Краще за все просувається природниче дослідження, коли фізичне завершується у математичному. Ф. Бекон
Мета: сформувати знання про закон збереження енергії в теплових процесах, навчити розв'язувати задачі на складання рівнянь теплового балансу;
Розвивати практичні навички у користуванні приладами; розвивати дбайливе ставлення до власного здоровя (здоровязберігальна компетентність).
Виховувати потребу в знаннях, прагнення до успіху й самоствердження, інтерес до предмета, толерантність, наполегливість, самостійність.
Фізика _______ клас Урок № ____ Дата ____________
Тема: Тепловий баланс
Мета: сформувати знання про закон збереження енергії в теплових процесах, навчити розв’язувати
задачі на складання рівнянь теплового балансу;
Розвивати практичні навички у користуванні приладами; розвивати дбайливе
ставлення до власного здоровя (здоровязберігальна компетентність).
Виховувати потребу в знаннях, прагнення до успіху й самоствердження, інтерес до предмета, толерантність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання:_____________________________________________________
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент Краще за все просувається природниче дослідження,
коли фізичне завершується у математичному. Ф. Бекон
ІІ. Перевірка Д/з. Актуалізація опорних знань Запитання до класу:
1. Що таке кількість теплоти?
2. За якою формулою обчислюють кількість теплоти, передану тілу під час нагрівання або виділену ним під час охолодження?
3. Яким є фізичний зміст питомої теплоємності речовини?
4. Дайте визначення питомої теплоємності речовини.
5. Питома теплоємність олова 230 Дж/кг∙°С. Що це означає?
6. Яке співвідношення між кілоджоулем і мегаджоулем?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Досить часто виникає потреба у знаходженні значень фізичних величин, що характеризують теплообмінні процеси під час встановлення теплової рівноваги. Тоді потрібно скласти і розв’язати рівняння, що мітить невідомі величини, відшукання яких і є його розв’язком. А допоможе нам у цьому закон збереження енергії, оскільки усі явища природи відбуваються згідно з цим законом, не виняток і процес теплопередачі. Отож, сьогодні ми з вами будемо виражати математично рівняння теплового балансу.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Тіла з різними температурами обмінюються між собою теплотою.
Втрата тепла нагрітим тілом = отриманню тепла холодним тілом.
Розглянемо випадок, коли теплообмін відбувається тільки між двома тілами, тобто ні з якими іншими тілами вони теплом не обмінюються. Таку систему тіл називають теплоізольованою. Щоб зробити систему тіл теплоізольованою, тіла поміщають у калориметр.
Калориметр - прилад для вимірювання кількості тепла, що її виділяє або вбирає тіло.
Налляємо у калориметр воду й зануримо в неї брусок, вийнятий з окропу. Між бруском і водою почнеться теплообмін, внаслідок якого незабаром установиться теплова рівновага: брусок і вода будуть мати однакову температуру.
Позначимо Q+ - кількість теплоти, одержану водою, а Q- - кількість теплоти, віддану бруском.
Закон збереження енергії для процесу теплопередачі: В ізольованій системі, в якій внутрішня енергія тіл змінюється тільки внаслідок теплопередачі, сума кількостей теплоти, відданої одними тілами системи, дорівнює сумі кількостей теплоти, одержаної іншими тілами цієї
системи. Q- 1 + Q-2 + …+ Q-п = Q+1 + Q+2 +… Q+п
Алгоритм розв’язування задач на тепловий баланс.
1. З’ясувати, якої температури досягають тіла в результаті теплообміну, позначити її буквою t.
2. Встановити, які тіла віддають теплоту і записати для кожного тіла формулу кількості теплоти.
3. З’ясувати які тіла отримують теплоту і записати для кожного тіла формулу кількості теплоти.
4. Скласти рівняння теплового балансу, у лівій частині записавши суму кількостей теплоти, які віддають більш нагріті тіла, а у правій частині – суму кількостей теплоти, що отримують менш нагріті тіла.
5. Розв’язати це рівняння відносно невідомої величини і записати кінцеву
формулу.
6. Обчислити невідому величину та проаналізувати результат.
V. Закріплення знань.
Задача 1. Металеву кульку масою 900 г нагріли до 155°С, опустили в посудину з 3 кг води, температура якої була 10°С. У результаті теплообміну встановилася температура 15°С. З якого металу виготовлена куля? Нагріванням посудини знехтувати.
Задача 2. Скільки гарячої води, взятої при температурі 60°С, потрібно додати до 120 л холодної при 20 °С, щоб підготувати ванну з температурою води 36°С? Теплообміном із довкіллям знехтуйте.
Задача 3. У ванну налито 80 л води, що має температуру 10°С. Скільки літрів води, яка має температуру 100°С, потрібно додати у ванну, щоб температура води в ній дорівнювала 25°С?
Задача 4. Щоб охолодити розжарену до 100°С чавунну сковорідку масою 2 кг, у неї наливають 0,5 л води при температурі 12°С. До якої температури охолоне сковорідка?
Збірник задач / І.Ю. Ненашев ст 131
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа „Мікрофон”
Питання:
- Що ми виконували сьогодні на уроці?
- Чи досягли очікуваного результату?
- Чи досяг клас в цілому очікуваних результатів?
- Що, на вашу думку, могло б бути організовано краще?
- Над якими навичками вам треба ще попрацювати?
- Чи був для вас урок цікавим
- Що вам найбільше сподобалось?
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___, виконати вправу