ТЕМА: Світ живої природи
Мета: ознайомити учнів поняттям естамп та з технікою «друк з картонної матриці», вдосконалювати композиційні навички та навички роботи в групі, формувати ціннісне ставлення до природи та мистецтва.
Тип уроку: комбінований.
Техніка: друк з картонної матриці
Обладнання для учнів: картон, клей, ножиці, фарби, пензлі, палітра, склянка для води, ганчірка
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
ІI. Мотивація навчальної діяльності
(Показ дитячого штампу)
- Чи знайома вам ця річ? Що це? Скільки можна зробити відбитків зі штампу? Чи будуть вони однаковими? Чому з’являється зображення ?
1.Вступна бесіда.
Справді, за рахунок нерівної поверхні (зображення виступає над площиною), коли ми прикладаємо до паперу, торкаються лише випуклі частини, які відбиваються на поверхні паперу. Саме в цьому полягає мистецтво гравюри. Що ж таке гравюра?
Гравю́ра (від фр. graver — вирізати, вирізьбляти) — вид графічного мистецтва, створення зображень шляхом друку з вирізьблених поверхонь.
Гравюру можна виготовити на дереві. За допомогою спеціальних різців художник вирізає малюнок на дошці, валиком наносить фарбу, зверху накладає папір та робить відбиток. Саме таким чином виготовляли перші ілюстрації до книг. Ось перед вами Апостол - перша друкована книга в Україні, видана Іваном Федоровим у Львові.
Гравюру можна робити на металі. Чий автопортрет? Він виконаний в техніці гравюри на металі.
Гравюра можна робити і на лінолеумі. Зверніть увагу, що можна змінювати колір фарби, тоді відбитки будуть різнокольоровими.
Друкарська форма – кліше
Відбиток, отриманий на папері, називається естамп.
Кліше можна виготовити і з картону. Чи можна таким чином зобразити тварин? Пригадайте, як називається зображення тварин у мистецтві?
ІІI. Повідомлення теми уроку.
Тема. Світ живої природи.
ІV. Нові знання.
Сьогодні нас у світ живої природи запрошує, відгадайте хто
Маю я палац на дні,
В океанській глибині.
В мене є морська сім’я,
Кожну рибку знаю я.
Краби, коники і раки,
Восьминоги – небораки –
Вірна армія моя…
Хто ж такий, малята, я? (нептун)
Хто такий Нептун? Так,це цар підводного царства.
Дарами моря людина користувалася здавна. Правда, в ті далекі часи вона брала у моря те, що могла знайти біля самого берега: мушлі, краби, рибу…
Спостерігаючи з берега неможливо було пізнати життя в морських глибинах. Тому люди довго вірили, в «таємниці моря», їм здавалося, що в ньому живуть таємні істоти - «морські діви, дракони, монахи та інші чудовиська».
- На вашу думку, чи дійсно це так? Чи хотіли б ви потрапити на самісіньке морське дно?
Сучасна техніка дає можливість відправитися у світ живої природи, не виходячи із класу. Будьте уважними і разом з учнями морської школи ми познайомимося із морськими мешканцями.
(Перегляд відео)
Де ми опинилися? Яких морських жителів ми зустріли?
Риби – найбільша і найрізноманітніша родина морських мешканців. Серед них є маленькі і великі, яскраві і не дуже, круглі і довгасті, та всі вони мають голову, тулуб, плавники і хвіст.
Восьминоги мають голову-тулуб і вісім ніг-щупалець. Деякі з них уміють змінювати колір свого тіла, пристосовуючись до навколишнього середовища.
Морські зірки живуть у найглибших частинах океану, вони мають найчастіше 5 променів, хоча є види, що мають більше.
Не можна уявити морського життя без слизьких, прозорих, проте жалючих мешканців – медуз, які схожі на парасольки із щупальцями.
У морі є велика кількість водоростей, які інколи утворюють цілі морські ліси. Вони розрізняються розмірами, формою та кольором.
Вражають своєю красою корали – різні за формою та кольором.
- Щоб перелічити всіх мешканців моря нам, напевно, не вистачить уроку. Скажіть, чи сподобались вам морські жителі?
V.Практична робота
Сьогодні на уроці ми створимо колективну роботу “На дні морському” в техніці «друк з картонної основи». Чи знайома вам ця техніка?
Форма, з якою роблять відбиток, називається – кліше. Кліше може бути дерев’яне, з лінолеуму або металеве. Ми на уроці виготовимо його з картону. Для цього потрібно на цупкий картон нанести малюнок, а потім вирізати його. Пам’ятаймо про правила користування ножицями. Робимо держак. Наносимо фарбу і робимо відбиток. Таких відбитків можна зробити безліч, змінюючи колір.
У нагоді нам стануть картки помічниці.
Правила з техніки безпеки при роботі з ножицями:
- Ножиці – це небезпечні інструменти.
- Поводьтеся з ними обережно.
- Користуйтеся ножицями із заокругленими кінцями.
- Не залишайте ножиці відкритими.
- Коли не користуєтесь, тримайте ножиці в чохлі.
- Передавайте ножиці тільки закритими, кільцями вперед, щоб не поранитись.
- Не направляйте ножиці гострими кінцями на себе.
- Для роботи в техніці аплікація використовуйте клей ПВА. Він не залишає жовтих плям.
- Після закінчення роботи баночку з клеєм щільно закрийте.
VI. Підсумок уроку
- В якій техніці ми працювали?
- До якого виду мистецтва вона належить?
- Поділіться вашими враженнями.