Біологія 8 клас
Урок №
Тема. Слухова сенсорна система.
Мета: навчальна: розкрити значення органа слуху в житті людини; ознайомити учнів з будовою і функціями органа слуху; продовжити формувати уявлення про аналізатори на прикладі слухового аналізатора; розвивальна: продовжити формувати вміння самостійно працювати : в групах та з підручником, розвивати в учнів логічне мислення , вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки; виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих.
Основні поняття та терміни: слуховий аналізатор, зовнішнє вухо, середнє вухо, внутрішнє вухо, слуховий прохід, вушна раковина, барабанна перетинка, молоточок, коваделко, стремінце, завитка, овальне вікно, кортіїв орган, євстахієва труба, слуховий нерв.
Обладнання та матеріали: таблиця «Орган слуху», малюнки та картки учнів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
«Головним скарбом життя є здоров’я і, щоб його зберегти, необхідно багато чого знати»
Авіценна
Створення психоемоційного настрою
Перевірка знань учнів, допишіть речення.
Учитель просить учнів заплющити очі та включає інструментальну музику. На фоні мелодії читає вірш М. Заболоцького:
…Природа в стройном сарафанне,
Главою в солнце упершись,
Весь день играет на органе
Мы называем это жизнь.
Дійсно в життя нас оточують різноманітні звуки. Звуки мелодії, наша мова, шум дерев – усе це звукові коливання. З допомогою якої сенсорної системи вони сприймаються?
Бесіда.
План.
а) Будов слухової сенсорної систем
б) Будова і значення зовнішнього вуха.
в) будова і значення середнього вуха.
г) будова і функції внутрішнього вуха.
Поясніть схему.
Дійсно, слух має велику емоційну дію. Не випадково багато поетів звертаються саме до цієї сенсорної системи. Згадайте: «Милая, ты услышь меня…» или «Услышь меня, хорошая, услышь меня красивая, зоря моя вечерняя, любов неугасимая».
Скільки ніжних, ласкавих слів сказано на адресу коханої. Поет, певно, знає про особливості жіночої психіки, адже «жінки люблять словами». Тому кажіть своїм дівчаткам, мамам більше ласкавих, добрих слів.
Учні об’єднуються у чотири «домашні групи», колір картки буде вказувати, до якої початкової групи належить учень. Отримують завдання та виконують його спільною групою. Оголошується час на виконання завдання ( 7 хвилин).
а) завдання для 1 групи (зелений колір) Будова слухової сенсорної системи.
Опрацюйте підручник та додаткову літературу та дайте відповідь на питання.
б) завдання для 2 групи (червоний колір) Будова і значення зовнішнього вуха.
Опрацюйте підручник та додаткову літературу та дайте відповідь на питання.
Частина орган слуху |
Будова |
Функція |
Зовнішнє вухо |
Вушна раковина, слуховий прохід. |
Захищає вухо. Вловлює та проводить звуки. Коливання звуковий хвиль викликають вібрацію барабанної перетинки, яка передається в середнє вухо. |
в) завдання для 3 групи (жовтий колір) Будова і значення середнього вуха.
Опрацюйте підручник та додаткову літературу та дайте відповідь на питання.
Частина орган слуху |
Будова |
Функція |
Середнє вухо |
Барабанна перетинка, слухові кісточки: молоточок, коваделко, с стремінце, Євстахієва труба. |
Проводить звукові коливання. Молоточок сприймає звукові коливання, та передає їх на коваделко та стремінце. |
г) завдання для 4 групи (синій колір) Будова і значення внутрішнього вуха.
Опрацюйте підручник та додаткову літературу та дайте відповідь на питання.
Частина орган слуху |
Будова |
Функція |
Внутрішнє вухо |
Овальне вікно, завитка, кортіїв орган |
Сприймає коливання, що йдуть від стремінця, і передає їх через рідину порожнини внутрішнього вуха до завитки. Завитка передає коливання до кортіїва органа, який передає збудження до слухової зони кори півкуль головного мозку, де формуються сигнали. |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Зовнішнє. 2. Внутрішнє. 3. Шум. 4. Середнє. 5. Барабанна. 6. Стремінце. 7. Коваделко. 8. Молоточок. 9. Овальне. 10. Завитка. 11. Музика. 12. Рідина. 13. Труба.
«4-6» балів – знати частини вуха, вміти показати їх на таблиці.
«7-9» балів – знати будову та функції частин вуха, вміти показати їх на таблиці.
«10-12» балів – знати будову та функції частин вуха, вміти показати їх на таблиці, дати відповіді на запитання:
Когда я спал в саду
В свое послеобеденное время,
С проклятым соком белены во фляге
И мне в ушную полость влил настой …
… Так был рукою брата я во сне
Лишен короны, жизни, королевы…
Поміркуйте, чи мав Шекспір рацію, описуючи сцену отруєння батька Гамлеті? В якому випадку це можливо.