Урок № 1 Дата проведення____________
ТЕМА УРОКУ: ОБ’ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. ЕКОНОМІЧНА ГЕОГРАФІЯ В СИСТЕМІ ГЕОГРАФІЧНИХ НАУК. ЗНАЧЕННЯ ЗНАНЬ З ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ.
Очікувані результати НПД: учні називають об’єкт вивчення економічної географії, пояснюють актуальність її вивчення, наводять приклади зв’язків з іншими науками та визначають її роль у вирішенні суспільних проблем, висловнюють бачення застосування знань з предмета в житті, розуміють поняття «географічне середовище».
Розвивальна та виховна мета: формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу; виховувати зацікавленість предметом, прагнення здобути нові знання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу.
Опорні та базові поняття: фізична географія, соціальна географія, економічна географія, географічні об’єкти, процеси, явища, географічне середовище.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ознайомлення учнів з організацією навчального процесу протягом вивчення нового курсу, обов’язковими джерелами інформації (підручником, атласом, контурними картами), приладдям, з методичним апаратом підручника. Спрямування учнів на необхідність засвоєння додаткової інформації в позаурочний час із джерел масової інформації.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Що вивчає географія? На які частини поділяють географічну науку?
Про що ви дізналися з курсу географії 8 класу?
Прийом «Павутинка»
Складіть схему географічних наук, що відомі вам з попередніх курсів. Зазначте, що є об’єктом їхнього вивчення.
Прийом «Бесіда»
Що ви розумієте під поняттям «економіка»?
Навіщо людина здійснює господарську діяльність? Чи змінюється мета господарювання в часі? Чи залежить вона від простору?
Що людина отримує внаслідок своєї господарської діяльності?
Як у часі змінюються частки потрібних нам їжі, матеріальних предметів та послуг?
Що таке знаряддя праці? предмет праці? Наведіть приклади.
Що з них змінюється в часі?
Звідки людина для своїх потреб бере все, що згодом переробляє для своїх потреб?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ви вже знаєте, що у сфері інтересів сучасної географії перебуває весь спектр питань та проблем, що стосуються навколишнього світу. Фізико-географічні науки вивчають географічну оболонку та її компоненти і частини. Суспільно-географічні науки досліджують особливості й закономірності просторової (територіальної) організації суспільства та його частин. Ваше перше знайомство із суспільною географією відбулося в минулому навчальному році під час вивчення розділу «Населення України та світу». Тепер настав час дістатися ще однієї «вершини» в системі географічних наук — опанувати складові економічної географії України та світу.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що вивчає економічна географія
Економічна географія є одним з основних напрямів суспільної географії. Її об’єктом є просторова (територіальна) організація виробничої діяльності суспільства.
Як галузь фундаментальної науки вона вивчає територіальну організацію виробництва, особливості формування територіально-економічної структури господарства різних країн, окремих регіонів, усього світу.
Під час вивчення курсу ви дізнаєтесь про основні закономірності розвитку сучасного господарства в Україні і світі; ознайомитеся зі структурою світового господарства та її відображенням в економіці України, найважливішими глобальними проблемами людства; будете вчитися виявляти та розв’язувати проблеми економічного розвитку як у нашій країні, так і у світі.
Ознайомлення зі змістом підручника, структурою курсу, вимогами до оцінювання якості знань і умінь, очікуваними результатами навчання.
2. Економічна географія в системі географічних наук
Завдання 1. Наведіть приклади зв’язків економічної географії з іншими науками.
Економічна географія безпосередньо пов’язана з фізичною географією, адже на розміщення та характер виробництва значною мірою впливають фізико-географічні особливості території. Також існує тісний зв’язок економічної географії з іншими суспільно-географічними науками: політичною географією, соціальною географією та географією населення.
Як будь-яка географічна наука, економічна географія взаємодіє з картографією та використовує картографічні методи дослідження.
Економічна географія пов’язана й з іншими негеографічними науками. Вона використовує їх методи та висновки для свого розвитку і одночасно збагачує їх своїми дослідженнями. До таких наук насамперед належить: економічна теорія, статистика, геологія, екологія, медицина та ін.
3. Взаємодія господарства і природи в географічному середовищі
Необхідною умовою існування людського суспільства є господарська діяльність, яка спрямована на використання складових географічної оболонки — природних умов та природних ресурсів.
Наші предки формувалися в природному середовищі. Вони збирали їстівні плоди й полювали на звірів, мокли під дощем і потерпали від спеки, шукали джерела води та місця, у яких можна було сховатися від хижаків. Їх вплив на природу був незначним, тому природне середовище легко самовідновлювалося.
Обживаючи планету, людина змінювала природу і створювала штучне середовище, наприклад, транспортні магістралі, промислові підприємства, населені пункти. Тому зараз середовище існування людини містить як природні, так і штучно створені елементи. Вони поєднуються в понятті «географічне (навколишнє) середовище».
Географічне середовище — та частини географічної оболонки, з якою людство безпосередньо взаємодіє в процесі свого життя та господарської діяльності. У географічному середовищі людей оточують не лише природні а й антропогенні комплекси, частка яких сягає близько 60 % площі земної кулі.
Межі географічного середовища продовжують постійно розширюються, оскільки зростають масштаби людських перетворень. «Сліди» господарської діяльності можна виявити майже повсюди, як у найвіддаленіших куточках земної кулі — на суходолі і в океані та навіть у Космосі.
4. Значення знань з економічної географії
Завдання 2 (робота в парах). Доведіть важливість знань з економічної географії:
а) для суспільства;
б) для окремої людини.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Що вивчає економічна географія як галузь географічної науки?
Які питання ви розглядатимете під час вивчення курсу «Україна і світове господарство»?
Яке місце посідає економічна географія в системі географічних наук?
Що таке географічне середовище? Чим географічне середовище відрізняється від природного середовища?
Які види господарської діяльності людей, на ваш погляд, спричинили найбільші зміни в природному середовищі?
У чому полягає актуальність досліджень економічної географії?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Власна думка»
Чого ви очікуєте від вивчення курсу?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати стор. 3-4 та § 1.
2. Скласти перелік інформаційних джерел, які (крім підручника та атласу) стануть вам у пригоді для опанування курсу «Україна і світове господарство».
1