Тема уроку: "Методи генетичних досліджень"

Про матеріал

Це другий урок у загальній темі "Закономірності успадкування ознак" тема уроку "Методи генетичних досліджень", в якій розкриваються основні методи генетичних досліджень, дається їм коротка характеристика. Наводяться практичні завдання, розв'язування задач з генетики. Матеріал грунтується на знаннях учнів уже здобутих під час вивчення попередніх тем.

Перегляд файлу

1

 

Тема 5 Закономірності успадкування ознак.

Урок 2    Методи  генетичних досліджень.

Мета уроку: ознайомити учнів з методами генетичних досліджень;

                      дати характеристику кожному методу, обґрунтувати

                      необхідність використання цих методів для діагностики

                      спадкових хвороб та збереження здоров’я людини.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

 

                                                 Хід уроку

І Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Що вивчає генетика?
  2. Дайте визначення спадковості та мінливості
  3. Розв’язати задачу.  У батька І група крові у матері ІVгрупа. Які групи крові можуть бути у їхніх дітей?

(розв’язок задачі учнями )

Відповідь: у дітей можуть бути ІІ та ІІІ групи крові

Що таке, на вашу думку, дослідження? (діти висловлюють свої припущення)

ІІ  Вивчення нового матеріалу.

Із перелічених методів дослідження: гібридологічний(схрещування), генеалогічний, цитогенетичний, біохімічний, близнюковий, метод дерматогліфіки, метод генної інженерії, виберіть, на ваш розсуд, той, що застосовував Г.Мендель у своїх дослідженнях. Задайте рік, коли він проводив свої дослідження.

  •  Метод гібридологічний (схрещування)

Метод схрещування особин, що різняться певними варіантами однієї чи кількох ознак.

Особини, які виникають внаслідок схрещування називають гібридними, звідси і назва методу.

Схрещування:  Моногібридне

                          Дигібридне

                          Полігібридне

                         Аналізуюче

 

Завдання учням. 

Прочитайте уважно текст підручника (ст.117) і з’ясуйте все про різні типи схрещувань     (Робота в мінігрупах)

І ряд     Моногібридне схрещування

ІІ ряд    Дигібридне схрещування

ІІІ ряд   Полігібридне схрещування

ІV ряд    Аналізуюче схрещування

Учні дають визначення усім типам схрещувань. Запис у зошиті.

P   AA x  aa                                             P   AABB  x  aabb

G  A        a                                             G   AB           ab

F       Aa                                                F    AaBb

(моногібридне)                                     (дигібридне)

 P AABBCC  x    aabbcc                         P  Aa  x    aa

  G  ABC              abc                            G  A          a

 F    AaBbCc                                               a  

 (полігібридне)                                      F   Aa    aa      (аналізуюче)

 

Решітка Пеннета застосовується для зручності запису.

 

2  Метод: Генеологічний.

Полягає у вивченні родоводів, щоб простежити характер спадкування різних варіантів певних ознак у ряді поколінь.

Символи які використовують при цьому методі. Запис у зошиті.

3  Метод: Популяційно-статистичний.

  • Що таке популяція?
  • Що таке статистика?

Цей метод дає змогу встановити генетичну структуру популяції. Зустріч різних алелів певного виду.

4 Метод: Цитогенетичний.

  • Що таке цитологія?
  • Що таке хромосоми?

Цей метод базується на дослідженні особливостей хромосомного набору.

Завдання для учнів. Розгляньте уважно хромосомні набори здорової людини та хворої Даунізм.  Знайдіть відмінності у хромосомних наборах цих людей. Прокоментуйте.

 

5  Метод: Біохімічний.

  • Що вивчає  біохімія?

Цей метод використовують для діагностики спадкових хвороб, пов’язаних з порушенням обміну речовин.

 

6  Метод: Близнюковий.

  • Близнюки є однояйцеві та різнояйцеві. (коротка інформація)
  • Як ви гадаєте цей метод застосовують до яких близнюків? Чому?

Дослідження дає змогу з’ясувати роль чинників довкілля у формуванні фенотипу.

7 Метод: Дерматогліфіки.

  • Що таке дерма?

Цей метод ґрунтується на вивченні рельєфу шкіри на пучках пальців.

8  Метод: Генетичної інженерії.

Базується на досягненні молекулярної біології.

 

ІІІ Закріплення вивченого.

Виконайте вправу: «Знайдіть пару»

  1. Гібридологічний          Базується на досягненнях мікробіології
  2. Цитогенетичний          Пов'язаний з порушенням обміну речовин
  3. Біохімічний метод      Схрещування організмів
  4. Близнюковий метод   Дослідження особливостей хромосомного набору
  5. Метод генної

Інженерії                 Порівняння варіантів ознак однояйцевих близнюків

  1. Метод дерматогліфіки         Встановлює генетичні структури популяцій
  2. Генеологічний метод            Вивчення рельєфу шкіри
  3. Популяційно-статистичний  Вивчення родоводів

метод                                                            

 

Запис домашнього завдання.

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
29 липня 2018
Переглядів
3143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку