Тема. Уміння бачити красу рідного краю у віршах Миколи Вінграновського. «Бабунин дощ», «Перша колискова».

Про матеріал
Дидактичний матеріал допоможе сконструювати комфортний і ефективний урок української літератури відповідно до модельної навчальної програми «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б.)та світоглядних орієнтирів Нової української школи Використання під час уроків таких завдань сприятиме всебічному вивченню теми, посиленню читацької компетенції, інтелектуально-емоційному взаємозбагаченню.
Перегляд файлу

 Тема.        Уміння        бачити        красу          рідного       краю у        віршах         Миколи Вінграновського. «Бабунин дощ», «Перша колискова».

 

Предметні компетентності Учень / учениця: 

знає особливості ліричного твору; аналізує яскраві образи-пейзажі, зображувально-виражальні засоби, будує власне висловлення, спираючись на досвід і почуття, висловлює в усній формі власні почуття та враження від прочитаного.

Ключові компетентності  Учень / учениця: розумієзначення краси і багатства української мови; аналізує художні образи-пейзажі; коментує власне розуміння значення краси рідного краю у житті людини; усвідомлює важливість бачення казки  в буденних речах; висловлює власні міркування необхідність світопізнання через віру в добро та народну мудрість.

 

Літературний диктант

Перегляньте відео та заповніть пропуски.

image

1.                 Народився в місті …(Первомайськ)

2.                 Вінграновський належав до руху літераторів-…(шістдесятників), які виступали на захист української культури .

3.                 Його називали … («першим з-поміж рівних») за талант.

4.                 Учень відомого кінорежисера…(О.Довженка).

5.                 На прослуховуванні читав уривок з поеми …(«Гайдамаки»).

6.                 Зіграв головну роль (Іван Орлюк), за яку отримав золоту медаль на кінофестивалі в Лос-Анджелесі.

7.                 Перша збірка - …(«Сто поезій»).

8.                 Нагороджений шевченківською премією за …(дитячі твори).

9.                 Екранізував повість …(«Климко») Г.Тютюнника.

10.            Своїм обов’язком вважав створити 2 проєкти: …(«Українські столиці») й …(«Гетьмани України»). Розіслати їх по всіх школах, щоб навернути дітей до розуміння історії України.

11.            Знімає документальні фільми про міста: .., … й …. (Чигирин, Батурин й Галич.)

12.            Пише історичний роман «…» . Сам автор про героя зазначає: «Сам …(Северин Наливайко) – це сам я. В нім – мій характер, моє все, а от історичні події – то вони його - …(Наливайкові)!»

 «Світ дитинства»

image 

«Бабунин дощ»

Словникова робота

Клямка – засув, механізм, яким зачиняють і відчиняють двері.

Цяпота – капотиння, в даному вірші капають краплі з клямки.

Чамрота – сильний аромат.                   

Стежкояблуката – стежка, всипана яблуками.

Дрижаки – хто-небудь мерзне, труситься від холоду.

Бульбохата – калюжі, покриті бульбашками.

Запитання до ліричного вірша    Цей вірш схожий на казку?

              Що тут чарівне, незвичайне?

              Чому вірш називається  не просто «Дощ», а «Бабунин дощ»?

              Яким перед нами постає образ дощу?

              Якого він віку?

              На вашу думку, дощ добрий чи злий?.

              Чому у дощу совині та вовчі очі?  

              Які у нього руки?

              «Де ж кінь його? У торбі кінь, я знаю. Порожню торбу він би не носив…». Чому саме кінь для дощу, чому він в торбі? Що ще там може бути?

              Навіщо у вірші автор використовує антоніми день-ніч?  

              Дощ «вибився із сил», як ви це уявляєте? 

              Чи може дощ розмовляти з людьми, як він це робить?  

 

Паспорт ліричного твору

 

 

Рід 

Лірика 

Жанр 

Ліричний вірш 

Тематика 

Пейзажна лірика 

Тема 

Дощ очима дитини, яка долає свій страх, віривши у диво.

Ідея 

Казковість й неповторность звичайного дощу, віра в добро, пізнання народної мудрості. 

Основна думка 

Вміння бачити казковість в буденних речах. 

Художні засоби: 

 

Епітети 

“стежка стежкояблуката”, “темним сідлом”, ”мокрою губою”, “залатанім кожусі”, “посріблене сідло” 

Метафора 

“з котяри – іскри”,  “з м’яти  – чамрота”, “пускає бульби на порозі хата”,  “ одна рука – крило, друга – весло”… 

Персоніфікація

«Стоїть, і передихує, й чекає,.. з ноги на ногу ось переступив,щось наче хтів було мені сказати…»

Ритричні запитання 

«Як звуть його?» «Чи взагалі він звавсь?» «В кожусі, а хапає дрижаки?» «Де ж кінь його?» «І скільки він живе тисячоліть?» «Зайти чи ні до нас, до бульбохати?»

Антитеза 

«Упівобличчя день, а пів обличчя з ночі»

Анафора

(єдинопочаток) 

«Іде            хтось            темним             садом-заховайсь!

Іде, й стає знадвору за стіною»

«Прийшов         під         нашу         хату          ненароком,

Прийшов перечекати і стоїть»

Авторські новотвори (неологізми) 

«стежкояблуката», «бульбохата»

 

 

image

«Впіймай риму»

image 

«Перша колискова»

«Хмарка слів»

Добери асоціації до слова «КОЛИСКОВА»

 

.image

 

Словникова робота

Зоря – зірка; зірниця

Кароока – та, що має темно-брунатні, коричневі очі.

Плавба – тут: течія, тривалість.

Явір – дерево родини кленових з великими п’ятилопатевим листям.

Верховіття – верхня частина дерева, верхні гілки.

 

Запитання до твору

      Чим ця колискова особлива? Чому саме перша?

      Мама чи тато, на вашу думку, має співати колискову?

      Чому за дитиною йдуть жита і зорі? 

      Хто є адресатом колискової? Підтвердити це рядками з вірша.

      Чому дитина – це  «гіллячко голуба»? 

      Як ви розумієте рядки: «Та як небо в нашому Дніпрі, // Так в тобі не спить хай Україна?»  Чому татко бажає дитині саме цього, а не  добробуту чи здоров’я?

      Як Україна може заснути  в комусь?

      Чому татко називає дитину - «мій маленький чоловік»? Про які батьківські почуття йдеться в «Першій колисковій»? Щ б ви  побажали своїй дитині? Що для вас найважливіше?

      Яка головна думка вірша?

 

 

«Кольоровий аналіз твору»

imageВиділіть епітети, метафори, порівняння, анафору, підкресліть звертання, знайдіть рядки, в яких звучить основна думка.

      «Ви вірите у диво? Це потрібно»

      «Чи можливо подолати страх, вірячи у диво?»

      «  Яке значення колискової в житті дитини?»

 

 

pdf
Додано
20 січня
Переглядів
384
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку