Тема уроку : Основні відмінності тварин від рослин та грибів

Про матеріал

Освітня: сформувати в учнів знання про особливості тваринного організму, визначити його основні відмінності від рослин і грибів.

Розвиваюча: розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення; встановлювати причино - наслідкові зв`язки; сформувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення, розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника.

Перегляд файлу

Урок № 2

Тема уроку : Основні відмінності тварин від рослин та грибів

Мета уроку:

Освітня: сформувати в учнів знання про особливості тваринного організму, визначити його  основні відмінності від рослин і грибів.

Розвиваюча: розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення; встановлювати причино - наслідкові зв`язки; сформувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення, розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника.

 Виховна: виховувати розуміння цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил кожної людини; формувати науковий світогляд, виховувати дбайливе ставлення до представників тварин, які занесені до Червоної Книги України, здійснювати екологічне, естетичне, патріотичне виховання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, живих об’єктів, моделей, вологих препаратів), практичні (робота колекціями, виконання вправ).

Основні поняття: автотрофне та гетеротрофне живлення, обмежений та необмежений ріст.

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, географія, народознавство,українська література, природознавство,  хімія, фізика.

Обладнання: опудала, колекції зображень тварин.

Література:

  • для вчителя:

1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія. 6-9 класи»[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programy.html.

2. Методика навчання біології та природознавства: Практикум [Текст] / [Мороз І.В. та ін.;за ред. І.В. Мороза]. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010.– 143 с.

3. Котик Т.С. Біологія. 7 клас. Методичні матеріали до уроку. Книжка для вчителя / Т.С.Котик, П.Г. Балан. – К.: Генеза, 2014. – 208 с. – Режим доступу: http://pidruchniki.in.ua/knizhkadlya-vchitelya-biologiya-6-klas-kotik-balan.

4.  Задорожний К.М. Усі уроки біології. 8 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2008.

5. Тагліна О.В .Біологія 7 клас. Плани – конспекти уроків.-Х.: Ранок,2008.

  • для учня

1.Князева О.В. Біологія 7 клас Роб. зошит / Князева О.В. – Київ :  СПДФО Князева О.В., 2009. / 112с.

2.Кулініч О.М. Біологія самостійні та контрольні роботи 7- й клас./ О. М. Кулініч. – Київ : Генеза , 2015. -96с. іл..

3.Кулініч О.М. Біологія зошит для практичних робіт і лабораторних досліджень 7-й клас / О.М. Кулініч. – Київ : Генеза, 2016 – 40 с. іл.

 

 

 

Структура уроку:

№ етапу

Етап уроку

Час (хв.)

1

Організаційний момент

1

2

Перевірка домашнього завдання

11

3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань

1

4

Сприйняття і усвідомлення  учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

20

5

Узагальнення і систематизація вивченого

10

6

Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок

1

7

Повідомлення домашнього завдання

1

 

Хід уроку:

Епіграф до уроку

 Природа — це єдина книга, з великим змістом на кожній сторінці.

Й. Гете

 

І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка присутності та готовності  учнів до уроку.

II. Перевірка домашнього завдання

Вправа 1.  Кросворд із ключовим словом

1.Кількісні зміни організму.

2. Якісні зміни організму.

3. Процес поглинання кисню та виділення вуглекислого газу.

4. Здатність організмів активно пересуватись.

5. Виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму.

6. Відтворення собі подібних.

7. Надходження в організм, перетворення та засвоєння поживних речовин.

Вправа «Анаграма»

 На дошці написані слова, у яких перемішано порядок букв. Учні мають установити правильну послідовність букв, після чого дати визначення отриманого слова.

ХРУ СІТР ВОТОЗИРК НЯЗЖНОРОМЕН НЯХНИДА ВЯНЛЕЖИН НЕЛІДИНЯВ ПЗИРАЛІВДОСТЬ

Відповідь: рух, ріст, розвиток, розмноження, дихання, живлення, виділення, подразливість.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань

Сьогодні ми продовжимо гортати сторінки книги «Природа». Дізнаємося більше про тварин, згадаємо те, що нам вже відомо про рослини і гриби. Зможемо порівняти ці організми та виявити їхні особливості.

IV. Сприйняття і усвідомлення  учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

План пояснення нового матеріалу

1. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин. (Бесіда, складання опорного конспекту і схеми.)

2. Середовища існування тварин. (Бесіда, технологія «Мік­рофон», робота з роздавальним матеріалом, складання опорної схеми, заповнення таблиці.)

Зоологія – наука про тваринний світ, будову та процеси життєдіяльності тварин їх поширення та значення на планеті. Зоологія - комплексна біологічна наука, що всебічно досліджує тварин: індивідуальний та історичний розвиток, взаємозв’язки з навколишнім середовищем, закономірності географічного поширення та значення для людини. Зоологія є цілою системою наукових дисциплін, кожна з яких має своє завдання і свої об’єкти дослідження. Одним із давніх розділів зоології є систематика тварин, на основі якої зоологія поділяється на ряд підрозділів і окремих дисциплін:

протистологія - вивчає одноклітинних тварин

гельмінтологія - паразитичних червів

карцинологія - ракоподібних

арахнологія - павукоподібних

ентомологія - комах

малакологія - молюсків

іхтіологія - риб

батрахологія - земноводних

герпетологія - плазунів

орнітологія - птахів

мамаліологія - ссавців

Сукупність тварин тієї чи іншої території вивчає фауністика.

 Морфологія вивчає будову, форму тіла тварин і закономірності формоутворення окремих органів у процесі індивідуального та історичного розвитку; включає анатомію, ембріологію, гістологію, цитологію.

  Умови існування тварин і їхні взаємини з навколишнім середовищем вивчає екологія, поведінку тварин у порівняльному та еволюційному плані - етологія, закономірності поширення їх на земній кулі – зоогеографія.

Тварини живуть на Землі на всіх материках і всіх середовищах існування, займають території від крайньої півночі до півдня - жаркі  пустелі,  посушливі степи та вологі ліси,  населяють моря та океани, гори та болота, без багатьох з них ми не уявляємо своє  життя, про них складено вірші або пісні, вони є героями оповідань та кінофільмів.

 Обговорення з школярами загальних знань з їх життєвого досвіду та курсу природознавства про тваринний світ як  складову частину живої природи. Постановка проблемного питання: які ознаки притаманні тваринам? Що в них є відмінного від рослин?

    http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRaYrEJRBbPivl20syfj_6DGdswV3U-IkJolFsJgbuE5NOpos9Z                      C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\PCWmice1.jpg

Спільні риси рослин, грибів і тварин: мають клітинну будову, еукаріоти, спільні життєві процеси -  розмноження, обмін речовин, ріст, розвиток, рух, дихання, живлення, мають спільне середовище життя.

Відмінності тварин від рослин: в клітинах тварин відсутні хлоропласти й вакуоля, клітинна оболонка, більшість здатні до активного руху, мають обмежений ріст і складну поведінку, гетеротрофний спосіб живлення.

Спільні риси грибів і тварин: мають органічні речовини – хітин, сечовину, запасають глікоген,  гетеротрофний спосіб живлення, хлорофіл відсутній.

Відмінності тварин від грибів: мають тонку еластичну оболонку поверх клітинної стінки – глікокалікс, обмежений ріст, активний рух.

Школярам пропонується скласти схему обміну речовин тварин:

 

 

Вода                                                                                           Надлишок тепла, вологи, 

Кисень                       мінеральних солей,  продукти розпаду неперетравлені рештки

                   Вуглекислий газ 

Їжа

 

V.   Узагальнення і систематизація вивченого

Систематизувати знання учнів про тваринний світ як складову частину природи.

  Учитель пропонує учням розділити сторінку в зошиті на- впіл і в лівій її частині записати ті ознаки, що є спільними для тварин, рослин і грибів.

спільні ознаки та відмінності тварин від рослин і грибів

 

 

Вправа 1. Закінчить речення:

Процес відтворення собі подібних, який забезпечує безперервність життя, називається _____________(розмноження). Утворення двох клітин з однієї називається _________(поділ), а частинами організму називається _____________(вегетативне).

Дайте відповідь на тестові запитання.

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна гра « Мікрофон» закінчи речення.

« Сьогодні на уроці я повторив…»

« Сьогодні на уроці я зрозумів…»

« Сьогодні на уроці я дізнався…»

« Сьогодні на уроці я навчився…»

VII. Повідомлення домашнього завдання

Вивчити §  підготувати усно відповіді на питання в кінці § , знати визначення термінів

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дунаєвська Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
13762
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку