«Українські землі в XVIII ст.» ___________________________________________________
_____________________________________________________
_______________________________________________________
_________________________________________________________________
________________________________________________________________
ТЕМА: «Українські землі в XVIII ст.»
Варіант 1
1. За указом імператриці Катерини ІІ гетьманський устрій було скасовано в
А) 1709р.; Б) 1764р.; В) 1775р.; Г) 1783р.
2. Народні месники, які діяли в в Карпатах – це _______________________________________________________________
3. Останнім кошовим отаманом Запорізької Січі був __________________________________________________________________
4. Укажіть назву зображеної пам’ятки архітектури.
А Троїцька соборна церква в Самарі (нині Новомосковськ)
Б Андріївська церква в Києві
В Палац К. Розумовського в Батурині
Г Собор Святого Юра у Львові
5. Скільки поділів Польщі було в кінці
ХVIII ст.?
А) 1; Б) 2; В) 3; Г) 4.
6. В якому році була побудована Нова Січ?
А) 1728р. Б) 1730р. В) 1732р. Г) 1734р.
Рівень 2
7. Дайте визначення термінам та поняттям: паланка; гайдамаки.
8. Співвіднесіть гетьманів та державні органи з роками їх перебування при владі:
1. К. Розумовський; 2. І Малоросійська колегія; 3. Д. Апостол; 4. Гетьманський уряд. |
А. 1722-1727рр.; Б. 1727-1734рр.; В. 1734-1750рр.; Г. 1750-1764рр. |
9. Назвіть декілька причин скасування козацтва в кінці XVIII ст.
Рівень 3
10. Що таке Коліївщина? Назвіть її причини, основні події та наслідки.
11. Які особливості розвитку освіти в Україні в др. половині XVIII ст. Як проявлявся наступ російської влади на російську освіту?
Рівень 4 (12 та 13 або 14 на вибір)
12. Яка долі спіткала запорізьких козаків після ліквідації січі? Розкрийте значення запорізької січі для української історії та культури.
13. Складіть історичний портрет Григорія Сковороди.
14. Прочитайте уривок дайте відповіді на запитання:
М. Грушевський про гетьманство К. Розумовського:
«Весною 1751 р. новий гетьман одержав від цариці гетьманські клейноди і грамоту... і... прибув в свою столицю. У церкві відбулося проголошення царського підтвердження, потім клейноди відвезено до гетьманської палати, і там гетьман приймав обідом старшину й інші чини. Українські літописці з великою докладністю поописували всі ці церемонії — останній відблиск української державності, і заховали їх в своїх літописах як останню радісну подію українського життя перед доконечним скасуванням української автономії.
Сам новий гетьман був чоловік зовсім чужий Україні та її життю. Він виріс в Петербурзі, був усім зв’язаний з петербурзьким панством. його довіреним дорадником був Гр. Теплов, бувший його учитель, чоловік хитрий і недобрий, українським порядком неприхильний. Оповідали, як ще в перший об’їзд України з новим гетьманом сталася пригода: в Чернігові вітер здер з Розумовського кавалерію (орден) св. Андрія і Теплов підхопив її; з того стара Розумиха ворожила синові лихо від Теплова і радила не держати при собі Теплова. але той не послухав і від того пропав». [5]
ТЕМА: «Українські землі в XVIII ст.»
Варіант 2
Рівень 1
1. Хто був останнім гетьманом України? _____________________________
2. Який стиль домінував в мистецтві України в XVII – XVIIІ ст.? ________________________________________________________________
3. В якому році було скасовано запорізьке козацтво?
А) 1734р.; Б) 1750р.; В) 1764р.; Г) 1775р.
4. Назвіть лідерів Коліївщини _______________________________________
5. Який гетьман був ув’язнений Петром І?
А) Д. Апостол; Б) П. Полуботок; В) К. Розумовський; Г) І. Скоропадський.
6. Укажіть назву зображеної пам’ятки архітектури.
А Троїцька соборна церква в Самарі (нині Новомосковськ)
Б Андріївська церква в Києві
В Палац К. Розумовського в Батурині
Г Собор Святого Юра у Львові
.
Рівень 2
7. Дайте визначення термінам та поняттям: опришки; репресії.
8. Розташуйте події в хронологічному порядку:
А) Заснування Нової Січі;
Б) Гетьманство Д. Апостола;
В) Початок Коліївщини;
Г) Початок роботи І Малоросійської колегії.
9. Назвіть декілька причин ліквідації Гетьманщини.
Рівень 3
10. Як відбувалося освоєння Півдня України в кінці XVIIІ ст.? Для чого це робилося? Які міста були засновані?
11. Розкажіть про обставини через які була зруйнована Стара Січ та побудована Нова Січ. Назвіть відомих вам кошових отаманів.
Рівень 4 (12 та 13 або 14 на вибір)
12. Яка долі спіткала запорізьких козаків після ліквідації січі? Розкрийте значення запорізької січі для української історії та культури.
13. Складіть історичний портрет Григорія Сковороди.
14. Прочитайте уривок дайте відповіді на запитання:
із книги д. багалія «історія слобідської України»
«28 липня 1765 р. цариця видала маніфест про Слободські полки, де було сказано про безладдя і про непотрібність козацької служби, яка замінялася упорядкованою і для держави корисною регулярною армійською службою... Для отих реформ у Петербурзі зложена була особлива військова комісія — при Воєнній колегії, а на Україну вислано “Експедицію учрежденія Слободських полков”, на чолі котрої поставлено. Є. Щербініна. Слободські козацькі полки були скасовані, і на їх місце велено було скласти 5 гусарських полків.
і старшина, й нарід відносилися до сієї реформи дуже вороже, нарід дивився на нових гусар, котрих треба було йому вистачати, як на чужих, з ненавистю. Про се свідчив сам Щербінін, коли писав, що нових гусар кривдили не тільки місцьові урядники, але навіть власні їх батьки і брати, котрі не дозволяли їх жінкам та дітям мати участь у володінню загальними землями, лісами і усякими угодами, а деякі виганяли їх із своїх хат, не даючи їм ніякого прожитку.» [1, с. 85—86]
ТЕМА: «Українські землі в XVIII ст.»
Варіант 3
Рівень 1
1. Укажіть назву зображеної пам’ятки архітектури.
А Троїцька соборна церква в Самарі (нині Новомосковськ)
Б Андріївська церква в Києві
В Палац К. Розумовського в Батурині
Г Собор Святого Юра у Львові
2. Рішительні пункти царський уряд уклав з гетьманом….
А) Д. Апостолом; Б) Д. Многогрішним; В) І. Мазепою; Г) П. Полуботком.
3. Як звали найвідомішого ватажка опришків в Карпатах? ________________ _________________________________________________
4. Останнім кошовим отаманом Запорізької Січі був __________________________________________________________________
5. Який гетьман був ув’язнений Петром І?
А) Д. Апостол; Б) П. Полуботок; В) К. Розумовський; Г) І. Скоропадський.
6. За указом імператриці Катерини ІІ посада гетьмана була скасована в
А) 1709р.; Б) 1727р.; В) 1764р.; Г) 1775р.
Рівень 2
7. Дайте визначення термінам та поняттям: гайдамаки; класицизм.
8. Співвіднесіть гетьманів та державні органи з роками їх перебування при владі:
1. К. Розумовський; 2. І Малоросійська колегія; 3. Д. Апостол; 4. Гетьманський уряд. |
А. 1722-1727рр.; Б. 1727-1734рр.; В. 1734-1750рр.; Г. 1750-1764рр. |
9. Назвіть декілька причин зародження гайдамацького руху.
Рівень 3
10. . Які особливості розвитку освіти в Україні в др. половині XVIII ст. Як проявлявся наступ російської влади на російську освіту?
11. Розкажіть про зовнішню та внутрішню політику гетьмана К. Розумовського? Як ви ставитесь до правління цього гетьмана, відповідь обґрунтуйте.
Рівень 4
12. Яка долі спіткала запорізьких козаків після ліквідації січі? Розкрийте значення запорізької січі для української історії та культури.
13. Складіть історичний портрет Григорія Сковороди.
14. Прочитайте уривок дайте відповіді на запитання:
таємна настанова Катерини ii п. рум’янцеву під час призначення його малоросійським генерал-губернатором (листопад 1764 р.)
«...В однаковій мірі вам слід прагнути розібратися в заплутаному і перемішаному там військовому та цивільному правлінні. тут, як і в інших справах, знайдете ви незліченні непорядки, які випливають із застарілої загальної невпорядкованості і від зухвальства начальників, які віддають перевагу своїй власній користі перед користю народу і перед прямим служінням вітчизні. Словом сказати, майже одне тільки ім’я носила дотепер Мала Росія як знатна провінція, що належить до об- ширної Російської імперії.
За численністю непорядків, які вимагають виправлення і інших кращих запроваджень, уявляємо ми собі і ті турботи, яких вам буде коштувати виконання вашої п осади, тим більше, що у всякій новій справі і за розбещених про те поняттях простого люду, а з боку чиновних людей — пристрасних і лукавих тлумачень, не завжди треба діяти силою довіреної вам влади, більш різноманітними засобами ласки і поблажливості і, таким чином, залежно від справи, часу і людини уміло треба викручуватися. До цього треба додати, що в таких випадках треба мати і вовчі зуби, і лисячий хвіст». [8, с. 249]