Тема. Статеві клітини. Запліднення

Про матеріал
Тема. Екосистема. Різноманітність екосистем. Мета: • освітня: систематизувати та розширити знання про екосистеми (природні, штучні); сформувати поняття про екосистему; розкрити роль агроценозів у практичній діяльності людини; проаналізувати особливості розвитку екосистем та послідовних змін; • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності взаємозв’язків живих організмів в їх угрупованнях та екосистемах; формулювати висновки із власних спостережень; • виховна: виховувати дбайливе ставлення до різноманіття природи рідного краю. Обладнання: презентація PowerPoint, схеми, малюнки, таблиці, онлайн дошка Jamboard, https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23, Основні поняття та терміни: екосистема, продуценти, консументи, редуценти. екосистема, розвиток екосистем, зміна екосистем, сукцесія, наземні, морські та прісноводні екосистеми
Перегляд файлу

Тема. Статеві клітини. Запліднення

Мета уроку: поглибити і розширити знання про будову статевих клітин і запліднення

Завдання уроку:

навчально-освітні: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; поглибити знання учнів про заплідненні; охарактеризувати процес запліднення у людини.

розвиваючі: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.

виховні: формувати вміння встановлювати взаємозв'язки, виховувати ставлення до життя як до найвищої цінності.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (ілюстрація, демонстрація); репродуктивні (бесіда); пошукові (створення та розв’язання проблемної ситуації). Прийоми навчання: виклад інформації, метод «QR-код», вправи learningapps,  пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.

Матеріали та обладнання: проектор, підручники, таблиці, роздатковий матеріал, презентація, відеоматеріали.

Очікувані результати: учні характеризують будову статевих клітин, їх розвиток, процес запліднення, пояснюють взаємозв'язок між будовою і функціями яйцеклітини і сперматозоїда.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

       I. Організаційний момент

Добрий день! Приємно бачити вас здоровими та енергійними. Перш ніж ми почнемо наш урок, я хочу, щоб ви  зосередились, налаштувалися на співпрацю.

Будь ласка, закрийте очі, уявіть, що ви знаходитесь у квітучому весняному садку і тихо промовляєте про себе: «Сьогодні - чудовий день. У мене - гарний настрій. Навколо мене - мої друзі. Я - буду плідно працювати. Я - дізнаюсь багато нового та корисного, бо я – завжди кмітливий та розумний ».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

          1. Метод «QR-код»

Пропоную вам відсконувати код за QR-кодами, у них  приховані терміни, і дати їм  визначення.

1. Клітинний цикл

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/2019.12.17-11-58-09.jpg

2. Мітоз

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/2019.12.17-11-58-55.jpg

3. Мейоз

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/2019.12.17-11-59-22.jpg

 

4. Профаза

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/2019.12.17-11-59-42.jpg

5. Метафаза

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/2019.12.17-12-00-10.jpg

 

6. Анафаза

 

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/2019.12.17-12-00-37.jpg

 

          7. Телофаза

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/2019.12.17-12-01-04.jpg

 

2.  Метод «Кулі, що розлетілися»:

Виконання інтерактивної вправи «Мейоз» за покликанням https://learningapps.org/display?v=puae4htin23

Вставте в текст пропущені слова:

Мейозом називається _______ _______ клітин, при якому відбувається ________ числа хромосом. При цьому з _______ клітини утворюється _____.

Мейоз складається з ______ послідовних поділів, причому __________ДНК передує тільки _________ поділу. У мейоз вступають хромосоми, що складаються з ______ сестринських ______________.

Вставлені слова: процес поділу, зменшення, однієї, чотири, двох, подвоєння, першому, двох, хроматид.

III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Які переваги статевого розмноження порівняно з нестатевим?

Статевий процес – поєднання в одній клітині спадкового матеріалу двох статевих клітин різної статі: яйцеклітини і сперматозоїда.

Оскільки розміри статевих клітин дуже малі, тривалий час люди не могли знати про їхнє існування і тим більше будову. Навіть Гіппократ (близько 370 р. до н. е.) вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування батьківської сперми і крові матері. Але вже Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчаючи курячий зародок і його розвиток, написав твір «Про виникнення тварин», де вказав про наявність клітин чоловічої і жіночої статі, які дають початок зародку. І тільки на початку XVII століття з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову.

     Сьогодні на уроці ми з вами і дізнаємося всі таємниці статевих клітин.

           ІV. Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку

«Статеві клітини. Запліднення»

    V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Розповідь вчителя.  Складання опорного конспекту. Робота з малюнками https://learningapps.org/6873165, https://learningapps.org/display?v=pfeqztink23

Чоловічі статеві клітини хребетних – сперматозоїди – зазвичай дуже малі й рухливі. Типові сперматозоїди мають головку, шийку і хвіст. Головка майже цілком складається з ядра,вкритого тонким шаром цитоплазми. Спереду на головці є гострий твердий горбик (акросома), який сприяє проникненню сперматозоїда в яйцеклітину. До складу шийки входить цитоплазма, в якій є центріоль (складова частина клітинного центру), мітохондрії та АТФ як джерело енергії для забезпечення руху сперматозоїда. Хвіст сперматозоїда складається з тонких волокон, вкритих цитоплазматичним циліндром, - це орган руху.

Жіночі статеві клітини хребетних (яйцеклітини)  нерухливі та, як правило, більш від сперматозоїдів. Зазвичай вони мають кулясту або овальну форму й різну будову оболонок. Характерною рисою яйцеклітини є наявність у ній запасних поживних речовину виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму,наявність особливого поверхневого, чи кортикального, шару цитоплазми і спеціальних оболонок,що вкривають яйцеклітину. Яйцеклітина може мати до трьох оболонок. Розрізняють первинну,вторинну і третинну оболонки.

Процес утворення статевих клітин називають гетерогенезом Гамети утворюються у статевих залозах (сім’яниках і яєчниках у тварин).

Ембріональний розвиток тварин  Після проникнення сперматозоїда в яйцеклітину і злиття їх ядер утворюється одноклітинний зародок – зигота, яка починає ділитися. Ряд послідовних мітотичних поділів зиготи називають дробленням. Під час дроблення перед синтетичний період інтерфази практично відсутній, тому клітини, що утворюються,  − бластомери – мають деталі меншу кількість цитоплазми порівняно з яйцеклітиною. 

Період дроблення завершується формуванням бластули. У типовому випадку бластула складається із шару еластомерів,які оточують щільним кільцем порожнину – бластоцель.

Зародкові листки дають початок тканинам і органам ембріонів, що розвиваються. З ектодерми формуються зовнішній епітелій, шкірні залози, поверхневий шар зубів, рогових лусок, нервова система. Похідними ендодерми є епітелій середньої кишки, епітелій дихальної системи, травні залози. Клітини мезодерми розвиваються в м’язову і сполучну (зокрема, кісткову та хрящову)  тканини, канали органів виділення, кровоносну і, частково, статеву системи. Процес формування органів з певних комплексів клітин ембріона називається органогенезом.

 Постембріональний розвиток організмів

 Постембріональний розвиток – період  онтогенезу після народження або виходу із зародкових оболонок до настання статевої зрілості. У цей період відбувається ріст і розвиток організму, диференціювання тканин  і органів (наприклад, статевих залоз у ссавців). У комах і амфібій постембріональний розвиток пов’язаний з метаморфозом.

  Безпесередньо після народження в більшості багатоклітинних організмів іде період росту. Ріст – збільшення розмів і маси  за рахунок збільшення кількості клітин або їх розтягування.

  Постембріональний розвиток тварин може бути прямим або супроводжуватися перетворенням – метаморфозом. За прямого розвитку новонароджені тварини мають усі основні риси організації дорослої особини й відрізняються меншими розмірами й недостатньо розвиненими статевими залозами. У цьому випадку постембріональний розвиток зводиться до   росту й досягнення статевої зрілості.

  Глибоке перетворення будови організму,у процесі якого личинка перетворюється на дорослу особину, називається метаморфозом.

Заповнення таблиці, самостійна робота

Чим яйцеклітина відрізняється від сперматозоїда?

Гамети

Функції

Особливості будови

1.Яйцеклітина

від 0,01 мм

до 23см.

1. Забезпечення розвитку зародка поживними речовинами.

2. Зберігання генетичної інформації.

1. Великі і нерухомі.

2. Велике ядро ​​з гаплоїдний набором хромосом.

3. Містять великий запас поживних речовин.

2. Сперматозоїд 70 мкм.

    1. Внесення генетичної інформації.

2. Стимуляція розвитку яйцеклітини.

1. Маленькі і рухливі, є головка, шийка, хвостик.

2. Невелике ядро ​​з гаплоїдний набором хромосом.

3. Апарат Гольджі перетворений в акросому, розташовану на передньому кінці голівки, що виділяє ферменти, що розчиняють оболонку яйцеклітини, мітохондрії упаковуються навколо джгутика, утворюючи шийку.

4. Немає запасу поживних речовин.

 

 

 

 

Від сперматозоїда яйцеклітина відрізняється:

• нерухомістю;

• характерною більш-менш кулястою формою;

• наявністю різноманітних захисних оболонок - джерел поживних речовин;

• відсутністю функціональних органел або утворень, властивих сперматозоїду: хвоста, спеціалізованого мітохондріального комплексу, акросоми тощо;

• особливостями утворення і розвитку, тривалості життя;

• значно меншою кількістю в організмі;

• запасом поживних речовин для розвитку майбутнього зародка, локалізованих в цитоплазмі;

• значно більшими розмірами (яйцеклітина жінки в 85 000 разів більше сперматозоїда).

 Перегляд відеоматеріалів https://www.youtube.com/watch?v=VNc0IrzvAUc&t=28s&ab_channel=VasylShlemko

VI. Узагальнення і систематизація знань

Вправа  «Закінчи фразу»

• Сперматозоїд складається з ... (головки, шийки і хвоста).

• У шийці розміщені ... (клітинний центр та мітохондрії).

• Форма яйцеклітини ... (куляста).

• Оболонки яйцеклітини ... (жовткова, прозора, зовнішня).

• Яйцеклітина рухається за допомогою ... (війок маткової труби).

• Акросома виробляє ... (фермент).

• Він сприяє ... (проникненню сперматозоїда в яйцеклітину).

• Хвіст забезпечує ... (рух сперматозоїда).

• Процес дозрівання сперматозоїда триває ... (близько 64 днів).

• Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ... (кілька мільйонів).

• Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ... (заплідненням).

• В результаті процесу запліднення утворюється ... (зигота).

• Запліднення відбувається в ... (матковій трубі).

• Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ... (один).

• Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ... (ферменту акросоми).

Як називаються статеві клітини?

Що таке запліднення?

Які періоди  онтогенезу виділяють у багатоклітинних організмів?

Які процеси відбуваються в організмі під час ембріогенезу?

Які процеси відбуваються в організмі під час постембріонального розвитку

VII. Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок

Вправа «Правило руки»

Малюємо руку / обводимо свою праву руку, тримаючи олівець / ручку в лівій руці (і навпаки).

На великому пальці – що сьогодні сподобалося на уроці;

 

у вказівному, що хотів (ла) би дізнатися ще даної теми;

у середньому – що точно взяв(а)  з отриманих знань;

у безіменному – що було емоційного на уроці;

у мізинці – чого було мало, хочеться більше (але не від вчителя, а  яких ще знань).

 VIII. Надання та пояснення домашнього завдання

Опрацювати §25-26, вивчити терміни.

Підготувати відповіді на запитання за відео:

Як яйцеклітина потрапляє з яєчника до маткової труби?

Як сперматозоїд проникає в яйцеклітину?

Підготувати повідомлення «Штучне запліднення»

docx
Додано
14 жовтня
Переглядів
110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку