Це другий урок у загальній темі "Закономірності успадкування ознак" тема уроку "Методи генетичних досліджень", в якій розкриваються основні методи генетичних досліджень, дається їм коротка характеристика. Наводяться практичні завдання, розв'язування задач з генетики. Матеріал грунтується на знаннях учнів уже здобутих під час вивчення попередніх тем.
1
Тема 5 Закономірності успадкування ознак.
Урок 2 Методи генетичних досліджень.
Мета уроку: ознайомити учнів з методами генетичних досліджень;
дати характеристику кожному методу, обґрунтувати
необхідність використання цих методів для діагностики
спадкових хвороб та збереження здоров’я людини.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
(розв’язок задачі учнями )
Відповідь: у дітей можуть бути ІІ та ІІІ групи крові
Що таке, на вашу думку, дослідження? (діти висловлюють свої припущення)
ІІ Вивчення нового матеріалу.
Із перелічених методів дослідження: гібридологічний(схрещування), генеалогічний, цитогенетичний, біохімічний, близнюковий, метод дерматогліфіки, метод генної інженерії, виберіть, на ваш розсуд, той, що застосовував Г.Мендель у своїх дослідженнях. Задайте рік, коли він проводив свої дослідження.
Метод схрещування особин, що різняться певними варіантами однієї чи кількох ознак.
Особини, які виникають внаслідок схрещування називають гібридними, звідси і назва методу.
Схрещування: Моногібридне
Дигібридне
Полігібридне
Аналізуюче
Завдання учням.
Прочитайте уважно текст підручника (ст.117) і з’ясуйте все про різні типи схрещувань (Робота в мінігрупах)
І ряд Моногібридне схрещування
ІІ ряд Дигібридне схрещування
ІІІ ряд Полігібридне схрещування
ІV ряд Аналізуюче схрещування
Учні дають визначення усім типам схрещувань. Запис у зошиті.
P AA x aa P AABB x aabb
G A a G AB ab
F Aa F AaBb
(моногібридне) (дигібридне)
P AABBCC x aabbcc P Aa x aa
G ABC abc G A a
F AaBbCc a
(полігібридне) F Aa aa (аналізуюче)
Решітка Пеннета застосовується для зручності запису.
2 Метод: Генеологічний.
Полягає у вивченні родоводів, щоб простежити характер спадкування різних варіантів певних ознак у ряді поколінь.
Символи які використовують при цьому методі. Запис у зошиті.
3 Метод: Популяційно-статистичний.
Цей метод дає змогу встановити генетичну структуру популяції. Зустріч різних алелів певного виду.
4 Метод: Цитогенетичний.
Цей метод базується на дослідженні особливостей хромосомного набору.
Завдання для учнів. Розгляньте уважно хромосомні набори здорової людини та хворої Даунізм. Знайдіть відмінності у хромосомних наборах цих людей. Прокоментуйте.
5 Метод: Біохімічний.
Цей метод використовують для діагностики спадкових хвороб, пов’язаних з порушенням обміну речовин.
6 Метод: Близнюковий.
Дослідження дає змогу з’ясувати роль чинників довкілля у формуванні фенотипу.
7 Метод: Дерматогліфіки.
Цей метод ґрунтується на вивченні рельєфу шкіри на пучках пальців.
8 Метод: Генетичної інженерії.
Базується на досягненні молекулярної біології.
ІІІ Закріплення вивченого.
Виконайте вправу: «Знайдіть пару»
Інженерії Порівняння варіантів ознак однояйцевих близнюків
метод
Запис домашнього завдання.