Тема уроку. Закріплення знань про звукове значення букви «ер». Мовно-логічні ігри. Читання слів і речень з буквою «Р» .
Цілі: формування читацької та комунікативної компетентностей; створення умов для активного навчання учнів
Завдання:
Очікувані результати уроку:
Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; презентація, таблиця з проблемним завданням, картки в конвертах для групової роботи, набори Лего, мультимедійна техніка.
І. Виклик, або Вступна частина уроку
1. Розминка. Вправа «Дощ»
Хід вправи. Учасники стають у загальне коло. Учитель запитує : «Чи знаєте ви, яким може бути дощ?» Давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні".
– Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
– Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
– Починається справжня злива (плескання по стегнах).
– Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
– Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)
– Тихий шелест вітру (потирання долонь).
– Ура! Сонце! (Руки догори)
Які слова - назви предметів ви зустріли у грі ? (Дощ, сонце)
2. Вправа «Перемішайтесь — замріть — об'єднайтеся у пари»
-Уявіть, що ви – краплинки. (Учні встають з килима і починають хаотично рухатися).
Учитель задає питання, а учні шукають пару, обмірковують відповідь.
(Діти сідають на килимок)
ІІ. Осмислення, або основна частина уроку.
1. Щоденні п’ять. Робота зі словами
- Скільки кольорів має веселка? Учні називають їх за порядком по малюнку.
Учитель розміщує таблицю з проблемним завданням.
-Давайте обміняємося думками, чому під цими складовими схемами стоять знаки = і ≠. (Знайти однакове і різне)
Стратегія «Мозковий штурм»
А тепер я хочу вам запропонувати прочитати ці слова. Одна зі схем – це наше нове слово (весЕлка). Учні промовляють хором, з посиленням голосу на наголошеному складі.
-А друге = слову веселка за значенням, тобто також називає це явище природи.
- Як ще називають веселку? (Райдуга). Діти промовляють і переконуються у правильності.
Учитель розміщує картку на стіні слів.
-Молодці. Сьогодні ми будемо вчитися читати слова і речення з цією буквою, а також нас чекає багато цікавих вправ для розвитку мовлення, мислення, уваги, спостережливості.
3. Мовно-логічні вправи на закріплення знань про букву «ер»
Учні утворюють і друкують інші слова з букв слова РАЙДУГА (Райдуга – дуга, гай, дай, рай, дар, радуй, друг, град, даруй, удар, руда )
Викладають із Лего башту, кількість цеглинок в якій відповідає кількості утворених слів.
Групи по черзі читають слова і кожна з них помічає, що таке слово вже прочитане і прибирають одну із цеглинок Лего.
Висновок. Чи часто у словах зустрічається буква «Ер»?
Збір на килимку.
Ощ-ощ-ощ з хмари пішов дощ. ( Плескання в долоньки над головою)
Кі-кі-кі крапельки дзвінкі. (Плескання долоньками)
Ить-ить-ить струмочок біжить. (Біг на місці)
Се-се-се-се в річку воду він несе. (Руки разом вліво-вправо)
Да-да-да в річці чиста вода. (Руки вперед, руки горизонтально, махи долоньками)
Після цього учні сідають на килимок.
(краса, крокодил, кріль, кресло, крупа, кричати)
Розв’яжіть приклад імла – ла + ри – м + с =? ( ірис) Це слово незвичайне, його можна прочитати по-різному наголошуючи.
Скільки складів у цьому слові? Скільки варіантів прочитати це слово, наголошуючи по-різному.
Учні читають ірис, ірИс (малюнкове тлумачення слів)
На плакаті з веселкою прикріплені папірці-маркери чотирьох кольорів (червоний, синій, жовтий і зелений)
-Дівчатка оберіть собі колір, а тепер хлопчики.
- Зберіться за столами у групи за відповідним кольором. Перехід до роботи в групах за вибором
- Представники груп виберіть собі конверт відповідного кольору із завданням
Картка-конверт синього кольору
Картка - конверт червоного кольору
Картка-конверт зеленого кольору
Картка-конверт жовтого кольору
Після виконання по сигналу учні збираються на килимі.
Учні переглядають малюнки. Ставлять їх у логічну на їх думку послідовність і пробують передбачити події, які будуть відбуватися в тексті
Слухання тексту
Небо міряло сіру шубу із хмар. Дивилося на себе, повертало її в різні боки. Вітер допомагав робити примірку. Але шуба не подобалася дедалі більше. І небо почало хлипати, засмучене невдалою приміркою. Його засмучення було великим. І небо рясно розплакалося…
Краплинки летіли в небі. Вони ще не знали, звідки взялись і куди прямують. Раптом вони побачили сонце…
– Що могло статися із краплинками?
Воно пройшло крізь них. Кожна краплинка засяяла від радості, світла і тепла і сонячних промінчиків. (За Тетяною Гаркушею)
-Чому так сталося?
- Як ви думаєте, що могло далі відбуватися із краплинками? Куди вони потрапили? ( У поле, у місто, в океан, у річку)
-У першому реченні 2 слова написані з великої букви? (Так)
- У тексті розповідається про Віру, Ларису, Арсена, Кирила? (Ні)Якого імені не було у тексті?
- Романівка – це назва річки (Ні) - назва села.
-Біля річки росла осока. (Так)
-У другому реченні буква Р зустрічається 3 рази. (Ні)
2) Вибіркове читання
- Яких річкових мешканців побачили діти.
Оцініть спільну роботу з другом на аркуші самооцінки
ІІІ. Рефлексія
Стратегія «Письмо в малюнках» Намалюй власні враження від уроку.
або стратегія «Кубування»
Слово РІЧКА
1. Опиши
-Яка річка? (Прозора, блакитна…)
2. Порівняй
-На що вона схожа? (На стрічку, кольорову смужку, змійку…)
3. Встанови асоціації
-Коли чуєте це слово, що спадає на думку? ( відпочинок, вода …)
4. Проаналізуй, з чого складається?
(вода, дно, течія…)
5. Як можна використати?
( транспорт, рибальство…)
6. Висловіть своє ставлення до неї
(Річка- джерело життя)