20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Тема уроку: Повітря і його властивості. Рух повітря-вітер.

Про матеріал

познайомити зі складом повітря, його властивостями;

• формувати знання учнів про повітряні океани Землі - атмосфера;

• розвивати комунікативні навички та творчі здібності через групову форму роботи;

• показати вплив забруднень навколишнього середовища на здоров'я людини;

• розповісти про заходи, що проводяться для охорони чистоти повітря.

Перегляд файлу

Тема 7 – 8 : Повітря і його властивості.  Рух повітря-вітер.

 Мета:

 • познайомити зі складом повітря, його властивостями;

 • формувати знання учнів про повітряні океани Землі - атмосфера;

 • розвивати комунікативні навички та творчі здібності через групову форму роботи;

 • показати вплив забруднень навколишнього середовища на здоров'я людини;

 • розповісти про заходи, що проводяться для охорони чистоти повітря.

 

 Тип уроку: Урок вивчення та первинного закріплення нових знань

 

 Очікуваний результат: Учні повинні мати уявлення про склад повітря, знати про його властивості.

 • А- мають уявлення про повітрі і його властивості, вміють аналізувати властивості повітря;

 • В- можуть аналізувати, виявляти творчі та практичні навички, доводять свою точку зору, відповідають на питання високого рівня, оцінюють свою роботу.

 • С- задають питання високого рівня, організовують хлопців в групі, критично оцінюють свою діяльність через саморефлексію

 

Обладнання: гість - Повітряний Шарик, корзинка, таблиці (за кількістю учнів), стакан, вода, соломинки для води, м'ячик, віяло, свічка, паличка з фольгою, глобус, духи, червоні і зелені олівці (за кількістю учнів), дрібні шматочки  паперу, грудочки грунту, крейда, презентація уроку

Хід уроку:

 1. Організаційний момент.

 Голосно продзвенів дзвінок,

 Починається урок.

 В клас прийшов - не хмурь обличча,

 Будь веселим до кінця!

Тренінг "Хвиля"

 Інструкція.  «Візьміться за руки.  Зараз я буду пускати хвилю ось так (показує, піднімаючи руку).  Ваше завдання - коли хвиля дійде до вас, пустити її далі.  Спробуємо ... Тепер я пускаю зустрічну хвилю ».( Процедура проведення.  Група стає в коло.  Учасники беруться за руки.  Ведучий дає інструкцію і показує, як пускаються хвилі: піднімає руку, тримаючи руку сусіда.  Вийшла хвиля.  Щоб передати її далі, потрібно сусідові підняти другу руку з рукою свого сусіда і т. Д. Ведучий прискорює ритм хвиль.  Потім пускає зустрічні хвилі.  Коли хвиля повертається до тренера, він може або передати її далі, або зупинити.)

2. Введення в тему уроку.

 - Діти , я хочу запитати у вас: «Відповіді на важкі запитання цікавіше шукати одному або з друзями? ( з друзями )

 Я з вами повністю згодна.  (Звучить 1 куплет пісні В. Шаїнського «Коли мої друзі зі мною»).

 гадайте, кого я запросила з собою на урок? Він буде головним героєм нашого уроку.

Я із гуми, надувна,

Як повітря я легка,

Міцно мотузок тримай

Та мене не відпускай!

(Відповіді) Знайомтеся - це Повітряна кулька .  Візьміть одну з кульок на столі, і намалюйте свій настрій.

  3. Повідомлення теми уроку.

 - На минулому уроці ми говорили про воду і її властивості.  Давайте трохи повторимо.

 -Які властивості води ви знаєте?

  Крім Атлантичного, Тихого, Індійського і Північно Льодовитого океанів є на світі ще один - найбільший з усіх океанів, і ви, кожен день, кожну годину, кожну хвилину, самі того не помічаючи, «купаєтеся» в ньому.

 -І перехожі на вулиці, і кішки, і собаки, і голуби, навіть трамваї з тролейбусами день і ніч «купаються» в цьому океані.  Здогадалися що це за океан?  Ні?  Тоді я вам підкажу: океан цей не солоний,  не прісний і до того ж без берегів і без води.  Немов величезні сріблясті риби, пропливають по його просторах літаки.  Тепер-то ви напевно зрозуміли.  Ну, звичайно, мова йде про найбільший - про блакитний повітряний океан.

  -Чотири водяних океану широко-широко розлилися по землі, а п'ятий повітряний - над землею.  Дном цього повітряного океану є сама Земля.

- Чи бачили ви повітря?

  - Як називається повітряна оболонка Землі?  (Атмосфера)

 4. Робота по картках.

  - Прочитайте, яке ще значення має атмосфера.

 1. Повітряна оболонка планети необхідна для дихання.

 2. Повітря не дає земної поверхні перегрітися від Сонця і в той же час береже її тепло від розсіювання в простір.

 3. Атмосфера - надійний захист нашої планети від метеоритів.

 4. Атмосфера охороняє Землю, рослинний і тваринний світ від згубного впливу космічного випромінювання.

  - Прочитайте найбільш важливе значення.

 Висновок!  Все має важливе значення.  - Сьогодні ми відкриємо секрети повітря.

 

 5. Склад повітря.

  Як ви думаєте, з чого складається повітря?

 Повітря - це суміш газів.  Азоту в повітрі найбільше, кисню поменше, а вуглекислого газу - зовсім мало.

 -Як ви думаєте, який з газів в повітрі найважливіший?

 Вдихніть повітря і видихніть.  Ми вдихаємо повітря, в якому є кисень, а видихаємо повітря без кисню.  У ньому стає більше вуглекислого газу, який не придатний для дихання.

 - Отже, для чого потрібне повітря всьому живому?  (Щоб дихати, жити)

  -  Чи все повітря використовує людина для свого дихання?

 Більше двохсот років тому французький вчений-хімік Антуан Лавуазьє довів, що повітря - це суміш в основному двох газів - азоту і кисню.  Азот - означає «неживий».  Ця частина повітря не підтримує дихання і горіння.  Але без азоту не можуть рости рослини.  Кисень - людина здатна тижнями жити без їжі, кілька днів без води, а без повітря - щонайбільше 5 хвилин.  Однак якщо бути точним, то необхідне не само повітря, а лише той елемент ,що міститься в ньому  - кисень.  Людина не в змозі жити без кисню, тому що без нього не можуть існувати клітини організму.  Виняткова важливість повітря пояснюється тим, що наш організм не вміє витягати кисень з рідини або твердої речовини.  А з повітря, тобто  з газу - вміє.  До речі, в повітрі кисню менше, ніж у воді або в грунті.

  Широко використовується в господарській діяльності кисень: при спалюванні палива в двигунах автомобілів, літаків, кораблів.  В аптеках видають хворим людям кисневі подушки.  Новонароджених дітей, у яких утруднене дихання, поміщають в кисневий кювет.

  Інертні гази.

  - Пізніше в кінці 19 століття, дослідженнями було доведено, що в склад повітря входять ще 5 простих газоподібних речовин: аргон, гелій, криптон, ксенон, неон.  Ці гази назвали інертні (малоактивні)

  - Що значить «інертна людина»?  (Малоактивна)

  - Інертні гази навчилися отримувати хімічним шляхом і використовувати в народному господарстві.  Легкість і горючість гелію використовують при заповненні повітряних куль і дирижаблів.  У середовищі аргону виробляють електрозварювання металів.  Неоном, аргоном, криптоном, ксеноном заповнюють електричні лампочки.  Суміш гелію з киснем застосовують для дихання при підводних роботах.

  - Крім того, в повітрі міститься вуглекислий газ.  Він необхідний для живлення рослин.  Людина дихає киснем і виділяє вуглекислий газ, тобто  відпрацьований кисень.  А рослини поглинають цей газ.  Всім необхідна більша кількість рослин, щоб повітря стало чистішим.

  - Ще є в повітрі водяні пари і різні домішки.

 -  А ви вірите мені, що повітря знаходиться навколо нас всюди? Чи є воно взагалі?  Може, його придумали?

 - Доведемо це?  Адже, хто шукає, той завжди знайде відповідь навіть на найважче запитання!

 Тож почнемо.  Уявіть собі таку картину:

 Стояв спекотний липневий день.  Малюк лежав на стозі сіна і вдихав аромат нагрітої трави.  Навколо цокотіли комахи, в небі літав сокіл.

 -А як літають птахи?  І літаки?  - запитав Малюк.  - А що таке небо?  З чого воно?

  Малюк глибоко зітхнув.  Пахла нагріта на сонці трава, шаруділи крила метеликів, а небо було таким блакитним і яскравим, що малюк примружився і ... заснув.  Хлопчику снилося, що він летить.  Далеко внизу залишилася галявина.  Поруч кружляли птахи, а потім Малюк нічого вже не бачив, він швидко летів до високих хмар.  І ось він уже на великій білій хмарі.Там малюк побачив напис: «Ласкаво просимо в Лабораторію чудесних перетворень Повітря!». Отже, куди ми потрапили разом з хлопчиком? Хто працює в лабораторії?  (Вчені)

 Ось і ми з вами будемо сьогодні вченими, які вивчають повітря.  А всі свої спостереження вчені записують в науковий щоденник.

 Індивідуальна робота

 Стратегія «Факт або думка» - на основі дослідів досліджувати властивості повітря.

 1.В класі ми бачимо дошку, парту, стіни, за вікном - будинки, дерева, хмари.  А чи можемо ми бачити повітря?

 Дослід (учні)

 Візьміть соломинку і опустіть її в стакан з водою.  Злегка подуйте в соломинку. Що з'явилося?( З'являться бульбашки повітря.)

 Висновок: За допомогою зору повітря все ж можна виявити в деяких випадках.

 Подивіться на кімнатні рослини.

 Якого вони кольору? А класна дошка? А як ви думаєте, якого кольору повітря?

 Відкриваємо першу властивість повітря: повітря невидиме і безбарвне.

 А ось товстий шар повітря має колір.  Подивіться у вікно. Що ви бачите вгорі? (Небо)

 Ми звикли називати повітряний океан - небом.

 Блакитне небо - це товстий шар повітря, освітлений сонцем.  Якби Земля не була оточена повітрям, ми бачили б на чорному небі вогненний диск Сонця. Повітряний океан дуже важливий для життя.  Тому що повітрям дихають люди, звірі, птахи і рослини - все живе на Землі. Чи може жити людина без повітря?

 Закрийте долоньками рот і ніс. Вдихніть глибоко повітря і порахуйте, хто скільки може без повітря. Яке було бажання? (Відкрити ніс).

 Страшно навіть подумати, що буде, якщо повітря раптом зникне.  Без повітря ми просто загинемо.

 - А зараз вдихніть глибоко, що ви відчули? (Нічого).

 - Пахне чимось повітря? Закрийте очі. А зараз? (Запах духів).

 Запах, ми відчуваємо, коли частинки речовини потрапляють до нас в ніс.

 Де ви відчуваєте сильні запахи? (В їдальні, перукарні, аптеки і т.д.)

 Значить, який висновок?Чисте повітря запаху не має- пружне.

 Дослід з пакетиком.

 Надути пакет і грюкнути.

 -Чи можна спробувати повітря на смак?  Лизніть його.

 Яку властивість повітря ми відкриємо? Повітря не має смаку

 4.Возьміте в руки підручник.  Якої він форми?  А тепер спробуйте взяти в руки повітря.  Вийшло? Чи має повітря форму? (Немає)

 А тепер я прошу вас заповнити таблицю.  Що ви дізналися з перших із них про повітря?

 З'єднайте стрілкою слова лівого стовпчика зі словами правого стовпчика:

 

 

Колір

безбарвне

блакитне

запашне

без запаху

кругле

немає форми

газ

рідкий

 

Запах повітря

Форма повітря

стан повітря

 

-Повітря знаходиться навколо нас, але ми його не помічаємо, тому що ...

 Физкультхвилинка.

 Ви, напевно, втомилися? Повітря допоможе вам відпочити.

" Квіткова галявина".

 А тепер розслабтеся, уявіть, що ви опинилися на лісовій галявині, навколо прекрасні квіти.  Зірвіть квітку, яка вам сподобалася найбільше.  Понюхайте її. Яке слово висловить її запашний аромат? Зробіть глибокий подих і скажіть (АХ!)

 6. Використання властивостей повітря людиною.

 Продовжимо вивчати властивості повітря і дізнаємося, які з них використовує людина.

 Удар м'ячем об підлогу.  Повітря в м'ячику стискається.  Але так як повітря пружне, воно прагне розширитися, і м'яч з силою відскакує від підлоги.  Повітря стискаємо і пружне.

 Ця властивість повітря широко використовується. З'єднайте лініями: хто використовує - як використовує:

 Пожежні                                                                               гальма

 Маляри                                                                         сильний струмінь води

 Водії                                                                                        розбризкують фарбу

  Дослід (вчитель)

 Підійдіть до мене і подивіться дослід, який доводить, що тепле повітря піднімається вгору. (Тепле повітря, піднімаючись вгору, приводить в рух спіраль). Довели, що тепле повітря піднімається вгору? Тепле повітря піднімається вгору

 Цю властивість повітря ви можете побачити і вдома, коли тепле повітря з пічної труби піднімається вгору. Люди помітили цю властивість повітря і вирішили використовувати її для підйому вгору різних предметів.  Так придумали повітряну  кулю.

 Воно рухається туди, куди дув вітер.  Незабаром вчені створили повітряну кулю, яка була оснащена кермом, нею можна було керувати.  Таку повітряну кулю  назвали аеростат.

-Чому звірі до зими надягають теплі пухнасті шубки? (Відповіді)

 У пухнастих шубках між ворсинками більше повітря, яке зберігає тепло.

 -Чому звірі й птахи в сильний холод ховаються в сніг? (Відповіді)

 Хоч сніг і холодний, але між сніжинками є повітря.  Це повітря і захищає тварин від холоду.

 Значить, повітря має ще одну корисну властивість - зберігати тепло. Тому в будинках роблять подвійні рами.

Отже, повторимо, які властивості повітря використовує людина:

 · Повітря стискається і пружне

 · Повітря рухається

 · Гаряче повітря піднімається вгору

 · Повітря збереже тепло

 При нагріванні повітря розширюється

 - Повітря, як і будь-яке тіло, складається з частинок, між якими є проміжки.  Частинки постійно рухаються, часто стикаються.  Коли повітря нагрівають, воно починає рухатися швидше, стикається сильніше.  Через це вони відскакують на великі відстані один від одного.  Проміжки між ними збільшуються і повітря розширюється.

 Демонстрація досліду.

 - На колбу натягнемо кульку і піднесемо до вогню.  Через деякий час ми побачимо, що кулька стала надуватися.  Чому?

 Висновок!  При нагріванні повітря розширюється. При охолодженні повітря стискається

 - Приберемо колбу з вогню.  Що помітили?  Правильно.  Повітря охолоджується  в колбі і кулька здуваєтьсяся.

 - Запалюю 3 свічки.  Одну закриємо склянкою, другу - банкою, в третю залишимо відкритою.  Що ми побачили?  Яка свічка погасла швидше?

 Свічка під склянкою швидко гасне, під банкою - пізніше, а неприхована свічка продовжує горіти.  Чому? Під склянкою повітря дуже мало і свічка швидко згасла.  Під банкою більше і свічка горіла довше, але і вона згасла.  А відкрита свічка згорає повністю.

 - Про що це говорить? Повітря підтримує горіння.

- Щоб в нашому будинку не сталося лиха, потрібно уважно стежити за електричними приладами, дотримуватися правил безпеки при користуванні газовими балонами, печами і не гратися із сірниками і горючими речовинами.

 - Щоб загасити пожежу, потрібно припинити доступ повітря до палаючого предмету: засипати піском, накрити ковдрою, покрити піною з вогнегасника.

 - Ой, Повітряна кулька хоче заспівати вам ще одну пісеньку.  Послухаємо про що вона?  Може бути, вона по темі уроку?

 (Звучить 1 куплет пісні «А, ну-ка, пісню нам заспівай веселий вітер»).

 Про що ця пісня?  А як вітер пов'язаний з повітрям? Давайте згадаємо, що ми знаємо про вітер? Розповідь  про вітер:

 Земля в різних місцях по-різному нагрівається сонцем.  Від землі нагрівається і повітря.

 Тепле повітря легше холодного. Тепле повітря піднімається вгору.  А холодне повітря опускається на його місце.  Ось і виникає вітер.  Значить вітер - це рух повітря.

 - Необхідно покласти на столі кілька дрібних шматочків паперу і змахнути над ними газетою.

 - Що станеться? - Чому?

 - Повітря почало рухатися і "підхопило" на своєму шляху папір.

 Помахайте віялом на себе.  Що ви відчуваєте?  Ми відчуваємо легкий вітерець.

 Значить повітря - рухається.Повітря змушує рухатися і крутитися предмети, утворює хвилі, піднімає пил.

 Подумайте, як людина змушує вітер допомагати собі? (Відповіді дітей).

 Людина будує вітряки, вітряні електростанції.  Вітер надуває вітрила кораблів.

 Дихальна гімнастика.

 1. Глибокий вдих, видих порціями.

 2. Глибокий вдих, видих з шипінням.

 3. Глибокий вдих - руки через сторони вгору, піднімаємося на носки, видих - опускаємо руки вниз.

 7. Екологічна тривога

 Демонстрація досліду.

 - Запалюю свічку.  Що видно?  (Хвилі повітря рухаються над полум'ям.).

 - Візьмемо тарілку.  Будемо тримати на кілька сантиметрів від полум'я

 - Що ви побачили на тарілці (Сажу).

 - Сажа походить від згоряння палива - в даному випадку воску.

 Відбувається забруднення повітря від неповного згоряння.  Зараз горіла одна свічка, а скільки сажі дала! Скільки таких свічок - заводських труб по всій планеті?  Безліч.

 - Як відображаються на складі повітря дим, гар, отруйна кіптява?  (Повітря забруднюється).

 - Ця проблема є однією з важливих в даний час.

 Так як там багато фабрик і заводів, які впливають на склад повітря. 

- Що ви дізналися з тексту, про те, що роблять люди для охорони чистоти повітря?

 - Що ви можете зробити для охорони чистоти повітря?

 - Рослини необхідні для чистоти повітря.  Вони грають величезну роль в очищенні повітря.  Вони затримують пил, кіптяву. (Слайд)

 8. Охорона повітря.

Людям і тваринам, заводам і машінам- всім потрібне повітря.  Чому ж на землі його не стає менше? (Відповіді)

 Тому що на Землі є зелені рослини.  Людина дихає киснем, а видихає вуглекислий газ.  А рослини як би дихають вуглекислим газом, а видихають кисень, який необхідний людям і тваринам.

- а від чого повітря може забруднюватися? (Відповіді)

 Відзначте червоним олівцем те, що забруднює повітря, зеленим - те, що не забруднює.

 Розкажіть, від чого забруднюється повітря? (Відповіді)

 У містах будується багато заводів.  З їх труб в повітря піднімається дим, в якому багато пилу отруйних речовин, шкідливих для здоров'я всіх живих істот. Вихлопні гази автомашин так само забруднюють повітря.

 Що ж роблять люди, щоб повітря було чистим? (Відповіді)

 На заводах працюють установки, які вловлюють пил і отруйні гази.  Вчені розробляють нові машини, які не будуть забруднювати повітря .. А головним очищувачем повітря є зелені насадження.  Ось чому так легко дихається в лісі. Одна тільки тополя виділяє кисню стільки, скільки 3 липи, 7 ялин, 4осіни.

 9.Рефлексія.

 Рефлексія «Метод п'яти пальців»

 

  М - мізинець.- Які знання ви сьогодні отримали?

  Б - безіменний - Що я сьогодні робив і чого досяг?

  С - середній - Чим я сьогодні допоміг однокласникам?

  У - вказівний - Що я сьогодні зробив для свого здоров'я?

  Б - великий - Який у вас настрій ?

 -Молодци.  Дружна робота на уроці допомогла вам дізнатися багато цікавого про повітрі.

 Давайте ж намагатися жити так, щоб на нашій планеті - Земля завжди цвіли квіти і співали пташки!

 - А тепер відкрийте щоденники для домашнього завдання.

10. Оцінювання.

 На пам'ять про урок одну Повітряну кульку дарую вам частинку повітря з оцінкою, яку ви сьогодні заробили на уроці.

 Якщо ви згодні з оцінкою.  Поплескайте в долоні!

 Дякую за урок!  До нової зустрічі!

ТЕСТ:

  1. Що таке повітря?

  А) рідина

  Б) тверда речовина

  В) суміш газів

  2. Скільки часу людина може обходитися без повітря?

  А) 5 тижнів

  Б) 5 днів

  В) 5 хвилин

  3. Чисте повітря(підкреслити):

   біле,  прозоре, синє, здатне переміщатися,стоїть на місці, без запаху, пахне, легке, важке, має температуру, має форму кулі,

4. Що вимірює вуличний термометр?

  А) температуру тіла

  Б) температуру води

  В) температуру землі

  Г) температуру повітря

  5. При якій температурі повітря дуже холодно?

  А) + 20 градусів

  Б) 0 градусів

  В) - 20 градусів

  6. Рух повітря - це ...

  А) листопад

  Б) вітер

  В) переважно без опадів

  7. Куди піднімається гаряче повітря?

  А) вгору

  Б) вниз

  В) в сторони

doc
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку