Тема. «Тигролови» - український пригодницький роман. Жанрові особливості, історія написання твору, сюжетні лінії та система образів твору.
Мета: формувати предметні компетентності: ознайомити учнів із історією, жанровими особливостями, образною системою роману «Тигролови» І. Багряного; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, навички аналізу й синтезу прочитаного; уміння самостійно добирати та аналізувати матеріал, створювати ментальні карти для узагальнення вивченого; ключові компетентності: спілкування державною мовою (уміння усно й письмово висловлювати свої думки та почуття, уміння розуміти й аналізувати інформацію, уміння спілкуватися в різних ситуаціях), інформаційно-цифровау компетентність (уміння знаходити, використовувати та створювати інформацію, уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології, уміння вчитися впродовж життя, уміння ставити цілі та досягати їх, уміння організовувати свою роботу, уміння працювати самостійно); соціальну та громадянську компетентність (уміння спілкуватися та співпрацювати з іншими людьми, уміння бути відповідальним громадянином).
Тема. «Тигролови» - український пригодницький роман. Жанрові особливості, історія написання твору, сюжетні лінії та система образів твору.
Мета: формувати предметні компетентності: ознайомити учнів із історією, жанровими особливостями, образною системою роману «Тигролови» І. Багряного; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, навички аналізу й синтезу прочитаного; уміння самостійно добирати та аналізувати матеріал, створювати ментальні карти для узагальнення вивченого; ключові компетентності: спілкування державною мовою (уміння усно й письмово висловлювати свої думки та почуття, уміння розуміти й аналізувати інформацію, уміння спілкуватися в різних ситуаціях), інформаційно-цифровау компетентність (уміння знаходити, використовувати та створювати інформацію, уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології, уміння вчитися впродовж життя, уміння ставити цілі та досягати їх, уміння організовувати свою роботу, уміння працювати самостійно); соціальну та громадянську компетентність (уміння спілкуватися та співпрацювати з іншими людьми, уміння бути відповідальним громадянином).
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: текст роману І. Багряного «Тигролови», підручники, фільм «Тигролови», презентації учнів, корисні покликання: https://www.youtube.com/watch?v=PrgkcZyg-z0 , https://dovidka.biz.ua/tigrolovi-istoriya-napisannya, https://core.ac.uk/download/pdf/78513823.pdf, https://www.ukrlib.com.ua/tvory/printit.php?tid=1189, https://dovidka.biz.ua/analiz-tigrolovi/, https://dovidka.biz.ua/tigrolovi-problematika/
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
Перегляд буктрейлеру
https://www.youtube.com/watch?v=PrgkcZyg-z0
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слово учителя
Постать Івана Багряного – одна з найяскравіших і найдраматичніших в українському письменстві й громадянстві першої половини-середини ХХ ст. Переслідуваний і караний на батьківщині, в УРСР, він не для всіх виявився бажаним і зручним і в еміграції. У діаспорі – його політична позиція ставала предметом не лише заперечень, а й злостивих перекручень та наклепів, а серед політичних супротивників знаходилися й такі, хто погрожував йому розправою і вдавалися до кримінальних засобів. Замовчуваний в Україні всі повоєнні роки, він тільки останнім часом став відомим читачам на батьківщині. Тепер опубліковано тут кілька його романів, за його творами ставляться фільми, з’являються дослідження про нього. Актом справедливості і визнання (хоч і запізнілого) стало присудження йому посмертно в березні 1992 року найвищої відзнаки нашої країни – Державної премії України ім. Т. Шевченка.
Сподіваюся, що роман «Тигролови» І. Багряного, яким захоплюються мільйони читачів, знайшов відгук і у ваших серцях. Ви його прочитали й провели велику пошуково-дослідницьку роботу, з’ясовуючи різні проблеми твору та особливості їх мистецького втілення, джерела натхнення автора. Кожен із вас мав можливість виявити творчі здібності відповідно до своїх зацікавлень та можливостей, попрацювати в групі однодумців та самостійно.
Наш це – урок-дослідження. Для того, щоб розглянути тему уроку повніше, ви повинні були провести дослідницьку роботу згідно з попередніми завданнями та орієнтовними покликаннями, за якими можна знайти відповідну інформацію:
Протягом уроку ви будете оцінювати роботу груп і виставляти оцінки. Будьте уважні! Ви маєте змогу дещо занотовувати, усі питання можете поставити після закінчення доповідей.
ІІІ. Захист творчих проектів
• Виступ 1 учня «Дослідження історії написання роману»
• (створення орієнтовної МК у зошиті)
•
• Виступ 2 учня«Дослідження особливостей назви роману. Символізм у творі».
•
Назва символічна:
1) родина Сірків полює на тигрів;
2) тигр – символ тайги;
3) в умовах тоталітарного режиму людина полює на людину (у тайзі – найбезпечніше, поки не з’являється людолов (у романі – майор Медвин)).
• Виступ 3 учня«Дослідження жанру твору».
За жанром «Тигролови» І. Багряного – це пригодницький роман.
Пригодницький роман – це великий прозовий твір, в основу якого покладено надзвичайну подію – фантастичну, детективну, або таку, що сталася під час мандрівки.
«Тигролови» мають усі ознаки пригодницького роману:
– персонажі розділені на позитивних і негативних;
– захоплюючий сюжет;
– мисливські пригоди;
– кохання з дівчиною, яка зросла в умовах дикої природи;
– happy end – щасливий кінець.
• Виступ VІ учня«Дослідження сюжету роману».
•
• Виступ V учня «Дослідження проблематики роману».
Роман «Тигролови» – багатоплановий. Основні проблеми, порушені у творі:
- трагедія України в комуністичній імперії;
- вплив сталінських репресій на долю людини;
- морально-етичні взаємостосунки в сім’ї;
- роль українських звичаїв і обрядів у родині, що мешкає у тайзі;
- життя і смерть;
- добро і зло;
- справедливість і кара;
- сила волі, витримка, прагнення долати всілякі труднощі;
- романтичне кохання Наталки і Григорія.
• Виступ VІ учня«Дослідження образів роману».
•
Перегляд уривку з фільму.
ІV. Рефлексія. Закріплення нових знань
Метод «Прес» «Що я знаю про роман «Тигролови» І. Багряного».
V. Підбиття підсумків
Самооцінювання роботи учнів (учитель і учні оцінюють роботу, відповідно виставляються оцінки за урок).
VІ. Домашнє завдання
• Складіть діалог із Григорієм Многогрішним.
Використані джерела
1. Багряний І. Тигролови. – К.: Укр. письменник, 2009. – 215 с.
2. Клочек Г. Знати своїх героїв: Матеріали до шкільного вивчення роману І. Багряного «Тигролови» // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 1999. – № 2. – С.91-108.
3. https://naurok.com.ua/urok-dlya-11-klasu-doslidzhennya-romanu-tigrolovi-i-bagryanogo-2197.html
4.https://www.youtube.com/watch?v=PrgkcZyg-z0 5.https://dovidka.biz.ua/tigrolovi-istoriya-napisannya, 6.https://core.ac.uk/download/pdf/78513823.pdf, 7.https://www.ukrlib.com.ua/tvory/printit.php?tid=1189, 8.https://dovidka.biz.ua/analiz-tigrolovi/,
9.https://dovidka.biz.ua/tigrolovi-problematika/