Тема. Слухова сенсорна система.

Про матеріал
Конспект уроку біології у 8 класі на тему: Слухова сенсорна система. Будова та значення.
Перегляд файлу

Біологія 8 клас

Урок №

Тема. Слухова сенсорна система.

Мета: навчальна: розкрити значення органа слуху в житті людини; ознайомити учнів  з будовою і функціями органа слуху; продовжити формувати уявлення про аналізатори на прикладі слухового аналізатора; розвивальна: продовжити формувати вміння самостійно працювати : в групах та  з  підручником, розвивати в учнів логічне мислення , вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки; виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного  здоров’я  та оточуючих.

Основні поняття та терміни: слуховий аналізатор, зовнішнє вухо, середнє вухо, внутрішнє вухо, слуховий прохід, вушна раковина, барабанна перетинка, молоточок, коваделко, стремінце, завитка, овальне вікно, кортіїв орган, євстахієва труба, слуховий нерв.

Обладнання та матеріали: таблиця «Орган слуху», малюнки та картки учнів.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

«Головним скарбом життя є здоров’я і, щоб його зберегти, необхідно багато чого знати»

Авіценна

  1. Організаційний етап

Створення психоемоційного настрою

  1. Перевірка домашнього завдання.

Перевірка знань учнів, допишіть речення.

  1. Двоопукла еластична лінза ока – кришталик
  2. Здатність ока пристосовуватися до чіткого бачення предметів, що перебувають на різній відстані – акомодація.
  3. Ця оболонка забезпечує колір очей – райдужна.
  4. Регулює кількість світла, що потрапляє до ока – зіниця.
  5. Ця оболонка ока складається з паличок та колбочок – сітківка.
  6. Оболонка ока, що здійснює живлення ока – судинна.
  7. Найбільш чуттєва ділянка сітківки, що містить тільки колбочки – центральна ямка = жовта пляма.
  8. Місце на сітківці де не міститься ні паличок ні колбочок – сліпа пляма.
  9. Виступаюча частина ока – рогівка.
  10. Фоторецептори, що містять три види пігментів – колбочки.
  11. Ці фоторецептори використовуються в нічному зорі – палички.
  12. Вони сприймають кольори – колбочки.

 

 

 

 

 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель просить учнів заплющити очі  та включає інструментальну музику. На фоні мелодії читає вірш М. Заболоцького:

…Природа в стройном сарафанне,

Главою в солнце упершись,

Весь день играет на органе

Мы называем это жизнь.

Дійсно в життя нас оточують різноманітні звуки. Звуки мелодії, наша мова, шум дерев – усе це звукові коливання. З допомогою якої сенсорної системи вони сприймаються?

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда.

  1. Які органи слуху є у тварин?
  2. Чим відрізняються органи слуху у ссавців та комах?
  1. Вивчення нового матеріалу.

План.

  1. Значення слуху
  2. Будова слухової сенсорної системи.

а) Будов слухової сенсорної систем

б) Будова і значення зовнішнього вуха.

в) будова і значення середнього вуха.

г) будова і функції внутрішнього вуха.

 

  1. Значення слуху.

Поясніть схему.

Дійсно, слух має велику емоційну дію. Не випадково багато поетів звертаються саме до цієї сенсорної системи. Згадайте: «Милая, ты услышь меня…» или «Услышь меня, хорошая, услышь меня красивая, зоря моя вечерняя, любов неугасимая».

  • Які почуття викликають ці слова?

Скільки ніжних, ласкавих слів сказано на адресу коханої. Поет, певно, знає про особливості жіночої  психіки, адже  «жінки люблять словами». Тому кажіть своїм дівчаткам, мамам більше ласкавих, добрих слів.

  1.                Будова слухової сенсорної системи

Учні об’єднуються у чотири «домашні групи», колір картки буде вказувати, до якої початкової групи належить учень. Отримують завдання та виконують його спільною групою. Оголошується час на виконання завдання ( 7 хвилин).

а) завдання для 1 групи (зелений колір) Будова слухової сенсорної системи.

Опрацюйте підручник та додаткову літературу та дайте відповідь на питання.

  • Назвіть складові частини слухової сенсорної системи.
  • Замалюйте її схему

 

б) завдання для 2 групи (червоний колір) Будова і значення зовнішнього вуха.

Опрацюйте  підручник та додаткову літературу та дайте відповідь на питання.

  • Яку будову має зовнішнє вухо?
  • Яку функцію виконує зовнішнє вухо?
  • Замалюйте схему  будови зовнішнього вуха.
  • Заповніть таблицю.

