Сценарій виховного заходу „Світ професій”
Загальні рекомендації
Учасниками заходу «Світ професій» можуть бути вихованці гуртків різних напрямків (основного й вищого рівнів), що досягли достатньо достатнього рівня знань й умінь.
Мета:ознайомити вихованців із різноманітним світом професій, звернути увагу підлітків на таке важливе проблемне питання, як вибір професії; допомогти обрати справу до душі, відповідно до своїх можливостей.
Обладнання: профорієнтаційна література, схема «Барометр професій», таблиці «Актуальність професій на регіональному ринку праці», «Класифікація професій за предметом праці», анкета «Твої професійні нахили».
Епіграфи:
«Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало». (Микола Луків.)
«Життя без праці — злодійство, праця без мистецтва — варварство». (Д. Рескін.)
«Твоя діяльність, і тільки вона одна, визначає твою цінність». (Й. Фіхте.)
«Задоволення має бути нагородою за працю». (К. Гельвецій.) «Той, хто любить працю, не відчуває потреби у розвагах». (Ж. Ла-брюйєр.)
План заходу
Учитель. Яка глибока думка закладена в словосполученні «вибір професії», скільки викликає воно емоцій та сподівань і водночас скільки породжує проблем! Це не просто вдало чи невдало прийняте в юності рішення, це щаслива або розбита доля, активне, творче, радісне життя чи байдуже, пасивне існування.
Вже через рік дехто з вас обиратиме собі професію і почне оволодівати нею.
У Загальній декларації прав людини підкреслюється, що кожна людина має право на вільний вибір професії.
Права людини, визначені Декларацією, покладені в основу Конституції України. Так, стаття 43 Конституції України проголошує право кожного на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку добровільно погоджується.
«Як же із тисяч професій обрати ту, яка приносила б найбільшу користь людям, країні, давала б змогу відчути себе потрібним, повноцінним і задоволеним своєю працею? Як уникнути помилок і розчарувань у майбутньому, обравши певну професію?» — такі запитання виникли у вас, коли я попередньо провів опитування, готуючись до нашої години спілкування. Сьогодні ми спробуємо разом дати на них відповідь.
Учитель. У світі існує безліч професій. Як же зорієнтуватися серед цієї кількості? Як знайти серед тисяч ту єдину, яка стане справою всього життя?
Послухайте повідомлення і, можливо, саме ця інформація допоможе прояснити ситуацію.
1-й учень. Професія — це певний вид праці. У кожній професії є свої різновиди праці, які називають спеціальностями. Наприклад, немає професії «учитель всього», а є учитель початкових класів, математики, фізики тощо, а інженер може бути інженером-електриком, програмістом, механіком.
2-й учень. Поки ти їв, і спав, і ріс
Поки малий ще ти на зріст,
Мабуть, вже тисячі людей
Подбали про життя твоє.
Аби ти добре ріс,
Аби ти добре їв,
Щоб ти спокійно спав
І в різні ігри грав.
Ти став здоровий, молодець,
Сміливим і умілим,
А чим порадуєш людей,
Яким хорошим ділом?
1-й учень. Світ професій дуже великий: їх налічується близько шести тисяч. Існує кілька класифікацій: за знаряддями праці (ручні, механізовані, автоматизовані, комп’ютеризовані, функціональні), за метою праці (перетворюючі, гностичні, винахідницькі), за галузевою ознакою (промислові, будівельні, транспортні, зв’язку тощо), за умовами праці (робота вдома, на повітрі, в незвичайних умовах).
Найпоширенішою є класифікація за предметом праці.
Класифікація професій за предметом праці
Групи професій |
Людина — природа |
Людина — техніка |
Людина — людина |
Людина — знакова система |
Людина — художній образ |
Основні предмети праці |
живі організми, корисні копалини, атмосфера, вода, земля |
технічні системи, машини, агрегати, види енергії |
окремі люди, групи, колективи |
умовні знаки, цифри, шифри, коди, формули, схеми, ноти |
художні образи, твори мистецтва та літератури |
Якості, характерні для представників професій групи |
|
|
|
|
|
III. Гра «Аукціон»
Учитель. Дякую, ваші повідомлення допоможе нам у подальшій роботі. Ще раз погляньте на таблицю «Класифікація професій за предметом праці» і скажіть, які професії, на вашу думку, належать до цих груп?
Виграє та команда, яка назве найбільшу кількість професій певної групи.
(Приклади професій: Л—П: рільник, тваринник, агроном, зоотехнік, геолог, лісник, рибовод; Л— Т: слюсар, токар, монтажник електрик, водій, інженер; Л — Лі учитель, лікар, продавець, медсестра, секретар, журналіст, адвокат; Л — 3: касир, бухгалтер, економіст, лінгвіст, математик, програміст, набірник; Л — X: перукар, модельєр, художник, архітектор, фотограф, композитор.)
Учитель. Чи може бути слідчим неуважний, акробатом дина, яка страждає запамороченнями голови, художником, що не вміє образно мислити, а перекладачем — людина, яка погано запам’ятовує? Ні! Що ж необхідно враховувати при виборі професії?
(Учні відповідають: «Стан здоров’я, власні можливості, особисті й суспільні інтереси, розумові здібності».)
Учитель. А зараз спробуйте обрати із перерахованих якостей ті, які, на вашу думку, є професійно важливими для фахівців певного типу.
(Учитель роздає таблички: Л — П, Л — Л, Л — З, Л — Т, Л — X. Учні знімають із дошки потрібний аркуш і прикріплюють його до таблички.)
Учитель. Щоб вибрати те хороше діло, професію до душі, ми сьогодні прийшли на ярмарок професій.
А як ви думаєте, чи можна прожити без професій?
1-й учень. Я вважаю, що без професії людини прожити не можна, людині, яка поважає себе, бо в усі часи славилися хороші майстри своєї справи.
2-й учень. Я теж думаю, що неможна, бо улюблена праця звеличує людину.
3-й учень. А на мою думку, без професії, без улюбленої справи, людина існує, а не живе.
Учитель. Якщо так, то поринаймо у світ ярмарку. По-перше, розглянемо перелік галузей народного господарства і кожен подумає, в якій галузі ви хотіли б працювати?
(Учень роздає зі своєї скриньки перелік галузей народного господарства, і кожен учасник знайомиться зі списком).
1-й учень.
Учитель діткам — батько й мати
У серці теплі почуття,
Готовий їм завжди віддати
Свойого часточку життя.
В очах дитячих іскри грають,
Співучий прозвучав дзвінок,
Їх вчитель в класі зустрічає
І починає свій урок.
Живе учителеве слово
У тиші човном попливло.
І ожили ліси й діброви
І оновилося село.
Бо слово вчителя, як мрія
Любов у ньому і краса.
Воно добро у серці сіє,
Воно ж бо чисте, як роса.
2-й учень.
Учителем можливо стати,
Учителем — дітей учить,
Складних наук їх научати
Й науки головної—жить.
(Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій освітньої галузі, роздає для ознайомлення і розповідає про свій вибір).
Учитель. Як учитель, я хочу, щоб мої вихованці не тільки добре засвоїли знання, а й могли використати їх у житті, були хорошими людьми і фахівцями улюбленої справи.
1-й учень.
Професій безліч є цікавих,
Але свою вгадати як —
Щоб добре діло й добра слава?
І я собі міркую так:
Потрібно лікувать хвороби,
Водить у космос кораблі,
Та я із роду хліборобів,
І родовід мій — від землі.
Степ перейти — життя прожити,
То не такі прості слова,
Життя утворене від жита,
Бо хліб —усьому голова.
Раніш од сонечка вставати,
Погладить колос на ходу!
Ні, я, мабуть, не в космонавти, —
У хлібороби я піду.
(Учень зі своєї скриньки роздає перелік сільськогосподарських професій).
Учитель. Обираючи професію, треба пам ‘ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особисті та * громадські інтереси.
1-й учень. Погляд на професію як на постійну, на все життя справу —хибний, бо не враховує, що людина маєрізносторонні здібності, які дають можливість накопичувати спеціальні знання та навички у різних сферах діяльнсті, кращимм інженером буде той, хто пройшов школу майстерності робітника.
2-й учень. Розподіл професій на погані й хороші, цікаві та не цікаві, легкі й важкі помилковий. Значення професії у людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.
3-й учень. Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки викадково буває вдалим.
1-й учень. Інколи за зовнішньою привабливістю професії приховані й труднощі. Так професію геолога інколи цінують за можливість мандрувати і споглядати світ. Але ж…
2-й учень. Світ професії значно ширший, понад 40000, ніж коло навчальних предметів, тому ототожнення улюбленого предмета з професією не є надійним орієнтиром у виборі професії.
3-й учень. Вибираючи професію, слід враховувати характер особи, стан її здоров’я, ознайомитися з гороскопом. Адже характер людини залежить від дати її народження. Гороскоп нам вказує не тільки на ті професії, які можна обирати, а застерігає від тих, яких обирати не варто, бо це може призвести до погіршення здоров ‘я.
(1-й учень роздає зі своєї скриньки матеріали «Гороскоп і вибір професії», з якими учні знайомляться за столами. 2-й учень роздає перелік професій, які дають можливість займатися індивідуальною трудовою діяльністю. 3-й — список професій, які користуються сталим попитом у регіоні).
1-й учень.
Зростають будинки і храми
За допомогою кранів крилатих.
І все це створено руками
Будівельників завзятих.
(Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій будівничих спеціальностей. Розповідає ким він хоче стати в майбутньому).
2-й учень.
Вони призвані клятву давати В будні і свята, На варті здоров ‘я стояти, Люди в білих халатах.
Життя і здоров’я наше В їхніх руках. (Роздає список професій медичного спрямування).
3-й учень.
На заводі бути— моя мрія,
Де чавун тече рікою, як зоря жевріє.
Там я домни і мартени буду будувати,
Мідь й вугілля в шахтах добувати.
(Учень роздає перелік професій машинобудування і металургії. Інші учні роздають списки професій зв’язку та транспорту, перелік професій захисників прав людини, та професій харчової і легкої промисловостей).
Учитель. Ярмарки на Україні існують давно. Спочатку для обміну речей, пізніше для торгівлі. Бо ярмарок це торгове дійство. Нині на ярмарках все частіше організовують виставки, на яких підписуються контракти купівлі-продажу. Проводяться зустрічі з цікавими людьми і концерти аматорських колективів, просто зустрічаються друзі за чашкою кави, щоб поспілкуватися, поділитися своїми планами. В час ринкових відносин все більше розвивається мале підприємство, тобто зайнятість людей індивідуальною трудовою діяльністю. На нашій виставці представлені роботи учнів, а також роботи професіоналів: вишивальниць, квітникарів, кравців.
(Учениця роздає перелік професій галузі культури. Розповідає про свою мрію стати хореографом. Виконує танець).
Учитель. Як ми бачимо, деякі учні вже визначилися з тим, ким хочуть стати у дорослому житті йуже зараз реалізовують свої мрії. (Учень роздає список нових професій).
Учитель. На жаль, визначаючи свій життєвий шлях, дуже часто керуються не реальними можливостями, розумовими здібностями, особистими інтересами чи станом здоров’я, а обирають майбутню професію «за компанію», за настановою батьків чи наслідуючи когось. Подібно вчинили й ви, коли самостійно розподілялися на групи. Що ж, давайте перевіримо, чи ви не помилилися у своєму виборі? З допомогою анкети визначимо ваші нахили до певного типу професій.
Припустімо, що після відповідного навчання ви зможете виконувати будь-яку з перелічених нижче робіт. Але якби вам довелось обирати з двох можливостей, то якому виду діяльності ви надали б перевагу? Нижче запропоновано 20 пар тверджень, позначених індексами «а» і «б», що стисло розкривають різні види діяльності. Уважно вивчивши обидва твердження, знаком «+» позначте привабливіший для вас варіант.
Анкета «Твої професійні нахили»
1а. Доглядати за тваринами.
1 б. Обслуговувати машини.
2а. Допомагати хворим, лікувати їх.
За. Брати участь в оформленні книжок чи плакатів.
4а. Обробляти матеріал (деревину, тканину, метал, пластмасу тощо).
5а. Обговорювати науково-популярні книжки.
ба. Утримувати тварин.
бб. Тренувати товаришів у виконанні яких-небудь дій.
7а. Копіювати малюнки, зображення.
8а. Повідомляти людям які-небудь відомості.
9а. Ремонтувати речі (одяг, техніку).
10а. Лікувати тварин.
11а. Виводити нові сорти рослин.
12а. Розв’язувати суперечки, запобігати сваркам, переконувати чи карати.
13а. Брати участь у роботі гуртків художньої самодіяльності.
14а. Налагоджувати медичні прилади, апарати.
15а. Складати точні описи явищ, подій.
16а. Виконувати лабораторні аналізи в лікарні. 166. Приймати, оглядати хворих.
17а. Фарбувати або розписувати стіни чи приміщення. 176. Монтувати будинки або складати машини, прилади.
18а. Організовувати культпоходи, екскурсії. 186. Грати на сцені, брати участь у концертах.
19а. Виготовляти за кресленнями деталі чи вироби, споруджувати будинки.
20а. Вести боротьбу з хворобами рослин. 206. Працювати за комп’ютером.
Аркуш відповідей
Л |
Т |
П |
З |
X |
2а |
1б |
1а |
2б |
3а |
46 |
4а |
3б |
5а |
5б |
6б |
7б |
6а |
9б |
7а |
8а |
9а |
10а |
10б |
8б |
12а |
11б |
11а |
12б |
13а |
14Б |
14а |
13б |
15а |
15б |
16б |
17б |
16а |
19б |
17а |
18а |
19а |
20а |
20 |
18б |
Заповнивши «Аркуш відповідей», підрахуйте кількість знаків «+» у кожному вертикальному ряду. Сума їх буде показником ступеня вираження вашого усвідомленого нахилу до одного з типів професій.
VII. Робота з «Барометром професій»
|
|
|
|
Учитель. Обираючи й оволодіваючи тією чи іншою професією, важливо враховувати також потребу економічного району в фахівцях певного типу. Спробуйте визначити за «Барометром професій», чи буде вдалим вибір, який ви плануєте зробити в майбутньому.
Актуальність професій на регіональному ринку праці
Професії, які відсутні на ринку праці регіону |
Професії, які присутні на підприємствах регіону, але в незначних кількостях |
Професії, за якими є можливість працевлаш-туватись у регіоні |
Актуальні професії на ринку праці регіону |
|
Консьєрж |
Архівіст |
Маркетолог |
Столяр |
|
Матрос |
Архітектор |
Менеджер |
Бармен |
|
Портьє |
Економіст |
Контролер |
Бухгалтер |
|
Політолог |
Диспетчер |
Інженер |
Вантажник |
|
Склодув |
Інспектор |
Монтажник |
Машиніст |
|
Брокер |
Каменотес |
Пічник |
Верстатник деревообробних верстатів |
|
Вишкомонтажник |
Зоотехнік |
Експедитор |
||
Логістик |
Лікар |
Кравець |
Маляр |
|
Комівояжер |
Механік |
Фрезерувальник |
Касир |
|
Гірник |
Листоноша |
Пекар |
Електрогазозварник |
|
Водій трамвая |
Художник |
Тесляр |
Охоронник |
|
Маклер |
Коваль ручного кування |
Перукар |
Слюсар |
|
Мерчендайзер |
Покрівельник |
Кухар |
Продавець |
|
Пілот |
Юрисконсульт |
Секретар керівника |
Токар |
|
Балетмейстер |
Агент страховий |
Швачка |
Офіціант |
|
Штурман |
Охоронець |
Фармацевт |
Штукатур |
|
Селекціонер |
Психолог |
Водій |
Муляр |
|
Мікробіолог |
Фотограф |
Шліфувальник |
Тракторист |
|
Музикознавець |
Журналіст |
Електромонтер |
Програміст |
|
Водолаз |
Агроном |
Оператор котельні |
Аудитор |
|
|
|
|
|
|
VIII. Підсумок
Учитель. Народна мудрість каже: щасливий той, хто радісно йде на роботу і з радістю повертається додому. Але, щоб радісно було йти на роботу, треба одержувати від неї задоволення, а це залежить від вдало обраної професії. Вибір професії — це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Звичайно, всі галузі й професії ми сьогодні не згадали. Як же уникнути помилок і розчарувань у виборі професії? Пам’ятайте золоту формулу вибору професії: «Хочу — можу — маю — треба». Зважуючи на те, що почули, я впевнений, що виберете собі професію до душі й не станете блудним сином, Бо лише трудом дорослішають душі, й лише трудом на світі сущі ми.
Тема: твоя майбутня професія.
Мета: ознайомити учнів із різноманіттям професій, допомогти виявити здібності до певного виду діяльності, визначити суспільну значущість обраної професії, виховати повагу до різних типів діяльності.
Обладнання: тест.
Методи і прийоми: бесіда, слово вчителя, тестування.
Тип уроку: виховний захід.
Структура виховного заходу:
І. Оголошення теми і мети виховного заходу з мотивацією ( 2хв.).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів ( 1хв.):
Робота з епіграфом (обговорення) ( 3хв.);
Вступне слово вчителя ( 5хв.).
ІІІ. Обговорення майбутньої професії з учнями ( 15хв.):
Робота біля дошки “ Оптиміст і скептик” ( 6хв.);
Тест “ Мій тип професії ” ( 7хв.).
ІV. Підсумок виховного заходу методом бесіди ( 1хв.).
Висновок вчителя ( 2хв.).
Хід уроку:
І. Оголошення теми і мети виховного заходу з мотивацією ( 2хв.).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів ( 1хв.); Оголошення теми і мети виховного заходу з мотивацією ( 2хв.):
Робота з епіграфом (обговорення змісту) ( 3хв.);
«Щирий скарб для людей - уміння трудитися»
Езоп
«Будемо трудитися, тому що праця це батько задоволення»
Стендаль
«Той, хто з дитинства знає, що праця є закон життя, хто змолоду
зрозумів, що хліб добувається тільки в поті чола, той здатний до подвигу,
тому що в потрібний день і годину в нього знайдеться воля його виконати й чинності для цього»
Жуль Верн
Вступне слово вчителя ( 5хв.):
У світі існує більше 50 тисяч професій. Як знайти серед них свою? Скільки з них ми собі більш-менш уявляємо? На що орієнтуватися? На запитання: «Ким ти хочеш стати після школи?» - не кожен може відповісти. А тим часом проблема вибору професії дуже серйозна. Особливо сьогодні, коли наше суспільство вступило в ринкові відносини. Від людини все більшою мірою потрібні високий професіоналізм, готовність швидко пристосовуватися до нових явищ суспільного й економічного життя. Різко зростає інтенсивність праці, що вимагає підвищеної витривалості. Що ж потрібно для того, щоб зробити свій професійний вибір? Щоб вибрати свою справу розумно, потрібно для початку розібратися у собі. Зараз я розповім про основні типи професійної діяльності людини.
ІІІ. Обговорення майбутньої професії з учнями ( 15хв.):
У багатьох країнах намагалися й намагаються створити класифікацію професій. У нашій країні прийнято користуватися класифікацією професора Е.А. Клімова. Його класифікація поділяє всі професії на 5 основних типів:
1. Людина-Природа. Цей тип поєднує професії, представники яких мають справу з об'єктами, явищами й процесами живої й неживої природи (ветеринар, агроном, гідролог, вівчар, механізатор, тракторист). Для них характерний загальний предмет праці - тварини й рослини, ґрунт і повітряне середовище - природа.
2. Людина-Техніка. Це можуть бути пілоти, водії, матроси, електромонтери, слюсарі й т.д., що використовують технічні устрої.
3. Людина - Людина. Ось тут для фахівця предметом праці є інша людина, а характерною рисою діяльності - необхідність впливу на інших людей. До такого типу професій ставляться вчитель, лікар, журналіст і продавець.
4. Людина-Знакова система. Люди, що вибрали цей тип професійної діяльності, повинні вміти оперувати абстрактними поняттями, мати широкий кругозір. Це бухгалтери, учені, оператори ЕОМ, люди, що працюють у лабораторіях, наукових центрах.
5. Людина-Художній образ. Людей цього типу відрізняє наявність живого образного мислення, художня фантазія, талант ( художники, дизайнери, актори, режисери, поети тощо).
От вам приблизні вимоги до людини, що обрали певний тип діяльності. Але крім здатностей необхідно враховувати й свої інтереси. Ідеальний збіг здатностей і інтересів - це і є покликання. Але ж скільки людей все життя займаються не тією справою: хтось заради грошей, хтось по звичці, хтось просто тому, що колись не дуже серйозно поставився до власного вибору. Сьогодні спробуємо чесно оцінити свої здатності, бажання й можливості при виборі майбутньої професії. Насамперед треба зважати на фізичні здатності. За даними соціологів, одиниці співвідносять своє здоров'я з вибором професії. Інші просто не приймають його до уваги й роблять першу велику помилку.
При виборі професії часто має місце фактор престижності. Але надання переваги престижності - не найбільш вірний принцип вибору, оскільки престижність те саме що пошесть моді. А це явище, як відомо, не постійне. Вірніше було б, орієнтуючись у світі професій, вирішити для себе, що для вас найважливіше в майбутньому, що ви вважаєте необхідним для себе: розміряну, спокійну роботу або постійні відрядження, експедиції, незалежність і самостійність, творчість або виконання чітко певних обов'язків. Але не потрібно розуміти так, що творчість - гарно, а ретельність - погано. У кожній професії є свої особливості. Важливо визначитися в головному, тобто зрозуміти, які з якісних сторін професій для вас важливі, а якими можна й зневажити.
Проаналізуйте професію, що, можливо, ви вже обрали або тільки плануєте до вибору. Відповідайте на 9 запитань чесно й серйозно. Напишіть свої аргументи на користь обраної професії, а потім подивитеся на них зі сторони, начебто вас переконує хтось інший. Поставтеся до тексту критично, чи дійсно вибір обґрунтований. Чи помітні в ньому знання професії, оцінка своїх можливостей? Якщо ви відповісте серйозно на питання, я думаю, це допоможе вам у професійному виборі.
1. Якою професією ти хочеш оволодіти в майбутньому?
2. Яке значення має дана професія для суспільства?
3. Назвіть об'єкт праці, кінцевий результат роботи.
4. Охарактеризуйте умови роботи, режим праці.
5. Назвіть приблизно заробітну плату фахівців даної професії.
6. Чи припускає дана професія інтенсивне спілкування з людьми?
7. Чи існують до даної професії медичні протипоказання?
8. Якими особистими якостями повинен володіти представник цієї професії?
9. Де можна її одержати?
Робота біля дошки “Оптиміст і скептик” (6 хв.):
Я пропоную двом хлопцям підійти до дошки й написати в стовпчик одному позитивні якості професії, - стати на хвилинку оптимістом, іншому - скептиком та записати всі негативні якості професії.
А всі інші допомагають їм. Наприклад, дуже популярна в наш час професія журналіста. Перевіримо, наскільки реально ми можемо її оцінити, який рівень поінформованості про неї.
Оптиміст:
робота має величезне суспільне значення;
висока зарплатня;
зустріч із цікавими людьми;
відрядження, що дають можливість багато чого побачити;
використання сучасної техніки.
Скептик:
труднощі, пов'язані з влаштуванням на роботу;
часті відрядження, що ускладнюють особисте життя;
наявність друкованих праць;
відповідальність;
нервові перевантаження;
ненормований робочий день;
постійне спілкування з людьми.
Аналогічне завдання учні виконують із професією, яку вони обрали.
3.2. Тест “ Мій тип професії ” ( 7хв.):
Отже, з вибором ми прояснили ситуацію. Тепер давайте проведемо тестування й довідаємося, до якого типу професії ви схильні, а який вид діяльності вам протипоказаний. Відповідайте на наступні запитання:
1. Новорічна ніч для тебе кращий час, щоб:
а) виспатися;
б) подивитися телевізор разом з родиною;
в) провести час у дружньому колі.
2. Із трьох подарунків ти обрав би:
а) вудку, набір для вишивання;
б) ковзани або лижі;
в) туристичну путівку або квиток на цікаву виставу.
3. Відправлятися в подорож найкраще:
а) поодинці;
б) з родиною або друзями;
в) з незнайомою групою, щоб була можливість знайти нових друзів.
4. Якби ти залишився на самоті на острові або в лісі, то:
а) відчув би повну волю;
б) зайнявся б пошуком виходу або якою-небудь справою;
в) відчув би тугу, неприкаяність, страх.
5. У свій вільний час ти любиш:
а) читати, відвідувати бібліотеку, шахову секцію, зоопарк, ліс, ловити рибу, мріяти;
б) малювати, читати, займатися спортом, музикою, шиттям або в'язанням, ходити в походи, розмовляти по телефону, дивитися телевізор;
в) займатися спортом, танцями, грати в ансамблі, співати в хорі, приймати участь у спектаклях і концертах, подорожувати із друзями, ходити з компанією в кіно...
Ключ. Підрахуйте кількість набраних балів, з огляду на, що відповіді на питання з буквою «а» оцінюються 1 балом, «б» - 2, «в» - 3 балами.
Якщо ви набрали від 5 до 8 балів - необхідно поміркувати про професію, де вам не доведеться спілкуватися з великою кількістю людей (продавець, учитель, журналіст і психолог у цьому випадку не дуже підходять). Зате дослідницька діяльність або робота з господарством, в лісництві, або на власній фермі, спеціальність програміста, слюсаря або токаря, професія бухгалтера, оператора ЕОМ цілком будуть прийнятні для вас, оскільки ваші відповіді показують, що ви цінуєте тишу, не любите гучних, незнайомих компаній. Ви мало-помало сором’язливі й замкнуті, зустрічі з незнайомими людьми завдають вам клопоту.
Якщо ви частіше ставили хрестики біля букви «б» і набрали від 8 до 12 балів, то вважайте, що вам пощастило. Ви належите до групи людей, яким не страшна самотність і які прекрасно почувають себе в будь-якій компанії. Ви не боїтеся нових знайомств і спокійно обходитесь без спілкування тривалий час. Вибір професії тут практично не обмежений!
Ну а якщо у вашому активі від 12 до 15 балів, знову поміркуйте над вибором: чи варто вам, людині товариській, що легко вступає в контакт, відмовлятися від можливості мати цікаву професію менеджера, агента по рекламі, комерційного директора, продавця, дилера, учителя, брокера або тренера? У вас величезний потенціал, якого вистачить для роботи з великою аудиторією й колективом колег. Вам буде тісно в маленькій лабораторії, мисливському господарстві або майстерні.
ІV. Підсумок виховного заходу методом бесіди ( 1хв.):
Від своєї професії я очікую…
Я вирішив змінити професію, тому що …
Чим корисна моя професія суспільству?
Висновок вчителя ( 2хв.).
Отже, хтось, можливо, мріяв про кар'єр журналіста, а набрав усього 5 балів, думав про бджільництво, а тест напророчив кар'єру артиста. Якщо вже ніяк не хочеться відмовлятися від мрії, займіться самовихованням. Боязким і соромливим непогано було б побільше спілкуватися, а палким, нетерплячим, товариським - вчитися уважно слухати й бути стриманішим. І взагалі, людям будь-якої професії необхідно працювати над собою завжди, і тоді будь-яка мрія стане реальністю.