ТЕМА УРОКУ: «ДАВНЯ СПАРТА»

Про матеріал

Мета.

1) Ознайомити учнів з особливостями державного устрою Спарти;

2) удосконалювати навички порівняння однотипних явищ, установлення причинно-наслідкових зв'язків, формувати вміння висловлювати власну думку.

Учні мають навчитися:

– показувати на карті Лаконіку; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «спартанське виховання»;

– визначати особливості розвитку Спарти, а також причини, що їх зумовили.

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: «ДАВНЯ СПАРТА»

(Історія всесвітня, історія України. Інтегрований курс, 6 клас).

 

Мета.

1) Ознайомити учнів з особливостями державного устрою Спарти;

2) удосконалювати навички порівняння однотипних явищ, установлення причинно-наслідкових звязків, формувати вміння висловлювати власну думку.

Учні мають навчитися:

– показувати на карті Лаконіку; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «спартанське виховання»;

– визначати особливості розвитку Спарти, а також причини, що їх зумовили.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП

1. Перевірка готовності класу до уроку.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

На цьому етапі уроку слід повторити основні моменти найдавнішої історії Греції, а також поняття, що будуть використовуватися під час вивчення нового матеріалу.

Фронтальне опитування (супроводжується демонстрацією карти).

1) Покажіть на карті Грецію. На якому півострові вона розташована?

2) Назвіть основні періоди найдавнішої історії Греції.

3) Дайте коротку характеристику гомерівського періоду історії Давньої Греції (ХІ –ІХ ст. до н.е.)

4) Який суспільний лад був у греків в ХІ-ІХ ст. до н.е.?

5) Що таке держава?

6) Чи існувала на початку І тис. до н.е. єдина держава на території Греції?

Підбиваючи підсумок, учитель зазначає, що у VІІ – VІІ ст. до н.е. греки населяли південну частину Балканського півострова, острови Егейського моря і західне узбережжя Малої Азії. Єдиної держави на той час на території Греції не було. На кожному острові, у кожній гірській долині виникала самостійна держава. Найбільшу роль в історії Давньої Греції відіграли Афіни і Спарта.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виникнення Спартанської держави.

Робота з підручником.

Під час коментованого читання вчитель починає складати схему «Соціальний та державний устрій Спарти». (робота зі схемою буде продовжена під час розгляду третього питання)

Спартіати

Періеки (ті, які живуть навколо)

Ілоти (раби)

 

Слід акцентувати увагу учнів на тому, що завойовники поневолили місцеве населення та використовували його працю, позбавивши громадянських прав.

2. Закони Лікурга.

Коментоване читання.

Під час читання вчитель звертає увагу учнів, що головним джерелом чвар у суспільстві Лікург уважав багатство й бідність, тому він зрівняв усіх за майновим станом (здійснив переділ землі). Пристрасть до збагачення він вирішив викоренити шляхом скасування золотих і срібних монет і введенням залізної монети – важкої, незручної ( у вигляді довгих прутів), яка до того ж мала невелику вартість.

Лікург уважав виховання найбільш дієвим засобом наведення порядку в суспільстві, тому вже від семи років дітей виховувала держава, а не батьки.

Запровадження законів Лікурга привело до того, що Спарта стала «громадою рівних». Зміцнити цей стан допомогло введення спільних трапез – сиситій. Для підтримання суворості звичаїв Лікург заборонив виїздити з країни та подорожувати, доступ іноземців до Спарти також був обмежений.

 

Фронтальне опитування.

Чим було викликане запровадження таких суворих законів у Спарті?

У своїх відповідях учні повинні зазначати, що основним завданням спартанської держави стало утримання в покорі поневолених народів, які годували спартанців. Кожен спартіат із дитинства готувався стати воїном.

3. Соціальний та державний устрій Спарти.

Робота зі схемою.

Законодавство Лікурга безпосередньо стосувалося й організації управління суспільством. (Учитель доповнює схему «Соціальний та державний устрій Спарти», яка демонструвалася під час розгляду першого питання нового матеріалу.)

5 ЕФОРІВ

2 ЦАРІ

ГЕРУСІЯ (28 осіб)

РАДА СТАРІЙШИН

СПАРТІАТИ

АПЕЛА – ЗБОРИ СПАРТІАТІВ

ПЕРІЕКИ (ті, які живуть навколо)

ВІЛЬНІ ЛЮДИ, ПОЗБАВЛЕНІ ПРАВ

ІЛОТИ (РАБИ)

 

БЕЗПРАВНІ СЕЛЯНИ

 

Члени герусії обговорювали питання, а народні збори – апела – могли схвалити або відхилити їхнє рішення. Ефори наглядали за царями і всіма посадовими особами. Царі були суддями, головнокомандувачами і верховними жерцями, мали право оголошувати війну й укладати мир, відали зовнішньою політикою.

Слід підкреслити, що найбільш безправною групою населення були ілоти; вони обробляли землю спартіатів і сплачували господарям  певну частину врожаю. Ілоти вважалися рабами не окремих громадян, а всієї держави. Вони могли заводити родини, володіли майном. Спартіати найбільше побоювалися мессенських ілотів. Після придушення повстання 464 -454 рр. до н.е. спартіати почали здійснювати крипті, спартанська молодь вирушала вночі за межі міста й убивала зустрінутих ілотів.

Уся система виховання в Спарті була спрямована на формування безстрашного, холоднокровного, витривалого воїна, якому байдуже прагнення до розкоші і багатства. Юнаки починали військову службу з 20 років, а тривала вона до 60 років. Із семи років хлопчики жили в загонах – агелах. Дітей виховували невибагливими, стійкими, привчали до беззаперечної покори. Вони самі добували собі дрова та їжу, у тому числі й крадіжками. Говорити їх учили коротко, по суті, звідси пішов вираз «говорити лаконічно», тобто як житель Лаконіки. (Як ілюстрацію до розповіді вчителя можна зачитати уривок із підручника про те, як спартанський хлопчик украв лисеня.)

4. Посилення Спарти в другій половині VІ ст. до н.е.

Розповідь учителя (супроводжується демонстрацією карти)

У другій половині VI ст.. до н.е. Спарта підкорює Аркадію, що дай їй можливість у 550 р. до н.е. створити Пелопоннеський союз, до якого ввійшли Коринф, Мегара, Егіна. Метою створення цього союзу було досягнення гегемонії Спарти в Елладі і боротьба з Афінами.

У 511 -510 рр. до н.е. спартанці організували похід проти Афін і вигнали звідти тирана Гіппія. За іронією долі, у результаті до влади в Афінах прийшла демократична партія, із якою олігархічна Спарта і Пелопоннеський союз пізніше вели запеклу боротьбу.

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Графічний диктант

Серед пропонованих тверджень є правильні й помилкові. Правильне твердження учні позначають +, а помилкове - ,

1) Місцевість, де виникла спартанська держава, називалася Лаконіка.

2) Рабів у Спарті називали періеками.

3) Лікург – автор поеми про життя спартанців.

4) Найбільшою владою у Спарті користувалися ілоти.

5) Гопліти – це важко озброєні воїни-піхотинці.

6) Апелла – це рада старійшин у Спарті.

7) До складу Ради старійшин у Спарті входило 28 осіб.

8) У другій половині VI ст. до н.е. Спарта підкорила Аркадію.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель перевіряє диктант (якщо часу не вистачає, перевірка може здійснюватися вибірково) і робить аналіз типових помилок, що зустрічаються в роботах учнів.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Опрацювати текст параграфа

2) Скласти розповідь про життя спартанського хлопчика, використовуючи матеріал підручника та додаткову літературу. В оповіданні має бути розкрите значення поняття «спартанське виховання»

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Несен Ірина Іванівна
    Матеріал добре структурований, однак викладу, а відтак уроку, бракує вузлів-родзинок, які зацікавлюють і ведуть учнів від завдання до завдання, підсилюючи зацікавленість й активність
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
1267
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку