Тема. Уміння бачити красу рідного краю у віршах Миколи Вінграновського. «Бабунин дощ», «Перша колискова».
Предметні компетентності Учень / учениця:
знає особливості ліричного твору; аналізує яскраві образи-пейзажі, зображувально-виражальні засоби, будує власне висловлення, спираючись на досвід і почуття, висловлює в усній формі власні почуття та враження від прочитаного.
Ключові компетентності Учень / учениця: розумієзначення краси і багатства української мови; аналізує художні образи-пейзажі; коментує власне розуміння значення краси рідного краю у житті людини; усвідомлює важливість бачення казки в буденних речах; висловлює власні міркування необхідність світопізнання через віру в добро та народну мудрість.
Літературний диктант
Перегляньте відео та заповніть пропуски.
1. Народився в місті …(Первомайськ)
2. Вінграновський належав до руху літераторів-…(шістдесятників), які виступали на захист української культури .
3. Його називали … («першим з-поміж рівних») за талант.
4. Учень відомого кінорежисера…(О.Довженка).
5. На прослуховуванні читав уривок з поеми …(«Гайдамаки»).
6. Зіграв головну роль (Іван Орлюк), за яку отримав золоту медаль на кінофестивалі в Лос-Анджелесі.
7. Перша збірка - …(«Сто поезій»).
8. Нагороджений шевченківською премією за …(дитячі твори).
9. Екранізував повість …(«Климко») Г.Тютюнника.
10. Своїм обов’язком вважав створити 2 проєкти: …(«Українські столиці») й …(«Гетьмани України»). Розіслати їх по всіх школах, щоб навернути дітей до розуміння історії України.
11. Знімає документальні фільми про міста: .., … й …. (Чигирин, Батурин й Галич.)
12. Пише історичний роман «…» . Сам автор про героя зазначає: «Сам …(Северин Наливайко) – це сам я. В нім – мій характер, моє все, а от історичні події – то вони його - …(Наливайкові)!»
«Світ дитинства»
«Бабунин дощ»
Словникова робота
Клямка – засув, механізм, яким зачиняють і відчиняють двері.
Цяпота – капотиння, в даному вірші капають краплі з клямки.
Чамрота – сильний аромат.
Стежкояблуката – стежка, всипана яблуками.
Дрижаки – хто-небудь мерзне, труситься від холоду.
Бульбохата – калюжі, покриті бульбашками.
Запитання до ліричного вірша Цей вірш схожий на казку?
• Що тут чарівне, незвичайне?
• Чому вірш називається не просто «Дощ», а «Бабунин дощ»?
• Яким перед нами постає образ дощу?
• Якого він віку?
• На вашу думку, дощ добрий чи злий?.
• Чому у дощу совині та вовчі очі?
• Які у нього руки?
• «Де ж кінь його? У торбі кінь, я знаю. Порожню торбу він би не носив…». Чому саме кінь для дощу, чому він в торбі? Що ще там може бути?
• Навіщо у вірші автор використовує антоніми день-ніч?
• Дощ «вибився із сил», як ви це уявляєте?
• Чи може дощ розмовляти з людьми, як він це робить?
|
Паспорт ліричного твору |
|
|
Рід |
Лірика |
Жанр |
Ліричний вірш |
Тематика |
Пейзажна лірика |
Тема |
Дощ очима дитини, яка долає свій страх, віривши у диво. |
Ідея |
Казковість й неповторность звичайного дощу, віра в добро, пізнання народної мудрості. |
Основна думка |
Вміння бачити казковість в буденних речах. |
Художні засоби: |
|
Епітети |
“стежка стежкояблуката”, “темним сідлом”, ”мокрою губою”, “залатанім кожусі”, “посріблене сідло” |
Метафора |
“з котяри – іскри”, “з м’яти – чамрота”, “пускає бульби на порозі хата”, “ одна рука – крило, друга – весло”… |
Персоніфікація |
«Стоїть, і передихує, й чекає,.. з ноги на ногу ось переступив,щось наче хтів було мені сказати…» |
Ритричні запитання |
«Як звуть його?» «Чи взагалі він звавсь?» «В кожусі, а хапає дрижаки?» «Де ж кінь його?» «І скільки він живе тисячоліть?» «Зайти чи ні до нас, до бульбохати?» |
Антитеза |
«Упівобличчя день, а пів обличчя з ночі» |
Анафора (єдинопочаток) |
«Іде хтось темним садом-заховайсь! Іде, й стає знадвору за стіною» «Прийшов під нашу хату ненароком, Прийшов перечекати і стоїть» |
Авторські новотвори (неологізми) |
«стежкояблуката», «бульбохата» |
«Впіймай риму»
«Перша колискова»
«Хмарка слів»
Добери асоціації до слова «КОЛИСКОВА»
.
Словникова робота
Зоря – зірка; зірниця
Кароока – та, що має темно-брунатні, коричневі очі.
Плавба – тут: течія, тривалість.
Явір – дерево родини кленових з великими п’ятилопатевим листям.
Верховіття – верхня частина дерева, верхні гілки.
Запитання до твору
• Чим ця колискова особлива? Чому саме перша?
• Мама чи тато, на вашу думку, має співати колискову?
• Чому за дитиною йдуть жита і зорі?
• Хто є адресатом колискової? Підтвердити це рядками з вірша.
• Чому дитина – це «гіллячко голуба»?
• Як ви розумієте рядки: «Та як небо в нашому Дніпрі, // Так в тобі не спить хай Україна?» Чому татко бажає дитині саме цього, а не добробуту чи здоров’я?
• Як Україна може заснути в комусь?
• Чому татко називає дитину - «мій маленький чоловік»? Про які батьківські почуття йдеться в «Першій колисковій»? Щ б ви побажали своїй дитині? Що для вас найважливіше?
• Яка головна думка вірша?
«Кольоровий аналіз твору»
Виділіть епітети, метафори, порівняння, анафору, підкресліть звертання, знайдіть рядки, в яких звучить основна думка.
• «Ви вірите у диво? Це потрібно»
• «Чи можливо подолати страх, вірячи у диво?»
• « Яке значення колискової в житті дитини?»