3-Б клас
Урок: Природознавство
Тема:. ПТАХИ
Мета: продовжити формувати поняття «птахи»; розвивати вміння описувати птахів, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять учнів; виховувати дбайливе ставлення до птахів.
Комунальний заклад
Загальноосвітня школа I-III cтупенів №33
Вінницької міської ради»
Вчитель: Березнюк Т.І.
3-Б клас
Урок: Природознавство
Тема:. ПТАХИ
Мета: продовжити формувати поняття «птахи»; розвивати вміння описувати птахів, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять учнів; виховувати дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання: картки із зображенням птахів
Хід уроку
Пролунав веселий наш дзвінок
Всіх покликав на урок
Тож рівненько всі сідаймо
Та урок розпочинаймо
1.Вправа «Синоптик»
- Зараз пора року зима.
- Надворі холодно.
-Небо похмуре.
-Можливі опади протягом дня
2.Асоціативний кущ
Природа
звірі
небо птахи повітря вода
квіти дерева
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Назвіть ознаки риб.
— Що допомагає рибі рухатися?
— Від чого залежить форма риби? Наведіть приклади.
— На які групи розподіляють риб за способом живлення?
— Яким є значення риб у природі?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про будову, пристосування до польоту та способи живлення птахів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 109–112)
— Пригадайте істотні ознаки птахів.
— Запам’ятайте! Тіло птахів укрите пір’ям і поділяється на голову, шию, тулуб і кінцівки. На голові — дзьоб, за допомогою передніх кінцівок — крил — птахи літають.
— Чи швидко літають птахи?
Як птахи підкорили повітряний простір?
Виявляється, у птахів не одне, а ціла низка пристосувань для польоту. По-перше, це пір’яний покрив. Пір’я зменшило вагу птахів. Замість передніх кінцівок у них крила.
По-друге, легкий та міцний скелет і гарно розвинені м’язи, які спричиняють змахи крил.
По-третє, щоб летіти, доводиться витрачати багато енергії. Тому птахи дуже багато їдять.
Завдяки здатності літати птахам легше знаходити їжу. Згори добре видно й дістатися будь-куди зручно. Живляться птахи по-різному.
— Розгляньте малюнок 88. За допомогою різних джерел інформації з’ясуйте, чим живляться зображені на ньому птахи.
Робота в групах.
Позмагайтеся! Яка група назве більше птахів, що різняться за способом живлення.
Висновки
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати,
Збудували собі хати. (Птахи)
По болоту ходить скрізь. (Журавель)
Чорна латка
По дереву скаче. (Сорока)
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей)
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (Чапля)
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
Розігрування сценки
Учитель.Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків.вони розповідали, що у нашому класі є загадковий хлопчик. Хто ж він такий?
Виходить хлопчик з годівничкою.
Хлопчик. Я - володар птахів. Захочу – птахи самі прилетять до мене. Захочу – прилетять синиці й горобці. Захочу – з'являться гості із півночі:снігурі та омелюхи.
Учитель. Можливо ти чарівник?
Хлопчик.Ні,я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд проста хатка, та у неї чарівна сила.
Учитель. Цікаво, що це за хатка?
Хлопчик.Ну гаразд, я відкриваю свій секрет.(Показує годівничку)
І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.
Учитель. Спасибі тобі хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов'язково скористаємося нею.
Робота в парах. Гра «Посади птахів до годівнички»
У кожного на парті є птах. Ви дивитися, по черзі називаєте чи селете чи не селете його до годівнички, якщо перелітній-ні, якщо осілий –так. Свою відповідь поясніть.
Підсумок: Перша причина відльоту птахів це голод, нічим живитися, немає комах. А зимувати залишаються птахи, які живляться різним насінням, рештками рослин.
2. Практичне завдання
— Розгляньте птахів, зображених на малюнках, які зображені на дошці. Розкажіть про кожного птаха за планом:
1) назва птаха;
2) розмір (великий, середній, малий);
3) частини тіла (голова, тулуб, ноги, хвіст);
4) чим укрите тіло;
5) особливості зовнішньої будови.
— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?
Робота у групах по 5 учнів
На партах у вас є розрізані прикмети . Зберіть у парі та прочитайте, що у вас вийшло
1Горобці ховаються і гіллячках – на мороз або перед заметіллю.
2.Ворона сидить вранці на верхівці дерева до хурделеці.
3.Горобці ховаються під стріху-буде буря.
4.Зозуля весною голосно і часто кує – тепло не загорами.
5.Як на початку травня ворон у житті ховається, народ на добре жниво сподівається.
Робота з прислів'ями.
На партах у вас є картки з прислів'ями. Прочитайте та поясніть, як ви їх розумієте.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте висновки на с. 112.
— Яку будову мають птахи?
— Яке значення для польоту мають особливості будови птахів?
— Як птахи отримують енергію для польоту?
— Дослідіть: чим живляться птахи, яких ви можете спостерігати у своїй
місцевості. Наведіть приклади.
— Які казки або пісні про птахів ви знаєте? Про які особливості цих птахів
у них ідеться?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 109–112.