Розробка тижня хімії "Хімія навколо нас"

Про матеріал
Розробка лінійки присвяченої тижню Хімії містить цікавий та пізнавальний матеріал з теми. Рекомендую для використання вчителям хімії.
Перегляд файлу

Відкрита лінійка на тему: « Хімія навколо нас». Підготувала та провела Палярус Альона Сергіївна

Учитель. Добрий день! Ми розпочинаємо наш  тематичний тиждень із королевою всіх природничих наук— хі­мією. А хто мені зараз зможе сказати що ж  таке Хімія?

Хімія — це наука про речовини, та їх перетворення,  тобто вона ви­вчає хімічні явища або хімічні реакції, що полягають у перетворенні одних речовин на інші.

 Важко навіть уявити,

 Як без хімії прожити.

 Вона чистить, миє і годує

 Живить, травить і лікує.

 Посуд, меблі і тканини —

 Це хімічні речовини.

 І повітря, і вода —

 Взагалі природа вся!

 Хімію вивчай охоче —

     Памятай ,що в даний час

     без хімії ступить

     Ви не можете ні кроку.

Сьогодні я хотіла продемонструвати вам  декілька цікавих  хімічних  дослідів,   щоб кожен із вас побачив  яка ж цікава ця наука –ХІМІЯ.

Демонстрація  досліду.

 Дослід 1. « Фараонова змія»( таблетки глюконат кальція , сухий спирт, спички)

Дослід 2. Досліджуємо якість сметани, майонезу, йогурту.

У підписані пробірки покладіть по одній краплі сметани, майонезу, йогурту. Додайте 1-2 мл дистильованої води, розмішайте, капніть 2-3 краплі розведеного водою спиртового розчину іоду. Якщо з′явиться синє забарвлення, це означає наявність крохмалю, що не повинен входити до складу цих продуктів.

А ще до нас завітала королева Хімія , давайте її послухаємо , що вона нам розповість.

Королева Хімія

 Чудес на світі є багато-пребагато,

 Ще про одне вам хочу розказати:

 Беру початок я із глибини віків

 Від мудрих, смілих, знаючих алхіміків,

 Що прагнули створити срібло-золото,

 Що мріяли прожити вічно й молодо.

 Що дали мені основу і життя,

 Самі ж пішли в далеке забуття.

 Сьогодні  й цілий тиждень в вас змагання.

 І я приготувалась зрання.

 Ви стоїте на вході в хімічне королівство,

 Повинні ви знайти дорогу в місто.

 Важкою буде в вас дорога,

 Чекають вас на ній пригоди.

 Ніяк вам не пройти без формул, без рівнянь,

 І без міцних хімічних знань.

 Даю свій дозвіл вам —

 Заходьте в королівство,

 І хто ви й звідки, розкажіть.

 Розпочинаєм наше дійство.

 Команди хіміків, творіть!

Учитель . Цілий тиждень ви  будете  працювати   з ...

 А ось з чим - відповідь у загадці:

У тридесятім царстві,

В усім відомім господарстві

Були собі сім братів

І вісім сестер.

Кожна мала по дві дочки,

А брати - по два синочки.

Якщо хімію ти знаєш,

Умить загадку відгадаєш.

(Господарство -Періодична система хімічних елементів, брати -періоди, сестри -групи, дочки -підгрупи, синочки -ряди)

Дійсно, таблиця Менделєєва - це наш путівник по країні хімії, наш рятівник у "хімічно складних" ситуаціях. Тільки потрібно зуміти побачити все, що в ній написано і не написано, треба вміти читати між рядків.  Ми пропонуємо всім вам  перевірити  свої знання  періодичної системи хімічних елементів

 Д. І. Менделеєва.

( демонстрація цікавих  завдань на увесь тиждень)

Закінчити нашу лінійку я б хотіла словами Теодора Рузвельта:

«У битвах життя не завжди перемагає найсильніший і найрозумніший.

Але рано чи пізно перемагає той, хто вважав себе здатним на перемогу».

Можливо, не всі з вас будуть хіміками.

 Проте хочу вам нагадати такі слова:

«Стремитесь в этой жизни все познать, успеть.

Как говорится, этот груз не тянет плеч,

Но в жизни может очень пригодиться.

И чтоб потом о прошлом не жалеть

Старайтесь большему сегодня научиться!»

 

 

 

 

 

 

 

ХІМІЧНІ ЗАГАДКИ

Я до всього справу маю:

Ґрунт у полі удобряю,

Урожай оберігаю,

Я перу і прибираю,

Я годую й одягаю,

І метал я добуваю,

Я лікую й зберігаю,

Я будую й освітляю,

І у космос я літаю.

А запитання моє —

Відгадайте, хто я є?    (Хімія)

 

Струму добрий провідник,

В світі третій мандрівник

(у відсотковому вираженні посідає третє місце на Землі).

З букви «А» я починаюсь,

Срібно-білий я й згинаюсь.

А іще зовусь«крилатим» —

Спробуй мене відгадати.                (Алюміній)

 

У тридесятому царстві,

У всім відомім государстві були собі сім братів — ?

І вісім сестер — ?

Кожна мала по дві дочки — ?

А п'ять братів— по два синочки —

Якщо ти хімію вивчаєш,

Загадку швидко відгадаєш.            (Періодична система)

 

Хто у реакції байдики б'є,

А реакцію прискорює?                 (Каталізатор)

 

Хоч «царською» часто я називаюсь,

Та спільного з царством нічого не маю.

Металів «царя» я в собі розчиняю

При цьому сіль, воду й оксид виділяю.

                                       («Царська» горілка - суміш НСІ і НNО3)

 

Скажи мені, друже,

Коли так бува:

При таненні льоду

Не тече вода?           (Сухий лід)

 

Молоком мене зовуть,

А щоб пити — то не п'ють. 

То що ж то за молоко таке?        («Вапняне» молоко)

 

На полі вродився, на заводі зварився —

Нам усім знадобився.           (Цукровий буряк)

 

Горить, палає і втоми не знає.      (Домна)

 

Із благородних він металів,

Про нього деякі деталі:

На нього дивишся, а себе бачиш,

Коли смієшся ти чи гірко плачеш,

Шукаєш в ньому вроди і краси.

Коли ж у воду трохи додаси —

Цілющою проста вода стає,

Людині сили і здоров'я додає.             (Срібло)

 

У пробірці в класі стрілися «кумасі»:

Не шипіли, не шуміли — побіліли й на дно сіли.

Білизна їх міцна їм нітратна не страшна. 

                                                        (НСІ або її солі та АgNО3)

 

Видозмін аж дві він мас.

Із пробірки воду витісняє.

Цілий клас сполук за ним назвали —

Без нього й нас не будо б з вами.            (Кисень)

 

Він хитро на сполуки діє:

З лугами — синіє.

З кислотами він червоніє.                (Лакмус)

 

У нього знак як частокіл.

Він гордо зветься чоловічим іменем                (Нікол)

 

Не бачить око і язик його не відчуває,

Проте як кулю він повітряну надуває —

То мандрівник за нею помандрує,

Із висоти огляне всю земну планету.

Він у космос виведе ракету,

Згорни із посвистом в пробірці...

Він є у Всесвіті і на далекій зірці.               (Водень)

 

Чорний Іван —дерев'яний кафтан.

Де носом поведе, там мітку прокладе.          (Олівець)

 

У воді росте, у воді кохається.

В воду попаде — враз води злякається.            (Сіль)

 

Я — елемент,

Який приніс вам силу й розум, люди.

Якщо ж змінити в назві «Ф» на «Б» —

протока з мене буде.           (Фосфор)

 

У вогні не горить і в воді не тоне.     (Лід)

 

Що за чиж на темнім полі

Креслить носом білий слід?     (Крейда)

 

З ним не прокисне молоко,

Реакції зовсім не будуть йти

І довго-довго не прогіркне масло.

«Не дам! Не допущу!Забороню!»

Таким у даних речовин є гасло.      (Інгібітори)

 

Є явища природні і погодні.

Є історичні, соціальні, політичні.

А коли змінить склад речовина,

Тоді якого явища учасниця вона?        (Хімічного)

 

Бінарні звуться ці Сполуки.

В них, міцно взявшись за руки,

Два елементи сполучились.

Які сполуки утворились?          (Оксиди)

 

Їх смак нам звичний і приємний.

В них білий колір, зрідка темний.

В природі завжди їх доволі.

Ну, як ви думаєте: що це?       (Сіль)

 

Подвійну назву вони мають,

Розчинні у воді бувають.

На шкіру втраплять — смійся й плач.

Відчуєш зразу ж вплив — ОН.

Не про молочні ріки й береги,

Вели ми з вами мову про...         (Луги)

 

Він із реакції незмінний сам виходить

Та швидше з ним реакція проходить.     (Каталізатор)

 

Їх смак відразу ж розпізнаєш ти,

Коли лимон чи яблуко візьмеш до рота.

Від них всі речі треба берегти —

Така вже в речовин у цих робота.

Руйнують, роз'їдають, посуд рвуть...

Скажи: як речовини ці зовуть?        (Кислоти)

 

Закінчення у назві і властиві, схожі з інеєм

Цей елемент зоветься...        (Алюмінієм)

 

Цей елемент дві назви має.

Одна із них планету називає,

За другою ми звемо солі і сполуки,

У нього є проста речовина,

Та краще нам її не брати в руки.

В приміщенні, де проживають люди,

Від неї всім лиш горе буде.

Так легко нам її розлити —

Важче знешкодити й зловити.    (Меркурій, Гідраргірум, ртуть.)

 

Модель у нього, як у Всесвіту.

Він має масу, розміри, величину й орбіту.

Усе в нім в ритмі, в русі, впорядковано,

Від людського ока все приховано.

І здивував і вразив весь народ,

Модель його створивши, Резерфорд.

Багато можна ще сказати про того, Чия назва...        (Атом)

 

Хоча «спиртом» мене називають,

Людину з того світу часом повертають,

Коли до носа піднесуть.

Та не у тім, звичайно, суть.

Хоч «спирт» я, не згоряю у вогні,

Бо добувають мене з газу у воді.             (Нашатирний спирт)

 

Я— газ, найлегший і безбарвний,

Неотруйний я і дуже гарний.

Як сполучуся з киснем я,

Водичку дам я для життя!          (Водень)

 

Селітра з водою захтіла дружити,

Питає: «Чому б нам у дружбі не жити?

 Ну справді, водичко, хіба ми не пара?»

Та раптом селітра в воді і пропала...

Зарадить біді поможіть, любі друзі!

Що треба зробити,

Щоб наша селі гра

Знов стала жити?           (Випарувати воду)

 

«Живим сріблом» мене називають,

Ще у пристрої медичні заливають,

Та брати в руки категорично забороняють.         (Ртуть)

 

Не їдять мене й не п'ють,

«Синім каменем» зовуть.

Полікуєш мною виноград —

Врожаю гарному ти будеш рад.      (Мідний купорос)

 

Хоч не можу я горіти,

Мене треба погасити —

Буду вам добро робити,

Хату зможу побілити,

Змурувати диво-дім —

Буде добре вам у нім.       (Вапно)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Остаповець Юрій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Сценарії
Додано
31 березня 2022
Переглядів
1595
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку