Урок розвитку мовлення "Зима - чарівниця" 1 кл

Про матеріал
Урок навчання грамоти для 1 кл. Розвиток мовлення "Чарівниця Зима" На Розповіді на основі малюнка, вірша, вражень твору та власних спостережень. Тема для спілкування: «Зима прийшла»
Перегляд файлу

C:\Users\Мама\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.png



 


Урок розвитку зв’язного мовлення «Зима - чарівниця».

 

Мета. Учити школярів будувати зв'язні розповіді,  розвивати зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; вчити правильно будувати текст, речення; вчити фантазувати, бачити прекрасне у навколишньому середовищі; розвивати спостережливість, образне мислення, творчі здібності, збагачувати словниковий запас; усне та писемне мовлення;

 виховувати любов до природи, прагнення до творчості, естетичні почуття.

 

      Хід урок


 

 І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.

Вправа «До успіху».

А для того, щоб наш урок був успішним і продуктивним, нам потрібно:

  • Не просто слухати, а чути.
  • Не просто дивитися, а бачити.
  • Не просто відповідати, а міркувати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Відгадайте букви

Послухайте віршики, які звуки повторюються(з и м а), якщо  з'єднати їх яке слово утвориться? Ми сьогодні поговоримо   саме про цю пору року. (Зима)

Зажурився заєць-тато —

Знов пустують зайченята.

Злий, зухвалий лис близенько,

— Зайченята, в дім хутенько! (З)

 

Гриб, риба, шипшина.(И)

 

Мухомор і білу мишу
Малював маленький Міша. –(М)

 

Алла рано-рано встала,

Алла дня цього чекала,

Алла в цей осінній час

Йде до школи в перший клас.(А)

 

 

  • Зима – чудова пора року. Про неї пишуть поети, складають музику композитори, малюють картини художники. Сьогодні і ви спробуєте розповісти про красу зими. Ви дізнаєтеся про неї багато незвичайного, цікавого, чарівного. Сьогодні урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо вчитися складати  розповідь за власними спостереженнями, використовуючи влучні слова.
  • Сьогодні завітав маленький герой хто це, давайте з’єднаємо букви і отримаємо слово. С+Н+І+Г+О+В+И+К

Так, до нас завітав сніговичок, який приготував для вас цікаві завдання. Ну, що рушаємо!                                               

 

2.Вправа  «Шестикутник»

А ви любите зиму? А яка вона? (Морозна, білосніжна, кришталева, сніжна, гарна,блискуча…)

Що зима робить? (Крутить, морозить,щипає, лютує, дме, січе…)

Що є тільки взимку? ( Мороз, бурулька, метелиця, бурулька…)

  •  

 

3.Відгадування загадок.

- Про кого йде мова?

 

 Я падаю на ваші хати.

Я білий-білий, волохатий.

Я приліпаю вам до ніг

І називаюсь просто….     (Сніг)

 

На долоню зірка впала,

Я дмухнув – вона розтала.

То не зірка вже, краплинка,

А була вона …    (сніжинка)

 

Вздовж ріки тепер мости.

 Можна йти по них і йти

Це надовго і всерйоз

Все скував Дідусь… (Мороз)

 

Коли все це відбувається?

 

Якщо сніг на дахах тане,
Те сестриці виростають.
Ці зимові сестрички
Холодні, прозорі, дзвінки,
А ростуть верхівкою вниз.
Ти під них не ставай!

4.Вправа «Павутинка»

Складіть павутинку до слова «зима». (Сніг, сніжинки, мороз, іній, сніжки, заметіль, холод …)

 

5.Робота в парах.

Інтерактивна технологія «Чарівні пазли»

Завдання. Вітер бешкетник дмухнув й розкидав сніжинки, відновіть картинки.

Визначите  тему кожної.

 

               

 

             

 

                      

6.Розучування скоромовки:

 

    Всі рівненько сідаймо, скоромовку повторяймо.

Зима, зимонька, зима,

Запорошена Земля.

 

7.Бесіда з метою узагальнення спостережень учнів.

 

          -Яка пора року прийшла у наше село?

  -Чарівниця-зима завітала у наше село.

  -Які зміни у природі відбулися?

 - Як змінилося наше село з приходом зими?

 

             -Які кольори використовують художники, зображуючи зиму?

     -Це чисті, світлі, холодні кольори.

     -Як же прийшла зима?

      -Пригадайте, що ви відчули, коли випав перший сніг?

      -Які зимові голоси природи?  https://www.youtube.com/watch?v=lp636wCof34&t=8s

     Сніг...(рипить)

    Мороз…(тріщить)

    Хурделиця…(виє, співає, стогне, плаче, голосить, ридає)

Руханка  https://www.youtube.com/watch?v=3Os2JN-rvpI 

 

ІІІ. Основна частина.

1.Робота з малюнками.

  •      Розгляньте малюнки. Яка пора року зображена на них?
  • Які дерева? А які ялинки?
  • Чи гарно в лісі зимової пори?

2.Робота над віршем.

  • А про кого це йдеться у вірші?

Наша матінка-завія,

          Нас із сита всюди сіє,

          А як сонце припече —

         Ми Струмочком потечем.

  •     Про сніжинки, звичайно. Ви спостерігали за сніжин­ками, на що вони схожі? (На метеликів, зірочки, мух, пу­шинки...)

3.Вправа «Чарівна скринька»                                         

  •     А які сніжинки?

Сніговичок нам приніс скриньку із словами, нам треба вибрати тільки слова що характеризують саме сніжинок. (Червоні, легенькі, чарівні, круглі,  білі,  колючі, сріблясті, теплі, тверді, ніжні, лапаті,  пухкі...)

  •     Сніжинки — це доньки Зими. їх у неї багато-багато. Назлітаються вони і вкривають землю білою скатерти­ною. З чим ще можна порівняти сніговий покрив землі? (З білою ковдрою, периною)
  •      Ще у зими є дуже славний син. Він все вміє: малю­вати, щипати, сковувати. Хто це? Щоб вам легше було здогадатися, прочитайте цей вірш.

Малює квіти волохаті Отам на шибі, майстер-дід. Роздягнуті не йдіть із хати — Ох, ущипне сердитий дід! З ним жартувать ніяк не слід!

  • Хто це?
  •     Чи доводилося вам бачити малюнки цього художни­ка? Де?
  •     А як можна про нього сказати? Який він? (Холодний, тріскучий, сильний, міцний...)
  • А ще у зими є подруга. Хто це, здогадайтеся.

Баба Віхола, сива Віхола

 На метільній мітлі приїхала.

4. Гра «Спіймайте друзів віхоли».

 

  •      Пограймо у гру «Спіймайте друзів віхоли». Хором повторіть їхні назви.

Ой, на дворі метелиця, Крутить, вертить хурделиця.

І не завадило б кожуха, Така буває завірюха.

Насунули хмари звідусіль — І закружляла заметіль.

Зима лютує. Хуртовина. Мороз сердитий на дворі. І сніжна котиться лавина, Нема ні зіроньки вгорі.

  •      Яких друзів віхоли ви запам'ята­ли? Назвіть.

5..Каліграфічна хвилинка.

  •        Каліграфічно запишемо  речення: Настала холодна  зима.  Сніжинки вкривають землю білою скатерти­ною.
  • Яка пора року настала?
  • Чим засипала зима все довкола?

— Які стоять дерева? А яка ялинка?

  • Що зробив мороз?
  • Коли здіймається хуртовина?
  • Як поводяться сніжинки?
  • Як міняється все довкола, коли сходить сонце? (Орієнтовно розповідь учнів).

Завітала до нас зима-чарівниця. Засипала все довкола білим, сріблястим снігом. Спить земля під теплою білою ковдрою. Дерева голі, ледь видніються з-під товстих пу­хових шапок. Зеленіє одна ялинка. Зима їй не страшна. Холодно всюди. Мороз заморозив річки, ставки, ще й по шибках розмальовує свої узори. А налетить вітер — здіймається хуртовина. Крутяться в повітрі сніжинки, пурхають, витанцьовують. А вигляне сонечко — іскрить­ся сніг навкруги, а на деревах виблискує іній.

6.Дидактична гра «Різні речі».

Підберіть  до названих слів, слова з протилежним значенням – антоніми.

Сніг холодний, а чай … (Гарячий)

Сніжинки білі, а земля … (Чорна)

Влітку сонце високо, а взимку … (Низько)

Взимку ніч довга, а день … (Короткий)

Сніг м’який, а лід … (Тверда)

Білочка взимку сита, а вовк … (Голодний)

Воробей – птах зимує, а ластівка … (Перелітна)

На вулиці вода замерзає, а в будинку … (Тане)

7.Гра «Позмагаємось з поетом».

Гостює в нас (зима)
Летять, летять (сніжинки)
На поле, ліс і (сад,)
Веселий свій таночок
Танцює (снігопад.)
Надворі – лютий (холод,)
Тепла давно нема.
Заліз в копичку зайчик
І солодко дріма.
Мете хвостом лисичка
Сніжок біля сосни.
В барлозі спить (ведмедик,)
Солодкі бачить сни.
 

8.Гра «Зимові слова».

  •     Спіймайте слова-назви предметів, які живуть тільки взимку.

Сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, пороша, віхола, день, вітер, лід, вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, ту­ман, дерево, дощ, ожеледь.

9.Вправа «Чарівний мішечок»                                               

 

10.Вправа «Художники»

Розфарбовуємо розмальовку.

А чи знаєте ви чому сніговичок із зайчиком? ( Згідно зі східним гороскопом, 2023-й рік пройде під заступництвом Чорного Водяного Кролика або Кота (так вийшло, тому що в китайській мові обидві ці тварини позначаються одним і тим же ієрогліфом). Вважається, що по зодіакальному колу це четвертий за рахунком покровитель і, більш того, найщасливіший.)

 

 

Підсумок уроку.

Вправа «Кубик Блума»

Кубик Блума "Зимушка-зима. Зимові місяці"

 

 

Оцінювання-  Вибери Сніжинку!

Мені потріна допомога!

Я молодець!

 

Я можу працювати краще!

  Я добре  працював, працювала!

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Збруєва Надія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 січня 2023
Переглядів
1207
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку