Дорога в дивосвіт
Урок 18
Тема. Свійські тварини. Догляд за свійськими тваринами взимку
Мета: розширювати уявлення про світ тварин, про те, що вони об'єднуються в групи (комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі; дикі та свійські тварини; травоїдні, хижі та всеїдні); формувати вміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками, місцем мешкання, способом харчування; розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення, вилучення зайвого, установлення взаємозв'язків між рослинами і тваринами, між самими тваринами; виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес до тварин, дбайливе ставлення до них.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні, любі мої діти, у нас незвичайний урок. На попередньому уроці ми розпочали вивчати тваринний світ. Я помітила,з якою цікавістю ви вивчали цю тему, як ви прагнете стати справжніми тварино знавцями. І щоб дізнатися ще більше про тварин, мизараз вирушимо у невеличку уявну мандрівку до наших менших
друзів.
III. Підсумок фенологічних спостережень
— Завжди вирушаючи в мандрівку, необхідно дізнатися про погоду. Ми це зробимо зараз. Чи знаєте ви, що тварини можуть попереджати про зміни в погоді?
Жаби кумкають на дощ. '
Свиня рохкає, хоч і сита, — на мороз.
Пес на снігу згортається калачиком — на мороз.
Кіт шкрябає підлогу — на вітер, завірюху.
Гуска стоїть на одній нозі чи ховає голову під крило — на холод.
Якщо в морозяний день заспіває півень — потеплішає.
Кінь лягає на землю — перед снігопадом.
1 Фронтальна робота
— Яка зараз пора року?
Який місяць?
Якими є суттєві ознаки цього місяця зими?
2 Виступ учня-синоптика
Яке небо?
Чи є хмарки?
Чи сонячно?
Яка погода переважала протягом тижня?
Скільки було сонячних, дощових днів?
Було тепло чи холодно?
Які зміни ви помітили в живій природі?
1 Запис даних до календарів спостереження за погодою
IV. Актуалізація опорних знань
1 Бесіда про тваринний світ, розподіл за групами «Що ми знаємо про тварин?»
— До якої природи належать тварини? До живої природи нале
жать і...
- Що подібного між рослинами і тваринами? (Харчуються, дихають, ростуть, розмножуються, розвиваються, відмирають. Обом необхідне повітря та вода.)
Чим вони відрізняються? (Рослини самі виробляють живильні речовини для свого існування і розвитку. Тварини харчуються вже готовою їжею. На відміну від рослин тварини можуть переміщатися в просторі, ростуть не протягом усього життя, а лише в молодому віці.)
Що ви знаєте про тварин?
На які групи можна поділити тварин? Назвіть представників кожної групи.
Висновки. На Землі живе дуже багато найрізноманітніших тварин. І хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне.
2 Фізкультхвилинка
Звірі в лісі проживають І роботу також мають. Тож виходять на полянку І зарядку роблять зранку. Встали й ми побіля парт. Встали всі? Мерщій на старт. Лапки вгору, лапки вниз, Землі-матінці вклонись. Сонцю руки простягни, До проміння поверни.
А тепер прогнімо спини, І замремо на хвилину. Розігнулись, пострибали, Потім трішки політали І за парти посідали.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
— На лісовій галявині стояли дві хати з надписами: «Дикі» та
«Свійські».
— Яких тварин люди називають дикими, а яких — свійськими?
Чому?
2 Пояснення вчителя про диких і свійських тварин
— Колись, багато тисяч років тому, всі тварини були дикими. Про те, як почалося одомашнення тварин, мало відомо. Уважають, що люди кам'яного віку приручили майже всіх свійських тварин. Доказом того, що кожна свійська тварина мала дикого пращура, є дослідження кісток, знайдених під час розкопок. Люди приручили
тварин і зробили своїми надійними помічниками і друзями. їх не багато. На землі проживає близько 1,5 млн. видів тварин, а люди приручили лише декілька десятків. Найдавнішими і найвідданішими свійськими тваринами є собаки. Другою — стала свиня. Свійські тварини не можуть жити без допомоги людини, їх потрібно своєчасно годувати, утримувати в чистоті й теплі, лікувати... Для людини вони стали джерелом їжі, матеріалів, робочою силою та просто друзями.
3 Бесіда
Яких диких тварин ви знаєте?
Яких свійських?
Чим різняться між собою дикі та свійські тварини?
Чим подібні?
Чим відрізняються зайці від кролів?
Якщо корова опиниться у дрімучому лісі, чи стане вона дикою?
4 Вправа «Засели будинки»
На партах у дітей — індивідуальні малюнки тварин. Кожний учень називає тварину та розміщує її в потрібний будинок, доводить, чому саме в цей.
5 Слухання звуків природи
Звуки яких тварин ви почули?
Кого впізнали?
До якої групи належать пташки?
6 Робота у зошиті (Урок 18)
— Виконайте завдання, «заховане» у вірші.
Зранку паслись біля сосен
На травиці Ме та Му.
Вигрівався Няв на сонці,
Бе перешкоджав йому.
Поруч Кря в ставку купався,
Рох під кущиком дрімав.
А тепер ти мусиш, друже,
Кожного ім'я назвати,
Я вважаю, їх не дуже
Важко буде розпізнати._
— Які це тварини? Яку користь вони приносять людям?
7 Робота в парах
Яким тваринам — диким чи свійським — складніше живеться?
Як люди можуть полегшити життя диких тварин?
8 Висновки
Отже, які тварини називаються дикими?
Які — свійськими?
Дикі тварини — це ті тварини, які самі собі здобувають їжу, улаштовують житло, виводять потомство.
Тварини, яких людина розводить і використовує у своєму господарстві, називають свійськими.
Про що слід пам'ятати, зустрічаючись із дикими тваринами?
Яких правил слід дотримувати, контактуючи зі свійськими тваринами?
9 Постановка проблеми
— Для чого тваринам необхідна їжа? Чим живляться тварини?
10 Гра «Знайдіть зайвого»
Корова, лось, вовк, бобер, горобець, кріт, кажан.
Заєць, куниця, лисиця, карась, вовк, ведмідь,
— Яка тварина зайва? Поясніть чому.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Ось і завершується сьогоднішня подорож, що зблизила нас із нашими друзями-тваринами і допомогла більше дізнатися про них.
Що нового ви дізналися про тваринний світ? Про що згадали? Де ці знання можемо застосувати?
Які це — дикі тварини? А які — свійські?
VIІ. Домашнє завдання
Підготувати розповіді про своїх хатніх улюбленців.
1