Календарно-тематичне планування «Біологія», 9 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 9 клас. (70 годин – 2 години на тиждень, з них 2 години – резервні)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія»,  9 клас

(70 годин – 2 години на тиждень, з них 2 години – резервні)

Вчителя Короткої Вікторії

Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 

 

Дата

 

 

Тема уроку

 

Практична частина

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Діяльність (уміння)

Знання

Вступ (2 години)

 

1.

Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології

 

висловлює судження: про етапи розвитку біології та становлення її галузей; про сучасні напрямки біологічної науки

називає: основні галузі біології

пояснює: зв`язок біології з іншими науками

 

2.

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

 

практикує: методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, статистичний, моніторинг)

аналізує та порівнює:

біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації

створює моделі простих біологічних систем (модель водного угруповання)

оперує термінами: описовий метод, експериментальний метод, моделювання

називає: рівні організації життя

наводить приклади: біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації

пояснює: значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи

Тема 1. Хімічний склад клітини ( 8 годин)

 

3.

Вміст хімічних елементів в клітині. Вода та її властивості.

Інші неорганічні молекули

 

аналізує і порівнює:

хімічний склад живої та неживої природи

створює:

модель молекули води

спостерігає:

властивості води

розпізнає:

гідрофільні та гідрофобні речовини

оперує термінами:

диполь, гідрофобні та гідрофільні речовини

називає:

гідрофільні та гідрофобні речовини, що входять до складу клітини; типи хімічних зв`язків в молекулі води та між ними (ковалентні та водневі)

описує:

властивості та біологічну роль води

 

4.

Органічні молекули. Поняття про біополімери.

 

розпізнає:

приклади ліпідів

спостерігає:

властивості ліпідів

аналізує та порівнює:

різні види ліпідів та їх властивості

висловлює судження:

про користь та шкідливий вплив ліпідів на організм людини

оперує термінами:

ліпіди, жири, холестерин, рідкі та тверді жири

називає:

приклади твердих та рідких жирів

описує:

властивості та біологічну роль ліпідів

наводить приклади:

продуктів, що містять ліпіди

пояснює:

роль жирів, як найбільш енергомістких  речовин

 

5.

 

Вуглеводи, їх роль.

розпізнає:

приклади різних вуглеводів

 

 

спостерігає: властивості простих і складних вуглеводів

аналізує та порівнює:

різні види вуглеводів та їх властивості

висловлює судження:

про користь вуглеводів, як джерел клітинної енергії, про вплив деяких вуглеводів на розвиток резистентності до інсуліну та розвиток діабету

оперує термінами:

вуглеводи, прості та складні цукри;

мономер, полімер

наводить приклади:

продуктів, що містять вуглеводи

пояснює:

роль вуглеводів, як універсальних клітинних джерел енергії

 

5.

Ліпіди

 

характеризує:

  •                        будову, властивості та біологічну роль води;
  •                        будову, властивості та біологічну роль ліпідів;

 

пояснює:

  •                        необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;

 

 

6.

Білки, їх будова та основні функції.

 

розпізнає:

приклади важливих білків за назвами

спостерігає:

властивості деяких білків

розв`язує:

елементарні вправи зі структури білків

аналізує та порівнює:

структурні рівні організації білків;

властивості білків

оперує термінами:

білки, амінокислоти, просторова структура, денатурація

називає:

види просторової будови білків, типи хімічних зв`язків, які стабілізують просторову будову;

описує:

властивості  та біологічну роль білків; структурні рівні організації білків

наводить приклади:

продуктів, що містять білки, які корисні для організму людини;

пояснює:

роль білків у життєдіяльності організмів

 

7.

Ферменти, їх роль у клітині

Лабораторне дослідження. Властивості ферментів

розпізнає:

приклади ферментів

досліджує:

приклади дії ферментів

характеризує:

механізми ферментативних реакцій

аналізує:

вплив факторів на протікання ферментативних реакцій

 

оперує термінами:

фермент, активний центр, каталізатор, швидкість ферментативної реакції

називає:

властивості ферментів

приклади чинників, які впливають на діяльність ферментів

описує:

будову молекули ферменту;

біологічну роль ферментів

пояснює:

необхідність ферментів у протіканні метаболічних реакцій

 

8.

Нуклеїнові кислоти. Будова та функції ДНК. АТФ

 

характеризує:

склад та будову ДНК

створює:

модель будови ДНК

розв`язує:

елементарні вправи зі структури ДНК

аналізує:

структурні рівні організації ДНК

 

 

оперує термінами:

нуклеїнові кислоти, ДНК, РНК, нуклеотид, подвійна спіраль, компліментарність

називає:

рівні просторової організації ДНК та хімічні зв`язки, які утворюють просторову структуру

описує:

будову та властивості ДНК

пояснює:

роль ДНК у спадковості організмів

 

9.

Будова та функції РНК. АТФ.

 

розпізнає:

види нуклеїнових кислот

характеризує:

склад та будову РНК

створює:

модель будови т-РНК

розв`язує:

елементарні вправи зі структури ДНК та РНК

аналізує та порівнює:

будову та функції ДНК та РНК, АТФ

 

оперує термінами:

нуклеїнові кислоти, РНК, види РНК, макроергічні зв`язки

називає:

види РНК та їх роль в клітині

описує:

будову та властивості РНК та АТФ

пояснює:

роль РНК у спадковості організмів;

роль АТФ як внутрішньоклітинного акумулятора енергії

 

10.

Підсумковий урок з теми

Практична робота №1. Розв`язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот

розв`язує:

Елементарні вправи зі структури ДНК та РНК, білків

обґрунтовує судження:

про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі;

робить висновок:

про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;

про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів

усвідомлює значення:

внеску вчених у розвиток біології ( І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон)

 

оперує термінами:

нуклеїнові кислоти, РНК, види РНК, макроергічні зв`язки

називає: види РНК та їх роль в клітині

описує: будову та властивості РНК та АТФ

пояснює: роль РНК у спадковості організмів; роль АТФ як внутрішньо-клітинного акумулятора енергії

Тема 2. Структура клітини (7 годин)

 

11.

Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії

 

дотримується правил:

виготовлення мікропрепаратів

аналізує:

етапи формування клітинної теорії

усвідомлює значення:

внеску вчених та дослідників у формування клітинної теорії

оперує термінами:

цитологія, клітина, клітинна теорія. методи цитологічних досліджень, світловий мікроскоп, електронний мікроскоп

називає:

методи дослідження клітини

основні положення клітинної теорії

 

12.

Типи клітин та їх порівняльна характеристика

Лабораторна робота № 1.

Вивчення структурно -функціональної різноманітності клітин

порівнює:

будову прокаріотів та евкаріотів; будову клітин рослин і тварин

дотримується правил:

виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів

спостерігає:

 основні складові будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин

аналізує:

відмінності клітин, які пов`язані з ступенем розвитку, з особливостями існування

оперує термінами:

прокаріоти, евкаріоти, автотрофи, гетеротрофи, поверхневий апарат, хлоропласти, нуклеоїд, ядро

називає:

риси будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин

наводить приклади:

клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин

пояснює:

причини відмінності клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин

 

 

13.

Поверхневий апарат еукаріотичної клітини

 

порівнює:

будову поверхневого апарату клітин різних систематичних груп (тварин, рослин, грибів, бактерій)

дотримується правил:

виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів

спостерігає:

 основні відмінності в будові поверхневого апарату клітин різних систематичних груп

аналізує:

значення поверхневого апарату в житті клітини

 

оперує термінами:

клітинна стінка, глікокалікс, плазматична мембрана, підмембранні структури, рідинно-мозаїчна модель, дифузія, фагоцитоз, активний транспорт

називає:

основні складові клітинної мембрани, типи транспорту через мембрану

наводить приклади:

організмів з різним поверхневим апаратом

пояснює:

роль мембран у життєдіяльності клітин, взаємозв`язок клітин з зовнішнім середовищем

характеризує:

хімічний склад клітинної мембрани

 

 

14.

Одномембранні та немембранні органели клітини

 

спостерігає:

одномембранні та немембранні органели клітини на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях

аналізує:

взаємоз`язок між будовою та функціями одномембранних та немембранних органел

дотримується правил:

виконання малюнків біологічних об`єктів

оперує термінами:

ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, рибосоми, цитоскелет

називає:

складові одномембранних та немембранних органел, їх функції

розпізнає:

одномембранні та немембранні органели на схемах та електронних мікрофотографіях

пояснює:

роль одномембранних та немембранних органел

 

15.

Двомембранні органели клітини, їх автономність

 

спостерігає:

двомембранні органели клітини на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях

аналізує:

взаємоз`язок між будовою та функціями двомембранних органел

дотримується правил:

виконання малюнків біологічних об`єктів

висловлює судження:

про автономність двомембранних органел

оперує термінами:

мітохондрії, кристи, хлоропласти, тилакоїди. хлорофіл, позаядерна спадковість

називає:

складові двомембранних органел, їх функції

розпізнає:

двомембранні органели на схемах та електронних мікрофотографіях

пояснює:

роль двомембранних органел в життєдіяльності клітини

 

16.

Ядро, його будова та функції

 

порівнює:

організацію спадкового матеріалу в клітинах прокаріотів та евкаріотів

спостерігає:

будову ядра на постійних мікропрепаратах, малюнках, фотографіях

аналізує:

взаємоз`язок між будовою та функціями ядра

дотримується правил:

виконання малюнків біологічних об`єктів

висловлює судження:

про роль ядра у функціонуванні клітини

оперує термінами:

ядерна оболонка, ядерний матрикс, ядерця, хроматин

називає:

складові ядра та їх функції

розпізнає:

ядро та його складові на схемах та електронних мікрофотографіях

пояснює:

роль ядра в життєдіяльності клітини

 

17.

Підсумковий урок з теми

 

порівнює:

будову прокаріотів та евкаріотів; будову клітин рослин і тварин та їх органел

дотримується правил:

виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою світлового мікроскопа; виконання малюнків біологічних об`єктів

спостерігає:

 основні складові будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин

аналізує:

відмінності клітин, які пов`язані з ступенем розвитку, з особливостями існування

оперує термінами:

прокаріоти, евкаріоти, автотрофи, гетеротрофи, поверхневий апарат, хлоропласти, нуклеоїд, ядро

називає:

риси будови клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин

наводить приклади:

клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин

пояснює:

причини відмінності клітин прокаріотів та евкаріотів, клітин рослин і тварин

 

Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 годин)

 

18.

Обмін речовин та енергії в клітині

 

характеризує:

процеси пластичного та енергетичного обмінів та їх результати

аналізує:

вплив зовнішніх факторів на протікання обміну речовин

порівнює:

процеси пластичного та енергетичного обмінів

оперує термінами:

метаболізм, пластичний обмін, енергетичний обмін, автотрофи, гетеротрофи

називає:

процеси обміну речовин, які відбуваються в цитоплазмі клітин

розпізнає:

властивості енергетичного та пластичного обмінів

пояснює:

роль пластичного та енергетичного обмінів в життєдіяльності клітини

 

19.

Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах

 

характеризує:

процеси гліколізу, бродіння як джерел енергії для клітини

порівнює:

 процеси гліколізу та бродіння

аналізує:

роль ферментів в процесах розщеплення речовин

створює:

моделі або схеми  процесів розщеплення речовин в цитоплазмі

оперує термінами:

підготовчий етап розщеплення, гліколіз, бродіння, ферменти

називає:

процеси розщеплення, які відбуваються в травній системі та в цитоплазмі клітин

описує:

підготовчий етап, гліколіз, бродіння

пояснює:

роль процесів розщеплення речовин для  життєдіяльності клітини

наводить приклади:

процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині

 

20.

Клітинне дихання.

 

характеризує:

процеси клітинного дихання як результат остаточного кисневого розщеплення речовин

порівнює:

 процеси гліколізу та клітинного дихання

аналізує:

роль ферментів в процесах розщеплення речовин

створює:

моделі або схеми  процесів розщеплення речовин в мітохондріях

оперує термінами:

мітохондрія, матрикс, кристи, повне розщеплення глюкози, клітинне дихання

називає:

процеси розщеплення, що протікають в мітохондріях, результат процесів клітинного дихання

розпізнає:

короткі схеми реакцій, що протікають в мітохондріях

пояснює:

роль клітинного дихання в життєдіяльності клітини

 

21.

Фотосинтез: світлова та темнова фази

 

характеризує:

процес фотосинтезу як процес синтезу органічних речовин в зелених рослинах

порівнює:

процеси дихання рослинних організмів та фотосинтез

аналізує:

роль чинників, які забезпечують протікання процесів фотосинтезу (хлорофіл, вуглекислий газ, вода, енергія сонця)

створює:

моделі або схеми  процесів світлової та темнової фаз

оперує термінами:

фотосинтез, світлова фаза. темнова фаза, хлорофіл

називає:

етапи фотосинтезу та їх результат

розпізнає:

короткі схеми реакцій, що протікають в хлоропластах та їх результат

пояснює:

роль фотосинтезу в життєдіяльності клітини

 

22.

Хемосинтез. Планетарна роль фотосинтетичних та хемосинтетичних організмів

 

характеризує:

процес хемосинтезу як різновид  процесів синтезу органічних речовин у прокаріотичних організмів

порівнює:

процеси фотосинтезу та хемосинтезу

аналізує:

роль різних груп бактерій у глобальному колообігу речовин, планетарну роль зелених рослин

створює:

моделі або схеми  процесів хемосинтезу у різних груп бактерій

оперує термінами:

хемосинтез, глобальний колообіг речовин, планетарна роль зелених рослин

називає:

характеристики процесів синтезу речовин

розпізнає:

короткі схеми процесів фотосинтезу та хемосинтезу

пояснює:

роль  різних груп бактерій у глобальному колообігу речовин, планетарну роль зелених рослин

наводить приклади:

процесів синтезу органічних речовин, що відбуваються в клітинах організмів

 

 

23.

Підсумковий урок з теми

 

характеризує:

процеси пластичного та енергетичного обмінів та їх результати

аналізує:

вплив зовнішніх факторів на протікання обміну речовин

порівнює:

процеси пластичного та енергетичного обмінів

оперує термінами:

метаболізм, пластичний обмін, енергетичний обмін, автотрофи, гетеротрофи, фотосинтез, хемосинтез

 

Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації ( 11 годин)

 

24.

