Тема: ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ . ОПОВІДАННЯ ЄВГЕНА ГУЦАЛА «ЗАПАХ КРОПУ»
6 клас
Мета: розширити коло читацьких інтересів учнів, збагачувати їхній словниковий запас, розвивати вміння сприймати художній твір як естетичне явище,висловлювати свої враження від прочитаного;
виховувати любов до природи, кращі людські якості.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь
Обладнання: виставка книжок, ілюстрації до них, портрети письменників Євгена Гуцала та Олександра Довженка.
Теорія літератури: оповідання, характеристика образу, художній опис, епітет, метафора, порівняння.
Хід уроку
ВІН СПРАВЖНІЙ МАЙСТЕР,ЧАРІВНИК , ЯКИЙ УМІЄ
СЛОВОМ ТОРКНУТИСЯ ЛЮДСЬКИХ ДУШ
РОСТИСЛАВ САМЧУК
І.Повідомлення теми та мети уроку Слайд № 1
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повторення знань з теорії літератури. Слайд №2
1.Який літературний твір називається оповіданням?( Невеликий епічний художній твір про одну чи кілька подій у житті персонажа,що відіграють важливу роль у його долі.)
2.Які оповідання ви вивчали у попередніх класах?( «Лось»Є.Гуцала, «Сосонка»О.Пчілки, «Диваки» Г.Тютюнника, «Соловей» К.Малицької)
3. Як називають персонажів твору?( Образами. )
4.Що таке опис?(Змалювання письменником у художньому творі місця подій,тієї обстановки , в якій живуть і діють персонажі, картин природи, зовнішнього вигляду людей.)
5.Які описи ви знаєте?(Опис природи,зовнішнього вигляду людини, тварини, пам’ятника, інтер’єру і т.д.)
6.Як називається опис природи? Зовнішнього вигляду людини? (Пейзаж,портрет).
6.Які художні засоби використовуються в описах? (Епітети,порівняння, метафори)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
IV. Опрацювання теми уроку Слайд № 3
1. Повідомлення юних літературознавців про життя і творчість Євгена Гуцала
Народився Євген Пилипович Гуцало 1937 року в селі Старому Животові на Вінниччині в родині вчителів. У його пам’яті назавжди лишилася війна,чорні дні окупації. У 1944 році Вінниччину було звільнено від німецько-фашистських загарбників, його батьки почали працювати в школі села Гулівка. Саме в цьому селі Євген пішов до першого класу. Середню освіту закінчував у сусідньому селі Корделівка. Малий Євген милувався природою Полісся, виростав допитливим, спостережливим хлопчиком. Ще з дитинства любив літературу. Вже в школі почав писати вірші, мріяв стати журналістом. У 1959 році закінчив історико - філологічний факультет Ніжинського педагогічного інституту. Працював у редакції газет на Вінниччині, Донеччині, Львівщині, Чернігівщині, в Києві. Був редактором видавництва художньої літератури «Радянський письменник».
Переїзди дали йому змогу ознайомитися з новими краями та людьми. Гостре око журналіста помічало цікаві людські характери, життєві історії, які ставали сюжетами та темами для майбутніх оповідань та повістей. Першу книжку Євген Гуцало назвав « Люди серед людей».
Євген Гуцало відомий український прозаїк. Його перу належать такі книжки: «Бережанські портрети», «Орлами орано», «Шкільний хліб». Багато писав і для дітей : збірки «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня», « У лелечому селі», «З вогню воскреслі», «У полі білий кінь», «За обручем», «Дениско»
2. Вчитель. На сьогоднішній урок ви прочитали твір Євгена Гуцала «Запах кропу».
Як ви гадаєте, чому автор дав саме таку назву цьому творові? ( Запах кропу асоціюється з рідною домівкою, родиною, місцем де минуло дитинство,а спогади допомагають повернутися туди,де ти був щасливим.)
А чи знаєте ви про користь кропу, його використання?
Повідомлення юних біологів про кріп Слайди №4,5
Опис рослини. Виростає у висоту до 40—60 см, має тонкі майже голі та добре розгалужені стебла, рідкі, тонкі та м’які листки 10-20 см в довжину. Відростки листя мають в ширину 1-2 мм, листки ниткоподібні шириною менше 1 мм. Квіти мають забарвлення від білого до жовтого, зібрані в невеликі зонтики (парасольки) діаметром 2-9см. Цвіте рослина в червні-липні, плоди достигають у кінці серпня. Насіння 4—5 мм в довжину та 1 мм в товщину, злегка викривлені, з поздовжніми боріздками. Плоди мають приємний специфічний запах, пряний смак. Кріп з давніх часів використовується людьми в їжу. Перші згадування про кріп зустрічаються в працях стародавніх греків і римлян. Батьківщиною кропу є Азія. Запах кропу в Стародавній Греції "змагався" з ароматом троянд.. Гілки кропу з перисто-розсіченим листям вплітали у вінки.
Відома грецька поетеса Сафо оспівала кріп у віршах.
У кулінарії використовують зелень та насіння як ароматичну приправу, додаючи до страв з м'яса, риби, овочів, салатів та маринадів, а в цвітучому стані при солінні і маринуванні овочів.
Зелень кропу містить багато вітамінів .
3.Робота з текстом твору
Знайдіть у творі епізоди , де згадується запах кропу?
(… із - поміж усіх запахів,пробивається дух кропу…, терпкувато - дурманний дух кропу…,…над усіма запахами панує дух кропу…З - поміж того студеного паху ледь – ледь прокльовується забутий запах кропу).
4.Аналіз мовних засобів твору
Робота з твором. 1.Які художні засоби використані автором у творі?
Знайдіть їх та зачитайте?
2. Яка роль епітетів,порівнянь,метафор у тексті твору ?
3.Чому саме такі художні засоби використав
письменник у творі?
Слайд №6. Епітети – це художні означення.
Синьо – рипучі сніги, рання весна, кволе світло, солодкувато - бентежні голоси, зелена гуща, бурхлива гуща, смарагдова латка, в’юнка квасоля, дебельненькі огірки, ніжні огірки, солодкуваті огірки, різкувато – прозоре повітря, ожиновий запах, біла стерня і т.д.
Слайд № 7.
Порівняння - пояснює ознаки одного явища чи предмета за допомогою іншого,чимось схожого на нього.
Як молоде зітхання землі, як рожевий подих ранку, гарбузи наче давні предки.
Слайд №8.
Метафора - це слово або словосполучення, яке переносить ознаки одного явища на інше за подібністю між ними.
Визирали жовті квіточки, соняшники сміються, замислені соняшники,соняшники думають, гарбузи перелазять через тин, здираються на тин, соняшники поприпадали вухами до землі, качани кукурудзи усміхаються, помідор посміхається,регоче.
5.Робота за методом зіставлення Слайд №9
1.Поясніть як ви розумієте вислів
П.Г.Тичини ?
2.Згадайте, який твір О.Довженка ви
вивчали? ( «Зачарована Десна»)
3.Як ви гадаєте , що є спільного у творах
цих письменників? ( Автори творів
будують сюжет у вигляді спогадів свого
дитинства)
Робота в парах :
Знайти у творах опис городу, хати.
Знайти та зачитати в творах описи членів родини.
Дібрати епітети до слів городина, дитинство, мати,пора.
Підбиття підсумків роботи в парах.
6. Закріплення вивченого матеріалу
Літературний диктант
Про кого або про що йдеться мова?
1.Була вона невеличка, висохла й тонка, наче горстка конопель, недотіпана на терниці .На темному її обличчі життя зоставило зморшкувате своє письмо…(Баба Килина)
2… набрякають сонцем повільно – йому важкувато переборювати їхню зелену й тверду впертість.(Помідори)
3. Очі в неї темні, схожі на дві живі грудочки землі. Руки ще молоді, але вже заковані в ланцюжки жилок, які струменять пульсуючою блакиттю…(Мати)
4. Озвучені бджолами, вони чомусь схожі для мене на круглі кобзи,яких земля підняла зі свого лона на високих живих стеблах.(Соняшники)
5….був сухенький, тоненький,як дубова жердка, на яку одягли полотняну сорочку навипуск та підперезали поясом.(Дід Ілько)
6 ….стояла над шляхом, біля самісінького лісу, - зовсім нікудишня…, по вікна загрузла в землю, підперта стовпами,щоб не розлізлись…(Дідова та бабина хата)
7…в’ються поміж картоплею, спинаються на вишні, перелазять через тин, вони, прикріпившись чіпкими своїми вусиками, просочуються, пробиваються скрізь,де тільки можуть знайти краплину сонця.(Гарбузи)
або Літературна вікторина
«Чи уважний ти читач?»
1.Які пори року згадуються автором у творі?(Весну,літо,осінь,зиму)
2.Які народні свята згадуються у творі?( Івана Купала, Спас)
3.Назвіть назви страв , які готувала мати?(Борщ, всілякі капусняки, юшку з риби,юшку з грибними вушками, качку з яблуками).
4.Що любила сіяти баба Килина? (Капусту, квасолю,буряки, редьку. Моркву, перець, помідори, огірки, цибулю,часник, картоплю)
5.Що крім городини сіяли дід з бабою? (Жито, коноплі, а також соняшники та кукурудзу)
6.Які квіти – символи ви зустрічали, читаючи оповідання»Запах кропу»?(Чорнобривці, калина, барвінок)
7.З чим порівнює автор матір?(Зі свічкою)
8.Назвіть період весіль у селі.(Осінь,зима)
7.Домашнє завдання : 1.Скласти запитання до оповідання «Запах кропу»
1 група до І розділу
2 група до ІІ розділу
3 група до ІІІ розділу
4 група до ІV розділу
2. Підготувати ілюстрації до прочитаного твору
Є.Гуцала «Запах кропу»
Медіа-урок : БЕСІДА З ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ ЗА ОПОВІДАННЯМ ЄВГЕНА ГУЦАЛА «ЗАПАХ КРОПУ» 6 клас
Мета: розширити коло читацьких інтересів учнів, збагачувати їхній словниковий запас, розвивати вміння сприймати художній твір як естетичне явище,висловлювати свої враження від прочитаного;
виховувати любов до природи, кращі людські якості.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь
Обладнання: виставка книжок, ілюстрації до них, портрети письменників Євгена Гуцала та Олександра Довженка.
Теорія літератури: оповідання, характеристика образу, художній опис, епітет, метафора, порівняння.
Хід уроку
ВІН СПРАВЖНІЙ МАЙСТЕР,ЧАРІВНИК , ЯКИЙ УМІЄ
СЛОВОМ ТОРКНУТИСЯ ЛЮДСЬКИХ ДУШ
РОСТИСЛАВ САМЧУК
І.Повідомлення теми та мети уроку .Слайд № 1
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повторення знань з теорії літератури. Слайд №2
1.Який літературний твір називається оповіданням?( Невеликий епічний художній твір про одну чи кілька подій у житті персонажа,що відіграють важливу роль у його долі.)
2.Які оповідання ви вивчали у попередніх класах?( «Лось»Є.Гуцала, «Сосонка»О.Пчілки, «Диваки» Г.Тютюнника, «Соловей» К.Малицької)
3. Як називають персонажів твору?( Образами. )
4.Що таке опис?(Змалювання письменником у художньому творі місця подій,тієї обстановки , в якій живуть і діють персонажі, картин природи, зовнішнього вигляду людей.)
5.Які описи ви знаєте?(Опис природи,зовнішнього вигляду людини, тварини, пам’ятника, інтер’єру і т.д.)
6.Як називається опис природи? Зовнішнього вигляду людини? (Пейзаж,портрет).
