Тема Створення ескізу для прикрашання предметів побуту (у стилі Петриківського розпису)

Про матеріал
Мета : навчальна: продовжувати ознайомлювати з видами декоративно-ужиткового мистецтва; надавати учням відомості про народне мистецтво як різновид декоративно-ужиткового мистецтва; розглядати засоби виразності петриківського розпису; ознайомити дітей з Волокитенським фарфором; закріплювати знання про декоративну композицію, основні види композиційних схем; розглядати засоби виразності декоративної композиції; ознайомлювати з матеріалами та інструментами для декоративного розпису; розвивальна: розвивати навички та вміння дітей працювати у техніці петриківського розпису; розвивати точність рухів та окомір; виховна: виховувати в учнів почуття прекрасного, розуміння народного декоративного мистецтва та любов до національної художньої спадщини.
Перегляд файлу

Глухівський національний педагогічний університет

імені Олександра Довженка

 

 

 

План конспект уроку для 4 класу на тему:

«Створення ескізу для прикрашання предметів побуту (у стилі Петриківського розпису)»

 

 

Підготувала

студентка 31-ПО групи

Гололоб О.Р

Викладач: Ковальов О.Є

 

2019 р.

 

 

Тема   Створення ескізу для прикрашання предметів побуту (у стилі Петриківського розпису)

 

 

Мета :

     навчальна: продовжувати ознайомлювати з видами декоративно-ужиткового мистецтва; надавати учням відомості про народне мистецтво як різновид декоративно-ужиткового мистецтва; розглядати засоби виразності петриківського розпису; ознайомити дітей з Волокитенським фарфором; закріплювати знання про декоративну композицію, основні види композиційних схем; розглядати засоби виразності декоративної композиції; ознайомлювати з матеріалами та інструментами для декоративного розпису;

     розвивальна: розвивати навички та вміння дітей працювати у техніці петриківського розпису; розвивати точність рухів та окомір;

     виховна: виховувати в учнів почуття прекрасного, розуміння народного декоративного мистецтва та любов до національної художньої спадщини.

 

Обладнання:

навчальні плакати, репродукції картин відомих

майстрів і навчальні роботи з методичного фонду.

 

Матеріали та інструменти:

альбом для малювання; гуашеві фарби; пензлі; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра зразки майстрів петриківського розпису, дитячі роботи.

 

Тип урок:

комбінований урок

 

Хід уроку

 

1. Організаційний момент. Створення емоційної атмосфери

 

Добрий день, діти!

Усміхнімось всім довкола:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов'язково

День для нас привітним буде.

 

Гра «Квітка настрою». Вчитель передає учню однієї з груп штучну квітку із

побажаннями вдалої, дружної роботи на уроці. Учень передає квітку наступній групі із

своїми побажаннями.

 

2. Актуалізація опорних знань

 

Учитель. Дайте відповіді на питання:

  • Що таке декоративно-прикладне мистецтво? /Вид образотворчого мистецтва, який існує для прикрашання побутових предметів/.
  • Як перекладається з французької мови слово «декор»? /Прикраса/.
  • Назвіть відомі вам види декоративно-прикладного мистецтва. /Вишивка, гончарство, декоративний розпис, ткацтво, килимарство, писанкарство, різьблення по дереву, кості, бісероплетіння, лозоплетіння, витинанка та інші/.
  • - Які предмети речі ви зустрічали з розписом? А які с у вас вдома?

 

 

3. Мотивація навчальної діяльнос

 

Говорять, той народ не має майбутнього, який не пам'ятає свого минулого. Українці минулих століть, хоча й не були такими освіченими як ми, та були надзвичайноталановитими та працьовитими і залишили нам у спадок чудове, неповторне, унікальне народне мистецтво - мистецтво розпису.

 

4. Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні на уроці ви познайомитеся з новим видом декоративно - ужиткового мистецтва - керамікою.

Зробите ескіз розпису  керамічного виробу, оздоблюючи його візерунком, взаємоповязуючи форму ї декор.

 

5. Вивчення нового матеріалу

Кера́міка — неорганічні, неметалічні тверді вироби, підготовлені дією тепла з наступним охолодженням. Керамічними називають вироби і матеріали, що одержуються внаслідок спікання глин й їхніх сумішей з мінеральними додатками, а також оксидів і їхніх сполук.

Одним із видів тонкої кераміки є фарфор або порцеляна.

У середині 19 ст. відомим  центром фарфорового виробництва був -

Волокитинський фарфоровий завод, що діяв в селі Волокитине. Вирішальну роль у долі села відіграло те, що неподалік знаходилося велике родовище каоліну – Полощківське. Ця фарфорова глина ( глухівка, або ж полошківська) відзначається багатьма цінними якостями – білизною, пластичністю, вязкістю, вогнетримкістью. Завод випускав статуетки, обрамлення для ікон та люстр, посуд, вази, сервізи, глечики, тарілки та інші вироби.

 

Фарфорові фироби прикрашалися розписом. Серед найунікальніших розписів яскраво виділяються Петриківстка розпис.

 

Надзвичайною є краса творів народного декоративного мистецтва. Помилуйся

чудовими розписами, створеними майстрами села Петриківка, що на Дніпропетровщині.

(Демонстрація Петриківських розписів Ф.Панка, М. Тимченко, М. Янсико)

 

Петриківський розпис – унікальний вид розпису.Походить із села Петриківка Дніпропетровської області. Основою розпису складають рослинні мотиви.

Спочатку майстри розписували побілені стіни хат, на яких з'являлися фантастичні квіти, птахи, рослинні орнаменти. В кінці ХІХ ст. стали виготовляти «мальовки» - розписи на папері, які замінили настінні розписи. «Мальовки» продавалися на базарі, що проводився на селі тричі на рік. Пізніше народні майстри почали розписувати дерев'яні вироби: посуд,

мисники, тарілки, скрині, сані, віялки, музичні інструменти

 

Після Жовтневої революції в Петриківці відкрили школу декоративного розпису.

Також видатийми майстрами петриківського розпису були М.Приймаченко, П. Глущенко, Н. Білокінь, М. Тимченко. Вчитель демонструє репродукції

розписів художниць.

 

 

6.Виконання вправ

В петриківському розписі існує 4 типа мазків:

 

"ЗЕРНЯТКО" – це простий мазок, форма якого залежить від форми пензлика. Він є одиим з основних елементів петриківського розпису.

     Проводимо на папері вертикальну та горизонтальну лінії. Уздовж вертикальної лінії наносимо «зернятка» круглим пензлем, що при намочуванниі збирається на кінчику в голочку.

     Для цього можна використати фарбу будь-якого кольору. Корпусом пензлика натискаємо так, щоб мазок мав форму краплі води. Повторюючи мазок багато разів, намагаємося наносити «зернятко» однакового розміру і на однаковій відстані. Ми не тільки навчимося правильно наносити такий мазок, а й потренуємо окомір і вправність своєї руки.

     Так само наносимо «зернятка» уздовж горизонтальної прямої. Якщо наносити «зернятка» похило до проведеної кінчиком пензля прямої лінії, то можна отримати або колосок, або листок акації, Це залежатиме від напряму «зернятка». Спробуємо і переконаємося.

 

"КРИВЕ ЗЕРНЯТКО" – закручене "зернятко", нагадує кому.

     Набираємо фарбу на круглий пензлик і починаємо наносити мазок, як і звичайне «зерня», але при натискуванні трохи повертаємо руку вправо чи вліво. Маємо викривлену півколом краплину. Пишемо «криві зернятка» попарно, назустріч одне - одному - отримаємо пуп'янок.

     Якщо об'єднати чотири чи п'ять «кривих зернят», можна отримати пелюстку великої квітки. Спробуймо себе і в цьому.

 

"ГРЕБІНЕЦЬ" – мазок, який починається з потовщення і закінчується тонким вусиком.

Його роблять натиском пензля і закінчують тоненьким вусиком, який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені кілька  таких мазків нагадують гребінець.

 

Елемент "ГОРІШОК" складається з двох гребінцевих мазків, вигнутих півмісяцем один проти одного, нагадуючи форму підкови. Заповнивши вільне місце між зігнутими мазками "зернятком", одержимо форму, подібну на лісовий горіх.

"ПЕРЕХІДНИЙ МАЗОК" виконується одним пензлем, але двома фарбами. Сухий пензель занурюють в одну фарбу, а потім кінчик – в іншу. Слід від мазка залишається двоколірний.

 

Освоєними мазками малюються квіти "ПУП'ЯНКИ", "ЦИБУЛЬКИ",

"ПІРЧАСТЕ ЛИСТЯ", інші листочки.

Ягоди калини, винограду, смородини зображають пучкою пальця, дрібні ягоди виконуються тичком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Словникова робота

 

Розпис - сюжетні або орнаментальні живописні зображення на будівлях та побутових предметах.

 

Колорит - система співвідношення кольорів та відтінків.

 

Фізкультхвилинка

Пензлик кінчиком донизу поверну,

Цілу дюжину зерняток нанижу,

Вийде колосок зернистий,

Вийде квітка серед листя.

 

8. Практична робота

 

Ми потренувалися наносити основні елементи розпису, а тепер спробуймо придумати і  написати композицію «Розпис тарілки у стилі Петриківського розпису».

Зверніть увагу: майстри працюють узагалі без простого олівця. Це ще один секрет. Наносячи мазки майстер обертає аркуш навколо своєї руки, а не навпаки! Так зручніше писати, а робота виходить охайнішою.

 

9.Підведення підсумків. Оцінювання. Визначення кращих робіт

 

 

Фрагмент картини В.Соколенка “Павич”

Панно Ф.Панка “Мак”

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

 

 

М. Шишацька. Декоративне панно 1961 р.

 

docx
Додано
18 травня 2020
Переглядів
1758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку