Урок з інтегрованого курсу "Я досліджую світ" НУШ. Тема тижня "Весняні свята. Великдень". Урок розроблений для 1 класу за програмою під керівництвом Р. Шияна. на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. Конспект уроку розроблений за новою схемою. Дана розробка буде корисною для вчителів початкових класів.
Дата __________ Номер уроку ___________ Я досліджую світ 1 клас
Тема тижня. Весняні свята. Великдень
Тема дня. Який склад має ґрунт?
Мета: розкрити поняття "ґрунт"; з’ясувати його склад; розвивати вміння складати
схеми, робити висновки, аналізувати, порівнювати, працювати з малюнками, текстом підручника; виховувати увагу на уроці, дбайливе ставлення до ґрунтів.
Формувати групу компетентностей:
-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного
використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення
навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до
власного здоров’я та здоров’я інших;
- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних
навичок дослідження;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження
природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних
джерелах.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось )
Розповідає, що має бути зображено на ілюстраціях до прослуханого оповідання, казки, вірша (хто?, що?, де?, коли?)
Використовує різні форми привітання, прощання
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Обирає для написання висловлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір тощо)
Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування
Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)
Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами
Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)
Описує зображення предметів за допомогою відповідних органів чуття
Пропонує нові способи використання рукотворних (штучних) об’єктів
Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій черв’ячка»
Все про ґрунт він добре знає.
Вас черв’як усіх вітає.
Він і радий, і хмурний
Покажи ти настрій свій.
ІІ. Етап цілепокладання
Вправа «Купки-запитайки»
Кріт нарив біля школи кілька купок землі. І не просто нарив, а ще й для вас запитання залишив. Запитань багато тому ми їх з вами всі розглянемо і протягом нашого уроку дамо на них відповіді. Якщо кроту наші відповіді сподобаються, то він обіцяв всім підземного скарбу вручити. Ну що погоджуєтесь шукати разом зі мною відповіді на питання?
А питання ось такі:
Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Етап цілереалізації
— Ґрунт — це верхній шар землі, де ростуть рослини і живуть різні організми.
— Які живі організми живуть у ґрунті?
— Ґрунт населений величезною кількістю мікроорганізмів (бактерії, водорості, гриби тощо). Окрім них, у ґрунті живуть черв’яки, кліщі, жуки, мурашки, кроти, ховрахи, хом’яки, бабаки та ін. Дрібні тварини — жуки, хробаки, кроти, миші — розпушують ґрунт.
— Якого кольору ґрунт?
— Ґрунт містить перегній. Перегній утворюється внаслідок гниття опалого листя, відмерлих рослин і тварин. У перегної містяться різні поживні речовини, необхідні рослинам. Перегній надає ґрунту темного забарвлення. У шпаринах ґрунту є вода.
— Які умови необхідні рослинам для життя?
— Ґрунт забезпечує рослини поживними речовинами, теплом, повітрям і водою.
Демонстрація дослідів про склад ґрунту
— Що ще є у ґрунті? Щоб відповісти на це запитання, проведемо досліди.
Дослід № 4.
Припущення: Волога земля – м’яка, а суха – тверда.
ХІД ДОСЛІДУ
Запропонувати дітям узяти жменю мокрої та жменю сухої землі і стиснути руки в кулаки. Волога земля м’яка, зліплюється в грудку, з неї можна ви-тиснути воду. Суха земля тверда, при здавлюванні розсипається.
— Отже, у ґрунті є пісок і глина. — Розкажіть, із чого складається ґрунт. Для яких тварин ґрунт є домівкою? (Ґрунт є домівкою для деяких тварин. У ґрунті живуть дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом’яки, ховрашки.)
Фізкультхвилинка
Склад ґрунту.
Якщо у ґрунті викопати ямку завглибшки 50-60 см і одну з її стінок зробити прямовистою, то можна побачити шари ґрунту.
а) Верхній шар найтемніший, він пронизаний корінням рослин, тут живуть численні тварини – черв’яки, жуки, мурашки, кроти. Крім живих організмів в цьому шарі зустрічаються відмерлі частини рослин, рештки дощових червів, комах та інших тварин. Рослинні, тваринні рештки під впливом мікроорганізмів розкладаються і утворюють гумус або перегній – це органічна частина ґрунту. Він може бути від 1 см до 1 м і більше.
б) Нижче – білястий шар(з глибиною кількість гумусу зменшується).
в) Шар, що має червоно-буре або жовто-буре забарвлення – щільний, містить солі заліза і алюмінію.
г) Материнська порода – граніт, вапняк, пісок, глина та інші гірські породи, з яких уподовж мільйонів років і утворюється ґрунт.
Робота з підручником
Перегляд мультфільму «Свинка Пепа»
https://www.youtube.com/watch?v=CN36ZkBspk0
Вправа «Асоціативний кущ»
Робота в парах
— Поміркуйте, куди зникає брудна вода після миття посуду, прання білизни, купання?
— Що станеться з ґрунтом, якщо його поливати брудною водою?
— Чим ще людина забруднює ґрунт?
— Як ви вважаєте, що станеться з людиною, якщо ґрунт зникне?
— Як потрібно охороняти ґрунт?
Фізкультхвилинка
Робота над прислів’ями
Учні вивчають і пояснюють прислів’я.
• Хто про землю дбає, вона тому повертає.
• Поле працю любить.
• Землю гріх ображати, бо вона наша мати.
• На чорній землі білий хліб родить.
— Від чого залежить урожай рослин?
Аналітико-синтетична вправа
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Робота з лего
З деталей складіть черв’яка.
Робота з купками землі
Дати відповіді на запитання крота.
Молодці! Кріт приніс як і обіцяв підземні скарби. Погляньте знаєте що це?
Це земляний горіх – арахіс. Кріт вас всіх пригощає.
На цьому наш урок закінчений.
1