільський коваль і живописець.                           Донька козака Чуба, гарна 

Простакуватий і сором’язливий.                           дівчина,  мріє щоб її  покохав

Мріє, щоб Оксана відповіла на                             найкращий  хлопець, глузує з     

його почуття.                                                           Вакули, милується  собою

 

Зав’язка

Знайомство з героями

 

Різдвяний вечір

 

           Вакула                                                                        Оксана

Сільський коваль і живописець.                           Донька козака Чуба, гарна 

Простакуватий і сором’язливий.                           дівчина,  мріє щоб її  покохав

Мріє, щоб Оксана відповіла на                             найкращий  хлопець, глузує з     

його почуття.                                                           Вакули, милується  собою

 

Зав’язка

Колядування

 

Пригнічений, не веселий,  не може                     Веселиться з дівчатами та

пересилити своє почуття, ходить                            хлопцями, не помічає

за Оксаною,  милується нею,                                страждань Вакули,  насмі -    

обіцяє дістати їй черевички,                                хаючись,  обіцяє при всіх

як у цариці.                                                           вийти за нього  заміж, якщо    

                                                                               подарує їй черевички  як у

                                                                                цариці. 

 

Розвиток дії

Різдвяна ніч.

 

У відчаї іде за порадою  до                                   Цілу ніч колядувала,

чаклуна Пацюка, вступає                                      веселилася, жартувала   

у зв'язок з чортом, перехитривши                            з хлопцями, згадала про

якого змушує летіти до                                        Вакулу, була  збентежена   

Петербурга. Разом з  козаками                            плітками про його смерть.

іде до цариці, яка дарує йому                             Не може заснути, думаючи,

черевички.                                                           що була до нього жорстока

 

Кульмінація.

 

Думки Вакули про самогубство, говорить Оксані, що вона його більше не побачить, по селу розлітається плітка про те, що Вакула втопився чи повісився.

 

 

 

 

Розвʹязка.

Різдвяний ранок.

 

Вражений красою Петербурга                           Оксана в церкві, їй сумно

і царського палацу, повертається                      і важко, відчуває, що любить     

з чортом до Диканьки, приносить                     Вакулу. Повернувшись до 

Оксані черевички і просить у козака                 дому, рада бачити Вакулу,

Чуба руки його доньки                                       відповідає йому взаємністю

 

Ми побачили, що Вакула в боротьбі за своє кохання, проявляє сміливість , впертість, наполегливість, своєю простодушністю і людяністю вражає саму царицю, і завойовує любов Оксани. Оксана ж в свою чергу зрозуміла, що любить Вакулу і без черевичок і, що ніяке багатство та дорогоцінні подарунки не можуть замінити щирого і прекрасного почуття – кохання .

 

Учитель : а зараз давайте ближче познайомимося з героями і послухаємо учнів , які отримали завдання рольової гри : інсценувати епізод з твору і від імені головних героїв Оксани і Вакули розповісти про них.

  Оксана перед дзеркалом ( читає уривок з тексту «І чого людям   надумалося розславляти, ніби я гарна…» Далі розповідає : Мене звуть Оксана, я донька козака Чуба. Скоро мені виповниться сімнадцять років . Батько накупив мені багато гарного одягу, щоб одружився  зі мною найкращий молодець  у світі. Про мене говорять, що я дуже гарна, хлопці юрбами бігають за мною, а особливо коваль Вакула. Ходить за мною , гарні слова говорить , обіцяв зробити скриньку , якої ні в кого немає. Та він грубий і димом від нього пахне, а люди ще говорять , що мати його відьма. Та , що мені Вакула, скоро прийдуть дівчата, підемо колядувати , от буде весело!

 

 Вакула (Спостерігаючи за Оксаною , читає уривок з тексту «Чудна дівчина…. Не любить вона мене …»

 

Далі розповідає : Я коваль Вакула, мене знають і в Диканьці, і поза її межами.  Люблю кувати гарні речі з заліза, ось Оксані  з найкращого заліза скриньку викував, дві ночі з кузні не виходив. А ще  люблю малювати .В селі мене гарним живописцем вважають, розписав стіни церкви , розфарбував деревʹ яний посуд , з якого їдять усі козаки в Диканьці. Все добре, якби не Оксана. Люблю її всім серцем, а вона грається моїм почуттям, як іграшкою . А вона ж мені найдорожча в світі.

 

 

Готуючи завдання , перевтілюючись в героїв, ми зрозуміли,  що Оксана гарна, але горда, пихата дівчина , яка кокетує з хлопцями , нікого не любить , зневажливо ставиться до Вакули. Вакула – розумний, працьовитий, розуміється на мистецтві, цінує красу , сильний , практичний, його поважають в селі..Він дуже любить Оксану і страждає через нерозділене кохання.

 

Учитель : Що ж, ви тільки що довели, що напередодні Різдвяного свята герої не відчувають себе щасливими – Оксана нікого не любить , а Вакула любить, та не відчуває взаємності і тому страждає . Але ми з вами  вже впевнились , що Різдво – чудове і радісне свято, яке робить людей  щасливими і добрими , а , іноді, в чарівну Різдвяну ніч відбуваються справжні чудеса …Згадайте  «Різдвяну пісню в прозі» Діккенса  і її головного героя –  Скруджа.  Різдвяна ніч у Гоголя теж незвичайна – вона своєю чудодійною силою вплинула на наших героїв і змінила і їхні стосунки, і їх самих . Давайте прослідкуємо , як це відбулося .

Любов – це глибоке почуття і щоб зрозуміти , як воно виникає , треба заглянути в саму душу закоханої людини . Зараз дослідники тексту твору спробують довести , що М.В.Гоголь – тонкий психолог , якому вдалося проникнути у внутрішній світ своїх героїв . Для цього письменник використовує мовні засоби та внутрішні монологи , в яких герої самі говорять про свої почуття.

 

            Дослідники тексту твору : емоційний і психологічний стан героїв .

 

                                Чари Різдвяної ночі.

 

                                     Оксана .

«Оксана … була цілком задоволена , рада, щебетала і реготала, не вгаваючи…»; «Стоїть, як цариця…»  Спочатку – весела,рада , цілком

задоволена.

 

«Будьте всі за свідків:якщо Вакула принесе ті самі черевички, що носить цариця, вийду за нього заміж…»  Зневажливо глузує з Вакули, отримує від цього задоволення , легковажна, примхлива.

 

«Довго стояла Оксана, роздумуючи про чудні ковалеві слова. Уже в душі її щось казало , що вона занадто жорстоко повелася з ним. Що, коли він справді наважиться на що- небудь страшне?  Чого доброго!  Може, він з горя намислить закохатися в іншу і з досади стане називати її першою красунею на селі. Та ні, він мене любить. Я така гарна!Він мене нізащо не поміняє: він пустує, прикидається. НЕ мине й хвилин десять, як він,  мабуть,  прийде глянути на мене .Я й справді сувора. Треба буде йому дати , ніби знехотя, поцілувати себе. Ото він зрадіє! І пустотлива красуня вже жартувала зі своїми подругами.»

Оксана  задумалась , що жорстоко повелася з Вакулою, злякалася, що він її розлюбить , вирішила бути з ним лагіднішою, але ще продовжує легковажно веселитись

 

«Оксана збентежилась, коли до неї дійшли такі вісті. Вона мало вірила очам Переперчихи та бабським теревеням, вона знала, коваль надто побожний, щоб зважитись занапастити свою душу. Та що , коли він і справді пішов з наміром ніколи не вернутись у село? А навряд чи в іншому місці знайдеться такий молодець, як коваль. Він же так кохав її! Він довше за всіх зносив її вередування! Красуня цілу ніч під своїм укривалом поверталася з правого боку на лівий , з лівого на правий, - і не могла заснути… Вона майже вголос картала себе. І вся горіла; і на ранок закохалася по самі вуха в коваля.»

 

Оксана збентежена зникненням коваля , не може заснути , думає про нього , картає і дорікає себе, розуміє, що любить Вакулу.

 

« Одна тільки Оксана стояла ніби сама не своя…І молилася і не молилася. На серці в неї зібралося стільки всяких почуттів, одне від одного  болючіших, одне від одного сумніших, що обличчя її вияв лляло тільки велике збентеження ; сльози бриніли на очах. Дівчата не могли збагнути причини цього й не підозрювали, що винен був коваль»

 

Відчуває сум , біль , тривогу , плаче . страждає , любить коваля.

 

« Ні,ні!Мені нетреба черевичків. Я й без черевичків …»

Відчуває радість, відповідає Вакулі взаємним щирим почуттям.

 

                                   Вакула

 «Смійся!Смійся! Я й сам сміюся з себе ! Думаю і не можу надумати  , куди подівся мій розум.»

 Страждає від глузувань Оксани, втрачає розум через кохання

 

« Ні,не можу, не сила більше . Ні, немає  вже снаги перемогти себе. Час покласти край усьому, пропадай душа.»

 

Почуття сильніші розуму, відчай,  душевні муки, бажання покінчити з усим.

 «Піду , втоплюся в ополонці …»  Думки про самогубство.

 

«Стривай, голубчику! …знатимеш ти в мене, як підбивати на гріх добрих людей і чесних християн … Тепер я знаю , що робити. Вези мене зараз – таки на собі? Чуєш ? Та лети, як птиця!»

 

Шукає виходу , переборює страх перед чортом, залишається вірним християнином, проявляє кмітливість і хитрість, в боротьбі за кохання не відмовляється від послуг нечистої сили.

« Що коли б і моя жінка взулася в такі черевички?»

 

Проявляє рішучість, наполегливість і сміливість перед самою царицею. Добивається свого., ризикуючи життям , приносить Оксані черевички  цариці.

 

Прослідкувавши за внутрішніми  монологами героїв, ми зрозуміли., що чарівна Різдвяна ніч допомогла Оксані і Вакулі стати щасливими .

 

        Оксана                                                                             Вакула

Змінюється – зрозуміла свою                               Зміг довести , яким щирим і                                                                                                  поведінку, навчилася цінувати                         самовідданим є його кохання.

почуття ,зрозуміла., що гратися

ним не  можна, полюбила Вакулу

 

Учитель:Згадайте, символом англійського Різдва ми обирали свічку . А що уявляєте ви символом нашого Різдва ? Так , це може бути Різдвяна Зірка .

 

Зараз виконаємо таку роботу  – створимо логічний ланцюжок розвитку почуттів Оксани, так як з нею в цю ніч відбуваються великі зміни .

 

 

Розташуйте картки з написами почуттів в такій послідовності :   

                          

                                    

 

 

До Різдвяної ночі                                                 після Різдвяної ночі                                                

                                                Різдвяна зірка

Кокетування                                                                Каяття

 

Гордування                                                                Збентеження

 

Зневага                                                                       Картання себе

 

 Пихатість                                                                  Тривога

 

 Глузування                                                                 Сльози

 

Знущання                                                                    любов

 

 

                                               Радість і щастя

 

 

А зараз я пропоную подивитися кадри з кінофільму, знятого в 1961 році кінорежисером О.Роу  «Ніч перед Різдвом».(перегляд фінальних епізодів фільму)

 

  1. Підсумок уроку: Залишилося відповісти на питання нашого дослідницького проекту . Яке воно кохання? Учні формулюють таку відповідь

 

Кохання – чудове, чарівне, прекрасне почуття, здатне змінити людину , зробити її кращою, ніжною, доброю, сміливою, але воно дуже вразливе, тривке і його треба цінувати і відноситися до нього бережно.

 

  1. Домашнє завдання :написати міні – твір «Мої враження від повісті Гоголя і від уроку»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Морозова Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 травня 2021
Переглядів
4327
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку