Образотворче мистецтво
Урок 32
Тема: Українські сувеніри. Поняття про оформлення вітрин як один із різновидів прикладного мистецтва. Прийоми групування різних за розміром та кольором предметів.
Практичне завдання: створення ескізу оформлення магазину «Українські сувеніри»
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури та культури поведінки, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; громадянської – знати свої обов’язки в суспільстві; предметних компетентностей: розширювати уявлення учнів про види мистецтв, художнє конструювання та роботу художників-дизайнерів; ознайомити з різноманітністю декоративно оформлених вітрин магазинів; дати уявлення про відповідність художнього смаку і стилю профілю магазину; оволодіти навиками роботи з матеріалами та інструментами в техніці колаж; удосконалювати вміння створювати на основі побаченого власні художні образи, композиції; розвивати конструктивні здібності, уяву, фантазію,здатність цінувати красу. Виховувати почуття прекрасного, формувати емоційне ставлення до краси рідного міста (села).
Обладнання: зразки робіт, аудіопрогравач.
Візуальний ряд: ілюстрації, фото з прикладами оформлення вітрин, зразки робіт, заготовки оформлення для показу способів компонування.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, клей вирізки з журналів та газет, кольорові олівці та ручки, лінійка, ножиці.
Техніка виконання: колаж.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1. Організація класу. Створення емоційного настрою
2. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда з учнями
- Діти, ви неодноразова мандрували вулицями нашого міста, знайомились з різноманітними спорудами, парками, скверами, будівлями, які створила людина. Це все створює обличчя кожного міста, його образ. Саме за цими ознаками ми можемо сказати, в якому місті знаходимось. Скажіть, візиткою якого міста є Софіївський собор? (Київ).
- А Ейфелева вежа? (Париж).
- Біг-Бен? (Лондон).
У кожної вулиці, як і у людини, є свої неповторні риси. Їх складають красиві будівлі, оформлення нижніх поверхів і магазинів.
Відгадування загадок
- Діти послухайте загадки і спробуйте їх відгадати.
1) Чи хліб потрібно купувати,
Чи подарунок вибирати,
і на вулицю ідемо.
Там проходим вздовж вітрин
І заходим в … (магазин).
2) Йшов в дворі футбольний матч.
І порвався старий м’яч.
Довго думали - гадали
І звернулись в … («Спорттовари»).
3) Безліч якісних товарів нам покаже , ніби маг,
Магазин Універсальний, коротко - … (Універмаг).
4) Ручки , маркери, блокноти,
Гумки, папки і футляри,
Все для вашої роботи
В магазині -… (Канцтовари).
- Вірно. А хто знає, як називаються гарно оформлені вікна в магазинах, які виходять на вулицю. (Вітрини).
- Кожен магазин намагається зробити вітрини магазинів яскравими і привабливими, оздоблюють їх різними прикрасами, підсвічують. Діти як ви вважаєте, для чого магазинам вітрини? (Вітрини рекламують товари , на вітринах розміщують зразки нового товару. Вони приваблюють покупців, прикрашають вулиці).
3. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми з вами познайомимось з оформленням вітрин магазинів, дізнаємось для чого їх прикрашають, і звичайно, хто це робить. Крім цього ми спробуємо створити ескіз вітрини магазину «Українські сувеніри» у техніці «колаж». Для цього нам будуть потрібні ножиці, клей, журнали, заготовки вітрин.
4. Робота над темою уроку
Розповідь учителя з елементами бесіди
- Перш ніж, стати до роботи , давайте поміркуємо, хто оформляє вітрини? (Художники, художники-дизайнери).
- Художник-дизайнер створює оформлення вітрин для того, вулиці міста стали красивими, а головне, щоб перетворити звичайних перехожих у відвідувачів магазину, а ще краще в покупців, тобто привабити якомога більше покупців. Художник спочатку розробляє ескіз оформлення вітрини, відповідно правил, після цього за ескізом виконують і саме оформлення.
Магазин завжди розпочинається з вітрини. Нерідко покупці заходять до магазину , побачивши щось цікаве на вітрині, як правило по вітрині судять про асортимент товарів в магазині. Вітрина - це реклама, з якої ми можемо судити про товар. Отже, як і для реклами, існують правила.
Опрацювання правил оформлення вітрин
- хороший смак, фантазія і почуття міри;
- розумне поєднання кольорів;
- хороше освітлення;
- грамотне композиційне рішення (правильною вважається композиція, в якій всі предмети знаходяться на своєму місці, якщо прибрати один з них, то порушиться цілісність картини; в поганій композиції зникнення предмета ніхто не помітить);
- наявність назви магазину;
- відповідність стилю оформлення вітрини іміджу самого магазину;
- доглянутий і відремонтований фасад будівлі.
Ознайомлення з різновидами вітрин
- Вітрини бувають сюжетними, товарними і товарно-сюжетними. Сюжетні вітрини акцентують увагу не на товарі, а на вигаданій дизайнером сцені з елементами оздоблення.
Товарні вітрини зустрічаються частіше. Вони характерні для магазинів, які продають товари для дому, сувеніри. Товарні вітрини демонструють перехожим частину асортименту.
Погляди перехожих фокусуються в середній і нижній частині. Предмети, які розташовані в цій зоні, покупець приділяє в 10 разів більше уваги. Ніж розташованим у верхній частині вітрини. Хоча існує думка, що предмети на яких власник магазину хоче акцентувати увагу, повинні бути розташовані на рівні очей людини. Головною частиною вітрини є центральна композиція, яка заповнює основний простір. На ескізі можна виявити і усунути недоліки композиції. Художники намагаються підбирати кольори вітрин відповідно до пір року. Взимку переважають золотисті і сріблясті, червоні та сині відтінки; навесні – ніжні, світлі; влітку – барвисті, соковиті; восени – жовті, помаранчеві, коричневі. В спеціалізованих магазинах колів вітрин визначається товаром і категорією покупців. Наприклад, там, де продаються іграшки, оформлення повинне бути різнокольоровим, яскравим.
Яка неймовірна краса — твори українського декоративно-прикладного мистецтва! Фантазія народних майстрів — творців такого дива, не має меж.
Фізкультхвилинка
Стоячи - руки вперед, вверх, вниз 5 – 6 разів, руки вгору – кругові руки кистями рук.
На вулицях – машини,
Будинки, магазини.
Магазин – це ніби ліс,
На вітрині – хитрий лис,
Клаповухе зайченя,
Сніжно-біле мишеня,
Буре ведмежатко,
Вухате слоненятко.
5. Практична робота
Щоб виконати завдання, об’єднайтесь у групи. Порадьтесь між собою, які вироби будуть представлені у вітрині. Поміркуйте, які товари за розміром та кольором краще розмістити на передньому плані, а які — на дальньому. Намітьте ескіз розміщення предметів на аркуші. Визначтеся, хто який предмет зображатиме. Готові малюнки виріжте та наклейте у спільну композицію. Серед ескізів вітрин, представлених на конкурсі, оберіть найцікавіші.
1) Визначення послідовності виконання роботи
- Приємне заняття розглядати вітрини магазинів. Але сьогодні ми всі з вами художники і наше завдання - оформити вітрини магазинів. Для цього давайте ще раз виділимо головне для оформлення вітрин. (Відповіді дітей).
- Для виконання завдання скористаємось журналами (в них є велика кількість намальованих сувенірів та їх фото).
Щоб розробити ескіз оформлення вітрини необхідно:
Вирізати необхідні елементи із журналу;
Наклеїти елементи, створивши красиву композицію вітрини.
Повторення правил користування інструментами та матеріалами
- Перед початком роботи давайте згадаємо, як правильно користуватися інструментами:
Ножиці під час роботи тримати кінчиками від себе;
Не залишати ножиці відкритими;
Клеєм користуватися акуратно, на клейонці, прибирати зайвий клей серветкою;
Після закінчення роботи прибрати робоче місце, викинути сміття.
Самостійна робота учнів
Учні самостійно (групами по 2 особи (за бажанням)) виконують завдання.
6. Підсумок уроку
Після закінчення роботи кожен учень (чи група) під керівництвом учителя прикріплюють оформлену вітрину.
Рефлексія
Виставка та аналіз робіт
1