Урок-ділова гра
Мета уроку:
дидактична: узагальнити й систематизувати знання і вміння учнів; показати багатогранність прояву електричних явищ у природі, пізнання їх людиною та використання в техніці, побуті;
розвивальна: розширити політехнічний кругозір учнів; формувати вміння працювати з підручником, приладами, складати електричні кола за схемами;
виховна: виховувати в учнів бажання пізнавати нове, невідоме; почуття відповідальності за майбутнє людства, вміння висловлювати й відстоювати свою думку та прислухатися до думки інших.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань учнів.
Обладнання: електролампи (3 шт.), джерело струму 4,5 В (3 шт.), вимикач (5 шт.), резистор (3 шт.), реостат (1 шт.), електродвигун З В (2 шт.), амперметри, вольтметри, авометр, провідники, комплекти завдань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Учитель.
Всім добрий день вам, друзі, великі і малі -
І учні школи нашої, і дорогі учителі.
Ви – гості, а хазяйка тут – фізика-наука,
Технічного прогресу могутня запорука.
Наука ця чудова, сучасна й старовинна,
І нас веде до неї сьогодні знань стежина.
Чи досліди і формули вам всім як слід відомі?
А з фізиками–вченими хоч трохи ви знайомі?
Чи розв’язати можете ви з фізики задачу?
І взагалі старанні ви чи, навпаки ледачі?
Щоб всім нам з’ясувати такі складні питання -
Готуйтеся, учні, й отримуйте завдання!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ми закінчили вивчення розділу «Електричні явища». Для чого взагалі вивчається будь-яка наука? Щоб використати одержані знання на практиці. У житті постійно виникають проблеми, які треба вміти вирішувати. Для цього треба дотримуватися такої послідовності дій:
Постановка проблеми — ідея — розрахунки — практичне застосування.
Запам'ятаємо ці етапи. їх завжди проходить людина, розв'язуючи завдання, що виникають перед нею в житті.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
конкурс – « Електричний струм і безпека людини» (кожне питання оцінюється по 1 балу)
Конкурс – « Реклама - двигун прогресу» (максимальна оцінка 1 бал).
Учням необхідно прорекламувати побутові прилади, назвати їх переваги, звернути увагу на економне використання електричної енергії.
Фізичний диктант
12. За напрям струму прийнято напрям …
13. Закони послідовного з’єднання провідників
14. Закони паралельного з’єднання провідників
15. Робота електричного струму на ділянці кола дорівнює …
16 Потужність струму дорівнює …
17. Закон Джоуля-Ленца
18. Закон електролізу
19. При підвищенні температури напівпровідника, його опір…
20. Процес проходження струму через газ називається …
Історія . Вчені-візики, які внесли вклад в розвиток електрики
Діти зверніть увагу на дошку (на дошці портрети вчених: Ом, Ампер, Вольта, Кулона, Джоюля, Ленца)
Що ви там бачите?
Чому вони поряд?
Який внесок вони зробили в нашу тему?
Додаткове завдання - «Естафета формул»
Треба вставити у вільні кола необхідні літери. Це завдання достатнього рівня, тому максимальна оцінка 2 бали.
ІV. Удосконалення знань, вмінь і навичок
Виконання експериментальних завдань
Учитель. Щоб робота продовжувалася, потрібно домовитися:
— спочатку працюватимуть над завданням конструкторські групи, вони розроблятимуть технічний проект. Потім завдання перейдуть до інженерів. Ті зроблять необхідні розрахунки. І закінчують справу групи робітників, які зберуть обладнання (електричні кола), які запропонують інженери, і випробують їх.
Щоб групи, які звільнилися від розв'язання основного завдання або ще не почали працювати, не втратили творчої форми, вони працюватимуть над додатковим завданням - «естафета формул»
А тепер — за роботу!
(Результати виконання кожного основного завдання (схема проекту, виведення форми, розрахунки тощо) учні записують на дошці; додаткових завдань — на картках і здають вчителеві). Після прийняття роботи основне завдання приймає наступна група.
Завдання на картках
Конструкторське завдання
а)Уявіть собі, що ви електрики, яким потрібно провести електромережу у відділенні лікарні таким чином, щоб важко хворі могли викликати чергову медсестру. Тобто натискання в палаті кнопки виклику в медсестри задзвенів дзвоник та загорілася відповідна лампочка. У нас 2 палати.
б) при перегорянні або вимкненні однієї з ламп інша не повинна гаснути;
в) використати в якості джерела струму батарею гальванічних елементів.
2. Після виконання завдання накресліть проект (схему) на дошці.
_____________________________________________________________
Інженерні завдання
1. Для схеми, складеної групою конструкторів, розрахуйте напругу і сили струмів на окремих ділянках кола та до розгалуження. Напруга джерела струму 4,5 В, опір кожної лампи 10 Ом, а опір електричного дзвінка 2 Ом. Знайти загальний опір кола.
2. Після виконання завдання всі розрахунки повторіть на дошці поруч зі схемою.
_____________________________________________________________
Економічне завдання
_____________________________________________________________
Практичне завдання
1. З даних приладів виберіть ті, які вказали інженери, і зберіть електричне коло за розробленою конструкторами схемою.
2. Виміряйте сили струмів і напругу на споживачах. Порівняйте із розрахованими.
3. Після виконання завдання продемонструйте зібране коло і його роботу учням класу.
У заключній частині. З'ясовуємо, яке значення для розв'язання проблеми має робота кожної групи і кожного члена групи.
Далі аналізуємо, які знання і вміння нам стали в нагоді для розв'язку даного завдання. Учні перелічують теми, їх основний зміст, а також використані закономірності.
Додаткова задача
Скільки електроенергії можна зекономити в Україні за один день, якщо кожна сім’я на 1 годину менше користуватиметься електричною лампочкою потужністю 100 Вт. В Україні приблизно 10 млн. сімей.
(Учні розв’язують задачу на місцях у групах). Розв’язок перевіряємо на дошці (там вже є розв’язок, але попередньо закритий).
Дано:
P = 100 Вт W = p · t · N W = 100 Вт · 3600 с · 107 = 3,6 ·1012 Дж
t = 1 год або у кВт · год:
W = 106 кВт · год
N = 107 1 кВт · год – 0,250 грн
W-? Ця електроенергія буде
коштувати:
250 · 103 грн =250 тис. грн.
Отже ми можемо в масштабах України зекономити 1 млн. кВт · год. або 250 тис. гривень за одну годину!
Підсумок уроку
5.Домашнє завдання
Струм електричний – гном чарівний.
З ним ми стикаємось всюди й в усім:
Ліфт піднімає на поверх найвищий.
І в пилососі весело свище.
Гарно освітлює завжди наш дім.
Тепло й затишно живеться нам з ним!
Скласти кросворд за темою «Електричні явища».