Тема. "Урок-екскурсія. Екскурсія в поле"

Про матеріал
Мета: розкрити зміст поняття «рослини поля», «зернові рослини», «технічні рослини», « овочеві рослини»; ознайомити учнів з істотними ознаками різних груп рослин, навчити порівнювати, визначати відмінні характеристики, описувати різні групи рослин; розширити знання й уявлення учнів про рослини поля; розкрити взаємозв’язки, які існують у природі; виховати спостережливість, допитливість, прагнення до пізнання рослинного світу поля, дбайливе ставлення до рослин; виробити екологічне сприйняття довкілля, виховати любов до праці, бережливе ставлення до рідної землі та повагу до людей, що на ній працюють.
Перегляд файлу

Тема. Урок-екскурсія. Екскурсія в поле.

Мета: розкрити зміст поняття «рослини поля», «зернові рослини», «технічні рослини», « овочеві рослини»; ознайомити учнів з істотними ознаками різних груп рослин, навчити порівнювати, визначати відмінні характеристики, описувати різні групи рослин; розширити знання й уявлення учнів про рослини поля; розкрити взаємозв’язки, які існують у природі; виховати спостережливість, допитливість, прагнення до пізнання рослинного світу поля, дбайливе ставлення до рослин; виробити екологічне сприйняття довкілля, виховати любов до праці, бережливе ставлення до рідної землі та повагу до людей, що на ній працюють.

 Обладнання: ілюстрації із зображенням різних груп рослин поля, предметні малюнки, дидактичний роздатковий матеріал, виставка продуктів поля, хліб, вироби з льону: сорочка, скатерка, рушник.

 

Хід уроку

  1.      Організаційний момент

1.Привітання.

  • Добрий,  діти.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку-екскурсії.
Підготовчий етап. 
1. Вступне слово

Земля – це край, де ти народився і живеш, край неповторної краси та багатства. Кожне дерево, квітка, травинка – це частинка рідної природи, частинка рідної землі. Природа подарувала їх людям навіки. Людина живе і працює серед природи, тому зобов’язана її берегти. Україна здавна славиться своїми природними багатствами: полями, лісами, садами, горами та річками. Особливо шанобливо люди ставляться до землі, яку називають годувальницею. І від того, як ми будемо ставитись до неї, до довкілля, залежить наше майбутнє- Чому землю називають годувальницею?

- Що ми називаємо довкіллям?

1 учень: Все, що довкола є:

Поля і гори, й ріки –

Все на святій землі твоє

Від роду і довіку.

Це ліс, що піснею дзвенить,

Коли весна прилине.

Метелик, що на цвіт летить

До кущика калини.

Гаряче сонечко вгорі,

А в нічку зорі ясні.

І клен крислатий угорі,

І зірочки прекрасні

  1. учень: 
    Струмок і чисте джерело, 

 Моря і океани… 

І небо й холод і тепло, 

 І дощики й тумани. 

 Верба, що сумно до ставка Спустила довге гілля, 

 А в небі хмаронька легка – 

Все це і є довкілля! 

 Он звір, он пташечка летить, 

 Жучок заліз на зілля. 

 Усе прийшло у світ, щоб жить – 

Усе це й є довкілля!

- Як потрібно ставитись до природи, що нас оточує? 

- Сьогодні ми помандруємо на екскурсію просторами рідного краю. Про  місце екскурсії ви дізнаєтесь, якщо розгадаєте кросворд. 

2. Розгадування кросворда 

_ _ _ _ _ п _ _ 
          _ о _ _ _ _ _ _ 
             л _ _ _ 
       _ _ е _ 


1. Варена і товчена, 

 Смажена і печена,

 До смаку вона усім – 

І дорослим, і малим. (Картопля) 

2. Квітка ця на сонце схожа, 

 На олію вона гожа, 

 Жовті пелюсточки має, 

 Їх до сонця повертає. ( Соняшник ) 

 3. Теребили його, сушили, рвали і ткали – весь світ одягали. ( Льон ) 

 4. На ш поживний «Геркулес» не що інше, як … . ( Овес ) 

- Куди ми помандруємо на екскурсію? 

 - Що називається полем? 

 3. Розповідь вчителя на основі ілюстрацій. 

 - Поле – це величезні ділянки родючої землі, оброблені і засіяні культурними рослинами. 

 - Які рослини називаються культурними? 

 - Які рослини належать до культурних? 

 - Які рослини ростуть на полі? 

1. Зернові рослини: 

 ( Демонстрація ілюстрацій) 

 Пшениця Жито Овес  Ячмінь Рис 

2. Технічні рослини: 

 (Демонстрація ілюстрацій)

 Цукровий буряк Соняшник Картопля Льон Кукурудза 

3. Овочеві рослини: 

 (Демонстрація ілюстрацій) 

 Помідори Огірки Морква Капуста Цибуля 

4. Створення асоціативного куща. 

 - Що ви уявляєте, чуючи слово «поле»? 

 хлібороб цукор праця сонце зернові рослини 

хліб технічні рослини ПОЛЕ земля лан агроном 

овочеві рослини нива коровай комбайн каша трактор 

- Знайдіть синоніми до слова «поле» (лан, нива)

 - Виберіть слово, що вказує на достаток у родині. - До сьогоднішнього уроку учні класу об’єднались в групи. Вони займались пошуком інформації по темі «Поле». 

 

III. Презентація проекту «Поле» 

 1. Презентація групи «Знавці зернових культур» 

 1 учень: 

Пшениця - однорічна озима або яра трав'яниста рослинаВона є головною культурою, яка використовується у харчовій галузі та для корму тварин. 

 2 учень: 

Ячмінь – однорічна трав'яниста рослини з солом'яним стеблом  Ячмінь — важлива харчова й кормова культура, зерна якої використовують для виготовлення круп, борошна, на корм худобі, а також як сировину для пивоварної промисловості. 

 3 учень: 

 Жито посівне — рослина близько пов'язана із ячменем та пшеницею,  що широко вирощується людиною для отримання зерна та в якості кормової культури. Зерно посівного жита використовується для виготовлення певних сортів хліба, пива та інших продуктів, також часом споживається в їжу цільне зерно, приготовлене у вигляді каші. 

 4 учень: 

Вирощування вівса як зернової культури почалося близько 2500 років до нашої ериЯк раніше, так і тепер близько 95 % вівсу вирошується для годівлі тварин або як технічна культура, і лише 5 % для людського споживання. Зерно вівса має занадто мало клейковини, тому для виготовлення хліба воно ніколи не використовувалось. 

 5 учень: 

 Рис — культурна рослина, яка вирощується головним чином у тропіках і субтропіках, особливо Південної, Південно-східної та Східної Азії, де становить основний продукт харчування. В Україні рис переважно вирощують на півдні та в Криму, де є сприятливі кліматичні умови. 

 Вчитель: 

 - Які зернові рослини вирощують на полях Дніпропетровщини? 

 - З яких рослин виробляється хліб? 
- Що потрібно для того, щоб поле дало гарний урожай? 

  1. Презентація групи «Знавці технічних рослин» 
  2.  1 учень: 

Технічні рослини - сільськогосподарські рослини, що їх використовують в основному як сировину для різних галузей промисловості (харчової, текстильної, миловарної, лакофарбової, фармацевтичної та ін.). До них відносять: цукрові буряки, кормові буряки, ріпак, соняшник, кукурудза, льон, картопля.

 2 учень: 

Цукро́вий буряк — найважливіша в Україні технічна рослина, сировина для цукрової промисловості. З цукрового буряка виробляють, крім цукру, патоку, з якої одержують дріжджі, гліцерин тощо. Гичку використовують як корми для свійських тварин.

 3 учень:

Соняшник - основна олійна культура України, яка охоплює близько 110 видів. Соняшник - теплолюбна і посухостійка рослина (її коріння дістає вологу з нижчих шарів ґрунту).

4 учень: 

Бульби картоплі — сировина для виробництва медичних, фармакологічних і харчових продуктів. Відомо, що із картоплі можна приготувати більше 500 смачних страв. Завдяки своєму хімічному складу картопля використовується для лікування багатьох захворювань. 

5 учень: 

Кукурудза — рослина, що має грубе високе стебло та їстівні зерна, зібрані в качан. В Україні, кукурудзу використовують як універсальну культуру — на корм худобі, для продовольчих і технічних потреб — виробництва круп і борошна, харчового крохмалю та рослинної олії, меду й цукру тощо

Вчитель: 

 - Які технічні рослини вирощуються на полях Дніпропетровщини?

- З чого виробляють цукор, олію, крохмаль? 

 - Яка технічна рослина використовується для виготовлення кошиків та капелюхів? 

Фізкультхвилинка 

  1. Презентація групи «Знавці овочевих рослин» 
  2.  Учні групи виходять на клас, тримаючи в руках овоч, про який підготували розповідь. 

1 учень:

Помідори - однорічні трав'янисті або напівкущові рослини заввишки 40—120 см. Плід — велика сплюснута куляста соковита, м'ясиста ягода. Найважливіше господарське значення має вид звичайний, або їстівний — овочева культура.

 2 учень: 

Огірки відомі як овочева рослина біля шести тисяч років. Плоди огірка мають досить коштовні смакові, дієтичні й лікувальні якості. Що незвичайно, він єдиний з овочів, плоди якого ми їмо в зеленому недоспілому виді. 

 3 учень: 

Морква — дворічна рослина, в перший рік росту утворює розетку із листя та коренеплід, на другий рік життя — кущ з насінням. Коренеплоди – це кладова вітамінів, їх використовують в їжу в сирому та вареному вигляді, виготовляють соки, а з насіння - настоянки. Насіння використовують для виготовлення лікарських засобів. 

 4 учень: 

Капуста - дворічна рослина. Археологічні розкопки свідчать, що капусту використовували у харчуванні ще древні єгиптяни. Сьогодні її налічується близько сотні сортів. Вона займає вагоме місце серед харчових продуктів, а також використовується у лікарських цілях

5 учень: 

Цибуля — багаторічна трав'яниста рослина, яка налічує понад 125 видів. Цибулю використовують в їжу як основну смакову приправу до салатів, соусів, маринадів та м’ясних страв. Сік цибулі має лікувальні властивості, тому її використовують в медицині.

 Вчитель: 
- Які ще овочеві рослини ви знаєте? 

 - Які овочі найбільше полюбляєте? 

 - Чим корисні овочі для здоров’я людини? 

 - Які овочеві рослини вирощуються на полях? 

4. Гра в групах «Відбери рослини поля» 
Серед багатьох назв рослин учні повинні відібрати ті, які ростуть на полях. Переможе та група, яка швидше і правильно справиться з завданням. 
Слова: вишня, кукурудза, виноград, малина, дуб, картопля, калина, пшениця, овес, яблуня, цукровий буряк, смородина, льон, рис, каштан, ожина, морква, цибуля, тюльпани, соняшник, жито, піони, троянди, огірки, груші, кабачки, перець, ячмінь, черешня, горіх. 

 5. «Мозковий штурм» 

 Вчитель: 

 Дайте відповіді на запитання: 

 - Велика територія землі, на якій вирощуються культурі рослини (поле) 

 - Пшениця, жито овес, ячмінь – це… . (зернові рослини) 
- Цукровий буряк, картопля, льон, соняшник – це … . (технічні рослини) 
- Капуста, огірки, помідори – це … . (овочеві рослини) 
- Зуби жовті має, ними не кусає. (кукурудза) 
- Без нього цукерки не смачні. (цукор) 
- Він червоний і товстий, борщ без нього не смачний. (буряк) 
- Без неї і без нього не спечеш його. (пшениця, жито, хліб) 
- Її довгий жовтий ніс глибоко у землю вріс. (морква) 

IV. Проведення екскурсії. Етап дослідження. 
1. Перехід до об’єкту спостереження 
2. Повторення правил вуличного руху, правил поведінки в транспорті. 
3. Повторення правил поведінки на природі: 
- Не топчи, не зривай рослини! 
- Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її! 
- Не галасуй і ти побачиш казку про життя рослин. 
- Не шуми – послухай, як шелестять налиті зерном колоски. Це музика поля! 
- Не лови комах – вони запилюють рослини! 
- Не залишай сміття на природі! 
- Уважно слухай вчителя, усе запам’ятовуй! 
- Не відходь від класу, ти можеш заблукати. 
4. План маршруту спостереження під час екскурсії полем. 

Зупинка 1. Поле зернових рослин. 

Зупинка 2. Поле технічних рослин. 

Зупинка 3. Поле овочевих рослин. 

Усі учні вчаться впізнавати рослини, описують їх, визначають характерні ознаки та відмінності між групами рослин. Кожна група учнів загадує загадки про свій вид рослин. Школярі збирають зразки зернових рослин для гербарію, фотографують цікаві моменти екскурсії. 

V. Заключний етап. Підсумок. 
1. Підсумкова бесіда.

- Де ми побували? 
- Що називається полем? 
- Які рослини там ростуть? 
- На які групи їх можна поділити? 
- Чим вони схожі і чим відрізняються? 
- Чим вони корисні? 
- Що потрібно для того, щоб була висока врожайність культурних рослин? 
- Що сподобалось найбільше під час екскурсії? 

2. Робота в парах. Гра «Пазли» 
Скласти з пазлів рослину і визначити до якої групи вона належить. Описати її. Назвати характерні особливості. 

3. Конкурс учасників груп «Кращий знавець овочевих рослин» 
За одну хвилину написати якнайбільше назв страв, які можна приготувати з рослин твоєї групи. 
 

 

Завантаження...
docx
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
985
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку