Тема: Станіслав Чернілевський. “Теплота родинного інтиму…”, “Забула внучка в баби черевички…”. Настрої і почуття, висвітлені у поезії. ( ліричний герой, ліро-епічний твір. Роль худ

Про матеріал

Даний урок ознайомить із життєвою і творчою долею С.Чернілевського, допоможе зрозуміти й збагнути мудрість і красу художнього слова, відчути настрої і почуття поезій, дослідити художні особливості його віршів, з'ясувати їх значення. Розвиватиме образне мислення, навички виразного читання; виховуватиме почуття поваги до творчості С. Чернілевського, батьків, рідної оселі, близької людини, рідного краю.


Перегляд файлу

Урок  33

Тема. Станіслав Чернілевський. “Теплота родинного інтиму…”, “Забула внучка в баби черевички…”. Настрої і почуття, висвітлені у поезії. ( ліричний герой, ліро-епічний твір. Роль художнього слова в житті людини)

Мета: ознайомити з життєвою і творчою долею С.Чернілевського, допомогти зрозуміти і збагнути мудрість і красу художнього слова, відчути настрої і почуття поезій, дослідити художні особливості його віршів, з'ясувати їх значення; розвивати образне мислення, навички виразного читання;  виховувати почуття поваги до творчості С. Чернілевського, батьків, рідної оселі, близької людини, рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методично-дидактичне забезпечення:  портрет письменника, виставка творів, тлумачний словник, словник літературознавчих термінів, схеми-опори складання сенкана.

І. Етап орієнтації.

 Привітання, організація класу до уроку, забезпечення емоційної готовності, психологічна настанова.

Побажання активної плідної праці, гарного настрою та успіху.

 

ІІ. Етап цілепокладання.

Оголошення,представлення теми та очікування навчальних результатів.

Слово вчителя:

     Ми продовжуємо подорожувати літературними стежками розділу “Я і світ”. Перед нами з’являться нові образи, ми зустрінемося з незвичайними казковими персонажами, які змусять подивитися на світ як на казку, на себе як на частинку одного цілого.

     Про любов до рідної оселі, до батьків, до близьких людей складено багато віршів, прозових творів. Ця тема вічна, і кожен митець ці почуття оспівує по-своєму. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із творчістю сучасного українського письменника Станіслава Чернілевського і побачимо, які поет створив неповторні  художні образи.

     Для того щоб робота на уроці була результативною, ми пригадаємо відомості з теорії літератури.

Літературний диктант.

  1. Літературний термін, який в перекладі з грецької озачає: роблю, творю. Для нього характерна особлива організація художньої мови, яка відзначається ритмом і римою  Поезія.
  2. Жанр поезії, в якому описується природа – Пейзажна.
  3. Інтимна лірика – теж жанр поезії. Що в ній описує автор? – Особисті почуття.
  4. До якого жанру відносяться вірші, сповнені патріотичної символіки? -  Громадянська лірика.
  5. Як називається жанр, у якому піднімаються життєві питання? - Філософська лірика.
  6. Як називається твір, у якому автор розповідає про себе? – Автобіографічний.
  7. Яку назву отримав образ, в якому закарбувалася особистість автора, його «Я»? -  Ліричний герой.

ІІІ. Етап проектування.

  1. Ознайомлення з життям і творчістю Станіслава Чернілевського.
  2. Метод “Гронування”.
  3. Дослідження-аналіз поезій.
  1. Фізкультхвилинка.
  2. Теорія літератури.
  3. Робота в парах.
  4. Завдання аналітичного характеру.

            ІV. Етап організації виконання плану

Як ви вже здогадалися, сьогодні на уроці ми будемо знайомитися з віршами. А хто автор, ми зараз дізнаємося з короткої розповіді.

  1.  Ознайомлення з життям і творчістю Станіслава Чернілевського. Стисла розповідь учителя.
  • Станіслав Чернілевський народився 1950 року с. Жвані на Вінниччині.
  • Поет, кіносценарист.
  • Закінчив Вінницький педагогічний інститут та факультет кінорежисури Київського театрального інституту імені І. Карпенка-Карого.
  • Працював учителем.
  • Здійснення мрії дитинства – «робити кіно». Працював на Київській кіностудії художніх фільмів імені О. Довженка. Писав кіносценарії.
  • Ще учнем четвертого класу надрукував у районній газеті свій перший вірш про Тараса Шевченка.
  • Перша поетична збірка „Рушник землі” вийшла лише в 1984р.
  • Лауреат премії імені Василя Симоненка.

 

  1. Метод “Гронування”. На основі почутого й опрацьованого вдома матеріалу  створіть інформаційне гроно про постать С.Чернілевського.
  2. Дослідження-аналіз поезій.

А зараз ми з вами познайомимося з творами письменника. Це незвичайні, неповторні вірші. У них автор оспівує рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.

3.1. Читання поезії «Теплота родинного інтиму».

Словникова робота:

• шиби – тонке віконне скло;

• досвіток – світанок, ранок;

• не скрес – не зник;

• з ляском – гучно;

• ковдра – покривало;

• печія – пекучий біль;

• гіркотина катує – біль у серці.

3.2. Метод “Мікрофон”

- Під час читання поезії

  • я побачив…
  • я почув…
  • я відчув…

 

            3.3. Бесіда за прочитаним:

-    Про що автор розповідає у вірші?

-    Із якими образами у ліричного героя асоціюється родина?

-     Про який час доби йдеться? Думку доведіть.

-     Що символізує  вогонь у печі?

-     Хто є берегинею домашнього вогнища у ваших оселях?

-     Яка роль матері в житті ліричного героя? Яке місце мама займає у вашому житті?

-     Зачитайте 3-4 рядочки останньої строфи. Який ще образ тут зустрічається? 

-     З чим пов’язаний образ неба в людей? Що він символізує?

-      А як на вашу думку, якого кольору небо над хатою ліричного героя? Чому?

-      Ви, напевно, помітили, що у вірші звичні нам слова творять незвичайні образи.         Які саме? Працюємо з текстом.

-     А чи можна насправді «хату прив’язати до небес»?

-     За допомогою яких художніх засобів автор зображує затишок і тепло родинної оселі? (Діти називають художні засоби).

3.4. Прийом “Продовжи речення”.

  • “Для мене моя сім’я найдорожча тому, що…
  • “У цьому вірші автор висловив думку про те, що…”

 

3.5. Читання поезії “Забула внучка в баби черевички…”

Словникова робота:

  • зело – зелень, трава.

 

3.6. Пошуково-дослідницька робота.

  • Яка картина постає перед вами під час читання вірша?
  • Опишіть свої почуття, які викликала ця поезія.
  • Визначте головну думку твору.
  • Яким постає перед вами образ бабусі?
  • Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички?

 

  1. Фізкультхвилинка.

 

Багато вже зробили добрих справ, але попереду ще достатньо роботи. Треба нам як слід розім’ятися. Тому зараз підніміться,

Землі нашій поклоніться,

Що дає вам силу.

І до сонця потягніться,

Йому щиро посміхніться,

Щоб були щасливі.

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться,

І зявляться сили.

Ну, вперед, пора працювати далі.

 

 

  1.  Теорія літератури.

 

У літературі це називається художньою деталлю.

Деталь – виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину. (Учні записують поняття у зошит).

 

  • Склавши картину того, де відбувається дія, пояснити такі художні деталі:
  • “Перекотилось літо за село”;
  • “Махнуло рученя на бензовозі”;
  • “У спорожнілу хату занесла”;

 

4.1.  Прийом “Перевтілення в образ”.

  • Скласти уявний діалог розмови бабусі й онуки.

 

  1. Робота в парах.
  • Дослідити віршовий розмір поезій.

 

  1. Завдання аналітичного характеру.
  • Визначити, що об’єднує обидві поезії С.Чернілевського?
  • Скласти узагальнений портрет ліричних героїв вивчених творів.

 

 

V. Контрольно-оціночний етап.

  1. Скласти сенкан до таких образів (на вибір учнів):
  • ліричного героя;
  • матері;
  • бабусі.
  1. Вправа “Мікрофон”.
  • Найголовнішою цінністю для мене є…
  • Невід’ємним складником щастя є…

 

Домашнє завдання:

  • Виразно читати й аналізувати поезії, вивчити напам’ять (за бажанням).
  • Намалювати “Дерево свого родоводу”.
  • Опрацювати біографію Ірини Жиленко і скласти план.

 

 

 

 

docx
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
861
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку