Сформувати в учнів знання особливості будови тварин як живих організмів; ознайомити з властивостями тварин.
Розвиваюча: розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення; встановлювати причино - наслідкові зв`язки; сформувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення, розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника.
Урок №1
Тема уроку : Тварина – живий організм
Мета уроку:
Освітня: сформувати в учнів знання особливості будови тварин як живих організмів; ознайомити з властивостями тварин.
Розвиваюча: розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення; встановлювати причино - наслідкові зв`язки; сформувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення, розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника.
Виховна: виховувати розуміння цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил кожної людини; формувати науковий світогляд, виховувати дбайливе ставлення до представників тварин, які занесені до Червоної Книги України, здійснювати екологічне, естетичне, патріотичне виховання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, живих об’єктів, моделей, вологих препаратів), практичні (робота колекціями, виконання вправ).
Основні поняття: тварини, ріст, рух, розмноження, обмін речовин, живлення, дихання, виділення, подразливість
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, географія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.
Обладнання: опудала, колекції зображень тварин.
Література:
1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія. 6-9 класи»[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programy.html.
2. Методика навчання біології та природознавства: Практикум [Текст] / [Мороз І.В. та ін.;за ред. І.В. Мороза]. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010.– 143 с.
3. Котик Т.С. Біологія. 7 клас. Методичні матеріали до уроку. Книжка для вчителя / Т.С.Котик, П.Г. Балан. – К.: Генеза, 2014. – 208 с. – Режим доступу: http://pidruchniki.in.ua/knizhkadlya-vchitelya-biologiya-6-klas-kotik-balan.
4. Задорожний К.М. Усі уроки біології. 8 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2008.
5. Тагліна О.В .Біологія 7 клас. Плани – конспекти уроків.-Х.: Ранок,2008.
1.Князева О.В. Біологія 7 клас Роб. зошит / Князева О.В. – Київ : СПДФО Князева О.В., 2009. / 112с.
2.Кулініч О.М. Біологія самостійні та контрольні роботи 7- й клас./ О. М. Кулініч. – Київ : Генеза , 2015. -96с. іл..
3.Кулініч О.М. Біологія зошит для практичних робіт і лабораторних досліджень 7-й клас / О.М. Кулініч. – Київ : Генеза, 2016 – 40 с. іл.
Структура уроку:
№ етапу |
Етап уроку |
Час (хв.) |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Актуалізація навчальної діяльності |
11 |
3 |
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдання уроку |
1 |
4 |
Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного |
20 |
5 |
Узагальнення і систематизація вивченого |
10 |
6 |
Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок. |
1 |
7 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку:
Епіграф до уроку
Відганяй від себе все те, що заважає тобі бачити свій зв’язок з усім живим.
Л. М. Толстой
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка присутності та готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація навчальної діяльності
Учитель. Мабуть, у кожного з нас були або є домашні улюбленці. Давайте пригадаємо, як вони виглядають. Чим Ваші улюбленці займалися?Чи змінювалися вони протягом років проживання у вас?
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку
Гра «Хто я?»
Інструктаж:Кілька учнів виходять до дошки,у кожного за спиною знаходиться табличка із зображенням певної тварини – ведмедя,орла,миші (так щоб сам учень цього зображення не бачив). Кожен учень ставить класу уточню вальні запитання для з’ясування своєї видової приналежності. Запитання мають передбачати конкретну відповідь «так» або «ні». Наприклад «Я- хижак?», «Я- великий?», «Я повзаю?».
Ви помітили,що всі тварини мають свої особливості будови та життєдіяльності,за допомогою яких їх розрізняють. Отож, протягом навчального року ми будемо вивчати ці особливості тварин,що населяють нашу планету.
Кожен з нас є частиною живої природи. Наша планета — наш дім, а організми, що нас оточують, — наші сусіди. Завжди приємно жити із сусідами в злагоді, але для цього треба добре знати один одного. Сьогодні ви вперше прийшли на урок біології у 7-му класі, і саме сьогодні ви почнете більше дізнаватись про наших близьких «сусідів» — тварин.
IV. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного.
Тваринам, як і усім живим організмам, притаманні певні властивості. Більшість з них вам відома ще з курсу «Природознавства», який ви вивчали в початковій школі та в 5-му класі, а також з курсу біології у 6-му класі. Давайте пригадаємо основні властивості живих організмів.
Тварини — частина живої природи, складно влаштовані природні біологічні системи, для яких характерні такі життєві функції: обмін речовин, ріст, розвиток, розмноження, подразливість, рух.
Обмін речовин — найважливіша властивість живих організмів, яка включає живлення, дихання й виділення.
Які ж типи живлення характерні для тварин? Тварини є гетеротрофними організмами, тобто живляться готовими органічними сполуками, які вони отримують з інших організмів. Залежно від того, які організми тварини використовують у їжу, їх поділяють на м’ясоїдних, рослиноїдних та всеїдних.
Більшість тварин, що мешкають на Землі, дихають, незалежно від того, де вони мешкають: на суходолі, у воді, під землею чи в повітрі.
Для дихання одні з них використовують кисень з атмосферного повітря, а інші — розчинений у воді. Процес поглинання кисню й виділення вуглекислого газу називається диханням.
Для чого необхідне дихання? Кисень, що потрапляє в організм, бере участь у розщепленні органічних речовин, унаслідок чого виділяється енергія для підтримки життєдіяльності організму: росту, руху, живлення, розмноження.
У процесі дихання між організмом і середовищем відбувається обмін газів: поглинання кисню і виділення вуглекислого газу.
Виділення — виведення з організму продуктів його життєдіяльності, а саме: вуглекислого газу, надлишку води, токсичних та інших речовин, які можуть зашкодити організму. Завдяки цьому процесу підтримується сталий склад організму, а це одна з умов його нормальної роботи.
Розмноження — це основна властивість живих організмів, відтворення подібних до себе. Тварини, як і рослини, можуть розмножуватися статевим і нестатевим способами. Нестатеве розмноження здійснюється без участі статевих клітин, а статеве — за їх допомогою.
Ріст — це збільшення розмірів і маси тіла. Розвиток — процес формування організму, його окремих частин, органів і систем органів. У більшості тварин, на відміну від рослин, ріст обмежений. Але є й такі, що ростуть протягом усього свого життя: молюски, риби, слони тощо.
Подразливість — це здатність живого організму сприймати зміни навколишнього та внутрішнього середовища й відповідати на них.
Наприклад, похолодання є сигналом для змій сховатися на зимівлю, запах рослин є орієнтиром для бджіл, де шукати нектар, несподіваний дотик до їжака змушує його згорнутися в клубок. Подразниками для тварин можуть бути світло, вологість, температура, механічні впливи, сольовий склад води, звуки, хімічні речовини та багато інших чинників.
Рух — одна з основних властивостей живих організмів. На відміну від рослин, тварини в більшості своїй здатні до активних рухів, які вони здійснюють за допомогою м’язів. Способи їх переміщення залежать від середовища життя та внутрішньої будови організму.
Середовища існування тварин
Тварини існують у складному й мінливому світі, постійно пристосовуються до нього й регулюють свою життєдіяльність відповідно до його змін. Частина природи, яка оточує живий організм і з якою він безпосередньо взаємодіє, називається середовищем існування.
Тварини опанували чотири середовища існування: водне, наземно-повітряне, ґрунтове та тіла інших організмів . Кожне з них має свої особливості, до яких організми пристосувалися в процесі еволюції.
Отже, тварини — частина живої природи, складно влаштовані природні біологічні системи, для яких характерні такі життєві функції: обмін речовин, рух, ріст і розвиток, розмноження, подразливість. Обмін речовин — найважливіша властивість живих організмів, яка включає живлення, дихання та виділення. Ріст, розвиток, розмноження — головні властивості живих організмів. Виділяють чотири основні середовища існування тварин: водне, наземно-повітряне, ґрунтове та тіла інших організмів.
Опорний конспект (для учнів).
Фронтальна бесіда, частково-пошукова діяльність, робота з підручником
V. Узагальнення і систематизація вивченого
Вправа «Четвертий зайвий»
Учні мають визначити зайве слово і пояснити, чому воно зайве. Роботу можна виконувати як фронтально, так і самостійно в зошитах або в парах.
1. Коник, бузок, жаба, голуб. (Бузок, адже це рослина.)
2. Ожина, купина, вивірка, береза. (Вивірка, адже це тварина.)
3. Тигр, вовк, косуля, калина. (Калина, адже це рослина.)
4. Кульбаба, гадюка, верба, барвінок. (Гадюка, адже це тварина.)
Вправа «Анаграма»
На дошці написані слова, у яких перемішано порядок букв. Учні мають установити правильну послідовність букв, після чого дати визначення отриманого слова.
ХРУ СІТР ВОТОЗИРК НЯЗЖНОРОМЕН НЯХНИДА ВЯНЛЕЖИН НЕЛІДИНЯВ ПЗИРАЛІВДОСТЬ Відповідь: рух, ріст, розвиток, розмноження, дихання, живлення, виділення, подразливість.
VI. Повідомлення домашнього завдання
Параграф………………………….
Творче завдання ( для охочих)…………………