Тема уроку "Повні й неповні речення"

Про матеріал
Вивчення нової теми, використовуючи роботу у групах, у парах, акцентуючи увагу на аналізі мовного матеріалу, творчій роботі здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Тема: Неповні речення 

Мета: Поглибити знання учнів про повні та неповні речення; формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, розрізняти повні та неповні речення у складі простих і складних речень, доцільно вживати їх в усному та писемному мовленні, навчити відрізняти їх від односкладних речень; розвивати увагу, уміння аналізувати мовні явища, розвивати мовлення, словниковий запас; виховувати культуру мовлення, любов до рідної мови.

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання: картки, підручник.

                                                            Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Робота з опитувальними картками, виготовленими вдома .

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Зверніть увагу на таблицю.

У 1-му і 2-му абзацах — прості речення, які входять до складного. Спочатку прочитайте їх так, як вони подані. Чи всі речення зрозумілі? Після цього об’єднайте частини з 1-го та 2-го абзацу у складні речення. Що змінилося? Чому?


 

  1. 1. Дурний хвастається подругою. 2. Лагідні слова роблять приятелів. 3. Не одяг красить людину. 4. Одна головешка в печі гасне.
  2. 1. А розумний матір’ю. 2. А грубі завзятих ворогів. 3. А добрі діла. 4. А два в полі горять.

 

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

Речення, у яких є всі члени, необхідні для певного структурного типу, називаються повними. Наприклад: українська пісня може кожне серце полонить. Це повне двоскладне речення, в якому є всі необхідні для цього структурного типу члени речення. Ні в кого з українців не було такої сім’ї. Це також повне, але односкладне речення.

  Речення, в якому пропущено якийсь член (головний чи другорядний), називається неповним. Пропущені члени неповних речень є обов’язковими для певного структурного типу. Наприклад: Птиця створена до літання,людина — для праці. 2-е речення неповне, бо в ньому опущено присудок— створена. Воно без попереднього речення, з якого поновлюється пропущений присудок, не зрозуміле, і тому не може самостійно існувати. 

 Неповними бувають як прості речення, так і частини складних речень.

Неповні речення поділяються на контекстуальні і ситуативні Контекстуальні — це такі неповні речення, опущені члени яких легко поновлюються з попереднього тексту. Ситуативні — це такі неповні речення, відсутні члени яких не поновлюються. Їх не можна поновити, бо вони в тексті словами ніде не названі, а домислюються із ситуації мовлення, тобто їх зміст розкривається позамовними обставинами, жестами,мімікою.

   Наприклад: Хлопець несміло підходить до каси аерофлоту. Касир дивиться йому в вічі і запитує: «Тобі куди?». 3-є речення є неповним ситуативним, оскільки члени речення дати, квиток домислюються ситуацією мовлення.

 

В українській мові вживаються речення, які за структурою є неповними, а за змістом-повними.

Уживання повних і неповних речень зумовлене сферою їх використання.

У книжно-писемній мові неповні речення, як правило, не вживаються, крім тих частин художніх текстів, що відбивають живе розмовне мовлення, в якому неповні речення є одним з найбільш поширених типів.

 

2. Самостійна робота з підручником.

Опрацювання таблиці «Неповні речення»

 

3. Застосування різновиду загально групового обговорення  технологію «Мікрофон», яка надає можливість кожному учню відповісти швидко,по черзі, на запитання.

Які речення називаються неповними?

— Чим відрізняються неповні речення від односкладних?

— Чи бувають неповними односкладні речення? Наведіть приклади.

— Де із якою метою найчастіше вживаються неповні речення?

 

4.Завдання учням.

Прочитайте речення. Випишіть неповні речення і охарактеризуйте їх за схемою:

а) односкладне чи двоскладне неповне;

б)який член речення опущений чи домислюється;

в) тип неповного речення



 

  1. Полум’яний красень місяць схилився у вікно.
  2. Шелест лісу

Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна.

  1. Я з Яковом прямували на північ, а наші друзі — на схід.
  2. Повіддавав батько своїх дочок ще на півночі. Одну-за метеоролога-полярника,другу-за військового.

 

5. Синтаксичний розбір речення.

По сей бік верби журяться, по той бік-очерет.

 

6. Редагування тексту.

Застосування технології «Робота в парах».

Відредагуйте діалог, надавши йому властивих  розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення.

 Ми зупинились од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою.

— Звідки ви їдете?— запитав лейтенант різко.

— Ми йдемо із танців,-відповів я.

— Ви втекли з поїзда?

— Поїзд розбомбили вчора.

— А чого ви тут шляєтесь?

— Ми йдемо додому в село.

— А де знаходиться ваше село?

— Наше село називається Кущівка,-озвався Сашко і показав рукою на північний захід, -це туди…

 

7. Робота з підручником.

Вправа №115.

Прочитайте. Доведіть, що перед вами текст. Спишіть, вставляючи при діалозі правильні розділові знаки. Знайдіть неповні речення, обґрунтуйте свою думку.

 

8. Групова робота на закріплення теми «Неповні речення».

Застосування методу «Робота в парах-думати, працювати в парі, обмінюватись думками».

                                                     Картка 1.

  1. Поясніть, у чому полягає відмінність між поширеними, односкладними і неповними реченнями.
  2. Укажіть фрагменти тексту, що містять двоскладні неповні речення. Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення.

а) Андрій додому поспішаю, а сонце-у зеніт.

б) У кімнатах у нас гарно. Вичищено, виметено.

в) —А куди ти мандруєш ,парубче!

-Додому.

 

                                                    Картка 2.

  1. Чи правильною є думка про те,що двоскладні речення є завжди повними, а односкладні-неповними? Доведіть свою думку.
  2. Укажіть тексти, що містять неповні речення, у яких пропущений член можна відтворити зі змісту самого речення.

а) Вгорі — ліси сріблясто- сині, внизу — розлив молочних нив.

б) А за дверима-холодний морок.

в) Чайка-в небі, голуб-в хмарі, степ і море-вічно в парі з вами, давні друзі, Юнь моя на виднокрузі.

                                                Картка 3.

  1. Виберіть правильне твердження.

а) Важко правити Данилові свою ношу.( Речення неповне з пропущеним присудком.)

б) А за дверима-холодний морок.(Це речення повне)

в) А далі на північ-хвойні ліси.( Це речення неповне, з пропущеним присудком.)

 

Зробіть повний синтаксичний аналіз неповного речення.

  1.               Доведіть чи спростуйте думку.
  1.               На місці пропущеного члена в неповному реченні завжди ставиться тире.

 

IV. Підсумки уроки. Технологія « Мікрофон».

На цьому уроці я дізнався…..

Я зрозумів….

Я навчився….

Я буду активний….

Я задоволений своєю роботою….

V.Домашнє завдання .

I рівень:Підготувати розповідь про повні й неповні речення, виконати тестові завдання.

ІІ рівень: Скласти діалог « Моє захоплення», використовуючи неповні речення.

ІІІ рівень:  Із художньої літератури, фольклору доберіть по 3 приклади контекстуальних, ситуативних неповних речень.

 

docx
Додав(-ла)
Козіна Тетяна
Додано
10 серпня 2023
Переглядів
1373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку