ТЕМА УРОКУ: ОБ’ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. ЕКОНОМІЧНА ГЕОГРАФІЯ В СИСТЕМІ ГЕОГРАФІЧНИХ НАУК. ЗНАЧЕННЯ ЗНАНЬ З Е

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу; виховувати зацікавленість предметом, прагнення здобути нові знання.
Перегляд файлу

Урок № 1                                                                  Дата проведення____________

ТЕМА УРОКУ: ОБ’ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. ЕКОНОМІЧНА ГЕОГРАФІЯ В СИСТЕМІ ГЕОГРАФІЧНИХ НАУК. ЗНАЧЕННЯ ЗНАНЬ З ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ.

Очікувані результати НПД: учні називають об’єкт вивчення економічної географії, пояснюють актуальність її вивчення, наводять приклади зв’язків з іншими науками та визначають її роль у вирішенні суспільних проблем, висловнюють бачення застосування знань з предмета в житті, розуміють поняття «географічне середовище».

Розвивальна та виховна мета: формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу; виховувати зацікавленість предметом, прагнення здобути нові знання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу.

Опорні та базові поняття: фізична географія, соціальна географія, економічна географія, географічні об’єкти, процеси, явища, географічне середовище.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ознайомлення учнів з організацією навчального процесу протягом вивчення нового курсу, обов’язковими джерелами інформації (підручником, атласом, контурними картами), приладдям, з методичним апаратом підручника. Спрямування учнів на необхідність засвоєння додаткової інформації в позаурочний час із джерел масової інформації.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Що вивчає географія? На які частини поділяють географічну науку?

Про що ви дізналися з курсу географії 8 класу?

Прийом «Павутинка»

Складіть схему географічних наук, що відомі вам з попередніх курсів. Зазначте, що є об’єктом їхнього вивчення.

Прийом «Бесіда»

Що ви розумієте під поняттям «економіка»?

Навіщо людина здійснює господарську діяльність? Чи змінюється мета господарювання в часі? Чи залежить вона від простору?

Що людина отримує внаслідок своєї господарської діяльності?

Як у часі змінюються частки потрібних нам їжі, матеріальних предметів та послуг?

Що таке знаряддя праці? предмет праці? Наведіть приклади.

Що з них змінюється в часі?

Звідки людина для своїх потреб бере все, що згодом переробляє для своїх потреб?

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Ви вже знаєте, що у сфері інтересів сучасної географії перебуває весь спектр питань та проблем, що стосуються навколишнього світу. Фізико-географічні науки вивчають географічну оболонку та її компоненти і частини. Суспільно-географічні науки досліджують особливості й закономірності просторової (територіальної) організації суспільства та його частин. Ваше перше знайомство із суспільною географією відбулося в минулому навчальному році під час вивчення розділу «Населення України та світу». Тепер настав час дістатися ще однієї «вершини» в системі географічних наук — опанувати складові економічної географії України та світу.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Що вивчає економічна географія

Економічна географія є одним з основних напрямів суспільної географії. Її об’єктом є просторова (територіальна) організація виробничої діяльності суспільства.

Як галузь фундаментальної науки вона вивчає територіальну організацію виробництва, особливості формування територіально-економічної структури господарства різних країн, окремих регіонів, усього світу.

Під час вивчення курсу ви дізнаєтесь про основні закономірності розвитку сучасного господарства в Україні і світі; ознайомитеся зі структурою світового господарства та її відображенням в економіці України, найважливішими глобальними проблемами людства; будете вчитися виявляти та розв’язувати проблеми економічного розвитку як у нашій країні, так і у світі.

Ознайомлення зі змістом підручника, структурою курсу, вимогами до оцінювання якості знань і умінь, очікуваними результатами навчання.

2. Економічна географія в системі географічних наук

Завдання 1. Наведіть приклади зв’язків економічної географії з іншими науками.

Економічна географія безпосередньо пов’язана з фізичною географією, адже на розміщення та характер виробництва значною мірою впливають фізико-географічні особливості території. Також існує тісний зв’язок економічної географії з іншими суспільно-географічними науками: політичною географією, соціальною географією та географією населення.

Як будь-яка географічна наука, економічна географія взаємодіє з картогра­фією та використовує картографічні методи дослідження.

Економічна географія пов’язана й з іншими негеографічними науками. Вона використовує їх методи та висновки для свого розвитку і одночасно збагачує їх своїми дослідженнями. До таких наук насамперед належить: економічна теорія, статистика, геологія, екологія, медицина та ін.

3. Взаємодія господарства і природи в географічному середовищі

Необхідною умовою існування людського суспільства є господарська діяльність, яка спрямована на використання складових географічної оболонки — природних умов та природних ресурсів.

Наші предки формувалися в природному середовищі. Вони збирали їстівні плоди й полювали на звірів, мокли під дощем і потерпали від спеки, шукали джерела води та місця, у яких можна було сховатися від хижаків. Їх вплив на природу був незначним, тому природне середовище легко самовідновлювалося.

Обживаючи планету, людина змінювала природу і створювала штучне середовище, наприклад, транспортні магістралі, промислові підприємства, на­селені пункти. Тому зараз середовище існування людини містить як природні, так і штучно створені елементи. Вони поєднуються в понятті «географічне (навколишнє) середовище».

Географічне середовище — та частини географічної оболонки, з якою людство безпосередньо взаємодіє в процесі свого життя та господарської діяльності. У географічному середовищі людей оточують не лише природні а й антропогенні комплекси, частка яких сягає близько 60 % площі земної кулі.

Межі географічного середовища продовжують постійно розширюються, оскільки зростають масштаби людських перетворень. «Сліди» господарської діяльності можна виявити майже повсюди, як у найвіддаленіших куточках земної кулі — на суходолі і в океані та навіть у Космосі.

 

4. Значення знань з економічної географії

Завдання 2 (робота в парах). Доведіть важливість знань з економічної географії:

а) для суспільства;

б) для окремої людини.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Що вивчає економічна географія як галузь географічної науки?

Які питання ви розглядатимете під час вивчення курсу «Україна і світове господарство»?

Яке місце посідає економічна географія в системі географічних наук?

Що таке географічне середовище? Чим географічне середовище відрізня­ється від природного середовища?

Які види господарської діяльності людей, на ваш погляд, спричинили найбільші зміни в природному середовищі?

У чому полягає актуальність досліджень економічної географії?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Власна думка»

Чого ви очікуєте від вивчення курсу?

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати стор. 3-4 та § 1.

2. Скласти перелік інформаційних джерел, які (крім підручника та атласу) стануть вам у пригоді для опанування курсу «Україна і світове господарство».

1

docx
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
1401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку