Тема. Твір за повістю Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»
Мета: опрацювати алгоритм написання творчої роботи та відбору літературних матеріалів; розвивати мовлення, творчі здібності учнів, їхню уяву й фантазію; виховувати повагу до культурних надбань різних народів світу.
Обладнання: додатки (20 слайдів): учнівська презентація на тему «Святкування Різдва у різних країнах світу».
Тип уроку: розвиток мовлення.
Перебіг уроку
Ой, який же я щасливий, який я щасливий!
Ебенезер Скрудж
71
І. Повідомлення теми та епіграфа уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Робота з епіграфом.
Бесіда.
– Коли Скрудж відчув себе щасливим?
– Чи може людина бути щасливою, не даруючи скарби своєї душі іншим?
– У чому ви вбачаєте щастя?
2. Слово вчителя. Під впливом Різдвяної подорожі скам’яніле від душевного холоду серце Скруджа сповнилося добротою, милосердям, співчуттям, щирістю та людяністю. Скрудж полюбив Різдво, почав робити добрі справи і тільки тоді по-справжньому відчув себе щасливим.
3. Завдання. Поміркуйте, який різдвяний подарунок міг би отримати Ебенезер Скрудж наступного Різдва і за які вчинки?
ІІ. Підготовка до написання творчої роботи.
1. Робота з учнівською презентацією на тему «Святкування Різдва у різних країнах світу» (додаток).
Завдання.
– Перегляньте презентацію та з’ясуйте, де на земній кулі святкується Різдво.
– Зробіть висновок, що об’єднує віруючих християн усіх країн світу.
– Запишіть у зошити головне за змістом презентації.
Опорний конспект за змістом презентації
– Різдво Христове – велике християнське свято, день народження Ісуса Христа, Спасителя світу і Відкупителя людей з полону гріха.
– Різдво у США – найголовніше свято, святкується 25 грудня. Відзначають у колективах, де усі люди святково одягнені в костюми з різдвяною символікою. За святковим столом читається молитва, а потім з’ідається священний хліб і фарширована індичка.
– Німецькі сім’ї ідуть до церкви, а потім сідають вечеряти. На Різдвяному столі знаходиться сім або дев’ять страв. Обов’язково – фарширований гусак та пшоняна каша на молоці.
– У Франції під різдвяною ялинкою діти залишають черевички, щоб Пер Ноель (французький Миколай) наповнив їх подарунками. Пер Фуете карає неслухняних дітей. До святкового столу подається фарширована качка, бульйон з локшиною, печений гарбуз та шампанське.
– У Британії розсилають різдвяні листівки усім близьким та знайомим. На стіл подають індичку чи гуску та пудинг. А також розривають прискавки й одягають на голову паперові корони.
– Українські сім’ї перед Різдвом запалюють піч «живим вогнем» та готують дванадцять пісних страв. А після відвідин церкви на вишиту скатертину обіднього столу кладуть жмути сіна й ставлять кутю, вар, вареники тощо. Діти та молодь співають колядки.
– У Канаді відкривають коробки із подарунками та роздають пожертви бідним людям.
Різдво Христове – свято любові, що закликає до внутрішнього відродження людини, сім’ї, нації.
ІІІ. Творча робота.
Завдання. Написати твір-мініатюру від імені Скруджа про подорож Різдвяної ночі та святкування Різдва у різних країнах світу. У розповіді розкрити враження, почуття, думки, мрії героя. Висловити побажання Скруджа своїм близьким та усім людям на Землі.
ІV. Домашнє завдання.
Для всіх учнів.
Прочитати повість М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Виокремити головні події твору.
Індивідуальні завдання.
Підготувати розповідь про народні звичаї та традиції, пов’язані з Різдвом.