Частина орган слуху

Будова

Функція

Зовнішнє вухо

Вушна раковина, слуховий прохід.

Захищає вухо. Вловлює та проводить звуки. Коливання звуковий хвиль викликають вібрацію барабанної перетинки, яка передається в середнє вухо.

 

 

в) завдання для 3 групи (жовтий колір) Будова і значення середнього вуха.

Опрацюйте  підручник та додаткову літературу та дайте відповідь на питання.

  • Яку будову має середнє  вухо?
  • Яку функцію виконує середнє вухо?
  • Замалюйте схему  будови середнього   вуха.
  • Заповніть таблицю.

Частина орган слуху

Будова

Функція

Середнє вухо

Барабанна перетинка, слухові кісточки: молоточок, коваделко, с стремінце, Євстахієва труба.

Проводить звукові коливання. Молоточок сприймає звукові коливання, та передає їх на коваделко та стремінце.

 

 

г) завдання для 4 групи (синій колір) Будова і значення внутрішнього вуха.

Опрацюйте  підручник та додаткову літературу та дайте відповідь на питання.

  • Яку будову має внутрішнє  вухо?
  • Яку функцію виконує внутрішнє  вухо?
  • Замалюйте схему  будови внутрішнього  вуха.
  • Заповніть таблицю.

 

 

Частина орган слуху

Будова

Функція

Внутрішнє  вухо

Овальне вікно, завитка, кортіїв орган

Сприймає коливання, що йдуть від стремінця, і передає їх через рідину порожнини внутрішнього вуха до завитки. Завитка передає коливання до кортіїва органа, який передає збудження до слухової зони кори півкуль головного мозку, де формуються сигнали.

 

  1. Узагальнення, систематизація та контроль знань та вмінь учнів.
  1. Виконати вправу «Не закінчене речення»
  1. Слухова сенсорна система складається з ___ частин.
  2. Слухові кісточки розташовані у ______ вусі.
  3. Слухові рецептори розташовані у _____ вусі.
  4. На межі між зовнішнім вухом і середнім знаходиться ______ перетинка.
  5. Внутрішнє вухо складається з ______,   _______,  _______.
  6. Порожнина середнього вуха заповнена  ______.
  7. Порожнина внутрішнього вуха заповнена  ______.
  8. Центр слухового аналізатора міститься  у ________ частці кори півкуль головного мозку.
  1. Кросворд «Вушна раковина»

 

 

 

 

 

 

1

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

У

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Ш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

А

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

  1. Частина вуха до якої належить вушна раковина.
  2. Частина вуха, що розміщується в товщі кісток черепа.
  3. Він є основною причиною послаблення слуху.
  4. Частина вуха, з одного боку обмежена барабанною перетинкою, а з другого-перетинками овального вікна.
  5. Перетинка, яка розташована на межі між двома частинами вуха.
  6. Слухова кісточка, що з’єднана з коваделком.
  7. Слухова кісточка, з’єднана з молоточком.
  8. Слухова кісточка, що з’єднана з барабанною перетинкою.
  9. Вікно між двома частинами вуха.
  10. Виконує функцію слуху.
  11. Звуковий сигнал, що формується у вусі.
  12. Вміст внутрішнього вуха.
  13. Прохід, що з’єднує середнє вухо з носоглоткою.

Відповіді: 1. Зовнішнє. 2. Внутрішнє. 3. Шум. 4. Середнє. 5. Барабанна. 6. Стремінце. 7. Коваделко. 8. Молоточок. 9. Овальне. 10. Завитка. 11. Музика. 12. Рідина. 13. Труба.

  1. Домашнє завдання

«4-6» балів – знати частини вуха, вміти показати їх на таблиці.

«7-9» балів – знати будову  та функції частин вуха, вміти показати їх на таблиці.

«10-12» балів – знати будову та функції частин вуха, вміти показати їх на таблиці, дати відповіді на запитання:

  1. Можлива вроджена відсутність зовнішніх слухових проходів. Чи чують такі люди? Якщо так, то як проходить сигнал?
  2. Вплив стільникових телефонів на орган слуху.
  3. Кожному відома сцена появи тіні батька Гамлета, де привид розповідає про здійснене вбивство:

Когда я спал в саду

В свое послеобеденное время,

С проклятым соком белены во фляге

И мне в ушную полость влил настой …

… Так был рукою брата я во сне

Лишен короны, жизни, королевы…

Поміркуйте, чи мав Шекспір рацію, описуючи сцену отруєння батька Гамлеті? В якому випадку це можливо.

 

  1. Підсумок уроку

 

docx
Додано
5 березня 2020
Переглядів
3281
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку