Тема. Статеві клітини. Запліднення
Мета уроку: поглибити і розширити знання про будову статевих клітин і запліднення
Завдання уроку:
навчально-освітні: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; поглибити знання учнів про заплідненні; охарактеризувати процес запліднення у людини.
розвиваючі: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.
виховні: формувати вміння встановлювати взаємозв'язки, виховувати ставлення до життя як до найвищої цінності.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (ілюстрація, демонстрація); репродуктивні (бесіда); пошукові (створення та розв’язання проблемної ситуації). Прийоми навчання: виклад інформації, метод «QR-код», вправи learningapps, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
Матеріали та обладнання: проектор, підручники, таблиці, роздатковий матеріал, презентація, відеоматеріали.
Очікувані результати: учні характеризують будову статевих клітин, їх розвиток, процес запліднення, пояснюють взаємозв'язок між будовою і функціями яйцеклітини і сперматозоїда.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Добрий день! Приємно бачити вас здоровими та енергійними. Перш ніж ми почнемо наш урок, я хочу, щоб ви зосередились, налаштувалися на співпрацю.
Будь ласка, закрийте очі, уявіть, що ви знаходитесь у квітучому весняному садку і тихо промовляєте про себе: «Сьогодні - чудовий день. У мене - гарний настрій. Навколо мене - мої друзі. Я - буду плідно працювати. Я - дізнаюсь багато нового та корисного, бо я – завжди кмітливий та розумний ».
ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів
1. Метод «QR-код»
Пропоную вам відсконувати код за QR-кодами, у них приховані терміни, і дати їм визначення.
1. Клітинний цикл
2. Мітоз
3. Мейоз
4. Профаза
5. Метафаза
6. Анафаза
7. Телофаза
2. Метод «Кулі, що розлетілися»:
Виконання інтерактивної вправи «Мейоз» за покликанням https://learningapps.org/display?v=puae4htin23
Вставте в текст пропущені слова:
Мейозом називається _______ _______ клітин, при якому відбувається ________ числа хромосом. При цьому з _______ клітини утворюється _____.
Мейоз складається з ______ послідовних поділів, причому __________ДНК передує тільки _________ поділу. У мейоз вступають хромосоми, що складаються з ______ сестринських ______________.
Вставлені слова: процес поділу, зменшення, однієї, чотири, двох, подвоєння, першому, двох, хроматид.
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Які переваги статевого розмноження порівняно з нестатевим?
Статевий процес – поєднання в одній клітині спадкового матеріалу двох статевих клітин різної статі: яйцеклітини і сперматозоїда.
Оскільки розміри статевих клітин дуже малі, тривалий час люди не могли знати про їхнє існування і тим більше будову. Навіть Гіппократ (близько 370 р. до н. е.) вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування батьківської сперми і крові матері. Але вже Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчаючи курячий зародок і його розвиток, написав твір «Про виникнення тварин», де вказав про наявність клітин чоловічої і жіночої статі, які дають початок зародку. І тільки на початку XVII століття з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову.
Сьогодні на уроці ми з вами і дізнаємося всі таємниці статевих клітин.
ІV. Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку
«Статеві клітини. Запліднення»
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Розповідь вчителя. Складання опорного конспекту. Робота з малюнками https://learningapps.org/6873165, https://learningapps.org/display?v=pfeqztink23
Чоловічі статеві клітини хребетних – сперматозоїди – зазвичай дуже малі й рухливі. Типові сперматозоїди мають головку, шийку і хвіст. Головка майже цілком складається з ядра,вкритого тонким шаром цитоплазми. Спереду на головці є гострий твердий горбик (акросома), який сприяє проникненню сперматозоїда в яйцеклітину. До складу шийки входить цитоплазма, в якій є центріоль (складова частина клітинного центру), мітохондрії та АТФ як джерело енергії для забезпечення руху сперматозоїда. Хвіст сперматозоїда складається з тонких волокон, вкритих цитоплазматичним циліндром, - це орган руху.
Жіночі статеві клітини хребетних (яйцеклітини) нерухливі та, як правило, більш від сперматозоїдів. Зазвичай вони мають кулясту або овальну форму й різну будову оболонок. Характерною рисою яйцеклітини є наявність у ній запасних поживних речовину виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму,наявність особливого поверхневого, чи кортикального, шару цитоплазми і спеціальних оболонок,що вкривають яйцеклітину. Яйцеклітина може мати до трьох оболонок. Розрізняють первинну,вторинну і третинну оболонки.
Процес утворення статевих клітин називають гетерогенезом Гамети утворюються у статевих залозах (сім’яниках і яєчниках у тварин).
Ембріональний розвиток тварин Після проникнення сперматозоїда в яйцеклітину і злиття їх ядер утворюється одноклітинний зародок – зигота, яка починає ділитися. Ряд послідовних мітотичних поділів зиготи називають дробленням. Під час дроблення перед синтетичний період інтерфази практично відсутній, тому клітини, що утворюються, − бластомери – мають деталі меншу кількість цитоплазми порівняно з яйцеклітиною.
Період дроблення завершується формуванням бластули. У типовому випадку бластула складається із шару еластомерів,які оточують щільним кільцем порожнину – бластоцель.
Зародкові листки дають початок тканинам і органам ембріонів, що розвиваються. З ектодерми формуються зовнішній епітелій, шкірні залози, поверхневий шар зубів, рогових лусок, нервова система. Похідними ендодерми є епітелій середньої кишки, епітелій дихальної системи, травні залози. Клітини мезодерми розвиваються в м’язову і сполучну (зокрема, кісткову та хрящову) тканини, канали органів виділення, кровоносну і, частково, статеву системи. Процес формування органів з певних комплексів клітин ембріона називається органогенезом.
Постембріональний розвиток організмів
Постембріональний розвиток – період онтогенезу після народження або виходу із зародкових оболонок до настання статевої зрілості. У цей період відбувається ріст і розвиток організму, диференціювання тканин і органів (наприклад, статевих залоз у ссавців). У комах і амфібій постембріональний розвиток пов’язаний з метаморфозом.
Безпесередньо після народження в більшості багатоклітинних організмів іде період росту. Ріст – збільшення розмів і маси за рахунок збільшення кількості клітин або їх розтягування.
Постембріональний розвиток тварин може бути прямим або супроводжуватися перетворенням – метаморфозом. За прямого розвитку новонароджені тварини мають усі основні риси організації дорослої особини й відрізняються меншими розмірами й недостатньо розвиненими статевими залозами. У цьому випадку постембріональний розвиток зводиться до росту й досягнення статевої зрілості.
Глибоке перетворення будови організму,у процесі якого личинка перетворюється на дорослу особину, називається метаморфозом.
Заповнення таблиці, самостійна робота
Чим яйцеклітина відрізняється від сперматозоїда?
Гамети |
Функції |
Особливості будови |
1.Яйцеклітина від 0,01 мм до 23см. |
1. Забезпечення розвитку зародка поживними речовинами. 2. Зберігання генетичної інформації. |
1. Великі і нерухомі. 2. Велике ядро з гаплоїдний набором хромосом. 3. Містять великий запас поживних речовин. |
2. Сперматозоїд 70 мкм. |
1. Внесення генетичної інформації. 2. Стимуляція розвитку яйцеклітини. |
1. Маленькі і рухливі, є головка, шийка, хвостик. 2. Невелике ядро з гаплоїдний набором хромосом. 3. Апарат Гольджі перетворений в акросому, розташовану на передньому кінці голівки, що виділяє ферменти, що розчиняють оболонку яйцеклітини, мітохондрії упаковуються навколо джгутика, утворюючи шийку. 4. Немає запасу поживних речовин. |
Від сперматозоїда яйцеклітина відрізняється:
• нерухомістю;
• характерною більш-менш кулястою формою;
• наявністю різноманітних захисних оболонок - джерел поживних речовин;
• відсутністю функціональних органел або утворень, властивих сперматозоїду: хвоста, спеціалізованого мітохондріального комплексу, акросоми тощо;
• особливостями утворення і розвитку, тривалості життя;
• значно меншою кількістю в організмі;
• запасом поживних речовин для розвитку майбутнього зародка, локалізованих в цитоплазмі;
• значно більшими розмірами (яйцеклітина жінки в 85 000 разів більше сперматозоїда).
Перегляд відеоматеріалів https://www.youtube.com/watch?v=VNc0IrzvAUc&t=28s&ab_channel=VasylShlemko
VI. Узагальнення і систематизація знань
Вправа «Закінчи фразу»
• Сперматозоїд складається з ... (головки, шийки і хвоста).
• У шийці розміщені ... (клітинний центр та мітохондрії).
• Форма яйцеклітини ... (куляста).
• Оболонки яйцеклітини ... (жовткова, прозора, зовнішня).
• Яйцеклітина рухається за допомогою ... (війок маткової труби).
• Акросома виробляє ... (фермент).
• Він сприяє ... (проникненню сперматозоїда в яйцеклітину).
• Хвіст забезпечує ... (рух сперматозоїда).
• Процес дозрівання сперматозоїда триває ... (близько 64 днів).
• Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ... (кілька мільйонів).
• Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ... (заплідненням).
• В результаті процесу запліднення утворюється ... (зигота).
• Запліднення відбувається в ... (матковій трубі).
• Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ... (один).
• Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ... (ферменту акросоми).
Як називаються статеві клітини?
Що таке запліднення?
Які періоди онтогенезу виділяють у багатоклітинних організмів?
Які процеси відбуваються в організмі під час ембріогенезу?
Які процеси відбуваються в організмі під час постембріонального розвитку
VII. Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок
Вправа «Правило руки»
Малюємо руку / обводимо свою праву руку, тримаючи олівець / ручку в лівій руці (і навпаки).
На великому пальці – що сьогодні сподобалося на уроці;
у вказівному, що хотів (ла) би дізнатися ще даної теми;
у середньому – що точно взяв(а) з отриманих знань;
у безіменному – що було емоційного на уроці;
у мізинці – чого було мало, хочеться більше (але не від вчителя, а яких ще знань).
VIII. Надання та пояснення домашнього завдання
Опрацювати §25-26, вивчити терміни.
Підготувати відповіді на запитання за відео:
Як яйцеклітина потрапляє з яєчника до маткової труби?
Як сперматозоїд проникає в яйцеклітину?
Підготувати повідомлення «Штучне запліднення»