Сформувати поняття піраміди та її елементів, видів пірамід, вміння застосовувати знання до розв'язування вправ. Розвивати просторову уяву, графічну культуру, пізнавальні інтереси, культуру математичного мовлення та письма.
Урок
Тема уроку :Піраміда
Мета уроку: Сформувати поняття піраміди та її елементів, видів пірамід, вміння застосовувати знання до розв’язування вправ. Розвивати просторову уяву, графічну культуру, пізнавальні інтереси, культуру математичного мовлення та письма.
Обладнання: моделі пірамід, прямокутного паралелепіпеда, куба.
Тип уроку :засвоєння нових знань та вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
Для початку давайте пригадаємо, які ми вивчали з вами просторові фігури.
Робота в групах
1 група
Виміряйте виміри прямокутного паралелепіпеда та знайдіть його площу.
2 група
Виміряйте сторону куба та знайдіть його площу.
ІІІ. Повідомлення –теми та мети уроку.
Перед тим як ми назвемо ще один вид многогранника який вивчимо сьогодні, я озвучу арабське прислів’я, яке треба закінчити: «Все на світі боїться часу, час боїться тільки …(пірамід).
З чим у вас асоціюється слово піраміда?
Найвідоміші піраміди: Хеопса (Хуфу), Хефрена , Мікеріна. Найбільша з них - велика піраміда Хеопса, збудована в XXVI ст. до н. е. Висота її близько 147 метрів, що приблизно дорівнює п’ятдесяти поверховому хмарочосу, а площа основи близько 55 000 квадратних метрів. Згідно з легендами, піраміда служила фараонам тією драбиною, якою вони сходили на небо. Із семи відомих історії чудес світу піраміди залишаються дивом № 1. 20 тисяч робітників зводили піраміду близько 30 років. Для її побудови потрібно було 2,5 мільйонів кам’яних блоків, вагою від двох до тридцяти тонн. Блоки з'єднанні між собою без цементу і так щільно підігнані, що між ними неможливо просунути навіть голку.
Епіграф: Знання можуть бути купою каміння, що задавила особистість. І знання можуть бути вершиною піраміди, на якій стоїть особистість.
Я бажаю вам всім отримати міцні знання і завжди бути на вершині піраміди.
А наше сьогодні завдання познайомитись з пірамідою як геометричним тілом і показати застосування здобутих знань до розв’язування вправ. А ще я бажаю вам поглибити свої знання та розширити кругозір.
Записали дату та тему уроку.
ІІІ. Осмислення нового матеріалу та вироблення вмінь.
Розповідь учителя.
Піраміда – це многогранник , який складається з многокутника, який називається основою, а інші – бічні грані – трикутники.
Назвати елементи піраміди. Залежно від многокутника, який буде в основі , піраміда має таку ж і назву.
Назва піраміди-
Вершина піраміди-
Основа-
Вершини основи піраміди –
Бічні ребра –
Ребра основи -
Площа піраміди дорівнює сумі площ всіх граней.
Зараз попрацюємо дослідниками, з’ясувавши елементи пірамід.
Розв’язування задач
№1
Скільки дроту потрібно для виготовлення трикутної піраміди, в основі якої лежить рівносторонній трикутник зі стороною 5 см, а бічні ребра по 4 см.
Розв’язання.
1)5*3=15 (см) - дроту потрібно для основи піраміди.
2)15+4*3=27 (см) - дроту потрібно для виготовлення піраміди.
Відповідь: 27 см.
Чому ж час боїться пірамід?
Про це можна говорити не одну годину. Вчені проводили досліди і встановили, що час в середині пірамід сповільнюється, леза бритви самозаточуються; в них продукти довго не псуються, квіти не в’януть, виліковуються деякі хвороби. І таких сенсаційних див можна навести багато.
Фізкультхвилинка
А зараз проведено трохи незвичну фізкультхвилинку у вигляді гри. Якщо я називатиму правильне твердження – ви хлопаєте 1 раз, не правильне – 2 рази. Будьте уважні.
№2
Обчислити суму площ всіх граней чотирикутної піраміди, якщо в основі лежить квадрат зі стороною 5 см, а площа однієї бічної грані 10 см2.
Розв’язання.
1) 5*5=25 (см2) - площа основи.
2) 25+4*10=65 (см2) - сума площ усіх граней.
Відповідь: 65 см2
№3
Площа повної поверхні піраміди дорівнює 234 см2, площа її бічної поверхні – 170 см2 . Зайти сторону основи, якщо в основі лежить квадрат.
Розв’язання.
1) 234-170=64(см2) – площа основи піраміди.
2) а2=а*а=64
а=8 (см) – сторона основи.
Відповідь : 8 см.
ІV.Рефлексія
Поділіться своїми враженнями від вивченої теми. Та прикрасьте нашу ялинку незвичними іграшками. Деякі геометричні фігури ми вже знаємо, а з іншими познайомимся пізніше.
V. Домашнє завдання
Якщо встигнути, то 841, 854, 861*
1 група
Виміряйте виміри прямокутного паралелепіпеда та знайдіть його площу.
Довжина (a) – ____см
Ширина (b) – ____см
Висота (с) – ____см
S=_____________________________________________________________
2 група
Виміряйте сторону куба та знайдіть його площу.
Сторона (а) – _______см
S=_____________________________________________________________
Розв’язування задач
№1
Скільки дроту потрібно для виготовлення трикутної піраміди, в основі якої лежить рівносторонній трикутник зі стороною 5 см, а бічні ребра по 4 см.
№2
Обчислити суму площ всіх граней чотирикутної піраміди, якщо в основі лежить квадрат зі стороною 5 см, а площа однієї бічної грані 10 см2.
№3
Площа повної поверхні піраміди дорівнює 234 см2, площа її бічної поверхні – 170 см2 . Зайти сторону основи, якщо в основі лежить квадрат.
Домашнє завдання