Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 9 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, з них 2 години – резервні)
Вчителя Короткої Вікторії
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Дата |
№ |
Тема уроку |
Практична частина
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||
Діяльність (уміння) |
Знання |
||||||
Вступ (2 години) |
|||||||
|
1. |
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології |
|
висловлює судження: про етапи розвитку біології та становлення її галузей; про сучасні напрямки біологічної науки |
називає: основні галузі біології пояснює: зв`язок біології з іншими науками |
||
|
2. |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
практикує: методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, статистичний, моніторинг) аналізує та порівнює: біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації створює моделі простих біологічних систем (модель водного угруповання) |
оперує термінами: описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: рівні організації життя наводить приклади: біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації пояснює: значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи |
||
Тема 1. Хімічний склад клітини ( 8 годин) |
|||||||
|
3. |
Вміст хімічних елементів в клітині. Вода та її властивості. Інші неорганічні молекули |
|
аналізує і порівнює: хімічний склад живої та неживої природи створює: модель молекули води спостерігає: властивості води розпізнає: гідрофільні та гідрофобні речовини |
оперує термінами: диполь, гідрофобні та гідрофільні речовини називає: гідрофільні та гідрофобні речовини, що входять до складу клітини; типи хімічних зв`язків в молекулі води та між ними (ковалентні та водневі) описує: властивості та біологічну роль води |
||
|
4. |
Органічні молекули. Поняття про біополімери. |
|
розпізнає: приклади ліпідів спостерігає: властивості ліпідів аналізує та порівнює: різні види ліпідів та їх властивості висловлює судження: про користь та шкідливий вплив ліпідів на організм людини |
оперує термінами: ліпіди, жири, холестерин, рідкі та тверді жири називає: приклади твердих та рідких жирів описує: властивості та біологічну роль ліпідів наводить приклади: продуктів, що містять ліпіди пояснює: роль жирів, як найбільш енергомістких речовин |
||
|
5.
|
Вуглеводи, їх роль. розпізнає: приклади різних вуглеводів
|
спостерігає: властивості простих і складних вуглеводів аналізує та порівнює: різні види вуглеводів та їх властивості висловлює судження: про користь вуглеводів, як джерел клітинної енергії, про вплив деяких вуглеводів на розвиток резистентності до інсуліну та розвиток діабету |
оперує термінами: вуглеводи, прості та складні цукри; мономер, полімер |
наводить приклади: продуктів, що містять вуглеводи пояснює: роль вуглеводів, як універсальних клітинних джерел енергії |
||
|
5. |
Ліпіди |
|
характеризує:
|
пояснює:
|
||
|
6. |
Білки, їх будова та основні функції. |
|
розпізнає: приклади важливих білків за назвами спостерігає: властивості деяких білків розв`язує: елементарні вправи зі структури білків аналізує та порівнює: структурні рівні організації білків; властивості білків |
оперує термінами: білки, амінокислоти, просторова структура, денатурація називає: види просторової будови білків, типи хімічних зв`язків, які стабілізують просторову будову; описує: властивості та біологічну роль білків; структурні рівні організації білків наводить приклади: продуктів, що містять білки, які корисні для організму людини; пояснює: роль білків у життєдіяльності організмів |
||
|
7. |
Ферменти, їх роль у клітині |
Лабораторне дослідження. Властивості ферментів |
розпізнає: приклади ферментів досліджує: приклади дії ферментів характеризує: механізми ферментативних реакцій аналізує: вплив факторів на протікання ферментативних реакцій
|
оперує термінами: фермент, активний центр, каталізатор, швидкість ферментативної реакції називає: властивості ферментів приклади чинників, які впливають на діяльність ферментів описує: будову молекули ферменту; біологічну роль ферментів пояснює: необхідність ферментів у протіканні метаболічних реакцій |
||
|
8. |
Нуклеїнові кислоти. Будова та функції ДНК. АТФ |
|
характеризує: склад та будову ДНК створює: модель будови ДНК розв`язує: елементарні вправи зі структури ДНК аналізує: структурні рівні організації ДНК
|
оперує термінами: нуклеїнові кислоти, ДНК, РНК, нуклеотид, подвійна спіраль, компліментарність називає: рівні просторової організації ДНК та хімічні зв`язки, які утворюють просторову структуру описує: будову та властивості ДНК пояснює: роль ДНК у спадковості організмів |
||
|
9. |
Будова та функції РНК. АТФ. |
|
розпізнає: види нуклеїнових кислот характеризує: склад та будову РНК створює: модель будови т-РНК розв`язує: елементарні вправи зі структури ДНК та РНК аналізує та порівнює: будову та функції ДНК та РНК, АТФ
|
оперує термінами: нуклеїнові кислоти, РНК, види РНК, макроергічні зв`язки називає: види РНК та їх роль в клітині описує: будову та властивості РНК та АТФ пояснює: роль РНК у спадковості організмів; роль АТФ як внутрішньоклітинного акумулятора енергії |
||
|
10. |
Підсумковий урок з теми |
Практична робота №1. Розв`язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
розв`язує: Елементарні вправи зі структури ДНК та РНК, білків обґрунтовує судження: про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі; робить висновок: про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування; про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток біології ( І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон)
|
оперує термінами: нуклеїнові кислоти, РНК, види РНК, макроергічні зв`язки називає: види РНК та їх роль в клітині описує: будову та властивості РНК та АТФ пояснює: роль РНК у спадковості організмів; роль АТФ як внутрішньо-клітинного акумулятора енергії |
||
Тема 2. Структура клітини (7 годин) |
|||||||
|
11. |
Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії |
|
дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів аналізує: етапи формування клітинної теорії усвідомлює значення: внеску вчених та дослідників у формування клітинної теорії |
оперує термінами: цитологія, клітина, клітинна теорія. методи цитологічних досліджень, світловий мікроскоп, електронний мікроскоп називає: методи дослідження клітини основні положення клітинної теорії |
||
|
12. |
Типи клітин та їх порівняльна характеристика |
Лабораторна робота № 1. Вивчення структурно -функціональної різноманітності клітин |
порівнює: будову прокаріотів та евкаріотів; будову клітин рослин і тварин дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів спостерігає: основні складові будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин аналізує: відмінності клітин, які пов`язані з ступенем розвитку, з особливостями існування |
оперує термінами: прокаріоти, евкаріоти, автотрофи, гетеротрофи, поверхневий апарат, хлоропласти, нуклеоїд, ядро називає: риси будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин наводить приклади: клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин пояснює: причини відмінності клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин
|
||
|
13. |
Поверхневий апарат еукаріотичної клітини |
|
порівнює: будову поверхневого апарату клітин різних систематичних груп (тварин, рослин, грибів, бактерій) дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів спостерігає: основні відмінності в будові поверхневого апарату клітин різних систематичних груп аналізує: значення поверхневого апарату в житті клітини
|
оперує термінами: клітинна стінка, глікокалікс, плазматична мембрана, підмембранні структури, рідинно-мозаїчна модель, дифузія, фагоцитоз, активний транспорт називає: основні складові клітинної мембрани, типи транспорту через мембрану наводить приклади: організмів з різним поверхневим апаратом пояснює: роль мембран у життєдіяльності клітин, взаємозв`язок клітин з зовнішнім середовищем характеризує: хімічний склад клітинної мембрани
|
||
|
14. |
Одномембранні та немембранні органели клітини |
|
спостерігає: одномембранні та немембранні органели клітини на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях аналізує: взаємоз`язок між будовою та функціями одномембранних та немембранних органел дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів |
оперує термінами: ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, рибосоми, цитоскелет називає: складові одномембранних та немембранних органел, їх функції розпізнає: одномембранні та немембранні органели на схемах та електронних мікрофотографіях пояснює: роль одномембранних та немембранних органел |
||
|
15. |
Двомембранні органели клітини, їх автономність |
|
спостерігає: двомембранні органели клітини на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях аналізує: взаємоз`язок між будовою та функціями двомембранних органел дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів висловлює судження: про автономність двомембранних органел |
оперує термінами: мітохондрії, кристи, хлоропласти, тилакоїди. хлорофіл, позаядерна спадковість називає: складові двомембранних органел, їх функції розпізнає: двомембранні органели на схемах та електронних мікрофотографіях пояснює: роль двомембранних органел в життєдіяльності клітини |
||
|
16. |
Ядро, його будова та функції |
|
порівнює: організацію спадкового матеріалу в клітинах прокаріотів та евкаріотів спостерігає: будову ядра на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях аналізує: взаємоз`язок між будовою та функціями ядра дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів висловлює судження: про роль ядра у функціонуванні клітини |
оперує термінами: ядерна оболонка, ядерний матрикс, ядерця, хроматин називає: складові ядра та їх функції розпізнає: ядро та його складові на схемах та електронних мікрофотографіях пояснює: роль ядра в життєдіяльності клітини |
||
|
17. |
Підсумковий урок з теми |
|
порівнює: будову прокаріотів та евкаріотів; будову клітин рослин і тварин та їх органел дотримується правил: виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів спостерігає: основні складові будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин аналізує: відмінності клітин, які пов`язані з ступенем розвитку, з особливостями існування |
оперує термінами: прокаріоти, евкаріоти, автотрофи, гетеротрофи, поверхневий апарат, хлоропласти, нуклеоїд, ядро називає: риси будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин наводить приклади: клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин пояснює: причини відмінності клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин
|
||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 годин) |
|||||||
|
18. |
Обмін речовин та енергії в клітині |
|
характеризує: процеси пластичного та енергетичного обмінів та їх результати аналізує: вплив зовнішніх факторів на протікання обміну речовин порівнює: процеси пластичного та енергетичного обмінів |
оперує термінами: метаболізм, пластичний обмін, енергетичний обмін, автотрофи, гетеротрофи називає: процеси обміну речовин, які відбуваються в цитоплазмі клітин розпізнає: властивості енергетичного та пластичного обмінів пояснює: роль пластичного та енергетичного обмінів в життєдіяльності клітини |
||
|
19. |
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах |
|
характеризує: процеси гліколізу, бродіння як джерел енергії для клітини порівнює: процеси гліколізу та бродіння аналізує: роль ферментів в процесах розщеплення речовин створює: моделі або схеми процесів розщеплення речовин в цитоплазмі |
оперує термінами: підготовчий етап розщеплення, гліколіз, бродіння, ферменти називає: процеси розщеплення, які відбуваються в травній системі та в цитоплазмі клітин описує: підготовчий етап, гліколіз, бродіння пояснює: роль процесів розщеплення речовин для життєдіяльності клітини наводить приклади: процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині |
||
|
20. |
Клітинне дихання. |
|
характеризує: процеси клітинного дихання як результат остаточного кисневого розщеплення речовин порівнює: процеси гліколізу та клітинного дихання аналізує: роль ферментів в процесах розщеплення речовин створює: моделі або схеми процесів розщеплення речовин в мітохондріях |
оперує термінами: мітохондрія, матрикс, кристи, повне розщеплення глюкози, клітинне дихання називає: процеси розщеплення, що протікають в мітохондріях, результат процесів клітинного дихання розпізнає: короткі схеми реакцій, що протікають в мітохондріях пояснює: роль клітинного дихання в життєдіяльності клітини |
||
|
21. |
Фотосинтез: світлова та темнова фази |
|
характеризує: процес фотосинтезу як процес синтезу органічних речовин в зелених рослинах порівнює: процеси дихання рослинних організмів та фотосинтез аналізує: роль чинників, які забезпечують протікання процесів фотосинтезу (хлорофіл, вуглекислий газ, вода, енергія сонця) створює: моделі або схеми процесів світлової та темнової фаз |
оперує термінами: фотосинтез, світлова фаза. темнова фаза, хлорофіл називає: етапи фотосинтезу та їх результат розпізнає: короткі схеми реакцій, що протікають в хлоропластах та їх результат пояснює: роль фотосинтезу в життєдіяльності клітини |
||
|
22. |
Хемосинтез. Планетарна роль фотосинтетичних та хемосинтетичних організмів |
|
характеризує: процес хемосинтезу як різновид процесів синтезу органічних речовин у прокаріотичних організмів порівнює: процеси фотосинтезу та хемосинтезу аналізує: роль різних груп бактерій у глобальному колообігу речовин, планетарну роль зелених рослин створює: моделі або схеми процесів хемосинтезу у різних груп бактерій |
оперує термінами: хемосинтез, глобальний колообіг речовин, планетарна роль зелених рослин називає: характеристики процесів синтезу речовин розпізнає: короткі схеми процесів фотосинтезу та хемосинтезу пояснює: роль різних груп бактерій у глобальному колообігу речовин, планетарну роль зелених рослин наводить приклади: процесів синтезу органічних речовин, що відбуваються в клітинах організмів
|
||
|
23. |
Підсумковий урок з теми |
|
характеризує: процеси пластичного та енергетичного обмінів та їх результати аналізує: вплив зовнішніх факторів на протікання обміну речовин порівнює: процеси пластичного та енергетичного обмінів |
оперує термінами: метаболізм, пластичний обмін, енергетичний обмін, автотрофи, гетеротрофи, фотосинтез, хемосинтез
|
||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації ( 11 годин) |
|||||||
|
24. |
Гени та геноми. Будова генів |
|
характеризує: будову гена порівнює: поняття ген та геном аналізує: роль різних видів генів у реалізації спадкової інформації
|
оперує термінами: ген, геном, структурні та регуляторні гени називає: типи генів пояснює: роль гену як основної одиниці спадковості наводить приклади: різних видів генів |
||
|
25. |
Основні типи РНК. Транскрипція |
|
характеризує: процес транскрипції аналізує: роль регуляторних генів в процесі транскрипції, роль ферментів в процесі синтезу і - РНК створює: моделі процесу транскрипції порівнює: процеси транскрипції та реплікації розв`язує: елементарні вправи з транскрипції та реплікації
|
оперує термінами: інформаційна, рибосомна, транспортна РНК, транскрипція, комплементарність називає: основні етапи транскрипції розпізнає: різні види РНК
|
||
|
26. |
Біосинтез білка. Поняття про генетичний код. |
|
характеризує: етапи біосинтезу білка аналізує: роль компонентів клітини, які беруть участь в біосинтезі білка порівнює: процеси транскрипції та трансляції створює моделі: процесу трансляції розв`язує: елементарні вправи з трансляції висловлює судження: про етапи реалізації спадкової інформації в клітині |
оперує термінами: рибосома, трансляція, поліпептидний ланцюг, функціональний центр, генетичний код називає: основні етапи трансляції, основні властивості генетичного коду наводить приклади: комплементарних основ в ДНК та РНК, застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
||
|
27. |
Підсумковий урок |
Практична робота№2. Розв`язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції, трансляції |
характеризує: етапи біосинтезу білка аналізує: роль компонентів клітини, які беруть участь в біосинтезі білка порівнює: процеси транскрипції та трансляції створює моделі: процесу трансляції розв`язує: елементарні вправи з трансляції висловлює судження: про етапи реалізації спадкової інформації в клітині |
оперує термінами: рибосома, трансляція, поліпептидний ланцюг, функціональний центр, генетичний код, інформаційна, рибосомна, транспортна РНК, транскрипція, комплементарність
|
||
|
28. |
Будова і функції хромосом. |
|
характеризує: процес реплікації ДНК, взаємозв`язок між будовою та функціями хромосом, етапи клітинного циклу порівнює: організацію спадкового матеріалу клітини в різні фази клітинного циклу аналізує: особливості структурної організації ядра в різні етапи клітинного циклу дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів |
оперує термінами: клітинний цикл, хромосома, хроматида, реплікація ДНК називає: етапи клітинного циклу наводить приклади: процесів, які відбуваються на різних етапах клітинного циклу розпізнає: компоненти будови хромосом |
||
|
29. |
Поділ клітини - мітоз. Його біологічне значення |
Лабораторне дослідження. Фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі) |
характеризує: процес мітозу аналізує: причини і чинники точної передачі спадкової інформації під час мітозу, роль мітозу в збереженні видових ознак, в процесах росту та розвитку досліджує: зміни в клітині, яка ділиться створює схеми: процесів на різних етапах мітозу |
оперує термінами: мітоз, фази мітозу, веретено поділу, метафазна пластинка описує: процеси на різних фазах мітозу називає: фази мітозу
|
||
|
30. |
Мейоз. Його біологічне значення. |
|
характеризує: процес мейозу аналізує: причини і чинники скорочення спадкової інформації під час мейозу, роль мейозу в процесі виникнення мінливості, в процесі формування статевих клітин створює схеми: процесів на різних етапах мейозу порівнює: процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: мейоз, фази мейозу, кросинговер, редукція числа хромосом описує: процеси на різних фазах мейозу називає: фази мейозу |
||
|
31. |
Особливості будови статевих клітин |
|
характеризує: процес утворення статевих клітин порівнює та аналізує: будову та функції статевих клітин висловлює судження: про взаємоз`язок будови та функції статевих клітин дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів, спостереження постійних мікропрепаратів |
оперує термінами: гамети, акросома, гаметогенез описує: будову статевих клітин називає: функції статевих клітин, етапи їх формування |
||
|
32. |
Запліднення у рослин і тварин |
|
характеризує: процес запліднення у рослин (на прикладі подвійного запліднення квіткових рослин) та у тварин (на прикладі запліднення у ссавців) створює: схеми процесу запліднення у рослин і тварин дотримується правил: виконання малюнків біологічних об`єктів висловлює судження: про роль запліднення в житті організмів |
оперує термінами: запліднення, злиття ядер, проростання пилкової трубки, оболонка запліднення називає: етапи запліднення у рослин і тварин описує: процес запліднення у ссавців та покритонасінних рослин |
||
|
33. |
Етапи індивідуального розвитку організмів. |
|
характеризує: особливості кожного етапу онтогенезу у рослин і тварин порівнює: процес індивідуального розвитку рослин і тварин робить висновок: про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів |
оперує термінами: онтогенез, ембріональний розвиток, постембріональний розвиток, проростання називає: періоди онтогенезу у рослин і тварин описує: періоди онтогенезу у рослин і тварин |
||
|
34. |
Підсумковий урок з теми |
|
характеризує: особливості кожного етапу онтогенезу у рослин і тварин порівнює: процес індивідуального розвитку рослин і тварин робить висновок: про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів |
оперує термінами: клітинний цикл, хромосома, хроматида, реплікація ДНК, мітоз, фази мітозу, мейоз, фази мейозу, запліднення, онтогенез
|
||
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (12 годин) |
||||||
|
35. |
Класичні методи генетичних досліджень. |
|
характеризує: етапи становлення генетики як науки, методи генетичних досліджень висловлює судження: про взаємозв`язок генетики з іншими науками |
називає: методи генетичних досліджень наводить приклади: використання методів для встановлення успадкування ознак
|
||
|
36. |
Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони |
|
характеризує: І та ІІ закони Менделя застосовує знання: для складання схем схрещування порівнює: успадкування домінантних та рецесивних ознак дотримується правил: складання схем схрещування висловлює судження: про результативність дослідів Менделя |
оперує термінами: алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, гетерозигота, гомозигота, моногібридне схрещування описує: досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель називає: результати схрещувань та І та ІІ закони Менделя наводить приклади: успадкування ознак відповідно до І та ІІ законів Менделя |
||
|
37. |
Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон |
|
характеризує: ІІІ закон Менделя застосовує знання: для складання схем дигібридного схрещування порівнює: успадкування домінантних та рецесивних ознак, моногібридне та дигібридне схрещування дотримується правил: складання схем дигібридного схрещування висловлює судження: про результативність дослідів Менделя |
оперує термінами: алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, дигетерозигота, дигомозигота, дигібридне схрещування описує: досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель називає: результати схрещувань та ІІІ закон Менделя наводить приклади: незалежного успадкування ознак |
||
|
38. |
Ознака організму як результат взаємодії генів |
|
досліджує: причини відхилення від законів Менделя характеризує: взаємодії генів порівнює: різні види взаємодії генів дотримується правил: складання схем схрещування висловлює судження: про формування організму як результат різних впливів та взаємодій генів
|
оперує термінами: алельні та неалельні гени, повне і неповне домінування, види взаємодій генів називає: причини відхилення від Законів Менделя, види взаємодій генів наводить приклади: різних взаємодій генів |
||
|
39. |
Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості. |
|
встановлює зв`язок: між поняттями ген та хромосома характеризує: зчеплене успадкування та його наслідки, причини аналізує: результати досліджень Т. Моргана розпізнає: незалежне та зчеплене успадкування висловлює судження: про хромосомну теорію спадковості висловлює судження: про значення перехресту хромосом для підвищення спектру спадкових ознак, збільшення спадкової мінливості, що є матеріалом для природного добору |
оперує термінами: зчеплення генів, група зчеплення, кросинговер, генетичні карти називає: положення хромосомної теорії спадковості, причини порушення зчеплення генів описує: дослідження, які проводив Морган наводить приклади: зчепленого успадкування ознак пояснює: результати схрещувань, що характеризують зчеплене успадкування |
||
|
40. |
Генетика статі і успадкування зчеплене зі статтю |
|
застосовує знання: для складання схем схрещування характеризує: успадкування, зчеплене зі статтю аналізує: особливості успадкування ознак зчеплених з статевими хромосомами дотримується правил: складання схем схрещування ознак, зчеплених зі статевими хромосомами практикує: використання знань, для пояснення успадкування деяких ознак
|
оперує термінами: статеві хромосоми, гомогаметна, гетерогаметна стать, каріотип, аутосоми називає: особливості успадкування ознак, зчеплених зі статтю, статеві хромосоми людини пояснює: особливості успадкування зчепленого зі статтю наводить приклади: ознак. які зчеплені зі статтю
|
||
|
41. |
Підсумковий урок |
Практична робота № 3. Складання схем схрещування |
застосовує знання: для складання схем схрещування характеризує: різні види успадкування ознак та причини їх прояву порівнює: різні види успадкувань та їх наслідки дотримується правил: складання схем схрещування висловлює судження: про складну організацію геному та фенотипу
|
оперує термінами: генотип, фенотип, алелі. гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування |
||
|
42. |
Форми мінливості. Мутації. Види мутацій |
Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин |
характеризує: різні види мінливості: комбінативну, мутаційну, модифікаційну аналізує: причини виникнення різних видів мінливості порівнює: модифікаційну та мутаційну мінливості розпізнає: різні види мінливості досліджує: прояви модифікаційної та мутаційної мінливості висловлює судження: про значення мінливості для організмів |
оперує термінами: модифікаційна мінливість, мутації, види мутацій називає: види мутацій та їх характеристики описує: вплив мутацій та модифікацій на організм наводить приклади: різних видів мінливості |
||
|
43. |
Причини та наслідки мутацій |
|
характеризує: процес виникнення мутацій аналізує: вплив мутацій на організм та наслідки їх дії застосовує знання: для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів практикує: вживання методів захисту від дії мутагенів |
оперує термінами: мутаген, мутагенез, види мутагенів називає: причини мутацій та чинники мутагенезу описує: вплив мутагенів на організм, клітину наводить приклади: видів мутагенів |
||
|
44. |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування |
|
застосовує знання: для оцінки спадкових ознак та планування родини дотримується правил: складання схем родоводів характеризує: методи вивчення спадковості людини, спадкові захворювання людини практикує: поширення відомостей про генетичне консультування для планування родини висловлює судження: щодо впливу шкідливих звичок батьків на потомство |
оперує термінами: спадкові захворювання людини, їх типи, генетичне консультування називає: методи вивчення спадковості людини, спадкові хвороби описує: наслідки виникнення спадкових хвороб наводить приклади: спадкових хвороб людини
|
||
|
45. |
Представлення проектів “Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак”, “Складання родоводу родини видатної людини” |
|
досліджує: успадкування певних ознак в ряду поколінь аналізує: особливості успадкування певних ознак дотримується правил: складання схем родоводів |
оперує термінами: родовід, пробанд, успадкування ознак |
||
|
46. |
Підсумковий урок з теми |
|
досліджує: успадкування певних ознак в ряду поколінь аналізує: особливості успадкування певних ознак дотримується правил: складання схем родоводів та схрещувань |
оперує термінами: генотип, фенотип, алелі. гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування, модифікаційна мінливість, мутації, види мутацій
|
||
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (9 годин) |
||||||
|
47. |
Розвиток еволюційних поглядів. Перше еволюційне вчення Ж. Б. Ламарка |
|
характеризує: етапи розвитку поглядів на еволюцію порівнює: дві світоглядні системи - креаціонізм та матеріалізм дотримується правил: складання таблиць, що демонструють характеристику різних етапів формування еволюційних поглядів аналізує: еволюційні положення теорії Ж. Ламарка |
оперує термінами: еволюція, рушійні сили еволюції, градації, вид. називає: основні положення вчення Ж. Ламарка описує: етапи формування еволюційних поглядів наводить приклади: виникнення пристосувань під впливом рушійних сил за Ламарком |
||
|
48. |
Еволюційне вчення Ч. Дарвіна. |
|
характеризує: положення еволюційного вчення Дарвіна аналізує і порівнює: вчення Дарвіна та Ламарка дотримується правил: складання таблиць, що демонструють характеристику різних еволюційних теорій |
оперує термінами: вид, спадкова мінливість, рушійні сили еволюції, боротьба за існування, природний добір називає: положення вчення Дарвіна
|
||
|
49. |
Еволюційні фактори. |
|
характеризує: процеси, які обумовлюють виникнення боротьби за існування та природного добору аналізує: механізми рушійних сил еволюції розпізнає: наслідки дії еволюційних факторів дотримується правил: складання схем, які ілюструють дію еволюційних факторів |
оперує термінами: боротьба за існування, природний добір, ізоляція, хвилі життя називає: еволюційні фактори та їх види описує: дію еволюційних факторів наводить приклади: видів боротьби за існування, природного добору |
||
|
50. |
Механізми видоутворення |
|
характеризує: процес видоутворення - мікроеволюцію аналізує та порівнює: географічне та екологічне видоутворення, дивергенцію, конвергенцію та паралелізм висловлює судження: про внесок вчених (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.Ламарк та ін) у розвиток еволюційного вчення |
оперує термінами: вид, мікроеволюція, дивергенція, конвергенція, паралелізм називає: різні механізми видоутворення наводить приклади: дії конвергенції, дивергенції, паралелізму |
||
|
51. |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики |
|
характеризує: структурні одиниці еволюційного процесу - вид та популяцію аналізує: уявлення про популяцію, як найменшу одиницю еволюції дотримується правил: складання таблиць, що ілюструють структуру популяції |
оперує термінами: вид, популяція, критерії виду пояснює: популяцію як елементарну одиницю еволюції, основні характеристики популяції, критерії виду наводить приклади: адаптацій організмів до умов середовища |
||
|
52. |
Роль палеонтології, ембріології, морфології в обґрунтуванні теорії еволюції |
|
застосовує знання: для оцінки ролі палеонтології, ембріології. морфології в обґрунтуванні теорії еволюції розпізнає: різні види доказів еволюційного процесу аналізує: палеонтологічні знахідки, біогенетичний закон, гомологічні та аналогічні органи як докази еволюційного процесу |
оперує термінами: перехідні форми, реліктові організми, аналогічні органи, гомологічні органи, рудименти, атавізми пояснює: докази еволюції наводить приклади: палеонтологічних, ембріологічних та морфологічних доказів еволюції |
||
|
53. |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
|
характеризує: етапи антропогенезу, процес виникнення різних видів людини аналізує і порівнює: різні види роду Людина розпізнає: викопні форми різних видів людини висловлює судження: про вплив на розвиток людини двох груп факторів та наслідки їхньої дії дотримується правил: створення схем процесу розвитку сучасної людини |
оперує термінами: антропогенез, біологічні та соціальні фактори еволюції людини описує: етапи розвитку сучасної людини називає: різні види людини та їх особливості
|
||
|
54. |
Світоглядні та наукові погляди на походження та розвиток життя |
|
характеризує: розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот аналізує та порівнює: різні погляди на походження життя на Землі дотримується правил: складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі висловлює власне судження: про походження життя на Землі |
пояснює: різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція), різноманіття організмів як результат еволюції наводить приклади: викопних організмів різних геологічних епох |
||
|
55. |
Підсумковий урок з теми |
|
характеризує: розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот аналізує та порівнює: різні погляди на походження життя на Землі дотримується правил: складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі висловлює власне судження: про походження життя на Землі |
пояснює: різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція), різноманіття організмів як результат еволюції наводить приклади: викопних організмів різних геологічних епох |
||
|
Тема 7. Надорганізмові біологічні системи (10 годин) |
||||||
|
56. |
Предмет вивчення екології. Екологічні фактори та їхня взаємодія |
|
характеризує: види екологічних факторів, закономірності їх взаємодії аналізує: вплив одних екологічних факторів на дію інших факторів, можливості виживання організмів при різних ступенях дії факторів порівнює: види екологічних факторів |
оперує термінами: екологічний фактор, абіотичні фактори, біотичні фактори, антропічні фактори називає: закономірності дії екологічних факторів, методи дослідження процесів в екосистемах наводить приклади: різних взаємодій факторів та вплив їх на організми |
||
|
57. |
Екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів |
|
характеризує: різний ступінь впливу екологічних факторів на організми аналізує: пристосування організмів до різного впливу факторів спостерігає: дію екологічних факторів на різні групи організмів аналізує та порівнює: різні середовища життя |
називає: екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів (світолюбиві та тіньовитривалі рослини, денні та нічні тварини, теплолюбні та холодостійкі організми, вологолюбні та посухостійкі організми, різні групи гідробіонтів описує: пристосування організмів до різного ступеня дії факторів наводить приклади: пристосованості організмів до різних середовищ
|
||
|
58. |
Природні угруповання. Види угруповань. |
|
застосовує знання: про функціонування природних угруповань розпізнає: природні угруповання порівнює: різні види угруповань створює: моделі природних угруповань |
оперує термінами: фітоценоз, зооценоз, біоценоз, біотоп називає: види угруповань та їх характеристику описує: властивості угруповань наводить приклади: різних видів угруповань |
||
|
59. |
Структура екосистем та їх властивості. |
|
характеризує: особливості функціонування екосистем аналізує та порівнює: екосистему та біогеоценоз, природні та штучні екосистеми створює: моделі простих екосистем розпізнає: різні види екосистем |
оперує термінами: екосистема, біогеоценоз, абіотична частина, біотична частина, продуценти, консументи, редуценти пояснює: структуру екосистеми називає: властивості екосистеми, групи організмів біогеоценозу описує: роль організмів в колообігу речовин в біогеоценозі наводить приклади: продуцентів, консументів, редуцентів |
||
|
60. |
Харчові зв`язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
характеризує: процеси колообігу речовин в екосистемі розпізнає: основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем застосовує знання: для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах дотримується правил: побудови екологічних пірамід різних типів робить висновки: про роль організмів у здійсненні колообігу речовин в екосистемах |
оперує термінами: ланцюг живлення, екологічна піраміда, правило екологічної піраміди називає: організми за їх роллю в ланцюгах живлення пояснює: правило екологічної піраміди описує: перехід енергії та речовини в ланцюгах живлення наводить приклади: ланцюгів живлення
|
||
|
61. |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
характеризує: причини існування та розвитку екосистем, причини змін екосистем аналізує та порівнює: первинні та вторинні зміни в екосистемах застосовує знання: про особливості функціонування екосистем для обґрунтування заходів їх збереження
|
називає: первинні та вторинні зміни екосистем, причини стабільності екосистем, пояснює: значення колообігу речовин у збереженні екосистем наводить приклади: первинних і вторинних змін екосистем |
||
|
62. |
Біосфера як цілісна система |
|
характеризує: існування особливої оболонки Землі - біосфери, процеси, які забезпечують її функціонування застосовує знання: для пояснення механізмів стабільності біосфери аналізує: властивості живої речовини біосфери усвідомлює значення: робіт М. І. Вернадського для створення вчення про біосферу |
оперує термінами: оболонки Землі, біосфера, жива речовина біосфери називає: межі біосфери, функції живої речовини біосфери описує: властивості живої речовини біосфери наводить приклади: антропічного впливу людини на біосферу |
||
|
63. |
Захист і збереження біосфери. |
|
застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах дотримується правил: бережливого ставлення до довкілля бере участь : у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті |
називає: природоохоронні території, основні охоронні заходи довкілля описує: антропічний вплив на природні екосистеми наводить приклади: природоохоронної діяльності пояснює: роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері |
||
|
64. |
Представлення проекту “Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості” |
|
застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах дотримується правил: бережливого ставлення до довкілля бере участь : у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті
|
називає: природоохоронні території своєї місцевості, основні охоронні заходи, які проводяться в своєму регіоні описує: антропічний вплив на природні екосистеми своєї місцевості наводить приклади: природоохоронної діяльності в своїй місцевості пояснює: роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері |
||
|
65. |
Підсумковий урок з теми |
|
застосовує знання: про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах дотримується правил: бережливого ставлення до довкілля бере участь : у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті
|
називає: природоохоронні території своєї місцевості, основні охоронні заходи описує: антропічний вплив на природні екосистеми наводить приклади: природоохоронної діяльності пояснює: роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері |
||
Тема 8. Біологія як основа біотехнології та медицини (4 години) |
|||||||
|
66. |
|
застосовує знання: для оцінки застосування класичних методів селекції в сучасних умовах аналізує: результати та наслідки традиційних методів селекції висловлює судження: про користь методів селекції для с/г та людини |
оперує термінами: селекція, штучний добір, схрещування називає: види природного добору, види схрещувань та їх результати наводить приклади: застосування методів селекції для отримання нових сортів і порід
|
|||
|
67. |
Традиційні напрямки біотехнологій |
|
застосовує знання: для оцінки результативності біотехнологічних методів порівнює: класичні методи селекції із сучасними біотехнологіями аналізує: користь біотехнологій для людини |
оперує термінами: біотехнологія, генна інженерія, генетично модифіковані організми називає: основні напрямки біотехнології описує: біотехнологічне виробництво деяких продуктів |
||
|
68. |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
застосовує знання: оцінки ролі генної інженерії для суспільства аналізує: використання методів генної інженерії для розвитку медицини висловлює судження: про галузі застосування генетично модифікованих організмів |
оперує поняттями: генна інженерія, ГМО, перенесення генів пояснює: переваги та можливі ризики використання ГМО наводить приклади: продуктів, які одержують традиційними методами та продуктів, які отримують методами ГМО |
||
|
69. |
Семінар. Генетично модифіковані організми – прихована загроза чи користь для людства |
|
застосовує знання: оцінки ролі генної інженерії для суспільства аналізує: використання методів генної інженерії для розвитку медицини висловлює судження: про галузі застосування генетично модифікованих організмів |
оперує поняттями: генна інженерія, ГМО, перенесення генів пояснює: переваги та можливі ризики використання ГМО наводить приклади: продуктів, які одержують традиційними методами та продуктів, які отримують методами ГМО |
||
|
Узагальнення |
||||||
|
70. |
Основні загальні властивості живих систем |
|
характеризує: основні загальні властивості живих систем робить висновок: про єдність живих систем різних рівнів |
оперує термінами: система, властивості живого, структура системи |
||