Тема уроку № 31: Жири як представники естерів. Класифікація жирів, їхні хімічні властивості.
Мета:
освітня –створити умови для формування поняття про жири як естери. Ознайомити учнів з поширенням, складом, властивостями насичених і ненасичених жирів. Дати поняття про гідрування жирів. З’ясувати їх значення в житті людини як продуктів харчування і учасників метаболізму.
розвиваюча - сприяти розвитку логічного мислення, вміння аналізувати, порівнювати, прогнозувати.
виховна – допомогти формування культури спілкування.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні лінії: «Здоров’я і безпека».
Обладнання: зразки рідких і твердих жирів, м/м дошка, ПК, презентація, зошит, рідкі жири,пробірки, реактиви.
Основні поняття та терміни: Оксигеновмісні органічні речовини, спирти, вищі карбонові кислоти, насичені, ненасичені карбонові кислоти, складні естери, реакція етерифікації, гідролізу.
Методи та прийоми: Інтерактивна технологія – уявний мікрофон, бесіда, пояснення, розповідь, ілюстрація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Дата проведення: ___________
Клас: 10
Структура уроку
І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.
ІІ. Етап контролю домашнього завдання.
ІІІ. Етап цілевизначення та планування.
ІV.Етап цілереалізації.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
VІ. Етап повідомлення домашнього завдання.
Хід уроку.
І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.
Привітання з класом, налаштування на робочий настрій.
Існує настанова попередніх поколінь, яку ми передамо нашим нащадкам.
« Намагайтеся кожен день починати з позитиву, бо від настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи». (Слайд 4)
ІІ. Етап контролю домашнього завдання. Хімічний диктант.
ІІІ. Етап цілевизначення та планування.
З курсу історії ви пам’ятаєте, що під час великої Вітчизняної війни Ленінград (а нині Санкт-Петербург) був блокований гітлерівцями майже на 2,5 року.
Усе було в Ленінграді за цей час: голод, холод, недостача ліків, але дивно, що не було епідемій інфекційних захворювань, які звичайно супроводжують таким життєво важким ситуаціям. А допомогло ленінградцям те, що вони самі варили мило як дезінфікуючий засіб з жирів різних тварин - собак, пацюків, кішок.
Ви знаєте, що є таке важке дитяче захворювання - рахіт.(Слайд 5) Виявляється і його профілактика й лікування не обходяться без жиру, а саме, добре знайомого вам риб'ячого жиру. Що ж це за речовини - жири, які відіграють у нашому житті таку велику роль? От про їх і піде мова на сьогоднішньому уроці. Отже, тема уроку: Жири.
Актуалізація опорних знань учнів.
Інтерактивна технологія – уявний мікрофон.
Учитель задає питання. Право відповіді набуває учень з мікрофоном.
ІV.Етап цілереалізації.
Речовини, про які будемо вести мову ,вам добре відомі. Ви їх використовуєте щоденно.
Отже,що це за речовини?
Жири- це естери гліцерину та вищих карбонових кислот. (Слайд 6)
Гліцерин Вищі кислоти
СH2- OH ненасичені насичені
CH - OH
CH2- OH олеїнова стеаринова
С17Н33СООН C17Н35СООН
лінолева пальмітинова
С17Н31СООН С15Н31СООН
Будову жирів установили завдяки працям французьких хіміків Шевреля і Бертло.
Нагріваючи жири з водою в присутності лугу, Шеврель ще на початку 19століття встановив, що вони розкладаються на гліцерин і карбонові кислоти.
Бертло у 1854 році здійснив зворотну реакцію. Він нагрів суміш гліцерину з кислотами і добув жироподібну речовину. (Слайд 7)
Науковці – біологи знайомлять присутніх з біологічною роллю жирів в організмах. Жири є найважливішими продуктами харчування. В організмі людини основна функція жиру – бути джерелом енергії. Окиснення 1г жиру спричиняє виділенню 39 кДж енергії. Однак буде нерозумним, виходячи з цього, прагнути забезпечити свій організм виключно жирами, оскільки, незважаючи на те, що вони багаті на енергію, жири важко засвоюються. добовий раціон людини має містити 60 – 70г жиру. (Слайд 9)Але не можна забувати, що надлишкова кількість жиру, навіть у раціоні здорової людини, дуже шкідлива. Жири не розчиняються ані водою, ані травними соками. В організмі вони розщеплюються й емульгуються за сприяння жовчі. Зайва кількість жиру не встигає про емульгуватися, порушує травні процеси та спричиняє неприємне відчуття печії. Жири є не тільки джерелом енергії в організмі, а й джерелом води. Завдяки цій воді живуть верблюди тривалий час без свіжої води. (Слайд 10)Для розвитку зародка курчати в інкубаційний період потрібна вода, а надходження її ззовні відсутнє. Зародок забезпечується водою окисленого жиру. Жири необхідні й мешканцям холодного клімату: тюленям, моржам. Підшкірний жир допомагає зберегти внутрішнє тепло. Будь – якій тварині жирові відкладення пом’якшують силу різних поштовхів і ударів. Крім того, жири для тварин – мастильний матеріал. Відомо, водоплавні птахи самі проводять змащення під час чищення пір’я. Джерело вітамінів D, A, E. (Слайд 11)
Загальна формула жиру: (Слайд 12)
Номенклатура.
Загальна назва жирів – тригліцериди. Назва жиру походить від назв кислот, які входять до його складу – триолеїн, тристеарин.
4. Класифікація жирів (Слайд 13)
За походженням:
• рослинні (олії); (Слайд 15)
• тваринні; (Слайд 14)
• комбіновані.
Наведіть приклади жирів рослинного й тваринного походження.
За консистенцією:
• тверді (утворені насиченими вищими карбоновими кислотами);
• рідкі (утворені ненасиченими вищими карбоновими кислотами).
Наведіть приклади насичених і ненасичених вищих карбонових кислот.
Чи можна довести, що жири містять насичені або ненасичені жирні кислоти?
Демонстрація.
Твердий жир + KMnO4 + NaCO3; олія + KMnO4 + NaCO3
без змін знебарвлення фіолетового забарвлення відбулася тому, що
олія містить ненасичені кислоти
Деякі жири за звичайної температури — тверді речовини (бараняче, яловиче, свиняче сало), інші — рідкі, називаються оліями (соняшникова, бавовняна, лляна, кукурудзяна, соєва, обліпихова, рицинова ). (Слайд 16)
Жири, в яких переважають насичені кислоти,— тверді; жири, серед яких переважають ненасичені кислоти, — рідкі. Наприклад, олеїнова кислота, основний компонент оливкового масла, за звичайних температур буває рідкою, бо її температура плавлення становить 13,4 °С, тоді як пальмітинова та стеаринова мають температури плавлення 63,1 та 69,6 °С відповідно і за звичайних температур повітря залишаються твердими. (Слайд 17)
Жири, неначе тепла ковдра, обгортають наше тіло і гріють нас. Вони відкладаються під шкірою, коли ми їмо більше, ніж треба. (Слайд 18)
Жири дуже погано розчиняються у воді. Вони добре розчинні в діетиловому етері, бензині, спирті, в інших органічних розчинниках. (Слайд 19)
6. Хімічні властивості. Питання до класу:
Протікає в присутності каталізаторів (кислот, лугів, оксидів Магнію, Кальцію, Цинку). Якщо замість води взяти луг, то в результаті гідролізу одержують солі вищих карбонових кислот — мила (тверде — натрієве, рідке — калієве). Мила - натрієві або калієві солі вищих карбонових кислот. (Слайд 21)
Промислове значення має реакція гідрування жирів. У результаті рідкі жири (такі, що містять ненасичені кислоти) перетворюються на тверді (які містять лише насичені кислоти). (Слайд 22)
Автоклав – герметично закрита ємкість, у яку через отвір подають нагріту суміш олії з тонко подрібненим каталізатором – нікелевим або мідно- нікелевим. Через інший отвір пропускають водень під тиском. Система турбінних мішалок інтенсивно перемішує суміш. (Слайд 23-24)
Водень прєднується в місці подвійних зв’язків у вуглеводневих радикалах. Олія перетворюється в твердий жир- саломас.
Саломас- це сировина для виготовлення м’яких маргаринів, комбінованих жирів
7.Застосування жирів. (Слайд 25)
Жири застосовуються:
Оливкова олія використовується для лікування гастритів, язв, захворювань печінки, жовчних протоків, шлунка. Вершкове масло не виключати з раціону при захворюваннях нирок, атеросклерозом, гіпертонічною хворобою. Жири ми використовуємо у своєму раціоні.
З позиції лікувального харчування корисними є жири, які утворені ненасиченими кислотами. Необхідно використовувати рослинні масла з великим вмістом лінолевої кислоти C17H31COOH, олеїнової С17Н33СООН.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
« ВАШІ КРАСА І ЗДОРОВ’Я У ВАШИХ РУКАХ.»( Слайд 33)
Жири – обов’язкова складова їжі людини.
При нестачі або надлишку жирів виникають порушення обміну речовин. Добова норма 1 грам жиру на 1кг маси тіла.
Вживайте у їжу олії, які містять ненасичені жирні кислоти, щонайменше 15% добової потреби в жирах.
Споживайте харчові маргарини- продукти гідрування олій. Вони не містять холестерину. Але при підвищеній температурі утворюються транс молекули, що сприяють появі новоутворень в організмі.
Незамінним у харчуванні є коров’яче масло, твердий жир, що містить насичені жирні кислоти. Але у його складі є холестерин, надлишок якого спричиняє утворення жовчних каменів і сприяє захворюванням серцево-судинної системи.
Дотримуйтесь принципів раціонального харчування.
Як казали мудрі люди: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити.»
VІ. Етап повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати § 22 (Слайд 34)
Дослідницька робота. З’ясувати на чому основана здатність використання Fairy для миття посуду.