Урок розвитку зв’язного мовлення «Зима - чарівниця».
Мета. Учити школярів будувати зв'язні розповіді, розвивати зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; вчити правильно будувати текст, речення; вчити фантазувати, бачити прекрасне у навколишньому середовищі; розвивати спостережливість, образне мислення, творчі здібності, збагачувати словниковий запас; усне та писемне мовлення;
виховувати любов до природи, прагнення до творчості, естетичні почуття.
Хід урок
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.
Вправа «До успіху».
А для того, щоб наш урок був успішним і продуктивним, нам потрібно:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Послухайте віршики, які звуки повторюються(з и м а), якщо з'єднати їх яке слово утвориться? Ми сьогодні поговоримо саме про цю пору року. (Зима)
Зажурився заєць-тато —
Знов пустують зайченята.
Злий, зухвалий лис близенько,
— Зайченята, в дім хутенько! (З)
Гриб, риба, шипшина.(И)
Мухомор і білу мишу
Малював маленький Міша. –(М)
Алла рано-рано встала,
Алла дня цього чекала,
Алла в цей осінній час
Йде до школи в перший клас.(А)
Так, до нас завітав сніговичок, який приготував для вас цікаві завдання. Ну, що рушаємо!
2.Вправа «Шестикутник»
А ви любите зиму? А яка вона? (Морозна, білосніжна, кришталева, сніжна, гарна,блискуча…)
Що зима робить? (Крутить, морозить,щипає, лютує, дме, січе…)
Що є тільки взимку? ( Мороз, бурулька, метелиця, бурулька…)
3.Відгадування загадок.
- Про кого йде мова?
Я падаю на ваші хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я приліпаю вам до ніг
І називаюсь просто…. (Сніг)
На долоню зірка впала,
Я дмухнув – вона розтала.
То не зірка вже, краплинка,
А була вона … (сніжинка)
Вздовж ріки тепер мости.
Можна йти по них і йти
Це надовго і всерйоз
Все скував Дідусь… (Мороз)
Коли все це відбувається?
Якщо сніг на дахах тане,
Те сестриці виростають.
Ці зимові сестрички
Холодні, прозорі, дзвінки,
А ростуть верхівкою вниз.
Ти під них не ставай!
4.Вправа «Павутинка»
Складіть павутинку до слова «зима». (Сніг, сніжинки, мороз, іній, сніжки, заметіль, холод …)
5.Робота в парах.
Інтерактивна технологія «Чарівні пазли»
Завдання. Вітер бешкетник дмухнув й розкидав сніжинки, відновіть картинки.
Визначите тему кожної.
6.Розучування скоромовки:
Всі рівненько сідаймо, скоромовку повторяймо.
Зима, зимонька, зима,
Запорошена Земля.
7.Бесіда з метою узагальнення спостережень учнів.
-Яка пора року прийшла у наше село?
-Чарівниця-зима завітала у наше село.
-Які зміни у природі відбулися?
- Як змінилося наше село з приходом зими?
-Які кольори використовують художники, зображуючи зиму?
-Це чисті, світлі, холодні кольори.
-Як же прийшла зима?
-Пригадайте, що ви відчули, коли випав перший сніг?
-Які зимові голоси природи? https://www.youtube.com/watch?v=lp636wCof34&t=8s
Сніг...(рипить)
Мороз…(тріщить)
Хурделиця…(виє, співає, стогне, плаче, голосить, ридає)
Руханка https://www.youtube.com/watch?v=3Os2JN-rvpI
ІІІ. Основна частина.
1.Робота з малюнками.
2.Робота над віршем.
Наша матінка-завія,
Нас із сита всюди сіє,
А як сонце припече —
Ми Струмочком потечем.
3.Вправа «Чарівна скринька»
Сніговичок нам приніс скриньку із словами, нам треба вибрати тільки слова що характеризують саме сніжинок. (Червоні, легенькі, чарівні, круглі, білі, колючі, сріблясті, теплі, тверді, ніжні, лапаті, пухкі...)
Малює квіти волохаті Отам на шибі, майстер-дід. Роздягнуті не йдіть із хати — Ох, ущипне сердитий дід! З ним жартувать ніяк не слід!
Баба Віхола, сива Віхола
На метільній мітлі приїхала.
4. Гра «Спіймайте друзів віхоли».
Ой, на дворі метелиця, Крутить, вертить хурделиця.
І не завадило б кожуха, Така буває завірюха.
Насунули хмари звідусіль — І закружляла заметіль.
Зима лютує. Хуртовина. Мороз сердитий на дворі. І сніжна котиться лавина, Нема ні зіроньки вгорі.
5..Каліграфічна хвилинка.
— Які стоять дерева? А яка ялинка?
Завітала до нас зима-чарівниця. Засипала все довкола білим, сріблястим снігом. Спить земля під теплою білою ковдрою. Дерева голі, ледь видніються з-під товстих пухових шапок. Зеленіє одна ялинка. Зима їй не страшна. Холодно всюди. Мороз заморозив річки, ставки, ще й по шибках розмальовує свої узори. А налетить вітер — здіймається хуртовина. Крутяться в повітрі сніжинки, пурхають, витанцьовують. А вигляне сонечко — іскриться сніг навкруги, а на деревах виблискує іній.
6.Дидактична гра «Різні речі».
Підберіть до названих слів, слова з протилежним значенням – антоніми.
Сніг холодний, а чай … (Гарячий)
Сніжинки білі, а земля … (Чорна)
Влітку сонце високо, а взимку … (Низько)
Взимку ніч довга, а день … (Короткий)
Сніг м’який, а лід … (Тверда)
Білочка взимку сита, а вовк … (Голодний)
Воробей – птах зимує, а ластівка … (Перелітна)
На вулиці вода замерзає, а в будинку … (Тане)
7.Гра «Позмагаємось з поетом».
Гостює в нас (зима)
Летять, летять (сніжинки)
На поле, ліс і (сад,)
Веселий свій таночок
Танцює (снігопад.)
Надворі – лютий (холод,)
Тепла давно нема.
Заліз в копичку зайчик
І солодко дріма.
Мете хвостом лисичка
Сніжок біля сосни.
В барлозі спить (ведмедик,)
Солодкі бачить сни.
8.Гра «Зимові слова».
Сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, пороша, віхола, день, вітер, лід, вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, туман, дерево, дощ, ожеледь.
9.Вправа «Чарівний мішечок»
10.Вправа «Художники»
Розфарбовуємо розмальовку.
А чи знаєте ви чому сніговичок із зайчиком? ( Згідно зі східним гороскопом, 2023-й рік пройде під заступництвом Чорного Водяного Кролика або Кота (так вийшло, тому що в китайській мові обидві ці тварини позначаються одним і тим же ієрогліфом). Вважається, що по зодіакальному колу це четвертий за рахунком покровитель і, більш того, найщасливіший.)
Підсумок уроку.
Вправа «Кубик Блума»
Оцінювання- Вибери Сніжинку!
Мені потріна допомога!
Я молодець!
Я можу працювати краще!
Я добре працював, працювала!