Даний урок ознайомить із життєвою і творчою долею С.Чернілевського, допоможе зрозуміти й збагнути мудрість і красу художнього слова, відчути настрої і почуття поезій, дослідити художні особливості його віршів, з'ясувати їх значення. Розвиватиме образне мислення, навички виразного читання; виховуватиме почуття поваги до творчості С. Чернілевського, батьків, рідної оселі, близької людини, рідного краю.
Урок 33
Тема. Станіслав Чернілевський. “Теплота родинного інтиму…”, “Забула внучка в баби черевички…”. Настрої і почуття, висвітлені у поезії. ( ліричний герой, ліро-епічний твір. Роль художнього слова в житті людини)
Мета: ознайомити з життєвою і творчою долею С.Чернілевського, допомогти зрозуміти і збагнути мудрість і красу художнього слова, відчути настрої і почуття поезій, дослідити художні особливості його віршів, з'ясувати їх значення; розвивати образне мислення, навички виразного читання; виховувати почуття поваги до творчості С. Чернілевського, батьків, рідної оселі, близької людини, рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методично-дидактичне забезпечення: портрет письменника, виставка творів, тлумачний словник, словник літературознавчих термінів, схеми-опори складання сенкана.
І. Етап орієнтації.
Привітання, організація класу до уроку, забезпечення емоційної готовності, психологічна настанова.
Побажання активної плідної праці, гарного настрою та успіху.
ІІ. Етап цілепокладання.
Оголошення,представлення теми та очікування навчальних результатів.
Слово вчителя:
Ми продовжуємо подорожувати літературними стежками розділу “Я і світ”. Перед нами з’являться нові образи, ми зустрінемося з незвичайними казковими персонажами, які змусять подивитися на світ як на казку, на себе як на частинку одного цілого.
Про любов до рідної оселі, до батьків, до близьких людей складено багато віршів, прозових творів. Ця тема вічна, і кожен митець ці почуття оспівує по-своєму. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із творчістю сучасного українського письменника Станіслава Чернілевського і побачимо, які поет створив неповторні художні образи.
Для того щоб робота на уроці була результативною, ми пригадаємо відомості з теорії літератури.
Літературний диктант.
ІІІ. Етап проектування.
ІV. Етап організації виконання плану
Як ви вже здогадалися, сьогодні на уроці ми будемо знайомитися з віршами. А хто автор, ми зараз дізнаємося з короткої розповіді.
А зараз ми з вами познайомимося з творами письменника. Це незвичайні, неповторні вірші. У них автор оспівує рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.
3.1. Читання поезії «Теплота родинного інтиму».
Словникова робота:
• шиби – тонке віконне скло;
• досвіток – світанок, ранок;
• не скрес – не зник;
• з ляском – гучно;
• ковдра – покривало;
• печія – пекучий біль;
• гіркотина катує – біль у серці.
3.2. Метод “Мікрофон”
- Під час читання поезії
3.3. Бесіда за прочитаним:
- Про що автор розповідає у вірші?
- Із якими образами у ліричного героя асоціюється родина?
- Про який час доби йдеться? Думку доведіть.
- Що символізує вогонь у печі?
- Хто є берегинею домашнього вогнища у ваших оселях?
- Яка роль матері в житті ліричного героя? Яке місце мама займає у вашому житті?
- Зачитайте 3-4 рядочки останньої строфи. Який ще образ тут зустрічається?
- З чим пов’язаний образ неба в людей? Що він символізує?
- А як на вашу думку, якого кольору небо над хатою ліричного героя? Чому?
- Ви, напевно, помітили, що у вірші звичні нам слова творять незвичайні образи. Які саме? Працюємо з текстом.
- А чи можна насправді «хату прив’язати до небес»?
- За допомогою яких художніх засобів автор зображує затишок і тепло родинної оселі? (Діти називають художні засоби).
3.4. Прийом “Продовжи речення”.
3.5. Читання поезії “Забула внучка в баби черевички…”
Словникова робота:
3.6. Пошуково-дослідницька робота.
Багато вже зробили добрих справ, але попереду ще достатньо роботи. Треба нам як слід розім’ятися. Тому зараз підніміться,
Землі нашій поклоніться,
Що дає вам силу.
І до сонця потягніться,
Йому щиро посміхніться,
Щоб були щасливі.
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться,
І з’являться сили.
Ну, вперед, пора працювати далі.
У літературі це називається художньою деталлю.
Деталь – виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину. (Учні записують поняття у зошит).
4.1. Прийом “Перевтілення в образ”.
V. Контрольно-оціночний етап.
Домашнє завдання: