Урок 4 Дата проведення___________
Тема уроку: Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття № 2 «Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів»
Краще один раз побачити, ніж сто разів почути.
Прислів'я
Мета: навчальна: навчити працювати з простим обладнанням, дати поняття про прилади, що використовують у дослідженнях явищ та об'єктів природи;
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть називати прилади, за допомогою яких вивчають природу, та наводити приклади використання.
Обладнання: вимірювальні і збільшувальні прилади (лупа, бінокль, терези, годинник, секундомір, термометр, лінійка, мірний циліндр, хімічний стакан), лабораторне обладнання, підручник, зошити.
ХІД УРОКУ
Прийом «Доповни речення»
Природа — це все, що нас (оточує).
Людина — (частина) природи.
Природознавство — це (знання) людини про природу.
Прийом «Ти — мені, я — тобі»
Учні у парах чи групами ставлять одне одному запитання за темою «Методи вивчення природи». Учні роблять взаємооцінювання запитань і відповідей на них.
Метою природничих наук є вивчення й (пояснення) явищ природи.
Основні способи вивчення
природи та довкілля —(спостереження), (порівняння), (вимірювання),
(експеримент)або (дослід).
Спостереження — вивчення змін у природі, що відбувається без (втручання) людини.
(Експеримент) — відтворення природних процесів у штучних умовах.
Уперше експериментальний метод застосував (Галілео Галілей).
Для спостережень та експериментів часто користуються (збільшувальними та
вимірювальними) приладами.
Прийом «Власний досвід»
Завдання. Наведіть приклади методів вивчення природи, якими користується у повсякденному житті ваша родина.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Дивуй»
Учитель. Подумайте, чи часто в повсякденному житті доводиться вимірювати різні величини — довжину, масу, час? Так, бува, що часто. А для проведення вимірів потрібні одиниці вимірювань. Основні сучасні одиниці вам уже відомі: це кілограм, метр, година. Та чи завжди вони існували? У стародавніх державах — Вавилоні, Єгипті, Греції одиницею довжини був лікоть — довжина руки людини від ліктя до кінчиків пальців. Стародавні греки користувалися й іншою мірою довжини — ступією (довжина ступні людини). Араби еталоном довжини вважали волосину з морди осла. На Русі був сажень мірний — відстань між кінчиками пальців рук, розведених у різні боки. Аршин — довжина руки. У пустельних країнах одиницею вимірювання довжини вважали крок верблюда. Тисяча подвійних кроків — це миля. Англійці встановили свою одиницю вимірювання довжини — фут, він дорівнює — 30,5 см. Верста становить 500 сажнів. У середні віки багато держав мали свої особливі міри довжини, маси й об’єму. Єдину для країн і народів систему одиниць
було зроблено в 90 р. XVIII ст. французькими вченими. Розробили нову систему мір довжини — метричну. За одиницю довжини прийнято метр, який дорівнював одній двадцятимільйонній частині меридіана Землі, що проходив через Париж. За одиницю маси прийнято масу кубічного дециметра (1 дм3) води при температурі 4 °С. Цю масу назвали кілограмом. За одиницю часу прийняли секунду — 1/86 400 частину доби.
Таким чином, з’явилась можливість звірити всі наявні в різних країнах світу одиниці з природними «еталонами» — розмірами земної кулі, часом її обертання навколо своєї осі, масою кубічного дециметра води.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Прийом «Мікрофон»
Завдання. Назвіть найпростіші вимірювальні прилади, з якими ви стикаєтеся у повсякденному житті. Що вони вимірюють?
Приклад відповіді: довжину тіл вимірюють лінійкою, час — годинником, хвилини — секундоміром, масу невеликого предмета можна зважити — важільними терезами, зважити людину можна побутовими вагами, об’єм якоїсь рідини — мензуркою, мірним циліндром або хімічним стаканом. У кожному домі є медичний термометр або градусник. Ці прилади призначені для отримання кількісної інформації про навколишній світ.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда
Робота з ілюстраціями
Завдання. За малюнками у підручника чи фото з Інтернету назвіть збільшувальні прилади. Під час яких спостережень доцільно використовувати названі прилади? Назвіть приклади.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Лупа і мікроскоп — збільшувальні прилади, призначені для дослідження дуже малих за розміром об’єктів.
Телескоп — збільшувальний астрономічний прилад, з допомогою якого вивчають великі небесні тіла — планети, зірки.
Отже, для дослідження і дуже малих, і дуже великих об’єктів використовують збільшувальні прилади. Поясніть цей факт.
Робота з підручником (індивідуально)
Завдання. Опрацюйте пункт параграфу підручника, присвячений лабораторному обладнанню.
Прийом «Мозковий штурм»
Завдання. Сформулюйте правила безпечної поведінки під час використання лабораторного обладнання.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Пригадаймо одиниці фізичних величин і запишімо їх у зошит.
Вимірювана величина |
Одиниця величини |
Довжина |
Метр (м), кілометр (км), сантиметр (см), міліметр (мм) |
Площа |
Метр квадратний (м2), кілометр квадратний (км2), гектар (га), сантиметр квадратний (см2) |
Об’єм |
Метр кубічний (м3), літр (л), мілілітр (мл), сантиметр кубічний (см3), дециметр кубічний (дм3) |
Температура |
Градус Цельсія (°С) |
Маса |
Кілограм (кг), тонна (т), грам (г), міліграм (мг), центнер (ц) |
Час |
Секунда (с), година (год), хвилина (хв) |
Густина |
Кілограм на метр кубічний (кг/м3), грам на сантиметр кубічний (г/см3) |
ПРОБНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ
Прийом «Практична теорія»
Завдання. Подивіться на шкалу лінійки, мензурки, термометра та заповніть таблицю.
Характеристики |
Засіб вимірювання |
||
Лінійка |
Термометр |
Мензурка або мірний циліндр, хімічний стакан |
|
Одиниця фізичної величини |
|
|
|
Яку величину ним вимірюють |
|
|
|
Позначення шкали: |
|
|
|
а) кількість поділок |
|
|
|
б) ціна поділки |
|
|
|
в) значення сусідніх цифрових позначок |
|
|
|
Розповідь учителя з елементами бесіди
Винятково важливе значення в житті людини мають погодні явища. Температуру, тиск, кількість опадів, напрямок вітру, вологість визначають за допомогою снігомірної рейки, термометра, барометра, гігрометра, флюгера.
Учитель. Ви вже маєте уявлення про спостереження погоди. Тому пропоную вам вести, окрім народного календаря, календар погоди та фенологічний календар.
Щоб полегшити роботу, ви будете вести один календар на клас. Кожного тижня два учні ведуть спостереження і заносять дані до класного календаря. За тиждень естафету спостережень приймають інші учні і т. ін.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Прийом «Синквейн»
Барометр
Рідинний, механічний Реагує, змінюється, вимірює Низький тиск — то дощ, високий — сонце Прилад для вимірювання атмосферного тиску
Терези
Механічні, електронні Зважують, визначають, вимірюють Показують вагу тіла Пристрій
Мікроскоп
Оптичний, електронний Збільшує, вимірює, показує зображення Все, що не бачимо, очима побачимо Прилад
Термометр
Ртутний,спиртовий
Реагує, вимірює, показує
Застосовують для вимірювання температури
Прилад
Прийом «Власний досвід»
Завдання. Складіть перелік відомих вам побутових вимірювальних приладів.
Прийом «Шпаргалка»
Завдання. Складіть опорно-логічну схему «Прилади для проведення природничо-наукових спостережень».
Учитель. Ми дізналися, як можна різними приладами провести необхідне вимірювання. Яким би тіло не було — великим чи малим, важким чи легким — його можна виміряти і порівняти з іншими тілами за розмірами, об’ємом, масою, густиною.
Систематичні спостереження за погодою збагатять і поглиблять ваші знання про природні явища. Результати спостережень і експериментів допомагають пояснити явища природи.
Опрацювати параграфи підручника: §
Практичні завдання: провести вимірювання за допомогою одного побутового приладу, зробити запис у зошиті про свій дослід; провести декілька способів вимірювання свого зросту.