Гени та геноми. Будова генів

 

характеризує:

будову гена

порівнює:

поняття ген та геном

аналізує:

роль різних видів генів у реалізації спадкової інформації

 

оперує термінами:

ген, геном, структурні та регуляторні гени

називає:

типи генів

пояснює:

роль гену як основної одиниці спадковості

наводить приклади:

різних видів генів

 

25.

Основні типи РНК. Транскрипція

 

характеризує:

процес транскрипції

аналізує:

роль регуляторних генів в процесі транскрипції, роль ферментів в процесі синтезу і - РНК

створює:

моделі процесу транскрипції

порівнює:

процеси транскрипції та реплікації

розв`язує:

елементарні вправи з транскрипції та реплікації

 

оперує термінами:

інформаційна, рибосомна, транспортна РНК, транскрипція, комплементарність

називає:

основні етапи транскрипції

розпізнає:

різні види РНК

 

 

26.

Біосинтез білка. Поняття про генетичний код.

 

характеризує:

етапи біосинтезу білка

аналізує:

 роль компонентів клітини, які беруть участь в біосинтезі білка

порівнює:

процеси транскрипції та трансляції

створює моделі:

процесу трансляції

розв`язує:

елементарні вправи з трансляції

висловлює судження:

про етапи реалізації спадкової інформації в клітині

оперує термінами:

рибосома, трансляція, поліпептидний ланцюг, функціональний центр, генетичний код

називає:

основні етапи трансляції,

основні властивості генетичного коду

наводить приклади:

комплементарних основ в ДНК та РНК, застосування принципу комплементарності нуклеотидів

 

27.

Підсумковий урок

Практична робота№2. Розв`язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції, трансляції

характеризує:

етапи біосинтезу білка

аналізує:

 роль компонентів клітини, які беруть участь в біосинтезі білка

порівнює:

процеси транскрипції та трансляції

створює моделі:

процесу трансляції

розв`язує:

елементарні вправи з трансляції

висловлює судження:

про етапи реалізації спадкової інформації в клітині

оперує термінами:

рибосома, трансляція, поліпептидний ланцюг, функціональний центр, генетичний код, інформаційна, рибосомна, транспортна РНК, транскрипція, комплементарність

 

 

28.

Будова і функції хромосом.

 

характеризує:

процес реплікації ДНК, взаємозв`язок між будовою та функціями хромосом, етапи клітинного циклу

порівнює:

організацію спадкового матеріалу клітини в різні фази клітинного циклу

аналізує:

особливості структурної організації ядра в різні етапи клітинного циклу

дотримується правил:

виконання малюнків біологічних об`єктів

оперує термінами:

клітинний цикл, хромосома, хроматида, реплікація ДНК

називає:

етапи клітинного циклу

наводить приклади:

процесів, які відбуваються на різних етапах клітинного циклу

розпізнає:

компоненти будови хромосом

 

29.

Поділ клітини - мітоз. Його біологічне значення

Лабораторне дослідження. Фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі)

характеризує:

процес мітозу

аналізує:

причини і чинники точної передачі спадкової інформації під час мітозу, роль мітозу в збереженні видових ознак, в процесах росту та розвитку

досліджує:

зміни в клітині, яка ділиться

створює схеми:

процесів на різних етапах мітозу

оперує термінами:

мітоз, фази мітозу, веретено поділу, метафазна пластинка

описує:

процеси на різних фазах мітозу

називає:

фази мітозу

 

 

30.

Мейоз. Його біологічне значення.

 

характеризує:

процес мейозу

аналізує:

причини і чинники скорочення спадкової інформації  під час мейозу, роль мейозу в процесі виникнення мінливості, в процесі формування статевих клітин

створює схеми:

процесів на різних етапах мейозу

порівнює:

процеси мітозу та мейозу

оперує термінами:

мейоз, фази мейозу, кросинговер, редукція числа хромосом

описує:

процеси на різних фазах мейозу

називає:

фази мейозу

 

31.

Особливості будови статевих клітин

 

характеризує:

процес утворення статевих клітин

порівнює та аналізує:

будову та функції статевих клітин

висловлює судження:

про взаємоз`язок будови та функції статевих клітин

дотримується правил:

виконання малюнків біологічних об`єктів, спостереження постійних мікропрепаратів

оперує термінами:

гамети, акросома, гаметогенез

описує:

 будову статевих клітин

називає:

 функції статевих клітин, етапи їх формування

 

32.

Запліднення у рослин і тварин

 

характеризує:

процес запліднення у рослин (на прикладі подвійного запліднення квіткових рослин) та у тварин (на прикладі запліднення у ссавців)

створює:

схеми процесу запліднення у рослин і тварин

дотримується правил:

виконання малюнків біологічних об`єктів

висловлює судження:

про роль запліднення в житті організмів

оперує термінами:

запліднення, злиття ядер, проростання пилкової трубки, оболонка запліднення

називає:

етапи запліднення у рослин і тварин

описує:

процес запліднення у ссавців та покритонасінних рослин

 

33.

Етапи індивідуального розвитку організмів.

 

характеризує:

особливості кожного етапу онтогенезу у рослин і тварин

порівнює:

 процес індивідуального розвитку рослин і тварин

робить висновок:

про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів

оперує термінами:

онтогенез, ембріональний розвиток, постембріональний розвиток, проростання

називає:

періоди онтогенезу у рослин і тварин

описує:

періоди онтогенезу у рослин і тварин

 

34.

Підсумковий урок з теми

 

характеризує:

особливості кожного етапу онтогенезу у рослин і тварин

порівнює:

 процес індивідуального розвитку рослин і тварин

робить висновок:

про особливості та спадкову програму індивідуального розвитку організмів

оперує термінами:

клітинний цикл, хромосома, хроматида, реплікація ДНК, мітоз, фази мітозу, мейоз, фази мейозу, запліднення, онтогенез

 

 

Тема 5. Закономірності успадкування ознак (12 годин)

 

35.

Класичні методи генетичних досліджень.

 

характеризує:

етапи становлення генетики як науки, методи генетичних досліджень

висловлює судження:

про взаємозв`язок генетики з іншими науками

називає:

методи генетичних досліджень

наводить приклади:

використання методів для встановлення успадкування ознак

 

 

36.

Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони

 

характеризує:

І та ІІ закони Менделя

застосовує знання:

для складання схем схрещування

порівнює:

успадкування домінантних та рецесивних ознак

дотримується правил:

складання схем схрещування

висловлює судження:

про результативність дослідів Менделя

оперує термінами:

алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, гетерозигота, гомозигота, моногібридне схрещування

описує:

досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель

називає:

результати схрещувань та І та ІІ закони Менделя

наводить приклади:

успадкування ознак відповідно до І та ІІ законів Менделя

 

37.

Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон

 

характеризує:

 ІІІ закон Менделя

застосовує знання:

для складання схем дигібридного схрещування

порівнює:

успадкування домінантних та рецесивних ознак, моногібридне та дигібридне схрещування

дотримується правил:

складання схем дигібридного схрещування

висловлює судження:

про результативність дослідів Менделя

оперує термінами:

алель, генотип, фенотип, домінантна ознака, рецесивна ознака, гібрид, дигетерозигота, дигомозигота, дигібридне схрещування

описує:

досліди і схеми схрещування, які проводив Мендель

називає:

результати схрещувань та  ІІІ закон Менделя

наводить приклади:

незалежного успадкування ознак

 

38.

Ознака організму як результат взаємодії генів

 

досліджує:

причини відхилення від законів Менделя

характеризує:

взаємодії генів

порівнює:

різні види взаємодії генів

дотримується правил:

складання схем схрещування

висловлює судження:

про формування організму як результат різних впливів та взаємодій генів

 

 

оперує термінами:

алельні та неалельні гени, повне і неповне домінування, види взаємодій генів

називає:

причини відхилення від Законів Менделя, види взаємодій генів

наводить приклади:

різних взаємодій генів

 

39.

Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості.

 

встановлює зв`язок:

між поняттями ген та хромосома

характеризує:

зчеплене успадкування та його наслідки, причини

аналізує:

результати досліджень Т. Моргана

розпізнає:

незалежне та зчеплене успадкування

висловлює судження:

про хромосомну теорію спадковості

висловлює судження:

про значення перехресту хромосом для підвищення спектру спадкових ознак, збільшення спадкової мінливості, що є матеріалом для природного добору

оперує термінами:

зчеплення генів, група зчеплення, кросинговер, генетичні карти

називає:

положення хромосомної теорії спадковості, причини порушення зчеплення генів

описує:

дослідження, які проводив Морган

наводить приклади:

зчепленого успадкування ознак

пояснює:

результати схрещувань, що характеризують зчеплене успадкування

 

40.

Генетика статі і успадкування зчеплене зі статтю

 

застосовує знання:

для складання схем схрещування

характеризує:

успадкування, зчеплене зі статтю

аналізує:

особливості успадкування ознак зчеплених з статевими хромосомами

дотримується правил:

складання схем схрещування ознак, зчеплених зі статевими хромосомами

практикує:

використання знань, для пояснення успадкування деяких ознак

 

оперує термінами:

статеві хромосоми, гомогаметна, гетерогаметна стать, каріотип, аутосоми

називає:

особливості успадкування ознак, зчеплених зі статтю, статеві хромосоми людини

пояснює:

особливості успадкування зчепленого зі статтю

наводить приклади:

ознак. які зчеплені зі статтю

 

 

41.

Підсумковий урок

Практична робота № 3. Складання схем схрещування

застосовує знання:

для складання схем схрещування

характеризує:

різні види успадкування ознак та причини їх прояву

порівнює:

різні види успадкувань та їх наслідки

дотримується правил:

складання схем схрещування

висловлює судження:

про складну організацію геному та фенотипу

 

оперує термінами:

генотип, фенотип, алелі. гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування

 

42.

Форми мінливості. Мутації. Види мутацій

Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин

характеризує:

різні види мінливості: комбінативну, мутаційну, модифікаційну

аналізує:

причини виникнення різних видів мінливості

порівнює:

модифікаційну та мутаційну мінливості

розпізнає:

різні види мінливості

досліджує:

прояви модифікаційної та мутаційної мінливості

висловлює судження:

про значення мінливості для організмів

оперує термінами:

модифікаційна мінливість, мутації, види мутацій

називає:

види мутацій та їх характеристики

описує:

вплив мутацій та модифікацій на організм

наводить приклади:

різних видів мінливості

 

43.

Причини та наслідки мутацій

 

характеризує:

процес виникнення мутацій

аналізує:

вплив мутацій на організм та наслідки їх дії

застосовує знання:

для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів

практикує:

вживання методів захисту від дії мутагенів

оперує термінами:

мутаген, мутагенез, види мутагенів

називає:

причини мутацій та чинники мутагенезу

описує:

вплив мутагенів на організм, клітину

наводить приклади:

видів мутагенів

 

44.

Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування

 

застосовує знання:

для оцінки спадкових ознак та планування родини

дотримується правил:

складання схем родоводів

характеризує:

методи вивчення спадковості людини, спадкові захворювання людини

практикує:

поширення відомостей про генетичне консультування для планування родини

висловлює судження:

щодо впливу шкідливих  звичок батьків на потомство

оперує термінами:

спадкові захворювання людини, їх типи, генетичне консультування

називає:

методи вивчення спадковості людини, спадкові хвороби

описує:

наслідки виникнення спадкових хвороб

наводить приклади:

спадкових хвороб людини

 

 

45.

Представлення проектів “Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак”, “Складання родоводу родини видатної людини”

 

досліджує:

успадкування певних ознак в ряду поколінь

аналізує:

особливості успадкування певних ознак

дотримується правил:

складання схем родоводів

оперує термінами:

родовід, пробанд, успадкування ознак

 

46.

Підсумковий урок з теми

 

досліджує:

успадкування певних ознак в ряду поколінь

аналізує:

особливості успадкування певних ознак

дотримується правил:

складання схем родоводів та схрещувань

оперує термінами:

генотип, фенотип, алелі. гомозигота, гетерозигота, моногібридне та дигібридне схрещування, модифікаційна мінливість, мутації, види мутацій

 

 

Тема 6. Еволюція органічного світу (9 годин)

 

47.

Розвиток еволюційних поглядів. Перше еволюційне вчення Ж. Б. Ламарка

 

характеризує:

етапи розвитку поглядів на еволюцію

порівнює:

дві світоглядні системи - креаціонізм та матеріалізм

дотримується правил:

складання таблиць, що демонструють характеристику різних етапів формування еволюційних поглядів

аналізує:

еволюційні положення теорії Ж. Ламарка

оперує термінами:

еволюція, рушійні сили еволюції, градації, вид.

називає:

основні положення вчення Ж. Ламарка

описує:

етапи формування еволюційних поглядів

наводить приклади:

виникнення пристосувань під впливом рушійних сил за Ламарком

 

48.

Еволюційне вчення Ч. Дарвіна.

 

характеризує:

положення еволюційного вчення Дарвіна

аналізує і порівнює:

вчення Дарвіна та Ламарка

дотримується правил:

складання таблиць, що демонструють характеристику різних еволюційних теорій

оперує термінами:

вид, спадкова мінливість, рушійні сили еволюції, боротьба за існування, природний добір

називає:

положення вчення Дарвіна

 

 

49.

Еволюційні фактори.

 

характеризує:

процеси, які обумовлюють виникнення боротьби за існування та природного добору

аналізує:

механізми рушійних сил еволюції

розпізнає:

наслідки дії еволюційних факторів

дотримується правил:

складання схем, які ілюструють дію еволюційних факторів

оперує термінами:

боротьба за існування, природний добір, ізоляція, хвилі життя

називає:

еволюційні фактори та їх види

описує:

дію еволюційних факторів

наводить приклади:

видів боротьби за існування, природного добору

 

50.

Механізми видоутворення

 

характеризує:

процес видоутворення - мікроеволюцію

аналізує та порівнює:

географічне та екологічне видоутворення,

дивергенцію, конвергенцію та паралелізм

висловлює судження:

про внесок вчених (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.Ламарк та ін) у розвиток еволюційного вчення

оперує термінами:

вид, мікроеволюція, дивергенція, конвергенція, паралелізм

називає:

різні механізми видоутворення

наводить приклади:

дії конвергенції, дивергенції, паралелізму

 

51.

Популяції живих організмів та їх основні характеристики

 

характеризує:

структурні одиниці еволюційного процесу - вид та популяцію

аналізує:

уявлення про популяцію, як найменшу одиницю еволюції

дотримується правил:

складання таблиць, що ілюструють структуру популяції

оперує термінами:

вид, популяція, критерії виду

пояснює:

популяцію як елементарну одиницю еволюції, основні характеристики популяції, критерії виду

наводить приклади:

адаптацій організмів до умов середовища

 

52.

Роль палеонтології, ембріології, морфології в обґрунтуванні теорії еволюції

 

застосовує знання:

для оцінки ролі палеонтології, ембріології. морфології в обґрунтуванні теорії еволюції

розпізнає:

різні види доказів еволюційного процесу

аналізує:

палеонтологічні знахідки, біогенетичний закон, гомологічні та аналогічні органи як докази еволюційного процесу

оперує термінами:

перехідні форми, реліктові організми, аналогічні органи,  гомологічні органи, рудименти, атавізми

пояснює:

докази еволюції

наводить приклади:

палеонтологічних, ембріологічних та морфологічних доказів еволюції

 

53.

Еволюція людини. Етапи еволюції людини

 

характеризує:

етапи антропогенезу, процес виникнення різних видів людини

аналізує і порівнює:

різні види роду Людина

розпізнає:

викопні форми різних видів людини

висловлює судження:

про вплив на розвиток людини двох груп факторів та наслідки їхньої дії

дотримується правил:

створення схем процесу розвитку сучасної людини

оперує термінами:

антропогенез, біологічні та соціальні фактори еволюції людини

описує:

етапи розвитку сучасної людини

називає:

різні види людини та їх особливості

 

 

54.

Світоглядні та наукові погляди на походження та розвиток життя

 

характеризує:

розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот

аналізує та порівнює:

різні погляди на походження життя на Землі

дотримується правил:

складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

висловлює власне судження:

 про походження життя на Землі

пояснює:

різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція),

різноманіття організмів як результат еволюції

наводить приклади:

викопних організмів різних геологічних епох

 

55.

Підсумковий урок з теми

 

характеризує:

розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот

аналізує та порівнює:

різні погляди на походження життя на Землі

дотримується правил:

складання таблиць, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

висловлює власне судження:

 про походження життя на Землі

пояснює:

різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, панспермія, біохімічна еволюція),

різноманіття організмів як результат еволюції

наводить приклади:

викопних організмів різних геологічних епох

 

Тема 7. Надорганізмові біологічні системи (10 годин)

 

56.

Предмет вивчення екології. Екологічні фактори та їхня взаємодія

 

характеризує:

види екологічних факторів, закономірності їх взаємодії

аналізує:

вплив одних екологічних факторів на дію інших факторів,

можливості виживання організмів при різних ступенях дії факторів

порівнює:

види екологічних факторів

оперує термінами:

екологічний фактор, абіотичні фактори, біотичні фактори, антропічні фактори

називає:

закономірності дії екологічних факторів, методи дослідження процесів в екосистемах

наводить приклади:

різних взаємодій факторів та вплив їх на організми

 

57.

Екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів

 

характеризує:

різний ступінь впливу екологічних факторів на організми

аналізує:

пристосування організмів до різного впливу факторів

спостерігає:

дію екологічних факторів на різні групи організмів

аналізує та порівнює:

різні середовища життя

називає:

екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів (світолюбиві та тіньовитривалі рослини, денні та нічні тварини, теплолюбні та холодостійкі організми, вологолюбні та посухостійкі організми, різні групи гідробіонтів

описує:

пристосування організмів до різного ступеня дії факторів

наводить приклади:

пристосованості організмів до різних середовищ

 

 

58.

Природні угруповання. Види угруповань.

 

застосовує знання:

про функціонування природних угруповань

розпізнає:

природні угруповання

порівнює:

різні види угруповань

створює:

моделі природних угруповань

оперує термінами:

фітоценоз, зооценоз, біоценоз, біотоп

називає:

види угруповань та їх характеристику

описує:

властивості угруповань

наводить приклади:

різних видів угруповань

 

59.

Структура екосистем та їх властивості.

 

характеризує:

особливості функціонування екосистем

аналізує та порівнює:

екосистему та біогеоценоз, природні та штучні екосистеми

створює:

моделі простих екосистем

розпізнає:

різні види екосистем

оперує термінами:

екосистема, біогеоценоз, абіотична частина, біотична частина, продуценти, консументи, редуценти

пояснює:

структуру екосистеми

називає:

властивості екосистеми,

групи організмів біогеоценозу

описує:

роль організмів в колообігу речовин в біогеоценозі

наводить приклади:

продуцентів, консументів, редуцентів

 

60.

Харчові зв`язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

 

характеризує:

процеси колообігу речовин в екосистемі

розпізнає:

основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем

застосовує знання:

для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах

дотримується правил:

побудови екологічних пірамід різних типів

робить висновки:

про роль організмів у здійсненні колообігу речовин в екосистемах

оперує термінами:

ланцюг живлення, екологічна піраміда, правило екологічної піраміди

називає:

організми за їх роллю в ланцюгах живлення

пояснює:

правило екологічної піраміди

описує:

перехід енергії та речовини в ланцюгах живлення

наводить приклади:

ланцюгів живлення

 

 

 

 

61.

Стабільність екосистем та причини її порушення.

 

характеризує:

причини існування та розвитку екосистем, причини змін екосистем

аналізує та порівнює:

первинні та вторинні зміни в екосистемах

застосовує знання:

про особливості функціонування екосистем для обґрунтування заходів їх збереження

 

називає:

первинні та вторинні зміни екосистем, причини стабільності екосистем,

пояснює:

значення колообігу речовин у збереженні екосистем

наводить приклади:

первинних і вторинних змін екосистем

 

62.

Біосфера як цілісна система

 

характеризує:

існування особливої оболонки Землі - біосфери, процеси, які забезпечують її функціонування

застосовує знання:

для пояснення механізмів стабільності біосфери

аналізує:

властивості живої речовини біосфери

усвідомлює значення:

робіт М. І. Вернадського для створення вчення про біосферу

оперує термінами:

оболонки Землі, біосфера, жива речовина біосфери

називає:

межі біосфери, функції живої речовини біосфери

описує:

властивості живої речовини біосфери

наводить приклади:

антропічного впливу людини на біосферу

 

63.

Захист і збереження біосфери.

 

застосовує знання:

про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах

дотримується правил:

бережливого ставлення до довкілля

бере участь :

у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

називає:

природоохоронні території,

основні охоронні заходи довкілля

описує:

антропічний вплив на природні екосистеми

наводить приклади:

природоохоронної діяльності

пояснює:

роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері

 

64.

Представлення проекту “Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості”

 

застосовує знання:

про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах

дотримується правил:

бережливого ставлення до довкілля

бере участь :

у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

 

називає:

природоохоронні території своєї місцевості,

основні охоронні заходи, які проводяться в своєму регіоні

 описує:

антропічний вплив на природні екосистеми своєї місцевості

наводить приклади:

природоохоронної діяльності в своїй місцевості

пояснює:

роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері

 

65.

Підсумковий урок з теми

 

застосовує знання:

про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах

дотримується правил:

бережливого ставлення до довкілля

бере участь :

у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

 

називає:

природоохоронні території своєї місцевості,

основні охоронні заходи

 описує:

антропічний вплив на природні екосистеми

наводить приклади:

природоохоронної діяльності пояснює:

роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері

Тема 8. Біологія як основа біотехнології та медицини (4 години)

 

 66.

Поняття про селекцію. Методи традиційної селекції

 

застосовує знання:

для оцінки застосування класичних методів селекції в сучасних умовах

аналізує:

результати та наслідки традиційних методів селекції

висловлює судження:

про користь методів селекції для с/г та людини

оперує термінами:

селекція, штучний добір, схрещування

називає:

види природного добору,

види схрещувань та їх результати

наводить приклади:

застосування методів селекції для отримання нових сортів і порід

 

 

67.

Традиційні напрямки біотехнологій

 

застосовує знання:

для оцінки результативності біотехнологічних методів

порівнює:

класичні методи селекції із сучасними біотехнологіями

аналізує:

користь біотехнологій для людини

оперує термінами:

біотехнологія, генна інженерія, генетично модифіковані організми

називає:

основні напрямки біотехнології

описує:

біотехнологічне виробництво деяких продуктів

 

68.

Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.

 

застосовує знання:

оцінки ролі генної інженерії для суспільства

аналізує:

використання методів генної інженерії для розвитку медицини

висловлює судження:

про галузі застосування генетично модифікованих організмів

оперує поняттями:

генна інженерія, ГМО, перенесення генів

пояснює:

переваги та можливі ризики використання ГМО

наводить приклади:

продуктів, які одержують традиційними методами та продуктів, які отримують методами ГМО

 

69.

Семінар. Генетично модифіковані організми – прихована загроза чи користь для людства

 

застосовує знання:

оцінки ролі генної інженерії для суспільства

аналізує:

використання методів генної інженерії для розвитку медицини

висловлює судження:

про галузі застосування генетично модифікованих організмів

оперує поняттями:

генна інженерія, ГМО, перенесення генів

пояснює:

переваги та можливі ризики використання ГМО

наводить приклади:

продуктів, які одержують традиційними методами та продуктів, які отримують методами ГМО

 

Узагальнення

 

70.

Основні загальні властивості живих систем

 

характеризує:

основні загальні властивості живих систем

робить висновок:

про єдність живих систем різних рівнів

оперує термінами:

система, властивості живого, структура системи

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Планування
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
16 жовтня
Переглядів
598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку