Тема. Світ Гуцульщини в повісті М.Коцюбинського „Тіні забутих предків”
10 клас
„Весь світ був як казка, повна чудес,
таємнича, цікава й страшна…”
Мета: навчальна: розкрити образи твору, опрацювати його художні особливості, поглибити уявлення про Гуцульщину;
розвиваюча: розвивати творче мислення учнів, вчитися давати оцінку художньому твору;
виховна: формувати любов до мистецтва, прищеплювати почуття зацікавленості до звичаїв, обрядів та етнокультури загалом гуцульського народу.
Тип уроку: бінарний урок, засвоєння нових знань з елементами інтерактивності та інтегрованості
«Любов і краса – це ті діаманти,
які він вишліфовував із непоказних
камінчиків та зараховував
у вічний скарб нашої культури»
Володимир Гнатюк
ХІД УРОКУ
1. Організація учнів до уроку
2. Оголошення теми та визначення мети уроку
3. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна хвилинка. Гра «Мікрофон»
Що мені відомо про М.М. Коцюбинського як письменника?
4. Сприйняття нового матеріалу
Бібліографічні знахідки
1) Як працював Коцюбинський над назвою повісті?
Назва твору письменникові далася не відразу. Він перебирає тринадцять варіантів її. Найважливіше, що йому хотілося підкреслити в назві – це таємничість і казковість, показати Карпати як своєрідний загадковий куточок, острівець із своїм, не схожим на звичайний, світом. Письменник намагався окреслити й обмежити простір, у якому розвиватиметься дія. І він записує: «В зелених горах»
Проте перша назва не вдовольнила автора. Мабуть, тому, що в ній не було головного – дихання гір, тобто міфологічного світу, в якому жили люди, що їх населяли. Жили сьогодні, вчора, як і сотні років тому. А саме про цю заглибленість у віки Коцюбинському і хотілося сказати найбільше. Наступні варіанти пов'язані з пошуком назви, яка б містила саме такий зміст: « Тіні минулого», «Голос віків» «Відгомін передвіку» «Подих віків» «Голоси передвічні» «Спадок віків». Але й ці назви автора не задовольнили. У них не було людини, тобто того, чий голос долинає, чиє дихання чути. Новий варіант - «Дар предків забутих» також не влаштовував письменника. Дар - неконкретне неточно. І він замінив цю назву іншою «Тіні забутих предків». Тоді ще раз перебирає можливі комбінації зі словом «предки» - «Голос забутих предків» «Слідами предків», «Сила забутих предків». І нарешті, остаточного зупиняється на назві «Тіні забутих предків», що містить натяк на загадковість, казковість і дихання віків.
2) Гуцульщина - мальовничий і багатий край
а) Географічне положення.
Гуцульщина охоплює південні гірські райони Івано-Франківської області (Верховинський район, південну частину Косівського, Надвірнянського і Коломийського районів) південно-західну частину Чернівецької (Путильський і Вижницький райони) південно-східну частину (Рахівський район) Закарпатської області.
б) Походження назв «гуцул», «Гуцульщина»
Гіпотези і твердження дослідників про походження назв «гуцул» «Гуцульщина» з Х-ХІІ ст. не мають переконливих історичних доказів. Уважний огляд актового матеріалу XV-XVII ст. дає підставу вважати, що назва «гуцул», як і «Гуцульщина», ще тоді не існувала, хоч основний процес заселення краю припадав на той період.
Найбільш вірогідно те, що назва «Гуцульщина», як назва історико-етнографічної області ; походить від прізвища Гуцуляк, яке невідомо коли і за яких обставин виникло. В письмових джерелах назва «гуцул» з'явилася на початку XIX ст. -з 1816 року.
в) Гуцульщина - гордість Прикарпаття
Гуцульщина. Одне слово, а як багато в ньому героїчного, легендарного, історичного. Здається, невеликий регіон. Розташований в мальовничих Карпатах, покритий зеленими лісами, оповитий синіми хмарами, виглядає, немов писанка в лоні простої України. Невипадково один із французьких мандрівників в середині XIX ст. говорив, що немає в Європі більш привабливого своєю природою і людською красою, з неповторними традиціями народного мистецтва краю, як гуцульська земля над Черемошем і Прутом.
Гуцульщина - батьківщина видатного українського письменника Юрія Федьковича, публіциста Михайла Павлика, тут черпали своє натхнення Марко Черемшина, Іван Франко, Василь Стефаник, Гнат Хоткевич, Леся Українка.
Компаративний аналіз творів
В.Шекспір «Ромео і Джульєтта», М.Коцюбинський «Тіні забутих предків»
Учитель зарубіжної літератури (інформація)
Учень (інформація)
Спільне і відмінне в сюжетах творів Спільні риси
- ворогуючі родини;
- у ворогуючих родин є діти, які кохають одне одного;
- головні герої гинуть;
- обидва твори - гімн коханню.
Відмінні риси
- смерть героїв різна;
- різні мотиви і причини смерті
- особливість змалювання таємничого казкового світу
- Шекспір змальовує переборну силу кохання, а Коцюбинський шукає його джерело в таїнстві природи, в таїнстві морської душі.
Евристична бесіда за змістом твору
1) За яких обставин уперше зустрілися Іван і Марічка?
(інсценізація)
(інсценізація)
11)Проаналізуйте розмову з нявкою, в чому проявляється благородство Івана?
12)Опишіть похорон героя.
13)3вичаї та обряди, описані в повісті.
Робота в групах
Довести, що конфліктами твору є
Із власним «я» Між родами
(роздвоєння Івана) (Палійчуки – Гутенюки)
Конфлікти твору
Побутовий Людини з дикою
(Іван Палатна) гірською природою
Пошук смерті
Які проблеми порушено в повісті?
а) сила кохання;
б) вплив мистецтва на людину;
в) стосунки батьків і дітей;
г) сусідство язичництва і християнства.
- Хто з відомих кінорежисерів наважився екранізувати першим цю повість?
Параджанов Сергій Йосипович (9.01.1924-21.07.1990) - визначний вірменський і український кінорежисер, народний артист УРСР (1990), лауреат Державної премії України ім. Т.Шевченка (1991 р. посмертно).Фільм «Тіні забутих предків» екранізований кінорежисером, був удостоєний 16 призів на багатьох міжнародних кінофестивалях, зокрема, премія міжнародного кінофестивалю у Мардель-Платі (Аргентина 1965) ; кубок фестивалю фестивалів (Рим, 1965 р.), золота премія у Солоніках (Греція, 1966 р.), премія Британської кіно академії (1966 р.) та ін. Зазнавши переслідував і, намагаючись уникнути арешту, був змушений виїхати у Вірменію.
Теорія літератури
Прийоми імпресіоністичного письма, використані в повісті:
- особливості гуцульської говірки, використані з тонким художнім смаком;
- глибока ліричність, мінливість настроїв;
- гра світла і тіней, взаємопереходи барв, настанова на раптове зорове враження
5. Закріплення вивченого
Тестові завдання. Самостійна робота учнів
Рефлексія
- Що нового для себе я винесу з уроку української літератури
6. Домашнє завдання
1 група Виписати по 4 цитати, що характеризують образи головних героїв.
2 група Написати твір-мініатюру: «Єдність буття природи і людини повісті Коцюбинського «Тіні забутих предків».