Тема: Неповні речення
Мета: Поглибити знання учнів про повні та неповні речення; формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, розрізняти повні та неповні речення у складі простих і складних речень, доцільно вживати їх в усному та писемному мовленні, навчити відрізняти їх від односкладних речень; розвивати увагу, уміння аналізувати мовні явища, розвивати мовлення, словниковий запас; виховувати культуру мовлення, любов до рідної мови.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: картки, підручник.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Робота з опитувальними картками, виготовленими вдома .
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Зверніть увагу на таблицю.
У 1-му і 2-му абзацах — прості речення, які входять до складного. Спочатку прочитайте їх так, як вони подані. Чи всі речення зрозумілі? Після цього об’єднайте частини з 1-го та 2-го абзацу у складні речення. Що змінилося? Чому?
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Речення, у яких є всі члени, необхідні для певного структурного типу, називаються повними. Наприклад: українська пісня може кожне серце полонить. Це повне двоскладне речення, в якому є всі необхідні для цього структурного типу члени речення. Ні в кого з українців не було такої сім’ї. Це також повне, але односкладне речення.
Речення, в якому пропущено якийсь член (головний чи другорядний), називається неповним. Пропущені члени неповних речень є обов’язковими для певного структурного типу. Наприклад: Птиця створена до літання,людина — для праці. 2-е речення неповне, бо в ньому опущено присудок— створена. Воно без попереднього речення, з якого поновлюється пропущений присудок, не зрозуміле, і тому не може самостійно існувати.
Неповними бувають як прості речення, так і частини складних речень.
Неповні речення поділяються на контекстуальні і ситуативні Контекстуальні — це такі неповні речення, опущені члени яких легко поновлюються з попереднього тексту. Ситуативні — це такі неповні речення, відсутні члени яких не поновлюються. Їх не можна поновити, бо вони в тексті словами ніде не названі, а домислюються із ситуації мовлення, тобто їх зміст розкривається позамовними обставинами, жестами,мімікою.
Наприклад: Хлопець несміло підходить до каси аерофлоту. Касир дивиться йому в вічі і запитує: «Тобі куди?». 3-є речення є неповним ситуативним, оскільки члени речення дати, квиток домислюються ситуацією мовлення.
В українській мові вживаються речення, які за структурою є неповними, а за змістом-повними.
Уживання повних і неповних речень зумовлене сферою їх використання.
У книжно-писемній мові неповні речення, як правило, не вживаються, крім тих частин художніх текстів, що відбивають живе розмовне мовлення, в якому неповні речення є одним з найбільш поширених типів.
2. Самостійна робота з підручником.
Опрацювання таблиці «Неповні речення»
3. Застосування різновиду загально групового обговорення технологію «Мікрофон», яка надає можливість кожному учню відповісти швидко,по черзі, на запитання.
— Які речення називаються неповними?
— Чим відрізняються неповні речення від односкладних?
— Чи бувають неповними односкладні речення? Наведіть приклади.
— Де із якою метою найчастіше вживаються неповні речення?
4.Завдання учням.
Прочитайте речення. Випишіть неповні речення і охарактеризуйте їх за схемою:
а) односкладне чи двоскладне неповне;
б)який член речення опущений чи домислюється;
в) тип неповного речення
Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна.
5. Синтаксичний розбір речення.
По сей бік верби журяться, по той бік-очерет.
6. Редагування тексту.
Застосування технології «Робота в парах».
Відредагуйте діалог, надавши йому властивих розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення.
Ми зупинились од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою.
— Звідки ви їдете?— запитав лейтенант різко.
— Ми йдемо із танців,-відповів я.
— Ви втекли з поїзда?
— Поїзд розбомбили вчора.
— А чого ви тут шляєтесь?
— Ми йдемо додому в село.
— А де знаходиться ваше село?
— Наше село називається Кущівка,-озвався Сашко і показав рукою на північний захід, -це туди…
7. Робота з підручником.
Вправа №115.
Прочитайте. Доведіть, що перед вами текст. Спишіть, вставляючи при діалозі правильні розділові знаки. Знайдіть неповні речення, обґрунтуйте свою думку.
8. Групова робота на закріплення теми «Неповні речення».
Застосування методу «Робота в парах-думати, працювати в парі, обмінюватись думками».
Картка 1.
а) Андрій додому поспішаю, а сонце-у зеніт.
б) У кімнатах у нас гарно. Вичищено, виметено.
в) —А куди ти мандруєш ,парубче!
-Додому.
Картка 2.
а) Вгорі — ліси сріблясто- сині, внизу — розлив молочних нив.
б) А за дверима-холодний морок.
в) Чайка-в небі, голуб-в хмарі, степ і море-вічно в парі з вами, давні друзі, Юнь моя на виднокрузі.
Картка 3.
а) Важко правити Данилові свою ношу.( Речення неповне з пропущеним присудком.)
б) А за дверима-холодний морок.(Це речення повне)
в) А далі на північ-хвойні ліси.( Це речення неповне, з пропущеним присудком.)
Зробіть повний синтаксичний аналіз неповного речення.
IV. Підсумки уроки. Технологія « Мікрофон».
На цьому уроці я дізнався…..
Я зрозумів….
Я навчився….
Я буду активний….
Я задоволений своєю роботою….
V.Домашнє завдання .
I рівень:Підготувати розповідь про повні й неповні речення, виконати тестові завдання.
ІІ рівень: Скласти діалог « Моє захоплення», використовуючи неповні речення.
ІІІ рівень: Із художньої літератури, фольклору доберіть по 3 приклади контекстуальних, ситуативних неповних речень.