6.Які художні засоби використовуються в описах? (Епітети,порівняння, метафори)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
IV. Опрацювання теми уроку Слайд № 3
1. Повідомлення юних літературознавців про життя і творчість Євгена Гуцала
Народився Євген Пилипович Гуцало 1937 року в селі Старому Животові на Вінниччині в родині вчителів. У його пам’яті назавжди лишилася війна,чорні дні окупації. У 1944 році Вінниччину було звільнено від німецько-фашистських загарбників, його батьки почали працювати в школі села Гулівка. Саме в цьому селі Євген пішов до першого класу. Середню освіту закінчував у сусідньому селі Корделівка. Малий Євген милувався природою Полісся, виростав допитливим, спостережливим хлопчиком. Ще з дитинства любив літературу. Вже в школі почав писати вірші, мріяв стати журналістом. У 1959 році закінчив історико - філологічний факультет Ніжинського педагогічного інституту. Працював у редакції газет на Вінниччині, Донеччині, Львівщині, Чернігівщині, в Києві. Був редактором видавництва художньої літератури «Радянський письменник».
Переїзди дали йому змогу ознайомитися з новими краями та людьми. Гостре око журналіста помічало цікаві людські характери, життєві історії, які ставали сюжетами та темами для майбутніх оповідань та повістей. Першу книжку Євген Гуцало назвав « Люди серед людей».
Євген Гуцало відомий український прозаїк. Його перу належать такі книжки: «Бережанські портрети», «Орлами орано», «Шкільний хліб». Багато писав і для дітей : збірки «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня», « У лелечому селі», «З вогню воскреслі», «У полі білий кінь», «За обручем», «Дениско»
2. Вчитель. На сьогоднішній урок ви прочитали твір Євгена Гуцала «Запах кропу».
Як ви гадаєте, чому автор дав саме таку назву цьому творові? ( Запах кропу асоціюється з рідною домівкою, родиною, місцем де минуло дитинство,а спогади допомагають повернутися туди,де ти був щасливим.)
А чи знаєте ви про користь кропу, його використання?
Повідомлення юних біологів про кріп Слайди №4,5
Опис рослини. Виростає у висоту до 40—60 см, має тонкі майже голі та добре розгалужені стебла, рідкі, тонкі та м’які листки 10-20 см в довжину. Відростки листя мають в ширину 1-2 мм, листки ниткоподібні шириною менше 1 мм. Квіти мають забарвлення від білого до жовтого, зібрані в невеликі зонтики (парасольки) діаметром 2-9см. Цвіте рослина в червні-липні, плоди достигають у кінці серпня. Насіння 4—5 мм в довжину та 1 мм в товщину, злегка викривлені, з поздовжніми боріздками. Плоди мають приємний специфічний запах, пряний смак. Кріп з давніх часів використовується людьми в їжу. Перші згадування про кріп зустрічаються в працях стародавніх греків і римлян. Батьківщиною кропу є Азія. Запах кропу в Стародавній Греції "змагався" з ароматом троянд.. Гілки кропу з перисто-розсіченим листям вплітали у вінки.
Відома грецька поетеса Сафо оспівала кріп у віршах.
У кулінарії використовують зелень та насіння як ароматичну приправу, додаючи до страв з м'яса, риби, овочів, салатів та маринадів, а в цвітучому стані при солінні і маринуванні овочів.
Зелень кропу містить багато вітамінів .
3.Робота з текстом твору
Знайдіть у творі епізоди , де згадується запах кропу?
(… із - поміж усіх запахів,пробивається дух кропу…, терпкувато - дурманний дух кропу…,…над усіма запахами панує дух кропу…З - поміж того студеного паху ледь – ледь прокльовується забутий запах кропу).
4.Аналіз мовних засобів твору
Робота з твором. 1.Які художні засоби використані автором у творі?
Знайдіть їх та зачитайте?
2. Яка роль епітетів,порівнянь,метафор у тексті твору ?
3.Чому саме такі художні засоби використав
письменник у творі?
Слайд №6. Епітети – це художні означення.
Синьо – рипучі сніги, рання весна, кволе світло, солодкувато - бентежні голоси, зелена гуща, бурхлива гуща, смарагдова латка, в’юнка квасоля, дебельненькі огірки, ніжні огірки, солодкуваті огірки, різкувато – прозоре повітря, ожиновий запах, біла стерня і т.д.
Слайд № 7.
Порівняння - пояснює ознаки одного явища чи предмета за допомогою іншого,чимось схожого на нього.
Як молоде зітхання землі, як рожевий подих ранку, гарбузи наче давні предки.
Слайд №8.
Метафора - це слово або словосполучення, яке переносить ознаки одного явища на інше за подібністю між ними.
Визирали жовті квіточки, соняшники сміються, замислені соняшники,соняшники думають, гарбузи перелазять через тин, здираються на тин, соняшники поприпадали вухами до землі, качани кукурудзи усміхаються, помідор посміхається,регоче.
5.Робота за методом зіставлення Слайд №9
1.Поясніть як ви розумієте вислів
П.Г.Тичини ?
2.Згадайте, який твір О.Довженка ви
вивчали? ( «Зачарована Десна»)
3.Як ви гадаєте , що є спільного у творах
цих письменників? ( Автори творів
будують сюжет у вигляді спогадів свого
дитинства)
Робота в парах :
Знайти у творах опис городу, хати.
Знайти та зачитати в творах описи членів родини.
Дібрати епітети до слів городина, дитинство, мати,пора.
Підбиття підсумків роботи в парах.
6. Закріплення вивченого матеріалу
Літературний диктант
Про кого або про що йдеться мова?
1.Була вона невеличка, висохла й тонка, наче горстка конопель, недотіпана на терниці .На темному її обличчі життя зоставило зморшкувате своє письмо…(Баба Килина)
2… набрякають сонцем повільно – йому важкувато переборювати їхню зелену й тверду впертість.(Помідори)
3. Очі в неї темні, схожі на дві живі грудочки землі. Руки ще молоді, але вже заковані в ланцюжки жилок, які струменять пульсуючою блакиттю…(Мати)
4. Озвучені бджолами, вони чомусь схожі для мене на круглі кобзи,яких земля підняла зі свого лона на високих живих стеблах.(Соняшники)
5….був сухенький, тоненький,як дубова жердка, на яку одягли полотняну сорочку навипуск та підперезали поясом.(Дід Ілько)
6 ….стояла над шляхом, біля самісінького лісу, - зовсім нікудишня…, по вікна загрузла в землю, підперта стовпами,щоб не розлізлись…(Дідова та бабина хата)
7…в’ються поміж картоплею, спинаються на вишні, перелазять через тин, вони, прикріпившись чіпкими своїми вусиками, просочуються, пробиваються скрізь,де тільки можуть знайти краплину сонця.(Гарбузи)
або Літературна вікторина
«Чи уважний ти читач?»
1.Які пори року згадуються автором у творі?(Весну,літо,осінь,зиму)
2.Які народні свята згадуються у творі?( Івана Купала, Спас)
3.Назвіть назви страв , які готувала мати?(Борщ, всілякі капусняки, юшку з риби,юшку з грибними вушками, качку з яблуками).
4.Що любила сіяти баба Килина? (Капусту, квасолю,буряки, редьку. Моркву, перець, помідори, огірки, цибулю,часник, картоплю)
5.Що крім городини сіяли дід з бабою? (Жито, коноплі, а також соняшники та кукурудзу)
6.Які квіти – символи ви зустрічали, читаючи оповідання»Запах кропу»?(Чорнобривці, калина, барвінок)
7.З чим порівнює автор матір?(Зі свічкою)
8.Назвіть період весіль у селі.(Осінь,зима)
7.Домашнє завдання : 1.Скласти запитання до оповідання «Запах кропу»
1 група до І розділу
2 група до ІІ розділу
3 група до ІІІ розділу
4 група до ІV розділу
2. Підготувати ілюстрації до прочитаного твору
Є.Гуцала «Запах кропу»