Даний урок ознайомить учнів із життям і творчістю письменниці, розкриє неповторний світ поезії Ірини Жиленко, навчить усвідомлено читати поезії, коментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні поетичні засоби, спонукати учнів до роздумів про красу, людське щастя і шляхи до нього. Розвивати фантазію, уяву, відчуття слова, зв'язне мовлення, виховувати любов до прекрасного, цінувати доброту, щирість, людяність.
Урок 34
Тема. Ірина Жиленко. Стисло про поетесу. Поєднання реального й фантастичного в поезії “Жар-птиця”. (ліричной герой, ліричний твір)
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці, розкрити неповторний світ поезії Ірини Жиленко, навчити усвідомлено читати поезії, коментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні поетичні засоби, спонукати учнів до роздумів про красу, людське щастя і шляхи до нього; розвивати фантазію, уяву, відчуття слова, зв’язне мовлення; виховувати любов до прекрасного, цінувати доброту, щирість, людяність.
Методично-дидактичне забезпечення: портрет І. Жиленко, бібліотечка її творів, ілюстрації, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), учнівські малюнки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
І. Етап орієнтації.
Емоційна готовність до уроку.
Дорогі діти! Простягніть праву долоню.
Щоби добре працювати на уроці, подаруйте на ній усім старанність, наполегливість, творчість.
Простягніть ліву долоню. На неї я дарую вам свою любов, розуміння, повагу. А тепер обміняймося дарунками, доторкнувшись долонькою до долоньки.
На минулому уроці ми побували в поетичній царині ліричних творів С.Чернілевського. Які образи ви запам’ятали? З якими образами у вас асоціюється домашнє тепло, затишок?
Презентація учнями “Дерева родоводу”.
ІІ. Етап цілепокладання.
Робота в парах. Кожна пара складає прислів’я і зачитує його.
Роби іншим добро - будеш сам без біди.
Роблячи зло, на добро не сподівайся.
Добра бажаєш, добро і роби.
Без добра і лихо не родить.
Хоч некрасивий, аби щасливий.
Де добро, там і щастя.
Добра гребувати - з людьми не знатися.
Добра слава злому ненависна.
Добро не помре, а зло зникне.
Сіяти Добро - добро і пожинати.
Кому щастя служить, той ніколи не тужить.
Оголошення,представлення теми та очікування навчальних результатів.
Знайомство з епіграфом уроку.
Людина створена для щастя, як птах для польоту.
В. Короленко
- Отже, сьогодні ми поговоримо про одвічні людські цінності, про те, як поетеса Ірина Жиленко розуміє їх і спонукає читачів до роздумів.
ІІІ. Етап проектування.
ІV. Етап організації виконання плану
- Виступ довідкового бюро на тему “Біографія Ірини Жиленко”(за складеним удома планом).
- Український письменник Б.Чайковський писав про І.Жиленко: “Поетеса хоче, щоб малеча вірила у добрі і прекрасні чудеса, в гномів, у Діді Мороза, у те, що квіти вміють вальсувати, а ляльки – розмовляти. На її думку, це не зашкодить майбутньому науковому мисленню, зате на все життя закладе ніжність до всього живого, осяє світ чарівним світлом краси і радості.”
Щоб переконатися, чи справді твори поетеси наповнені кольорописом, ми прочитаємо поезію “Жар-птиця”.
- Яку історію повідала нам поетеса?
- Хто протиставляється у вірші?
- Які дві сторони людського буття зображує поетеса у вірші?
- Розкажіть про життя Жар-птиці.
- Як опинилася птаха на волі?
- Як змінилося життя в місті, коли над ним летіла Жар-птиця?
- Як ставилися люди до птахи?
- Чи всі раділи її польоту?
- Який вирок винесла вороняча орава?
- Що трапилося з Жар-птицею?
- Чи матиме ця історія щасливий кінець?
Жар-птиця
Добро Сусідка
Дорослі
Діти
Трьохсотлітня гава –Пава
Зло
Вороняча орава
Багато вже зробили добрих справ, але попереду ще достатньо роботи. Треба нам як слід розім’ятися. Тому зараз підніміться,
Землі нашій поклоніться,
Що дає вам силу.
І до сонця потягніться,
Йому щиро посміхніться,
Щоб були щасливі.
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться,
І з’являться сили.
Ну, вперед, пора працювати далі.
Наприклад : І ряд: визначте головну думку поезії “Жар-птиця”.
ІІ ряд: дослідіть художні засоби вірша.
ІІІ ряд: визначте віршовий розмір.
Колективне складання даймонда за алгоритмом.
V. Контрольно-оціночний етап.
“Опитування-інтерв’ю.”
Домашнє завдання.